تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۱۹
کد مطلب : ۴۰۲۷۴۸
صبح امروز برگزار شد

گردهمایی مدیران‌کل ستادی و استانی سراسر کشور در یاسوج (+تصاویر)

۰
کبنا ؛گردهمایی مدیران‌کل ستادی و استانی امور عشایر سراسر کشور با حضور قندالی رئیس سازمان امور عشایر کشور و به ریاست علی محمد احمدی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در یاسوج مرکز این استان برگزار شد.
به گزارش کبنا، علی محمد احمدی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این گردهمایی به سخنرانی پرداخت و اظهار کرد:
اگر در کشورمان رنگین کمان استعدادها و توانمندی‌ها است، اما این استان ویژگی‌های خاص خودش را در دل زاگرس دارد.
 یکی از ویژگی‌های مهمش این است که بر خلاف سایر مناطقی که کشاورزی، طبیعت، دام و عشایر قربانی رشد نصف و نیمه صنعتی و تحولات شهری شده است، اما هنوز رگه‌های کارآمدی و مفید بودن این معیشت تاریخی و سنتی جامعه ما که شاید مهم‌ترین رکن تولید اقتصادی جامعه نیز هست، پا برجا است
 جمعیت عشایری استان حدود ۱۱ درصد کل جمعیت استان را تشکیل می‌دهد هرچند انتظار ما بر این بود که اهتمام، توجه و سرمایه گذاری بیشتر از گذشته می‌شد و دگردیسی جمعیت عشایری را حفظ می‌کردیم اما با تمام تحولاتی که صورت گرفته در مقایسه نسبی با سایر استان‌های کشور مفتخر هستیم که توانستیم جمعیت عشایری استان کهگیلویه و بویراحمد را حفظ کنیم.
حفظ این پدیده صرفاً به خاطر حفظ جمعیتی نیست، بلکه بنده بر این باور هستم که ما باید نگاهمان و راهبردمان به جاهایی باشد که با کمترین هزینه و کمترین تشکیلات سازمانی و توقعات اما بیشترین تولید را در استان داشته باشد، که ما نتوانستیم در چرخه تولید، زندگی و معیشت عشایری با کمترین هزینه دستاوردهای بزرگی را در کشور داشته باشیم.
ما هیچ مصداق عملیاتی در اقتصاد مقاومتی نمی‌توانیم سریع‌تر و بارزتر همچون دفاع از جامعه عشایری و کمک به جامعه عشایری پیدا کنیم.
اینجا جایی است که اگر ما واقعاً الگوی اقتصاد مقاومتی را پیاده کنیم باید تمام توان و انرژی خود را در صرف معیشت، رفاه و تامین نهادهای عشایر کنیم چون در واقع یکی از موثرترین سازوکارهای تولید را این قشر اداره می‌کنند.
دیگران زندگی و معیشتی که دارند کارخانه داری و کاخ داری است اما عشایر ما تمام تولید و خانه که دارند در همین جایی است که زندگی می‌کنند لذا کجا واضح‌تر یک چرخه تولید را پیدا کنیم که تولیدکننده شبانه روز پای چرخه تولید خود باشد؟ تنها جایی که تولید کننده پای چرخه تولیدش هست در تولیدات عشایری و زندگی عشایری است.
عشایر استان کهگیلویه و بویراحمد جمعیتی بالغ بر ۷۰ هزار نفر است که حدود ۱۱ هزار خانوار را تشکیل می‌دهند، و باید تمام تمهیدات لازم را برای این جامعه عشایری فراهم کنیم.
استان کهگیلویه و بویراحمد ظرفیت‌های خوبی را در حوزه عشایری دارد، که در مجموعه تولیدات کشاورزی استان یکی از استان‌هایی است که با وجود اینکه یک درصد جمعیت کشور را دارد از نظر تولیدات کشاورزی، باغی، آبزیان، شیلات و چشم انداز بسیار خوبی در استان وجود دارد که حتس باوجود کاهش بارندگی‌ها اما تمهیداتی که در استان به عمل آمده و هم در برنامه ریزی از کشت گیاهان غرقابی تلاش شده تا بهره وری ها را افزایش دهیم.
همانطور که استان در حوزه تولیدات عشایری وضعیت مناسبی دارد و در حوزه تولیدات کشاورزی، گوشت قرمز، لبنیات، آبزیان و ساسر محصولات کشاورزی نیز از وضعیت مناسبی دارد، همچنین در حوزه تولیدات شهرک‌های صنعتی و حوزه آب مطلوب است که امیدوارم در آینده شاهد رشد بخش کشاورزی در استان باشیم.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد در ادامه به ظرفیت‌های نفتی و گردشگری و منابع طبیعی استان اشاره کرد و گفت: کمتر استانی را داریم که چنین مناظر زیبایی و چشم‌نواز داشته باشد و اما از نظر تولیدات کشاورزی و صعتی جایگاه خوبی در کشور داریم.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

دامدار
Iran, Islamic Republic of
کاش امور عشایر مثل گذشته به عشایر خدمت رسانی میکرد در گذشته حداقل یک لودری میاوردند و جاده های عشایری را یک تیغه ای میزد و عشایر یک دلخوشی داشتند ولی حالا دارند از تشنگی میمیرند نه آب است و نه جاده ای
ابتلای ترانه علیدوستی به یک بیماری با منشا نامشخص؟

ابتلای ترانه علیدوستی به یک بیماری با منشا نامشخص؟

مادر ترانه علیدوستی در صفحه‌ی شخصی خود در اینستاگرام اعلام کرد که این بازیگر مشهور به ...
مشکل ۵۰ ساله بازنشستگان حل شد

مشکل ۵۰ ساله بازنشستگان حل شد

با پیگیری سازمان بازرسی کل کشور، معضل چندین ساله بازنشستگان کشوری در خصوص تأخیر در برقراری ...
مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

اگر قدرت اقتصادی ما به شکلی بود که پول ملی ما «ریال» از ارز‌های مسلط بر بازار‌های بین ...
1