تاریخ انتشار
جمعه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۰۲:۳۹
کد مطلب : ۴۲۰۶۵۸
بازدید معاون سیاسی استاندار کهگیلویه و بویراحمد از شهر مادوان؛

مادوان؛ شهری که بدون فکر پایه‌گذاری شد / سنگ‌اندازی جلوی پای توسعه مادوان / در معاونت عمرانی استانداری چه می‌گذرد؟ / بلاتکلیفی موضوع استخدامی ماماهای خانه بهداشت مادوان بعد از 16 سال / وعده جمالی به ماماها ( + تصاویر )

۰
کبنا ؛شهر مادوان درست در یک قدمی شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد، و این در حالی است که مادوان در سیلی از مشکلات دست و پا می زند و سال‌ها است که این مشکلات شهر مادوان را آزار می‌دهد.
کمبود فضای ورزشی، آموزشی و مکان‌های فرهنگی، تفریحی و ورزشی و درد کم آبی این شهر 23 هزار نفری را رنج می‌دهد، شهردار و اعضای شورای شهر مادوان در بازدید روز پنج شنبه (18 اردیبهشت ماه 99) احد جمالی معاون سیاسی استاندار کهگیلویه و بویراحمد بر روی این مسائل تاکید کردند. شهر مادوان کمترین سرانه ورزشی را دارد و جوانان این دیار محلی برای گذراندن اوقات فراغتشان ندارند و همچنین فضای سبز در این شهر صفر است به طوریکه اگر شهر مادوان دارای فضای سبز کافی بود، تا حدودی جلوی رفت و آمد مردم این شهر برای استفاده از فضای سبز یاسوج را می‌گرفت.
مهاجرت‌های بی‌رویه تلخ‌ترین نتیجه شهر شدن مادوان
رشد شتابان جمعیت و ساخت و سازهای غیرمجاز، مهاجرت‌های بی رویه، کمبود محسوس امکانات رفاهی، خدماتی، تعیین نشدن حریم شهری، نامناسب بودن کالبد و ساختار شهر و وجود اختلافات عمیق بین بخشی، از جمله مشکلات و چالش‌هایی است که امروز ساکنان و مسئولان شهری مادوان با آن روبه رو هستند.
شهر شدن مادوان بدون آینده نگری و غیرکارشناسانه بود
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کهگیلویه وبویراحمد گفت: تبدیل روستای مادوان بویراحمد به شهر تصمیمی شتاب زده و در زیر سایه فشار، سفارشات بیرونی، سلیقه‌ای، بدون کار کارشناسی و آینده نگری انجام شده است.
احد جمالی امروز پنجشنبه (18 اردیبهشت ماه 99) در بازدید از برخی مراکز فرهنگی و اجتماعی در مادوان بویراحمد اظهار داشت: این منطقه با انبوهی از مشکلات و چالش‌های زیرساختی در حوزه‌های مختلف هنوز تاب تحمل شهر شدن را نداشت و کسانی که در این اقدام عجولانه و شتاب زده سهیم بودند باید اکنون پاسخگوی مطالبات و خواسته‌های بحق مردم باشند.
وی تصریح کرد: تاوان این اقدام و تصمیم غیرکارشناسانه اکنون متوجه مردم و ساکنان این منطقه مهاجر پذیر و با گسترش روزافزون جمعیتی شده از طرفی اعتبارات و امکانات نیز پاسخگوی مطالبات و خواسته‌های مردمی نیست.
جمالی ادامه داد: برخی‌ها بدون هیچ گونه کار کارشناسی و با اهدافی خاص یک سری الزامات را بر یک منطقه جغرافیایی که هیچ گونه شرایط پذیرش ضروریات شهری را نداشته حاکم کردند و انبوهی از مشکلات و معضلات اجتماعی را برای این شهر به وجود آوردند.
وی تاکید کرد: با توجه به بازدید میدانی از این شهر و مطالعات انجام شده هیچ آثار و شرایط استانداردی در زمینه شهر شدن آن مشاهده نشده و کمترین پیش بینی و آینده نگری نیز برای توسعه شهرنشینی صورت نگرفته است.
شهردار مادوان در این بازدید با اشاره به اینکه شهر مادوان کمبودهای زیادی دارد، می‌گوید: جمعیت این شهر با افزایش بیش از چهار برابری از حدود چهار تا پنج هزار نفر در سال ۸۶ اکنون به به حدود ۲۳ هزار نفر رسیده است.
داریوش جهانبخش یادآور شد: نرخ رشد جمعیتی و مهاجرت پذیری در این منطقه با ۱۴.۸ درصد بالاترین میزان در سطح استان و حتی کشور محسوب می‌شود.
وی گفت: هیچ گونه آینده نگری و برنامه ریزی اصولی از سوی متولیان امر در زمان تبدیل شدن مادوان به شهر انجام نگرفته و نوعی نگرش و منفعت خاص حتی سیاسی عامل اساسی و دخیل در این کار غیرفنی وغیر اصولی بوده است.
وی برخی معضلات و مشکلات اجتماعی موجود در شهر مادوان را یادآور شد و افزود: کمبود فضای آموزشی به یکی از معضلات و چالش‌های جدی در این شهر تبدیل شده به‌گونه‌ای که حدود نیمی از جمعیت دانش آموزی، خارج از شهر و در روستاهای اطراف و یا شهر یاسوج تحصیل می‌کنند.
شهردار مادوان اظهار کرد: در خصوص ورزش هیچ کمکی تاکنون به شهر مادوان نشده است و اکنون به دلیل نبود فضاهای ورزشی و تفریحی نباید شاهد نشاط اجتماعی در منطقه مادوان باشیم. چرا این شهر با این جمعیت تنها یک سالن ورزشی داشته باشد.
شهردار مادوان افزود: در حوزه فضای سبز هم هیچ گونه فضایی در این شهر وجود ندارد و دنبال پارک 70 هکتاری و صدور سند آن بودیم و اقدامی نشد و به صورت 4 هزار متر و 5 هزار متر شاهد واگذاری آن هستیم.
وی با بیان اینکه پهنه‌بندی این شهر ظرف 3 تا 4 سال آینده به گونه‌ای است که به شهر گوشه هم می‌رسد افزود: به شدت کمبود اماکن و فضاهای ورزشی و تفریحی و آموزشی در مادوان وجود دارد.
جهانبخش کمبود محسوس فضای سبز و نبود پارک و فضاهای مناسب گردشگری را از دیگر مشکلات و چالش‌های فراروی این شهر دانست و گفت: طراحان و مشاوران بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در طراحی و پیش بینی‌های خود در اجرای طرح هادی برای این نیاز ضروری شهروندان آینده نگری لازم را نکرده‌اند.
برخی سنگ اندازی ها مانع توسعه شهری مادوان است
وی همچنین وجود اختلاف افکنی های بین بخشی و سنگ اندازی برخی دستگاه‌های اجرایی و مسئولان امر را ظرف سال‌های گذشته در توسعه نیافتگی و بروز بحران‌های شهر مادوان دخیل می‌داند.
جهانبخش معتقد است: هنوز اراده و عزمی برای بازنگری مجدد اجرای طرح هادی آن زمان مادوان از سوی مسئولان و متولیان امر به ویژه بنیاد مسکن انجام نگرفته است.
وی گفت: انتظار می‌رود حوزه معاونت عمرانی و دفتر فنی استانداری کهگیلویه وبویراحمد نسبت به تعیین تکلیف این موضوع و طرح بازنگری اجرای طرح هادی این شهر اقدام کنند.
وی همچنین نامشخص بودن حریم جاده یاسوج به اصفهان، نبود شبکه جمع آوری آبهای سطحی، نبود ادارات در این شهر، اختلال در شبکه تلفن همراه را از دیگر مشکلات مادوان ذکر کرد.
جهانبخش کمبود فضاهای فرهنگی از جمله مسجد و توزیع نامناسب برخی امکانات رفاهی و خدماتی را نیز از دیگر مشکلات موجود این شهر عنوان کرد.
شهردار مادوان گفت: هم اینک و بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته افزون بر ۵۰ درصد خیل جمعیت دانش آموزی و ساکنان روزانه شهر یاسوج مردمی هستند که از منطقه مادوان و روستاهای اقماری و پیرامونی به دلیل نبود امکانات به سمت این شهر سرازیر می‌شوند.
حجت الاسلام میرمحمدی مدیرکل فرهنگی و اجتماعی استانداری کهگیلویه و بویراحمد نیز در این بازدید، گفت: در گذشته که مسوولان کشوری به این منطقه آمدند قول دادند که اگر زمینی در اختیار گذاشته شود فضای فرهنگی مناسب برای مادوان ساخته خواهد شد اما چنین زمینی در اختیار قرار نگرفت.
وی با تأیید این که در منطقه مادوان فضای ورزشی وجود ندارد به تنها فضای ورزشی متعلق به سپاه اشاره کرد که در جلسه‌ای قول ساخت سالن را دادند و به قول خود عمل کردند.
رضا فرخ پور سخنگوی شورای اسلامی شهر مادوان نیز با بیان اینکه بیش از هر چیز مادوان مشکل آب آشامیدنی دارد اظهار کرد: مردم عذاب می‌کشند در سال‌های گذشته پی‌گیری صورت گرفت که از منطقه تنگ کبوتری آب به این منطقه برسد در حالی که از دره مهریان تا گوشه 68 هزار نفر آدم زندگی می‌کنند.
در ادامه حجت‌الاسلام میرمحمدی مدیرکل اجتماعی استانداری با تأیید این گفته سخنگوی شورا و بیان نارضایتی عمومی مردم مادوان اظهار کرد: در دوره قبل مدیرعامل آبفا قول داد و گفت که مشکل برطرف شده است اما همچنان این مشکل برقرار است و اکنون مردم مادوان بیش از هر چیز درد و مشکل آب دارند.
 حجت‌الاسلام سید علی‌فتح میرمحمدی مدیرکل فرهنگی و اجتماعی استانداری کهگیلویه و بویراحمد همچنین با اشاره به پروژه کتابخانه این شهر، گفت: سال گذشته ۳۸۰ میلیون تومان اعتبار برای تجهیز این مکان در نظر گرفته شد که کتابخانه آماده تجهیز است.
وی با اشاره به بدهی ۱۷۰ میلیون تومانی به پیمانکار افزود: یک هزار و ۲۰۸ متر زیربنای این کتابخانه در حاشیه شهر مادوان است که با توجه به جمعیت ۲۰ هزار نفری این شهر به ازای هر ۱۰۰ نفر ۸ متر فضای مطالعه وجود دارد که در سطح کشور برای هر ۱۰۰ نفر دو متر فضای مطالعه وجود دارد.
دولت 35 میلیارد ریال به مناطق حاشیه‌ای یاسوج کمک کرد
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کهگیلویه وبویراحمد همچنین گفت: دولت افزون بر 35 میلیارد ریال ظرف دو سال گذشته به مناطق حاشیه‌ای شهر یاسوج برای تجهیز برخی مراکز بهداشتی، فرهنگی و اجتماعی این مناطق کمک کرده است.
حجت الاسلام سید علی فتح میرمحمدی اظهار داشت: این میزان اعتبار تخصیص یافته در قالب اعتبارات تملک و دارایی و همچنین کمک‌های مربوط به پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی بوده که حدود 20 میلیارد ریال از میزان سال گذشته به این مناطق ابلاغ شد.
وی یادآور شد: این اعتبارات برای تجهیز مدارس، مراکز فرهنگی، ورزشی، پاسگاه هیا نیروی انتظامی، شهرداری، و مراکز بهداشتی و درمانی هزینه شده است.
میرمحمدی با بیان اینکه دولت تدبیرو امید در زمینه کاهش آسیب‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی برنامه مدون و راهبردی را بویژه از سال 95 تاکنون در مناطق حاشیه‌ای پیش بینی، طراحی و برنامه ریزی کرده است، گفت: یکی از اقدامات مهم در این راستا برگزاری کارگاه‌های اموزشی و شناسایی چالش‌ها و معضلات اجتماعی مبتلابه این مناطق بوده است.
وی با توجه به بروز مشکلات و چالش هخای فرا روی مناطق حاشیه‌ای شهر یاسوج (مادوان، بلهزار و مهریان) ابراز داشت: بر اساس بررسی‌های انجام شده و پژوهش‌های میدانی بیشترین معضلات و ناهنجاریهای اجتماعی در شهر یاسوج در این مناطق رخ می‌دهد.
میرمحمدی گفت: برنامه‌ها و کارگاه‌های اموزشی در این مناطق امسال تحت شرایط بیماری کرونا قرار گرفته است که در صورت کنترل و کاهش شیوع این بیماری در اسرع وقت اقدام به برگزاری کارگاه هاو اقدامات پیشگیرانه در زمینه کاهش معضلات اجتماعی در حوزه طلاق، خودکشی، خشونت‌های اجتماعی، ساماندهی کودکان کار و همچنین افزایش میزان تاب اوری اجتماعی و فرزند پروری در این مناطق خواهیمکرد.
ساماندهی وضعیت شهری مادوان اولویت مجموعه مدیریتی استان است
معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه وبویراحمد همچنین ساماندهی وضعیت و رفع کمبودها و درخواست‌های بحق مردم و ساکنان شهر مادوان را یکی از اولویت‌های مهم مجموعه مدیریتی استان دانست و گفت: البته تخصیص منابع و اعتبار منوط به ارائه پیشنهادهای کارشناسانه است.
جمالی یادآور شد: دولت برای ساماندهی وضعیت مناطق حاشیه‌ای و کاهش معضلات و ناهنجاری‌های اجتماعی برنامه‌های عملیاتی ویژه‌ای دارد و در همین راستا نیز ظرف دوسال گذشته بیش از ۳۵ میلیارد ریال به مناطق حاشیه‌ای یاسوج کمک کرده است.
وی از مجموعه متولیان امر خواست با بازدیدهای مداوم و میدانی و آشنایی نزدیک با مشکلات و چالش‌های مناطق حاشیه‌ای بویژه شهر مادوان نسبت به شناسایی و احصا مشکلات و مطالبات جدی این مناطق اقدام کنند.
جمالی با بیان اینکه هیچ گونه زیرساختی در حوزه مکان‌های مذهبی و دینی، سالن‌های ورزشی و رفاهی، فضاهای آموزشی و تفریحی در شهر مادوان پیش بینی و طراحی نشده است، گفت: برخی مشکلات در این منطقه نیز به صورت مقطعی و غیرپایدار رفع شده است که این مهم نیز آینده و ساختار شهری این منطقه را با چالش جدی مواجه خواهد کرد.
 معاون سیاسی امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه یکی از شاخص‌های کشورهای در حال توسعه حاشیه‌نشینی آن‌هاست افزود: یاسوج هم از نظر حاشیه‌نشینی وضعیت خاص خود را دارد.
وی با انتقاد از کسانی که در گذشته‌ها بدون اینکه فکری برای فضاهای مورد نیاز مادوان کنند، اجازه ساخت و ساز در این منطقه را دادند، اظهار کرد: باید فکری برای مردم این منطقه شود که از هر نظر دچار مشکل شده‌اند.
این مسوول نبود فضای ورزشی و مسجد و فضای سبز را عیبی بزرگ برای یک شهر 23 هزار نفری دانست و گفت: به فکر سلامت مردم باشیم چرا که بیشترین مشکلات اجتماعی دامنگیر این منطقه حاشیه‌نشین شده است.
پیگیری جدی برای تبدیل وضعیت ماماهای طرح پزشک خانواده
معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه وبویراحمد همچنین در ادامه از مرکز بهداشتی مادوان نیز بازدید کرد و ضمن خداقوت به تیم مراقبان سلامت و کادر بهداشت و درمان برای مقابله و کنترل بیماری کرونا و موفقیت در کسب رتبه نخست طرح غربالگری، خواستار رفع مشکلات و مطالبات کارکنان و نیروهای این مرکز شد.
جمالی یادآور شد: استان کهگیلویه وبویراحمد امروزه در زمینه طرح غربالگری و بیماریابی فعال برای مقابله با بیماری کرونا در سطح کشور جزو مناطق موفق و پیشتاز محسوب می‌شود که این مهم مرهون تلاش‌ها و ایثارگری کادر بهداشت و درمان و مجموعه دانشگاه علوم پزشکی بویژه حوزه بهداشت و تیم‌های مراقبین سلامت است.
وی در پاسخ به برخی مطالبات به حق نیروهای مرکز بهداشت مادوان و به ویژه ماماهای طرح پزشک خانواده نسبت به تبدیل وضعیت و تعیین تکلیف اشتغال آنها نیز گفت: این موضوع در اسرع وقت و با هماهنگی حسین کلانتری استاندار کهگیلویه وبویراحمد مورد پیگیری جدی قرار خواه گرفت.
وی گفت: چنانچه رفع این مشکل در سطح استان قابل حل باشد از طریق دانشگاه علوم پزشکی یاسوج و اگر نیاز به پیگیری در سطح ملی باشد نیز با امضای استاندار به وزارت بهداشت و سایر مراجع ذیصلاح انتقال و پیگیری لازم انجام خواهد شد.
جمالی یادآور شد: البته با توجه به عزم راسخ دولت و وزارت بهداشت و تلاش‌های شبانه روزی نیروها و کادر بهداشت و درمان بویژه حوزه‌های بهداشتی و تیم مراقبین سلامت در امر مقبله با بیماری کرونا و انجام تست‌های غربالگری، جذب و تبدیل وضعیت نیروها به طور جد در دستور کار متولیان امر قرار دارد.
معاون استاندار کهگیلویه و بویراحمد، گفت: نیروهای طرح پزشک خانواده که خط مقدم در طرح غربالگری و ساماندهی و تأمین سلامت زنان باردار، کودکان و حتی سالندان هستند خود نباید با دغدغه و نبود امنیت شغلی مواجه باشند.
به گزارش کبنا، برخی از ماماهای پزشک خانواده در مرکز بهداشتی مادوان و استان کهگیلویه وبویراحمد در گفت‌وگو با خبرنگار کبنا با بیان اینکه بیش از ۱۶ سال سابقه فعالیت و همراهی با سایر کادر بهداشت و درمان را دارند اما هنوز موضوع استخدامی آنها نامشخص است و همچنان در قالب قرارداد طرح پزشک خانواده به صورت یک ساله و گاه ۶ ماهه و سه ماهه فعالیت می‌کنند.
آن‌ها می گویند که تا قبل از بیماری کرونا حتی به مدت ۶ تا ۸ ماه با معوقه پرداخت حقوق مواجه بودند.
بنا بر این گزارش، منطقه حاشیه‌ای مادوان درحومه یاسوج نزدیک به یک دهه است که در تصمیمی غیرکارشناسی به شهر ارتقا یافت اما در این سالها ساکنانش همچنان تاوان این اقدام شتاب زده را با بروز انبوهی از مشکلات و چالش‌های ساختاری می‌پردازند. جمعیت فعلی مناطق مهریان، بلهزار و مادوان نیز افزون بر 60 هزار نفر اعلام شده است. رشد شتابان جمعیت و ساخت و سازهای غیرمجاز، مهاجرت‌های بی رویه، کمبود محسوس امکانات رفاهی، خدماتی، تعیین نشدن حریم شهری، نامناسب بودن کالبد و ساختار شهر و وجود اختلافات عمیق بین بخشی از جمله مشکلات و چالش‌هایی است که امروز ساکنان و مسئولان شهری مادوان با آن روبه رو هستند. مادوان که تا سال 86 به عنوان یکی از روستاهای اقماری و پیرامونی شهر یاسوج محسوب می‌شد به عقیده کارشناسان و حتی مسئولان فعلی یاسوج هیچ گونه زیرساخت و شاخص‌های شهر شدن را نداشته اما در یک تصمیم شتاب زده و برخی فشارهای سیاسی تبدیل به شهر شد.
نام شما

آدرس ايميل شما

سعید
Iran, Islamic Republic of
بینی وبین الله در مجموع بالغ بر دوازده ساله که میر محمدی بر حوزه اجتماعی استان مدیریت داره به مردم یک نمونه از کارهای ایشان که مشکلی از مشکلات مردم را حل کرده باشه گزارش دهند،حضور ایشان در این مسولیت مهم نه تنها مشکلی را حل نکرده بل بر مشکلات عظیم اجتماعی نیز افزوده است این مجموعه به فردی غیر سباسی و روزآمد و خلاق که خوب بداند و مسایل را بدرستی رصد و رفع مشکل کند نیاز دارد.
مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

حسین مرعشی می گوید: حتماً قالیباف بهتر از نبویان یا رسایی می‌تواند مجلس را اداره کند،...
آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

جنگ اوکراین و درگیری 5 ماهه اسرائیل و حماس تمام معادلات منطقه و جهان را تغییر داده است....
تیشه به ریشه پول ملی

تیشه به ریشه پول ملی

اخیرا یکی از نمایندگان مجلس از لایحه‌‌‌ای موسوم به «حجاب و عفاف» رونمایی کرده است که ...
1