تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۳ شهريور ۱۴۰۳ ساعت ۰۶:۰۶
کد مطلب : ۴۹۰۲۷۸
در فضای سیاسی مطرح شد

استانداری کهگیلویه و بویراحمد به یک غیربومی می‌رسد؟ / نگاهی تحلیلی به انتخاب استاندار جدید و نقش غلامرضا تاجگردون!

۶
۲
استانداری کهگیلویه و بویراحمد به یک غیربومی می‌رسد؟ / نگاهی تحلیلی به انتخاب استاندار جدید و نقش غلامرضا تاجگردون!
کبنا ؛در حالی که کهگیلویه و بویراحمد دارای ظرفیت‌های انسانی و نیروهای شایسته بسیار زیادی است، اما این روزها شنیده می‌شود گزینه‌ای غیربومی که اتفاقا امتحانش را نیز به درستی پس نداده، شال و کلاه کرده که بر کرسی استانداری تکیه بزند.
به گزارش کبنا، این روزها حرف‌وحدیث‌های زیادی درباره تغییر استانداران به گوش می‌رسد. لیست‌های مختلفی منتشر شده و در مورد گزینه‌های استانداری در سطح کشور بحث‌های زیادی درگرفته است. هر چند تجربه گذشته نشان داده بسیاری از این گزینه‌ها در نهایت نمی‌توانند به استانداری برسند، اما استاندار شدن حدود یک سوم آن‌ها محتمل است.
نگاهی به گزینه‌های استانداری در اغلب استان‌های کشور نشان می‌دهد استانداران پیشنهادی از افراد بومی هستند. اما در عین تعجب کهگیلویه و بویراحمد یکی از گزینه‌ها که گویا زیاد نیز از او یاد می‌شود غیربومی است. گفته می‌شود یکی از معاونین استانداران قبل که غیربومی است قرار است به عنوان استاندار کهگیلویه و بویراحمد معرفی شود. البته برخی ادعا می‌کنند که احتمال ابقای سیدعلی احمدزاده وجود دارد. اما شواهد نشان می‌دهد این احتمال چندان به واقعیت نزدیک نیست. احمدزاده تلاش‌های بسیاری برای کهگیلویه و بویراحمد کرد، اما رصد اتفاقات ماه‌های اخیر بیش از هر چیز نشان می‌دهد او نیز رفتنی است. انتشار سند معافیت سربازی فرزند او که اتفاقا فراجا آن را تأیید کرده بود در کنار حرف‌وحدیث‌هایی درباره کارخانه خوراک آبزیان که آن نیز تکذیب شد، نشان می‌دهد بسیاری از ذینفعان نمی‌خواهند او استاندار بماند. از سوی دیگر خبر رفتن خواهرزاده‌اش از حراست استانداری این ظن را تقویت می‌کند که فضا برای رفتن احمدزاده فراهم است. دولت نیز تغییر کرده و رویکردش احتمالا موافق با احمدزاده نیست. بنابراین علیرغم خصوصیاتی که احمدزاده دارد، او ابقا نشده و جایش را به فردی دیگر خواهد داد.
گزینه‌های زیادی به‌عنوان جایگزین احمدزاده معرفی شده‌اند، اما حالا گزینه‌ای که بحث زیادی روی آن درگرفته فردی غیربومی است که اتفاقا سابقه خدمت در یکی از معاونت‌های استانداری را نیز دارد. کهگیلویه و بویراحمد دارای نیروهای انسانی شایسته و متخصصی چه در داخل و چه خارج از استان است. با این وجود تاکید بر یک گزینه غیربومی چندان منطقی به نظر نمی‌رسد. به دلیل بافت اجتماعی استان، معمولا گزینه‌های غیربومی نمی‌توانند تأثیرات وسیعی ایجاد کنند. تجربه گذشته نیز این را نشان داده است. البته برخی با علم کردن مدیریت احمدزاده استدلال می‌کنند که استاندار بومی اتفاقا اثرگذاری ندارد. هر چند این استدلال ایرادات زیادی دارد و با استناد به یک استاندار نمی‌توان رای به تعمیم داد. ولی استاندار بومی هر چه باشد شناخت وسیع‌تری از استان دارد و اندکی بیشتر از یک غیربومی دلش برای کهگیلویه و بویراحمد می‌تپد و در بزنگاه‌ها منافع جمعی استان را به منافع فردی و گروهی خویش ترجیح می‌دهد.
اما استاندار غیربومی، در واقع استاندار دو استان است. یک پایش در استان بومی خود و پای دیگرش در کهگیلویه و بویراحمد خواهد بود.
آنچه مهم است این است که با حضور این گزینه غیربومی، چند معاون و مدیرکل نیز از استان همان فرد وارد کهگیلویه و بویراحمد می‌شوند و اتحادیه غیربومی‌ها در استان تکمیل می‌شود. البته تا استاندار در استان جابیفتد و بتواند نظر گروه‌های مختلف را جلب کند حدود یک سال زمان از دست می‌رود و استان معطل رقابت‌های سیاسی و حزبی می‌شود. بنابراین خدمات قابل قبولی ارائه نمی‌شود. 
با وجود ظرفیت‌های انسانی که در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد، با چه استدلالی می‌توان یک گزینه غیربومی که اتفاقا حسابش را نیز پس داده، به عنوان استاندار منصوب کرد؟ اساسا در چند استان کشور، استاندار غیربومی است و چرا کهگیلویه و بویراحمد باید محل آزمون و خطای برخی شود که با آمدن به این‌جا رزومه پر کنند و سپس به استان خود بروند؟ مگر همین چند وقت پیش مدیرکل صدا و سیما با کمترین دستاورد استان را مقصد فارس ترک نکرد و مدیرکل آن‌جا نشد؟ چه سودی از حضور امیر رئوف به کهگیلویه و بویراحمد رسید که حالا با استانداری غیربومی انتظار آن را داشته باشیم؟
دولت چهاردهم شعار خود را وفاق ملی انتخاب کرده است. بر اساس همین رویکرد می‌توان استانداری بومی برای کهگیلویه و بویراحمد منصوب کرد که مورد توافق اغلب گروه‌های سیاسی باشد. حداقل دوجین نیروی انسانی شایسته در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که دارای این ویژگی باشند.
برخی ادعا می‌کنند که این گزینه غیربومی ارتباط مناسبی با غلامرضا تاجگردون ندارد و بنابراین نمی‌تواند استاندار شود. اما مگر استانداران از زیر نظر تاجگردون می‌گذرند؟ استدلالی بسیار بی‌پایه و اساس که منطق لابی‌گری سیاسی را نادیده می‌گیرد. تاجگردون یک نفر است و بیش از همه مصلحت حوزه انتخابیه‌اش را مد نظر دارد نه کل استان را. از سوی دیگر او حالا رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس است و دغدغه‌هایی دارد که جنسشان با دخالت‌های سیاسی در انتخاب استاندار متفاوت است.
از سوی دیگر به نظر می‌رسد وسعت لابی‌های سیاسی آن گزینه غیربومی آنقدر بالاست که می‌تواند علیرغم مخالفت تاجگردون، به صندلی استانداری کهگیلویه و بویراحمد تکیه بزند.
زمان چندانی برای انتصاب استانداران باقی نمانده است. انتظار می‌رود نمایندگان استان با همکاری هم، گزینه‌ای را برای استانداری کهگیلویه و بویراحمد معرفی کنند که علاوه بر بومی و شایسته بودن، مورد وفاق گروه‌های سیاسی و همسو با سیاست‌های دولت جدید باشد. مسعود پزشکیان چندی پیش در نشستی در استان کردستان گفته بود در انتخاب استانداران از مشورت نمایندگان مجلس استفاده می‌شود. گفتنی است گزینه‌های بومی که می‌توانند بر کرسی استانداری کهگیلویه و بویراحمد تکیه بزنند را در روزهای آینده به تفصیل بررسی می‌کنیم.
نام شما

آدرس ايميل شما

بنده خدا
Iran, Islamic Republic of
کبنا تاحالا تحلیلات خوب از آب در نیامده‌اند تحلیل آبکی می کنی خصوصآ در این سال هزارو چهارصدو سه
برای ملت
Iran, Islamic Republic of
کمایی برای تو فرقی نمیکند به هر حال سودت رو میبری.
بومی میاد بر علیه انها خبر میزنی و غیر بومی میاد هم این اش و کاسه.
تو باید وزیر کشور میشدی،دیگه خودت استاندار ها رو معرفی میکردی
Iran, Islamic Republic of
غیره بومی یا بومی دردی ازگرانی مردم باز نمیکنه فقط چند نفری بواسطه سفارش نمایندگان به پست ونوایی میرسند
بویر احمد
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا با توجه به دسته گلهای به آب داده استاندار حال حاضر نشان داد اشتهای خوبی داره و دولت‌ها هم به چنین افرادی بها می دهند پس شایسته است تغییر پیدا نکند و خودش استاندار بماند
وزارت کشور
Iran, Islamic Republic of
طبق نظر رهبری، نمایندگان نباید در انتخاب پست های اجرایی و استاندار دخالت کنند.
اا
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا رهبری گفته با نماینده در انتخاب مدیر مشورت شود
برندگان و بازندگان تورم چه کسانی هستند؟

برندگان و بازندگان تورم چه کسانی هستند؟

یک اقتصاددان، گفت: اگر دولت واقعا بخواهد تغییر اساسی در ریل‌گذاری اقتصادی کشور انجام ...
مسئله‌شناسی قیمت‌گذاری بنزین

مسئله‌شناسی قیمت‌گذاری بنزین

می‌دانیم دو جریان فکری، در اداره امور اقتصادی جامعه پیوسته در سطح جهانی رقابت می‌کنند؛...
سفره‌هاي جداگانه وام عشقي!

سفره‌هاي جداگانه وام عشقي!

اگر براي رياست سازمان بورس فراخوان داده شود. شخصيتي متخصص و متشخص و دانا و با تجربه انتخاب ...
1