تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۵۲
کد مطلب : ۴۰۷۰۰۷
در همایش منطقه ای نقش مساجد در پیروزی انقلاب اسلامی مطرح شد:

مساجد واسطه ای میان امام و مردم

۰
کبنا ؛
امروز چهارشنبه 17بهمن ماه همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی همایش منطقه ای نقش مساجد در پیروزی انقلاب اسلامی در حال برگزاری است.
این همایش یک روزه با حضور مدیرکل فرهنگی دانشگاه آزاد، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گچساران، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، سپاه، دانشگاه نفت، رئیس دانشگاه دهدشت و دیگر مسئولان دستگاه های اجرایی در دانشگاه آزاد اسلامی کچساران صورت گرفت.
حسین اسماعیلی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بیان داشت: تعداد زیادی مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال شد و 22مقاله قابلیت ارزیابی یافتند، 4مقاله در قالب سخنرانی و بقیه در قالب پوستر همایش ارائه شدند. 6مقاله به عنوان مقاله برتر انتخاب شد. اختتامیه این همایش بعدازظهر روز چهارشنبه در مسجد شهیدان شهرستان گچساران برگزار می شود.
اسماعیلی طی سخنرانی خود به اهمیت چهل سالگی انقلاب اشاره کرد و این سن را به عنوان سن پختگی و به ثمر نشستن انقلاب مطرح کرد.
اسماعیلی بیان داشت: آمریکا اعلام کرده بود که اجازه نمی دهیم ایرانیان جشن چهل سالگی انقلاب را برگزار کنند و اگر جشن چهل سالگی برگزار شد استقرار نظام جمهوری اسلامی پایا و مانا خواهد شد و ما شکست می خوریم.
حجت الاسلام رستمی مدیرکل فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی در این همایش به سخنرانی پرداخت و استعمار ایران را به سه دوره تقسیم کرد و ابراز کرد: مورخین مراحل استعمار را به 3 دوره تقسیم کرده اند، دوره اول مطالعات افکار، اندیشه ها و باورهای ملت ایران بود برای آنکه بتوانند در ایران نفوذ کنند.
رستمی در ادامه گفت: دشمنان ما در قالب گردشگر، پژوهشگر و مسافر وارد ایران شدند و مطالعات همه جانبه ای در ارتباط با افکار  اندیشه و باورهای ایرانیان انجام دادند و به این نتیجه رسیدند دین باوری و دین داری جزو اهم اعتقادات و باور مردم هست.نتیجه دیگری که به آن دست یافتند این بود که مردم ایران در زمینه باورهای دینی شان با جنگ، صلاح، تهدید و کشته شدن تسلیم نخواهند شد.
حجت الاسلام رستمی ابراز داشت:مرحله دوم نفوذ دشمنان شروع جنگ های نیابتی و تربیت افراد بود. در این جنگ ها که به شکل غیرمستقیم صورت گرفت، عوامل و مزدورانی تربیت کرده، از آنها پشتیبانی کردند برای آنکه هویت ملی و مذهبی را از مردم بگیرند. طی همین مرحله در دوره قاجار بررسی کردند، افرادی را شناسایی کردند که استعدادهای سرشاری داشتند و آنها را در قالب آموختن تخصص ها به دانشگاه های غرب و انگلیس فرستادند.
رستمی افزود: افرادی که به عنوان دانشجو فرستاده شدند با فرهنگ و لباس بومی ایرانی به خارج رفتند ولی به نقل از خودشان از لباس ایرانی خود خجالت کشیدند و احساس کردند تحقیر شده اند، لباسی که هویت یک کشور است را عوض کردند.
اینها تغییراتی اولیه بود، اما در قالب تحصیل اینها را شستشوی مغزی دادند و به ایران برگشتند. شبهاتی برای این افراد ایجاد شد از جمله اینکه دین افیون جامعه است و دین با پیشرفت و ترقی در تضاد است. هرکجا مسجد و مذهب وجود داشته باشد توسعه و آبادانی وجود ندارد.
وی در ادامه گفت: این افراد برگشتند، در حاکمیت نفوذ کردند، والی و استاندار و سپهسالار شدند و پست های کلیدی را گرفتند. بدترین قراردادها از جمله قرارداد ترکمنچای در این دوره منعقد شد. ایران اگر قطعه قطعه شد و الان شما می بینید که خیلی از کشورهای کنونی از ایران جدا شده است توسط همین افرادی صورت گرفت که تربیت شده بیگانگان بودند.
این استاد دانشگاه بیان داشت: همه افراد در طیف های سیاسی مختلف در این مورد هم عقیده هستند که به ایران خیانت شده است. جلال آل احمد در کتاب خود مطلب جالب را بیان کرده است و می گوید: روشنفکرانی که تربیت شده غرب بودند، حداقل های روشنفکری را در رابطه با کشور خودشان رعایت نکردند. اینها با پول ایران تحصیل کردند و برگشتند. حداقل کار این بود که باید از هویت کشور خود دفاع می کردند، نه آنکه با دین و مذهب و مساجد و هویت دینی مردم مخالفت کنند.
 رستمی اشاره کرد: اما دوره سوم دوره ای بود که کشورهای استعمارگر زمام امور را در دست گرفتند. در دوره های قبل پادشاهان خودشان صددرصد تصمیم گیری ها را انجام می دادند، و این تبدیل شد به 50 درصد و بعد کم کم به صفر درصد رسید.
در جریان مشروطه زمانی که مردم خواستند عدالت خانه ایجاد کنند، یک ماه در سفارت انگلیس تحصن کردند تا ملکه انگلیس به مظفرالدین شاه اجازه داد که مشروطه امضا شود و عدالتخانه تاسیس شود. نتیجه تربیت کردن افکار و نیروها وابستگی مطلق و سلطه بود، در واقع پادشاهان هیچ اختیاری از خود نداشتند. پادشاهی را می آوردند و دیگری را برکنار می کردند، تصمیم گیرنده خارج از کشور بود.
حجت الاسلام رستمی گفت: باز و بسته کردن شیر نفت در دست خارجی ها بود. ارتش دست آنها بود. ما نمی گوییم مشکلی نداریم، ما هم به برخی برنامه ها منتقدیم. ولی اتفاقی که افتاده، این بود که ما را تحقیر کرده بودند، به ما ظلم کرده بودند.زمانی که از کشور بیرونشان کردیم گفتند ما می رویم ولی شما برای راه انداختن تجهیزات نظامی تان به ما احتیاج دارید، برای صنعت نفت به ما التماس می کنید و ما را برمی گردانید.
رستمی به تلاش جوانان کشور اشاره کرد و گفت: بنده سال 86 به نطنز رفتم، افراد جوانی که در آنجا بودند از دانشگاه های مختلف، جوان و پرانرژی و پیگیر بودند. می گفتند ما سیصدبار و چهارصد بار امتحان کرده ایم تا به نتیجه رسیدیم، تا اینکه غنی سازی 2درصد و بعد 20درصد و بیشتر شد. اینها بخشی از افتخاراتی است که فرزندان ملت خلق کرده اند.
حجت الاسلام رستمی به نقش امام در پیروزی انقلاب اشاره و بیان داشت: دوره سلطه را حضرت امام شکست، امام به ما عزت و آقایی داد، حتی به آنهایی که در دورترین نقطه زندگی می کردند می گفت اگر مومنی و مسجد می روی باید سیاسی باشی و در سرنوشت ملت دخالت داشته باشی. امام هم با استعمار خارجی و هم با استبداد داخلی و هم با مشکلات فرهنگی و آموزشی مبارزه می کرد.
رستمی به نقش مساجد را در پیروزی انقلاب مهم شمرد و ابراز کرد: آن زمان فضای مجازی نبود، رادیو و تلویزیون در اختیار حاکمیت بود، امام رسانه نداشت، رسانه حضرت امام نفس نورانی او بود. واسطه بین امام و مردم مساجد بودند. سی و پنج میلیون جمعیت و 90 هزار مسجد داشتیم. این مساجد در انسجام مردم، یاری مردم و ایجاد انقلاب بسیار تاثیرگذار بودند. هیکل یکی از روزنامه نگاران مصری است که درباره انقلاب اسلامی گفته است: توسعه و گسترش انقلاب اسلامی بخاطر مساجد بود.
لذا اینها تصمیم گرفتند مساجد را خالی کنند. فردای قیامت 3چیز از ما شکایت می کنند که یکی از آنها مسجد هست. برای حقی که دارد و افرادی که به مسجد نرفته اند.
این شخصیت فرهنگی در انتها گفت: آمریکایی ها همچون افراد بی تدبیر گفته اند کاری خواهیم کرد که چهل سالگی را جشن نگیرید، لذا در 22 بهمن ماه با توجه به شرایط خاص، راهپیمایی را پرشکوه تر و منسجم تر برگزار خواهیم کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1