تاریخ انتشار
جمعه ۲۳ شهريور ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۰۴
کد مطلب : ۴۹۰۶۱۳
کبنا گزارش می‌دهد

فیلم | کشف بمب از جنگ گجستان در روستای امیرایوب مرز کهگیلویه و بویراحمد و فارس + نظر رهبر انقلاب

۲
۲
فیلم | کشف بمب از جنگ گجستان در روستای امیرایوب مرز کهگیلویه و بویراحمد و فارس + نظر رهبر انقلاب
کبنا ؛بمب به‌جامانده از جنگ گجستان در روستای امیر ایوب مرز استان کهگیلویه و بویراحمد و فارس کشف شد.
به گزارش کبنا، یک منبع آگاه در استان فارس گفت: قرار است فردا (جمعه) یک تیم از مرکز استان برای بررسی و خنثی‌سازی این بمب به منطقه اعزام شود.
      
به گفته شاهدان عینی این بمب در عمق یک‌متری زمین حین کنده‌کاری کانال برای لوله‌کشی گاز در داخل روستای امیر ایوب پیدا شده که توسط بیل مکانیکی به کنار کانال موردنظر منتقل شده است.
جنگ گجستان در پی اعمال قوانین اصلاحات ارضی و خلع سلاح عشایر در رژیم سابق (پهلوی دوم) و نارضایتی خان‌های ایلات بویراحمدی رخ داد.
در پی اجرای قانون اصلاحات ارضی و خلع سلاح عشایر، خوانین که املاک و اراضی وسیعی داشتند مجبور می‌شدند قسمت زیادی از این اراضی را بین مردم تقسیم کنند که این امر باعث مخالفت خان‌ها شد و سرانجام با فشار نظامیان حکومت پهلوی بر عشایر درگیری عشایر و نظامیان در کو همره سرخی آغاز و با بمباران هوایی مناطق و منازل خان‌ها همراه شد.
خوانین عشایر نیز با درگیری علیه نظامیان رژِیم گذشته به ژاندارمری روستای توت نده (بویراحمد) حمله و با جمع‌آوری اسلحه به حکومت اعلام جنگ کردند که پس از این درگیری بمباران هوایی شدت یافت و جنگجویان عشایر که حدود سه هزار تن برآورد می‌شدند با عقب‌نشینی به مناطقی از استان فارس از جمله کوه‌های صعب‌العبور گجستان این استان پناه بردند.
کشف بمب از جنگ گجستان در روستای امیرایوب مرز کهگیلویه و بویراحمد و فارس + نظر رهبر انقلاب
شهرستان نوبنیاد رستم به مرکزیت مصیری در ۱۷۵ کیلومتری غرب شیراز قرار دارد.
انصاری یکی از ساکنان روستای امیر ایوب گفت: این بمب ۵۰۰ کیلوگرمی به‌جامانده از جنگ گجستان در سال ۱۳۴۲، حین عملیات گازرسانی در حیاط منزل شخصی‌ام به این منطقه در عمق یک‌متری زمین پیدا شده است.
مردم روستای امیر ایوب از طایفه انصاری و لر زبان در غائله گجستان توسط جنگنده‌های ارتش شاهنشاهی از اردیبهشت‌ماه سال ۴۲ تا تیرماه این سال چندین بار هدف قرار گرفتند.
ساعت هشت صبح ۳۱ فروردین ۱۳۴۲ در نقطه‌ای به نام تنگ «گجستان» عشایر غیور بویراحمد و شهرستان رستم راه را بر قشون پهلوی سد کردند و این سرآغاز حماسه‌ای شد به نام جنگ گجستان که سند افتخاری از مبارزات عشایر در تاریخ کهگیلویه و بویراحمد است.
        

این نبرد یک‌روزه با قوای دولتی به فرماندهی سرلشکر «آریانا» با شکست قوای شاهنشاهی همراه بود.
حماسه‌ای جاودان که ۳۱ سال بعد از آن، رهبر معظم انقلاب در سفر استانی خود و در جمع مردم یاسوج با اشاره به رشادت‌های مردم این دیار و قبیح دانستن جنایات رژیم پهلوی این‌گونه فرمودند: مردم کهگیلویه و بویراحمد به لحاظ گذشته تاریخی، مردمی هستند که پرونده درخشانی دارند و با ظلم در افتادند و با سلسله پهلوی جنگیدند، در نهضت اسلامی شرکت کرده‌اند و در همین روستایی که رفتم (خرداد ۷۳) مردم آنجا در سال ۱۳۴۲ مورد تهاجم هواپیماهای رژیم پهلوی قرار گرفتند خاک‌برسر رژیمی که هواپیماهای جنگی‌اش بلند شود بیاید و روستای محرومی را بمباران کند و کردند این کار.
      

پهلوی دوم با مطرح‌کردن قانون اصلاحات ارضی اهدافی از جمله زدودن قدرت عشایر و مالکین را دنبال می‌کرد. اصلاحات ارضی نه فقط در بویراحمد و ممسنی، بلکه در مناطق دیگری از کشور نیز با مقاومت و مخالفت روبرو بود.
در واقع طرح‌هایی که از سوی غرب و آمریکا با نام مدرنیته به ایران تحمیل می‌شد، به دلیل ناهمسانی با ساختار اجتماعی و سیاسی در ایران، نارضایتی‌های گسترده‌ای را ایجاد می‌کرد که جنگ «گجستان» و نبرد عشایر بویراحمد، ممسنی و رستم با رژیم پهلوی دوم در سال ۱۳۴۲ نمونه‌ای از این نارضایتی بود که رژیم برای سرکوب و نابودی معترضان به بمباران هوایی متوسل شد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

ایل
Iran, Islamic Republic of
فک نمی کنید روایت شما نیاز به اصلاح و واقعی سازی دارد
Iran, Islamic Republic of
شلوغش نکن .از رژیم پهلوی حمایت نمیکنم اماواقعیت تاریخی درست بیان کن .سال ۱۳۴۲ اصلاحات ارضی شکل گرفت و بنا شد هر کسی بر روی هر زمینی کار میکنه براساس نسق اعلامی متعلق به همان فرد باشد قاعدتا این وسط خوانین بویراحمد و ممسنی که حکومت مرکزی رو در پس گیری زمین ها مقصر می‌دیدند سر به شورش گذاشتن
برندگان و بازندگان تورم چه کسانی هستند؟

برندگان و بازندگان تورم چه کسانی هستند؟

یک اقتصاددان، گفت: اگر دولت واقعا بخواهد تغییر اساسی در ریل‌گذاری اقتصادی کشور انجام ...
مسئله‌شناسی قیمت‌گذاری بنزین

مسئله‌شناسی قیمت‌گذاری بنزین

می‌دانیم دو جریان فکری، در اداره امور اقتصادی جامعه پیوسته در سطح جهانی رقابت می‌کنند؛...
سفره‌هاي جداگانه وام عشقي!

سفره‌هاي جداگانه وام عشقي!

اگر براي رياست سازمان بورس فراخوان داده شود. شخصيتي متخصص و متشخص و دانا و با تجربه انتخاب ...
1