تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۷ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۱۱
کد مطلب : ۴۷۴۸۷۶
کبنا گزارش می‌دهد

پاسخ شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد به گزارش کبنانیوز در خصوص سد سرپری

۱۰
۱
پاسخ شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد به گزارش کبنانیوز در خصوص سد سرپری
کبنا ؛بعد از انتشار گزارشی با عنوان «ترک بر سد افتتاح نشده سرپری» در پایگاه خبری کبنا نیوز، روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد با ارسال متن زیر به آن پاسخ داده است.
به گزارش کبنا، جوابیه شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد به شرح زیر است.
جوابیه
مدیر محترم پایگاه خبری کبنا نیوز
با سلام
احتراماً، ضمن ارج نهادن و تأکید بر اهمیت و جایگاه رسانه‌های جمعی در روشنگری افکار عمومی، جوابیه شرکت آب منطقه‌ای در پاسخ به مطلب درج شده در مورخ چهارشنبه ۲۲ فروردین ماه ۱۴۰۳ با کد خبری ۴۷۴۶۹۳ در آن پایگاه خبری محترم، تحت عنوان: «ترک بر سد افتتاح نشده سرپری»، جهت استحضار و انعکاس شایسته آن، وفق قانون، تقدیم می‌شود.
همانطور که می‌دانیم، سد سرپری با هدف آبیاری بیش از ۴۵۰ هکتار از زمین‌های حومه غربی دهدشت آغاز شد و این طرح اگرچه سال‌ها مورد کم لطفی اعتباری واقع شد اما در دولت سیزدهم با پیگیری‌های انجام گرفته روی ریل پیشرفت قرار گرفته است.
بهره‌برداری از سد سرپری علاوه بر توسعه کشاورزی در منطقه با توجه به موقعیت مکانی سد و ظرفیت‌های خوبی که دارد، فرصت مناسبی برای رونق گردشگری شهرستان کهگیلویه می‌باشد.
این سد با هدف ذخیره آب در فصل‌های بارندگی و آزادسازی در مواقع نیازعملیاتی شده و به مصارف کشاورزی خواهد رسید.
پیشرفت فیزیکی کل طرح ۵۵ درصد تا پایان اسفند ماه ۱۴۰۲ است و اجزا مهم این سد در چند بخش اصلی ازجمله عملیات حفاری تزریق، عملیات بتنی، جاده‌سازی و عملیات خاکی و هیدرومکانیکال و تأسیسات قابل تفکیک است.
با آزمایشات متعدد، سنجش در قسمت‌های انجام‌شده کیفیت کارکنترل شده و باید گفت که این سد با ضریب ایمنی بالایی ساخته می‌شود و برای کنترل کیفیت ساخت این سد از افراد با تجربه و متخصص در این امر و بهترین مشاوران تخصصی کشور و پیمانکار توانمند بومی استفاده شده است.
در واقع پیشرفت فیزیکی سد در بخش حفاری تزریق ۷۰ درصد ودر بخش عملیات بتنی ۷۵ درصد، احداث جاده دسترسی ۸۵ درصد و عملیات خاکی ۲۹ درصد می‌باشد، که فرازبند احداث شده همان بخش خاکریزی شده از سد سرپری (به تفسیر نویسنده آن رسانه و یا عامیانه به عنوان سد آماده افتتاح یاد شده) می‌باشد که اگر قرار بود بر اثر سیلاب آسیب، آبشستگی یا ترک یا درز ایجاد می‌شد، اول سمت ورودی آب یا همان محل برخورد آب سیلاب به ریپ رپ (بخش سنگ چینی شده) یا دستک‌های کناری این بخش دچار آسیب یا ریزش یا شکاف و ترک می‌شد، نه در آن قسمت که در معرض سیلاب نبوده است.
یادآور می‌شود که پیشرفت عملیات خاکی در این پروژه تا پایان اسفند ماه ۲۹ درصد است و در واقع حدود ۷۰ درصد عملیات خاکریزی بدنه سد باقی مانده است و آنچه که امروز به عنوان سد سرپری در گزارشات و عکس‌ها عنوان شده، همان فرازبند است که وظیفه آن جلوگیری از ورود سیلاب و آب رودخانه به محدوده بدنه است که به خوبی عملکرد مورد نظر را انجام داده است.
فرازبند باعث هدایت آب رودخانه به داخل سازه کالورت می‌گردد و ضمناً با هدایت آب محل رودخانه، امکان فعالیت‌های اجرایی را فراهم می‌نماید.
در احداث سد‌های خاکی از مصالح خاکی از جمله خاک رس کوبیده شده برای احداث بدنه سد استفاده می‌شود.
در بخش فرازبند احداث شده به عرض حدود یک ونیم متر کناری آن (قسمت شیبدار بدون محافظت با سنگ) به دلایل فنی عملاً کوبیده نشده و کمپکت انجام نشده و خاک آن در مرحله بعد که خاکریزی هسته و پوسته پایین دست می‌باشد برداشته، به اصطلاح فنی تریم و اتصال بین هسته و پوسته بالادست انجام خواهد شد و سپس ارتفاع قسمت خاکریزی شده از ارتفاع سد از ۱۰ متر خاکریزی شده فراز بند، با احداث وخاکریزی هسته سد با عرض پاشنه ۱۲۰ متر وارتفاع کنونی خاکریزی به ۲۸ متر افزایش می‌یابد. لذا هم اکنون که بیش از ۷۰ درصد خاکریزی بدنه سد باقیمانده است، نمی‌توان ریزش خاک برداشتی وکوبیده نشده را به عنوان مشکل و ایراد در نظر گرفت.
تأکید می‌شود که در طراحی سد‌های خاکی در جا‌هایی که در معرض فرسایش و آب قرار می‌گیرد، با سنگ چینی از تخریب سطح خاک جلوگیری می‌شود و در اجرای فرازبند احداث شده این سد با توجه به سنگ چینی انجام شده، هیچ گونه آبشستگی یا نشت یا درزی در محل تماس بین سنگ بستر و خاکریزی انجام نشده و همچنین در ترانشه تریم شده کوچک‌ترین آثاری از خسارت و یا صدمه به خاکریزی فرازبند مشاهده نگردیده و عملیات خاکی انجام شده با دقت و طبق مشخصات فنی انجام گردیده است.
عملیات حفاری و تزریق که در پرده آب بند سد هم اکنون تداوم داشته و به وضوح قابل مشاهده هست که هیچگونه آبی از بالا دست پرده آب بند به سمت پایین دست عبور یا نشتی نداشته و اجرای پرده آببند، موجب تشدید فعالیت‌های چشمه‌های بالادست سد و گاهاً حرکت به سمت کناره‌ها و تراز‌های بالا گردیده به نحوی که در تمامی سال‌های گذشته علی رغم اینکه میزان بارندگی‌ها و سیلاب‌ها بیشتر بوده به این شکل فعالیت چشمه‌ها وجود نداشته است که نشان دهنده عملکرد دقیق و صحیح پرده آببند انجام شده در هسته سد می‌باشد.
در بخش راه و جاده دسترسی به سد و روستای سرپری، عملیات جاده جایگزین را به طول ۱۵۰۰ متر با ۵ پل اجرا شده و این پل‌ها شامل یک پل دهانه ۵ متری، ۳پل با دهانه ۲ متری و یک پل ۱۴متری با دو دهانه ۷ متری انجام شده است.
آسفالت این جاده طبق مشخصات فنی و آیین‌نامه‌های راهسازی انجام گرفته و این جاده کاملاً استاندارد و به نحوی مطلوب اجرا گردیده، که مورد تأیید مسئولین بازدید‌کننده بوده و از کیفیت کار رضایت کامل داشته‌اند.
در پایان‌امیدواریم که رسانه‌ها از انتشار مطالب فاقد اعتبار و ارزش تخصصی در سایت‌های وزین خود، خودداری نمایند و قبل از نشر هر مطلبی علی الخصوص موارد فنی و تخصصی، از نظر افراد متخصص و با مستندات کافی برای ارایه یادداشت، گزارش و خبر خود استفاده نمایند، تا هم جایگاه و شأن رسانه حفظ گردد و هم باعث نگرانی بیجا در افکارعمومی جامعه نشود.

روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد
 
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
سذ نشست زمين شنآسی کرذه روگسل هس
ا
Iran, Islamic Republic of
جوجه رو آخر پاییز میشمارنذ این سذ بایذ وایسه
Iran, Islamic Republic of
درز بزرگ و خیلی عمیق کاملاً مشهوده
محمدی
Iran, Islamic Republic of
سلام. یکی به مصلح بگه سد آبریز که گفتی امسال کلنگ‌زنی می‌شه به گفته آقای تاجگردون که حذف شده و قول شما بی اساس بود !!!! آبرسانی بهمئی هم که گفتی فجر ۱۴۰۲ به بهره‌برداری میرسه که هم..!!!
خوب شد تاجگردون همتون را لو داد امیدوارم صندلی را به فردی صادق و توانمند واگذار کنید که البته تمام تلاشمون را برای برکناری مدیران ضعیف خواهیم کرد
United States
به وضوح مشخصه که نشست داشته نیاز ب حرف نیست
به خوبی آبند نشده و موجب ریزش و نشست شده است
رضا.
Iran, Islamic Republic of
چرا نمیپذیرید که عملیات خاکریزی برابر مشخصات اجرا نشده؟ ریزش شیب شیروانی بدنه سد نشان از عدم اجرای صحیح لایه های خاکریزی با تراکم خواسته شده و مصالح رسی مناسب دارد.اجرای زمانی کارایی خود را نشان می‌دهد که بدنه رسی مشخصات فنی لازم را کسب کرده باشد. جوابیه شما کلی گویی و در بیشتر موارد موضوع رو به حاشیه میبرید. شهامت موارد نقص رو بپذیرید و استقبال کنید. استان عزیز ما نیروهای فنی اجرایی توانمندی دارد. سعی نکنید نشان دهید که مردم با احداث چنین طرحی بیگانه اند.تشکر از کبنا نیوز
کارشناس سد
Iran, Islamic Republic of
شما اول فرق بین سد و فرازبند سد را یاد بگیر بعد اظهار نظر کن!
احمدی
Iran, Islamic Republic of
خاک بر سر ت کبنا که فقط رشوه میگیری وخبرهای الکی وئدروغ میزنی..بدترین رسانه تاریخی ...متاسفم برا مسعول این رسانه.
Mehran
Iran, Islamic Republic of
درود و خدا قوت خدمت مجموعه مدیریت منابع آب استان کهگیلویه و بویراحمد و در راس این مجموعه دکتر آرش مصلح
جوشکار
Iran, Islamic Republic of
به همین خیال باش جان ۱۰۰۰نفر در خطر هست یک سد را با یک غلتک خراب ساختند پل ۱۴متری کجا دنیا روی پل ۱۰۰تن خاک می‌ریزند تا ارتفاع بگیرد چرا پل را بلند نساختند
پیام تهران به تل آویو / اگر کاخ سفید به حرف‌های امثال ما گوش داده بود...

پیام تهران به تل آویو / اگر کاخ سفید به حرف‌های امثال ما گوش داده بود...

واکنش دولت بایدن به حمله ۷ اکتبر حماس ۳ هدف عمده را دنبال می‌کرد. اولا، واشنگتن به دنبال ...
هر اقدام اسرائیل با اقدام متقابل ایران رو به رو می‌شود

هر اقدام اسرائیل با اقدام متقابل ایران رو به رو می‌شود

ایران دیگر می‌داند که با چه ابزار‌های می‌تواند حملات بیشتری را صورت داده و بخشی از موشک‌های ...
چرا ابهامات پیرامون کاظم صدیقی تمامی ندارد

چرا ابهامات پیرامون کاظم صدیقی تمامی ندارد

ماجرای کاظم صدیقی تمامی ندارد و رسانه‌ها هم ول کن ماجرا نیستند. متأسفانه در خصوص این ...
1