تاریخ انتشار
شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۳۹
کد مطلب : ۴۲۶۴۰۷
خسرو آواز ایران درگذشت؛

تصاویر، متن و حاشیه تشییع استاد محمدرضا شجریان در طوس

۳
کبنا ؛
مراسم تشییع استاد محمدرضا شجریان در طوس برگزار شد. علاقمندان به استاد محمدرضا شجریان در ساعات اولیه صبح امروز شنبه (۱۹ مهر) در آرامگاه فردوسی برای تشییع پیکر ایشان حضور یافتند.
 
ویدئو / قرائت نماز بر پیکر استاد شجریان
   
 
جمعیت دوستداران شجریان نیز با دست نوشته‌هایی بر دست همچون بدرود ای آفرین صدای صداها، صدایت هیچوقت از دهان نمی‌افتد، شجریان زنده است در همین محل منتظر آغاز مراسم رسمی خاکسپاری هستند.
مراسم تطهیر و اقامه نماز بر پیکر استاد محمدرضا شجریان، صبح دیروز در بهشت زهرا تهران (س) انجام شد، سپس پیکر این هنرمند از آنجا به فرودگاه مهرآباد و سپس جهت خاکسپاری در شهر توس، به مشهد منتقل شد. صبح امروز شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۹ نیز پیکر استاد شجریان در کنار آرامگاه فردوسی به خاک سپرده خواهد شد. 
 
ویدئو / مرغ سحر پر کشید
  
شجریان فراتر از آواز و هنر ایران بود
امیررضا نوربخش، مدیرعامل خانه موسیقی امروز در حاشیه مراسم تشییع و تدفین مرحوم استاد محمدرضا شجریان در آرامگاه فردوسی مشهد با بیان اینکه شجریان فراتر از آواز و هنر ایران بود و بر تارک تاریخ خواهد ایستاد، اظهار کرد: فکر نمی‌کردم به این زودی‌ها بزرگ‌مرد تاریخ هنر و موسیقی ایران در این مکان آرام گیرد.
وی ادامه داد: درخصوص شجریان چه می‌توان گفت، چرا که همه او را به خوبی می‌شناسند. ایشان فراتر از آواز و هنر ایران بود و بر تارک تاریخ ایران خواهد ایستاد. کمتر هنرمند و شخصیتی را در تاریخ می‌توان در کنار استاد شجریان نهاد که این‌گونه یک ملت را با خود همراه کند.
مدیرعامل خانه موسیقی بیان کرد: وظیفه داریم فقدان استاد شجریان را به یکدیگر تسلیت بگوییم. استاد برکات فراوانی داشت. با رفتن شجریان یک ملت هم‌دل شدند. شجریان از ایران هم فراتر بود و به تمام فارسی‌زبانان تعلق داشت.
وی همچنین پیشنهاد کرد تا روز اول مهر که روز تولد استاد شجریان است، به نام ایشان نامگذاری شود.
 
آرامش و اعتبار خود را از شما مردم می‌گیریم
همایون شجریان امروز در مراسم تشییع و تدفین مرحوم استاد شجریان در آرامگاه فردوسی مشهد، اظهار کرد: حرفی که در اینجا قصد دارم عنوان کنم، این است که هزار دستان موسیقی ایران را به خاک سپردیم و به این مصرع شعر اشاره می‌کنم «به نام خداوند جان و خرد»، همان‌طور که خرد، خرد خدایی است، جان هم، خدایی است.
وی ادامه داد: ما آرامش و اعتبار خود را از شما مردم می‌گیریم، باعث همه صبر و شکیبایی ما شما هستید و از همه تشکر می‌کنم که با همه سختی‌های موجود در مراسم تشیع و تدفین استاد شجریان شرکت کردید.
شجریان عنوان کرد: اگر این امکان وجود داشت، میلیون‌ها نفر از شما عزیزان می‌توانستند در این مراسم شرکت کنند، من به دستان شما بوسه می‌زنم.
 
آرامگاه ابدی استاد شجریان
متن و حاشیه مراسم خاکسپاری استاد محمدرضا شجریان

آواز "مرغ سحر" همایون شجریان بر مزار پدر
بعد از دفن پیکر استاد شجریان، پسر ارشد وی ( همایون شجریان ) بر مزار پدر "مرغ سحر" را آواز کرد. خانواده استاد شجریان با پیکر آرام گرفته در خاک وداع کردند.

متن و حاشیه مراسم خاکسپاری استاد محمدرضا شجریان

پیکر استاد محمدرضا شجریان در خانه ابدی خود‌ آرام گرفت
خانواده استاد شجریان با پیکر در خاک وداع کردند. در بخشی از مراسم مژگان، دختر شجریان یک بیت شعر را با همراهی حاضران خواند. پیکر خسرو آواز ایران، استاد محمدرضا شجریان پس از تشییع با حضور خانواده ایشان در خانه ابدی خود‌ آرام گرفت. آیین خاکسپاری استاد محمدرضا شجریان همراه با پخش نوای جاودانه ربنای عرفانی استاد آواز ایران در محوطه آرامگاه فردوسی انجام شد و پیکر وی در خاک توس کنار حکیم ابوالقاسم فردوسی آرام گرفت.
متن و حاشیه مراسم خاکسپاری استاد محمدرضا شجریان
متن و حاشیه مراسم خاکسپاری استاد محمدرضا شجریان
متن و حاشیه مراسم خاکسپاری استاد محمدرضا شجریان
متن و حاشیه مراسم خاکسپاری استاد محمدرضا شجریان

دوستداران استاد شجریان در محل مراسم خاکسپاری
 
متن و حاشیه مراسم خاکسپاری استاد محمدرضا شجریان
مراسم تشییع پیکر استاد شجریان آغاز شد
مراسم تشییع استاد محمدرضا شجریان دقایقی پیش در آرامگاه فردوسی آغاز شد و پیکر ایشان مورد استقبال دوستارانش قرار گرفت. هم اکنون خانواده مرحوم بر سر پیکر حاضر شدند.
دوستداران مرحوم شجریان در محل مراسم خاکسپاری جمع شدند
از ساعت‌ها قبل از شروع مراسم خاکسپاری استاد شجریان، هزاران نفر از دوستداران استاد محمدرضا شجریان برای شرکت در مراسم خاکسپاری استاد آواز ایران در مقابل آرامگاه فردوسی در حومه مشهد جمع شده‌اند.
متن و حاشیه مراسم خاکسپاری استاد محمدرضا شجریان

محل تدفین استاد شجریان تغییر کرد
به دلیل جانمایی نامناسب محل تدفین استاد شجریان به درخواست خانواده‌شان تغییر کرد. در حالیکه روز گذشته در کنار محل دفن اخوان ثالث قبر استاد شجریان آماده سازی و تصویر آن منتشر شده بود، امروز محل دفن تغییر یافته و مکان جدیدی در کنار موزه در آرامگاه فردوسی در حال آماده‌سازی است.
خانواده استاد شجریان به جمع دوستداران وی در توس پیوستند
خانواده استاد محمدرضا شجریان دقایقی پیش از آغاز مراسم خاکسپاری، به جمع دوستداران استاد آواز ایران در محوطه آرامگاه فردوسی در حومه مشهد پیوستند. جمعیت دوستداران شجریان نیز با دست نوشته‌هایی بر دست همچون بدرود ای آفرین صدای صداها، صدایت هیچوقت از دهان نمی‌افتد، شجریان زنده است در همین محل منتظر آغاز مراسم رسمی خاکسپاری هستند.
متن و حاشیه مراسم خاکسپاری استاد محمدرضا شجریان
تصویری از آمبولانس حامل پیکر استاد شجریان در مشهد
 
پیش از ظهر امروز آمبولانس حاوی پیکر استاد شجریان پس از خروج از فرودگاه مشهد، در مسیر انتقال، از زیرگذر حرم مطهر رضوی به قصد طواف امام رضا(ع) عبور کرد.
بدرقه استاد محمدرضا شجریان
 
محل دفن خسرو آواز ایران در کنار مزار اخوان ثالث در آرامگاه فردوسی در توس
 
بدرقه استاد محمدرضا شجریان

آماده سازی محل دفن استاد شجریان در آرامگاه فردوسی
محمدرضا کلائی شهردار مشهد درتوییتی گفت: بازهم مشهد، قلب ایران میزبان ابدی نام‌آوری دیگر از فرزندانش خواهد بود.
او افزود: این بار نغمه‌خوان ربنا استاد محمدرضا شجریان، مردی که صدایش روحمان را صیقل می‌داد، در توس در کنار فردوسی نامدار، اخوان ثالث و دیگر بزرگان شعر و ادب خواهد آرمید تا او نیز در تاریخ این دیار ماندگار شود، خوش میزبانی برایش خواهیم بود.
پروازی که حامل پیکر استاد شجریان است، لحظاتی پیش در مشهد به زمین نشست و پیکر این استاد موسیقی بعد از تشییع در آرامگاه فردوسی به خاک سپرده می‌شود.
همایون شجریان: درمورد محل خاکسپاری استاد فشاری وجود نداشت
همایون شجریان در واکنش به اظهارات برخی افراد که قبول خاکسپاری استاد شجریان در مشهد را به دلیل برخی فشارها دانستند، گفت: هیچ فشاری در این زمینه نیست.
همایون شجریان در مورد خاکسپاری استاد شجریان گفت: نمی‌خواهم این اتفاق تبدیل به کارزار کشمکش‌های سیاسی شود. اگر به سلیقه شخص من بود می‌خواستم پدر در باغ هشتگرد خاکسپاری شود، اما وقتی صحبت شد که شأن ایشان به‌ عنوان یک شخصیت ملی کجاست، من و خانواده به گزینه آرامگاه فردوسی رسیدیم و این تصمیم خانواده است. می‌خواستیم ایشان در جایی باشند که در شأن خودشان و مردم ایران باشد.
حضور مردم در آرامگاه فردوسی محل خاکسپاری استاد شجریان
جمعی از شهروندان مشهدی و دوستداران مرحوم شجریان صبح امروز ۱۸ مهر ماه با حضور در محل آرامگاه فردوسی در انتظار ورود پیکر آن روانشاد و مراسم خاکسپاری هستند.
این جمعیت با همخوانی آهنگهای استاد شجریان، در این محل چشم‌ انتظار ورود پیکر استاد آواز ایران نشسته‌اند.
مراسم اقامه نماز بر پیکر استاد محمدرضا شجریان انجام شد
مراسم اقامه نماز بر پیکر استاد محمدرضا شجریان انجام شد
مراسم اقامه نماز بر پیکر استاد محمدرضا شجریان انجام شد
مراسم اقامه نماز بر پیکر استاد محمدرضا شجریان انجام شد

خانواده استاد شجریان در راه مشهد
مژگان شجریان با انتشار این ویدئو نوشت: در راه سفر به دیار پدر برای سپردن پیکر پاکشان فردا شنبه در کنار فردوسی بزرگ
محمدرضا شجریان نماد ادبیات و موسیقی ایران بود
سید عباس صالحی ـ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ در حاشیه مراسم تشییع پیکر استاد محمدرضا شجریان درباره این شخصیت موسیقی‌دان ایرانی گفت: استاد شجریان در تاریخ هنر و موسیقی ایران جایگاه خاصی داشته و دارد، یکی از ویژگی‌های عمده ایشان این بود که حلاوت ادبیات را با شیرینی موسیقی ترکیب کرده بود.
وی ادامه داد: بخش قابل توجهی از ماندگاری ادبیات ایران، ادبیات کلاسیک و معاصر با موسیقی استاد شجریان در جان مردم جای گرفت، مردم ایران از دو گوش صدای استاد شجریان را می‌شنیدند، هم از طریق آوای موسیقی ایشان و هم حلاوتی که زبان شعر و ادبیات ایران داشت.
صالحی تاکید کرد: انتخاب‌های ایشان و فرصت‌هایی که برای ارتباط مردم با پیام‌ها و نکات محتوایی و حکمت ادبی ایران وجود داشت از طریق آواز و موسیقی او در دل مردم راه پیدا می‌کرد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی محمدرضا شجریان را نماد ادبیات و موسیقی ایران خواند.
به یاد دوست
حسین علیزاده، داریوش پیرنیاکان و داوود گنجه‌ای از سخنران‌های این مراسم بودند که هر کدام در جملاتی کوتاه به توصیف استاد شجریان پرداختند.
این مراسم کوتاه، با انتقال پیکر استاد آواز ایران به سالن قرائت نماز میت، با اجرای عباس سجادی حدود ساعت ۶ آغاز شد.
در جریان سخنرانی‌های هنرمندان، حسین علیزاده در سخنانی کوتاه در این مراسم تأکید کرد استاد شجریان نشان داد برای همیشه زنده خواهد ماند و فراموش نمی‌شود.
داریوش پیرنیاکان که توان صحبت نداشت از آرزویش گفت و اینکه دوست داشته وقتی می‌میرد، محمدرضا شجریان برایش آواز بخواند.
این هنرمند در بخش دیگری از صحبتهایش هم از محمدرضا شجریان با عباراتی، چون «دماوند» و «تخت جمشید» ایران یاد کرد.
داود گنجه‌ای هم نسبت به تقارن درگذشت محمدرضا شجریان با روز اربعین ابراز خوشحالی کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما

پاتاوه زیلایی مارگون لوداب میمند چناربرم لما تمنک
Iran, Islamic Republic of
انا لله و انا الیه الراجعون.خدا رحمتشان نماید وبا اولیاالله و عباد صالح خدا محشورشان نماید.
منصوریان
Iran, Islamic Republic of
روحش شاد
فرزند ایران زمین
نامت جاودان خواهد ماند....
مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

حسین مرعشی می گوید: حتماً قالیباف بهتر از نبویان یا رسایی می‌تواند مجلس را اداره کند،...
آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

جنگ اوکراین و درگیری 5 ماهه اسرائیل و حماس تمام معادلات منطقه و جهان را تغییر داده است....
تیشه به ریشه پول ملی

تیشه به ریشه پول ملی

اخیرا یکی از نمایندگان مجلس از لایحه‌‌‌ای موسوم به «حجاب و عفاف» رونمایی کرده است که ...
1