تاریخ انتشار
جمعه ۲۳ شهريور ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۲۳
کد مطلب : ۴۹۰۶۰۵
کبنا آخرین تحولات گزینه‌های استانداری را بررسی کرد؛

گزینه استانداری کهگیلویه و بویراحمد باید همسو با دولت و اراده اکثریت مردم باشد / معرفی فردی اصولگرا از سوی یکی از نمایندگان استان بر خلاف مردم‌سالاری است / پیام مردم در انتخابات، گردش نخبگان بود نه تکرار مدیران!

۱۶
۰
گزینه استانداری کهگیلویه و بویراحمد باید همسو با دولت و اراده اکثریت مردم باشد / معرفی فردی اصولگرا از سوی یکی از نمایندگان استان بر خلاف مردم‌سالاری است / پیام مردم در انتخابات، گردش نخبگان بود نه تکرار مدیران!
کبنا ؛اکثریت شهروندان که در انتخابات ریاست جمهوری به اصولگرایی تندرو نه گفتند و پزشکیان را به عنوان یک نامزد اصلاح‌طلب انتخاب کردند، انتظار دارند استاندار نیز همسو با این رویکرد باشد، اما یکی از نمایندگان استان گزینه‌ای اصولگرا را که با او نشست و برخواست دارد برای استانداری در نظر گرفته است.
به گزارش کبنا، انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در 15 تیرماه با پیروزی مسعود پزشکیان به پایان رسید. اما تا یک هفته پیش از آن یعنی در دور نخست، پیروزی او قابل پیش‌بینی نبود. بسیاری از نیروهای دولتی در مرحله نخست پشت سر قالیباف و در مرحله دوم حول جلیلی اجماع کرده بودند. اما با این‌حال پزشکیان پیروز شد. حضور مردم در دور نخست انتخابات آنقدر کمرنگ بود که هیچکدام از واحدهای نظرسنجی نتوانسته بودند آن را تخمین بزنند. اما در دور دوم که خطر قدرت گرفتن تندروهای اصولگرا وجود داشت، نه تنها مشارکت انتخاباتی بیشتر شد، بلکه آرای پزشکیان نسبت به دور دوم نیز افزایش یافت.
به هر حال پیروزی مسعود پزشکیان، علاوه بر آن‌که رأی به اصلاح شرایط موجود بود، دقیقاً به همان اندازه معنای «نه» به جریان تندرو اصولگرایی نیز داشت. بخش زیادی از مشارکت‌کنندگان در انتخابات از خطر رأی‌آوری جریان تندرو، به اصلاحات رأی دادند. البته بخشی نیز با رأی ایجابی، اصلاحات را انتخاب کردند. بحث بر سر این است که در تحلیل‌های انتخاباتی باید هر دو جنبه این موضوع را مد نظر قرار داد.
حالا که دولت سر کار آمده، بحث بر سر انتخاب استانداران بسیار داغ شده است. واضح است که استانداران باید همسو با جریان فکری حاکم بر دولت باشند. همان‌طور که گفته شد رویکرد اصلاح‌گرا و مخالف با تندروی، پزشکیان را انتخاب کردند. بنابراین باید استانداران از بین کسانی باشند که به جریان اصلاحات اعتقاد داشته باشند و از تندروی‌های مرسوم اصولگرایی به دور باشند. حتی خود پزشکیان نیز در جریان رقابت‌های انتخاباتی عنوان کرد: «مردم اگر از وضع موجود راضی هستید به رقیب رأی بدهید». مردم نیز که از تندروی خسته شده بودند به پزشکیان رأی دادند.
با توجه به مطالبی که در بالا گفته شد مسئولیت مهمی در انتخاب استانداران بر عهده دولت است. استانداری که همسو با دولت نباشد و اعتقادی به جریان فکری‌ای که به او رأی داده نداشته باشد، نمی‌تواند رضایت شهروندان را جلب کند. امام خمینی (ره) نیز در وصیت‌نامه اش خطاب به وزاری کشور عنوان می‌کند استانداران باید متدین، عاقل، لایق، متعهد و سازگار با مردم باشند. بنابراین اگر استانداری با اراده مردمی که در 15 تیرماه به پزشکیان رأی دادند، همسو نباشد، یکی از ویژگی‌های مد نظر رهبر انقلاب را ندارد.
اما در کهگیلویه و بویراحمد حرف‌وحدیث‌هایی مبنی بر انتخاب گزینه‌ای برای استانداری شنیده می‌شود که کمترین سنخیت و همسویی با گفتمان دولت چهاردهم و اراده مردمی ندارد. غلامرضا تاجگردون نماینده گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی که در دوره‌های قبل نیز متهم به تک‌روی می‌شد حالا در پی معرفی گزینه‌ای اصولگرا به عنوان استاندار است. این فرد اصولگرا که از نزدیکان تاجگردون است، در گذشته در پست‌هایی که بوده، امتحان خود را پس داده و هیچ ویژگی و خصیصه متمایزی ندارد که بتوان با آن اصولگرایی و وابستگی‌اش به جریان رقیب را پوشش داد. او حتی در انتخابات ریاست جهموری طرفدار رقبای پزشکیان بود؛ معلوم نیست حالا به چه منطقی قرار است استانداری کهگیلویه و بویراحمد به او داده شود. آیا همین که یک نفر به نماینده نزدیک است و با او نشست و برخواست دارد این حق برای او به وجود می‌آید که خود را در قامت استاندار تصور کند؟
از سوی دیگر، در زمانی که در کهگیلویه و بویراحمد بسیاری از متنفذین سیاسی، جانب قالیباف و جلیلی را گرفتند و برخی از اعضای دولت مستقر، منابع دولتی را برای جلیلی بسیج کرده بودند، این اعضای ستاد پزشکیان بودند که در سخت‌ترین شرایط برای پیروزی پزشکیان تلاش کردند؛ محکوم شدند؛ مورد اذیت و آزار قرار گرفتند؛ به حاشیه رانده شدند و انواع رنج‌ها را به جان خریدند تا در نهایت نام مسعود پزشکیان از صندوق آرا بیرون بیاید. اما حالا یک نماینده با تک‌روی به تمام این فعالیت‌ها و اتفاقات پشت پا زده و در پی آن است گزینه‌ای اصولگرا و نزدیک به خود را معرفی کند.
شهروندان کهگیلویه و بویراحمدی از یاد نبرده‌اند که در زمان انتخابات همین اعضای دولت سیزدهم چه تلاشی که برای شکست پزشکیان نکردند؛ از یادشان نرفته چه افتضاحی در انتخابات باشت به وجود آمد. بنابراین برای ایچاد فاصله و شکاف بین اراده مردمی که در 15 تیر پای صندوق‌ها آمدند و دولت چهاردهم، نباید فردی اصولگرا و مخالف رویکرد دولت و اکثریت مردم استاندار شود.
روشن است که رویکرد سیاسی بسیار مهم است. اما نمی‌توان یک فرد را صرفاً به خاطر برچسب اصولگرایی طرد کرد و به حاشیه راند. مسأله این است گزینه پیشنهادی تاجگردون علاوه بر اینکه مخالف گفتمان پزشکیان و دولت چهاردهم است، سابقه درخشانی نیز در گذشته از خود نشان نداده و تفاوتی بین او و دیگر گزینه‌های اصولگرا وجود ندارد. او حتی در برخی دوره‌ها عقب‌گرد نیز داشته است. اگر قرار بود حرکتی نو و ابداعی انجام می‌داد خب در همان دوره‌هایی که پست داشت خودی نشان می‌داد. عرصه استانداری نباید فضایی برای آزمون و خطا باشد. این گزینه آزمون خود را پس داده و نتوانسته نمره بالایی کسب کند. بنابراین نه تنها از نظر سیاسی، بلکه با شاخص عملکردی نیز گزینه مناسبی برای استانداری کهگیلویه و بویراحمد نیست.
نمایندگان نباید در انتخاب استانداران دخالت کنند؛ آنها در بهترین حالت می‌توانند مشورت دهند. از سوی دیگر، تنها تاجگردون در این میان حضور پررنگ دارد و خبری از محمد بهرامی که اتفاقا همسو با دولت نیز هست، شنیده نمی‌شود. به هر حال از نظر قانونی هیچکدام از نمایندگان مجلس نباید مستقیما در انتخاب استاندار دخالت کنند؛ همان‌طور که رئیس جمهور نیز گفته بود قرار است با آنها مشورت شود.
البته معرفی گزینه‌ای حتی در سطح مشورت توسط نمایندگان، که با دولت همسو نباشد و برآمده از خواست و اراده اکثریت مردم نداشته باشد، رفتاری غیردموکراتیک و بر خلاف مردم سالاری است. نمایندگان حق ندارند رفتاری خلاف اراده مردم در 15 تیرماه انجام دهند.
کهگیلویه و بویراحمد در شرایطی نیست که سکان استانداری‌اش به چنین فردی داده شود. لازم است در انتخاب استاندار، با مجمع اصلاح‌طلبان استان و اعضای ستاد پزشکیان مشورت شود و در نهایت گزینه انتخابی باید مورد تأیید این گروه‌ها نیز باشد. چرا که هر گزینه‌ای غیر از این پشت پا زدن به منافع عمومی کهگیلویه و بویراحمد تعبیر می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
بابا جمع کنید ۷هفت و ۸نفر دوست ورفیق جمع شدن اسم‌خودشون را گذاشتن اصلاحطلباننننننننننننن
Iran, Islamic Republic of
ک جون خوت ستاد ستاد مکن
گچسارانی
Iran, Islamic Republic of
پزشکیان را مردم انتخاب کردند .اصلاح طلبان هم روغن ریخته را نذر کردند .در چند دوره قبلی هم اصلاح طلبان از تاجگردون حمایت نکردند . تاجگردون حق دارد مستقل باشد .
Iran, Islamic Republic of
خته بزنی داخل در و دیوار و بعدش بندازی من جو تا آب ببرت استاندار صیدالی میشه نوروز
ناصر
Netherlands
اینچه نمیشه
این دور باطل دوصده هست تکرار میشه
ما ملت کجا ایستادیم
آخه کسی میدونه سره رشته دست کی هست!؟
Iran, Islamic Republic of
بهرامی تک دوره ای شد شک نکنید. ایشون از نردبان اصلاح‌طلبی رفت بالا و این هم نتیجش معرفی فامیل اصولگرا
واحد
Iran, Islamic Republic of
در استان رای اصولگراها بیشتر بود باید باید به رای اکثریت احترام گداشت
مرتضی
Iran, Islamic Republic of
سلام واقعا کسانی که این اخبار و تحلیل ها را نشر میدهند ذره ای از علم مدیریت و برنامه ریزی آگاهی دارند چرا هر کس صرف دید منافع شخصی و حزبی به مناصب نگاه میکند حقوق عامه فقط از طریق افراد با سواد و با تجربه روشن و شفاف اعاده میشود و لاغیر
Iran, Islamic Republic of
جالبه چطور وقتی اقای احمدزاده گفتن باید مدیران همسو با دولت باشن اونقدر به مجموعه استانداری حمله شد
ولی الان میگن باید همسو باشن
همین نشون میده این ۳ سال چقدر از حمله ها به استانداری از روی عدالت و وجدان بود و چقددددددددد از روی بی وجدانی و عرض ورزی
Iran, Islamic Republic of
اکثریت استان به جبهه انقلاب رای دادند .
Iran, Islamic Republic of
البته با تقلب در باشت گچساران
بینایی
Iran, Islamic Republic of
کی گفته پزشکیان اصلاح طلب هست،ایشون هر چه رهبر دستور دهند اطاعت میکند،در ضمن اکثر اصول گرایان هم به پزشکیان رای دادند،دولت وفاق ملی هست لطفا با این سایت مسخره تنش ایجاد نکن
حسین
Iran, Islamic Republic of
جمع کن بساطتتتتت را وبرووووئو.
Iran, Islamic Republic of
کبنا نیوز واژه وفاق ملی رو یه تیتر بزن برا مخاطبان.
وفاق ملی
Iran, Islamic Republic of
واقعا آقای پزشکیان قرار بود صدای بی صدایشان باشد صدای کسانی باشد که صدایشان شنیده نمی شود در آن شرایط سخت و طاقت فرسای تبلیغات و انتخابات که تمام امکانات و ارکان دولت و سرمایه های مالی و انسانی دولت را برای تبلیغ و انتخاب جلیلی به صحنه آورده بودند کدام اصولگرا یک کلام در رعایت انصاف و حق الناس و رعایت حق و حقوق و انتخاب مردم و انتخابات سالم زدند که مردم از آنها اعتماد و اعتقاد حتی به دینداری آنها داشته باشند آقای پزشکیان به قرآن کریم به نهج البلاغه ای که به آن تکیه کرده ای اگر به خواسته عامه مردم تن ندهی جز خیانتکاران به مردم و خائن به قرآن و نهج البلاغه می باشی و جز زیانکاران خواهی بود مردم به خاطر اصلاح و تغییر وضع موجود به شما رای دادند این همه مسامحه تا کی تا کی در استان کهکیلویه و بویراحمد یکه تازی کنند و وقت به بطالت بگذرد خائن به خود و ملت مباش و شجاعانه جهت رضای خدا و رضایت مردم اقدام کن
Iran, Islamic Republic of
عزیزی نوشته اکثر اصولگرایان به پزشکیان رای داده است فقط نیک اصولگرا و نیمه اصولگرا نام ببرید که نه رای داده باشد که فحش نداده باشد آقای تاج گردون هم مستقل نیست اصلاحطلبان ایشان را قبول کردند و می کنند اگر بخواهد زیر آبی برود روزگارش سیاه می شود حتی همین دوره چنان زمین گیرش می کنند که برای همیشه زمین گیر باشد فکر می کند که اگر مجلس قبول نشد در دولت پست می گیرد به والله دور بعد آقای پزشکیان ۴ میلیون رای ندارد بنویسد در ۲۴ شهریور شهروندی پیش بینی کرد که دور بعد پزشکیان ۴ میلیون رای ندارد نفاق ملی نابودش می کند و می رود
برندگان و بازندگان تورم چه کسانی هستند؟

برندگان و بازندگان تورم چه کسانی هستند؟

یک اقتصاددان، گفت: اگر دولت واقعا بخواهد تغییر اساسی در ریل‌گذاری اقتصادی کشور انجام ...
مسئله‌شناسی قیمت‌گذاری بنزین

مسئله‌شناسی قیمت‌گذاری بنزین

می‌دانیم دو جریان فکری، در اداره امور اقتصادی جامعه پیوسته در سطح جهانی رقابت می‌کنند؛...
سفره‌هاي جداگانه وام عشقي!

سفره‌هاي جداگانه وام عشقي!

اگر براي رياست سازمان بورس فراخوان داده شود. شخصيتي متخصص و متشخص و دانا و با تجربه انتخاب ...
1