تاریخ انتشار
شنبه ۲۳ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۳۴
کد مطلب : ۴۰۱۴۷۶
کبنا گزارش می‌دهد

گزارش کامل از سفر مسوولان به دلی اولاد مومن «بویراحمد» / فریاد یک زن «کشاوز»/ توصیه‌های «زارعی» و تصمیم‌های «کناری»

۱
کبنا ؛نماینده مردم شهرستان‌های بویراحمد و دنا در مجلس، فرماندار بویراحمد و جمعی از مسوولان شهرستانی و محلی از روستاهای دلی اولاد مومن بازدید کردند. در این بازدید مسوولان با اهالی این روستا ملاقات و گفت‌وگو کردند.
در ابتدا یکی از اهالی روستا با گلایه‌ از نبود آب کشاورزی و آب شرب، اظهار کرد: تمام باغات ما از بی‌آبی در حال خشک شدن است و متأسفانه کسی هم به داد ما نمی‌رسد.
وی گفت: روستاهای منطقه دلی اولاد مومن در شرایط بد بی آبی به سر می‌برند و الان تمام درختان باغات ما خشک شده است.
یکی دیگر از اهالی منطقه دلی اولاد مومن روستای حسن آباد به کبنا نیوز گفت: آب شرب برای خوردن نداریم، آب کشاورزی پیشکش. خودمان از تشنگی داریم هلاک می‌شویم.
هنگامی که مسوولان در جمع اهالی روستا حاضر شدند یکی از بانوان روستای حسن‌آباد منطقه دلی اولاد مومن با صدای بلند فریاد می‌زد و می‌گفت: آقایان مسوول من سرپرست خانوار هستم و درامدم من از راه کشاورزی و باغداری است، الان باغات بنده و درختان گردوی من از بی‌آب در حال خشک شدن است و اگر این درختانم خشک شوند چگونه شکم خودم و فرزندانم را سیر کنم.
محمدی رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان بویراحمد بعد از شنیدن سخنان اهالی روستا در خصوص وضعیت باغات خود، اظهار کرد: آب چالش جدی منطقه دلی اولاد مومن است و ما از ابتدا آب را برای 180 هکتار زمین کشاورزی و باغ طراحی کردیم و تا 220 هکتار نیز پیش‌بینی کرده بودیم. اما الان سطوح باغات به 402 هکتار یعنی دو برابر طرح پیش‌بینی شده رسیده است و بدون شک آب موجود جوابگو نیست.
وی با بیان اینکه الگوهایی را برای آبرسانی به زمین‌های کشاورزی و باغات دلی اولاد مومن طراحی کردیم، افزود: برخی از این الگوها منطقی نبود. در حال حاضر یک تانکر آبرسانی برای این منطقه گذاشتیم که کشاورزان بتوانند آب‌های خود را آبیاری کنند.
یاری‌جو مدیر آب منطقه‌ای شهرستان بویراحمد نیز با بیان اینکه ما سه چاه آب در این منطقه داشتیم، اظهار کرد: یکی از این چاه‌ها خشک، دیگری فعال و یکی هم نیمه‌فعال است و پتانسیل ایجاد چاه جدید هم نداریم.
در ادامه جلسه مسوولان و اهالی منطقه دلی اولاد مومن وقتی آرمین مدیر آب روستایی بویراحمد در حال گزارشی از تعداد انشعاب‌های مجاز و غیرمجاز بود، یکی از اهالی روستا با صدای بلند گفت: همه تقصیرات بر گردن آب روستایی است نه آب منطقه‌ای.
بنا بر این گزارش در این سفر مسوولان به روستاهای دلی اولاد مومن، ساکنین این روستا از عدم آنتن‌دهی خطوط ایرانسل و تلفن همراه و همچنین نامناسب بودن معابر، جاده‌ها و بهسازی روستا نیز گلایه‌های داشتند که مسوولان مربوطه پاسخ‌های لازم را ارائه دادند.
توصیه‌های زارعی به مردم منطقه دلی اولادعلی مومن
غلام‌محمد زارعی نماینده مردم شهرستان‌های بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی در این بازدید خطاب به مردم، گفت: خشکسالی و کم آبی درنقاط مختلف، امروز به چالشی جدی در کشور تبدیل شده که گذر از این مساله چالش زا در وهله نخست نیازمند مدیریت صحیح و راهبردی با کمترین هزینه و درک شرایط موجود از سوی مردم و مسئولان است.
زارعی اظهار داشت: بر اساس اعلام هواشناسی و متولیان حوزه آب در استان بروز بحران خشکسالی در یک دهه اخیر سبب کاهش شدید آب سدها، افت شدید و خشک شدن بسیاری از چشمه‌ها و قنات‌ها شده است.
وی با بیان اینکه مسئولان و متولیان امر باید برنامه راهبردی و مدون برای احیای منابع آب در استان تعریف و بر اساس وضعیت بارش و شرایط اقلیمی منطقه از تشدید بحران خشکسالی جلوگیری کنند، افزود: در شهرستان بویراحمد میانگین بارش سالانه از حدود بالای 800 میلیمتر به کمتر از 400 میلی متر کاهش پیدا کرده است.
زارعی بر ضرورت مصرف بهینه آب در حوزه‌های مختلف شرب و کشاورزی تاکید کرد و گفت: هم اینک و به گفته مدیران شرکت آب و فاضلاب روستایی بیش از 100 مورد انشعاب غیرمجاز آب در روستاهای منطقه دلی اولادعلی مومن به مراجع قضایی ارسال شده که نشان می‌دهد هنوز مسله بحران کم آبی و خشکسالی در روستاها جدی گرفته نشده است.
نماینده مردم بویراحمد در مجلس شورای اسلامی گفت: مشکل عمده مردم این منطقه که مساله کم آبی در حوزه کشاورزی و آب آشامیدنی است باید ضمن رعایت مصرف بهینه و درک شرایط موجود توسط مردم، مسئولان و مدیران استانی و شهرستانی نیز باید به دنبال راهکارهای کوتاه مدت برای گذر از این بحران باشند.
وی نوسانات و قطعی مکرر برق را از دیگر مشکلات مردم در این منطقه دانست و گفت: در کمیته برنامه ریزی شهرستان بویراحمد در سال جاری نیز حدود سه میلیارد ریال برای رفع این مشکل و ایجاد شرایط مناسب برای برق پایدار در این روستاها تخصیص می‌یابد.
زارعی گفت: دولت تدبیرو امید نشان داده که برای توسعه پایدار در روستاها و رسیدگی به مناطق محروم و کمتر توسعه یافته مصمم است و خدمات شایانی نیز ظرف سال‌های گذشته در حوزه‌های مختلف گازرسانی، برق رسانی، آبرسانی، بهداشت و درمان، راه، مخابرات و ایجاد زیرساخت‌های توسعه‌ای در روستاهای بویراحمد و دنا انجام داده است.
تصمیم‌های کناری برای رفع مشکلات روستای دلی اولاد مومن
شاهرخ کناری فرماندار شهرستان بویراحمد نیز رفع مشکلات و دغدغه روستائیان و ایجاد شرایط رفا و توسعه همه جانبه در روستاها را از اولویت‌های اساسی مدیریت اجرایی استان و شهرستان دانست.
کناری با اشاره به پراکندگی، سخت گذر بودن و محرومیت بسیاری از روستاهای بویراحمد، اظهار کرد: در مناطق روستایی این شهرستان با وجود خدمات ارزنده ولی به دلیل عمق محرومیت‌های بر جای مانده از گذشته هنوز خدمات رسانی برای مردم قابل محسوس نیست.
وی ادامه داد: بیش از 600 روستای دارای سکنه در شهرستان بویراحمد وجود دارد که حدود نیمی از آنها زیر 20 خانوار جمعیت دارند.
کناری یادآور شد: یکی از مهمترین مشکلات روستاهای شهرستان بویراحمد نبود جاده ارتباطی مناسب است که با رفع این معضل ارائه خدمات در سایر حوزه‌ها نیز تسهیل خواهد شد.
فرماندار بویراحمد تصریح کرد: از مجموع حدود یک هزار و 800 کیلومتر جاده ارتباطی موجود در شهرستان بویراحمد حدود یک هزار و 260 کیلومتر آن جاده‌های روستایی است.
وی بیان کرد: بروز پدیده خشکسالی و کم آبی، ضعف زیرساخت‌های ارتباطی، مغفول ماندن ظرفیت‌های صنایع دستی و گردشگری و خلاء حمایت‌های سرمایه گذاری با وجود ظرفیت‌های بالقوه از دیگر چالش‌ها و مشکلات فراروی روستاییان این شهرستان است.
وی کمبود شدید آب به ویژه در بخش کشاورزی را از مهمترین مشکلات موجود منطقه دلی اولاد علی مومن دانست و گفت: از مموع سه حلقه چاه کشاورزی در این منطقه 2 مورد خشک شده و آبیاری بیش از 400 هکتار سطح باغ‌های در این منطقه با وجود تنها یک حلقه چاه انجام می‌شود.
کناری گفت: با توجه به هماهنگی انجام شده و همکاری نماینده مردم شهرستان بویراحمد در مجلس شورای اسلامی قرار است در شرایط خاص و برای گذر از بحران موجود، آبیاری باغ‌های این منطقه با همکاری و رعایت مصرف بهینه مردم با 2 دستگاه تانکر سیار البته در کوتاه مدت انجام شود.
وی گفت: برای از عبور از بحران کم آبی و توسعه و رونق بخش کشاورزی این منطقه در بلند مدت نیز انتقال آب از سد شا قاسم، رودخانه بشار و همچنین سد در دست اجرای تنگ سرخ در برنامه کاری متولیان امر در حوزه شرکت آب منطقه‌ای و کشاورزی استان و شرستان قرار گرفته است.
کناری بیان کرد: دلی اولاد علی مومن از توابع بخش مرکزی شهرستان بویراحمد دارای 12 روستا، 432 خانوار و جمعیتی حدود یکهزار و 566 نفر است.

بنا بر این گزارش؛ مردم روستا در ادامه سایر مشکلات و دغدغه‌های خود را پیرامون موضوعات مختلف مطرح کردند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
سلام
پس جریان کارخانه سنگ شکن چه شد حاج زارعی عزیز؟
همین مدیران منصوب شما در شهرستان بویراحمد اجازه کار به این کارخانه دادند و باعث نابودی این مردم شدند!
اگر میخواهید جایگاهی در انتخابات بعدی در این منطقه داشته باشید لطفا کارخانه ماسه حسن اباد را تعطیل کنید
جواد
Iran, Islamic Republic of
الان نماینده بویراحمد با فرماندارش دلی رو گلستان خواهند .
فیروز
Iran, Islamic Republic of
سلام بر ادر جناب زارعی خودش کار خانه داره
مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

مرعشی: اگر قرار بود رئیسی و قالیباف رئیس دو قوه شوند، خب چرا آنها را جابجا گذاشتید؟!

حسین مرعشی می گوید: حتماً قالیباف بهتر از نبویان یا رسایی می‌تواند مجلس را اداره کند،...
آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

آینده خاورمیانه در گرو پیروز بزرگ نبرد پنهان پسرعموهای منطقه

جنگ اوکراین و درگیری 5 ماهه اسرائیل و حماس تمام معادلات منطقه و جهان را تغییر داده است....
تیشه به ریشه پول ملی

تیشه به ریشه پول ملی

اخیرا یکی از نمایندگان مجلس از لایحه‌‌‌ای موسوم به «حجاب و عفاف» رونمایی کرده است که ...
فایل های مرتبط
1