تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۴۹
کد مطلب : ۴۹۰۰۶۸
میراث دو مدیرعامل اصفهانی برای استان؛

ابهامات آزمون استخدامی سیمبان در شرکت برق کهگیلویه و بویراحمد / جذب نیرو بدون اطلاع‌رسانی عمومی / سازمان بازرسی ورود کند

۰
ابهامات آزمون استخدامی سیمبان در شرکت برق کهگیلویه و بویراحمد / جذب نیرو بدون اطلاع‌رسانی عمومی / سازمان بازرسی ورود کند
کبنا ؛
آزمون استخدامی نیروهای سیمبان در شرکت برق کهگیلویه و بویراحمد با سؤال‌ها و ابهامات زیادی روبه‌روست؛ گویا بدون اطلاع‌رسانی عمومی اقدام به برگزاری آزمون شده و تنها عده معدودی در آزمون مربوطه شرکت کرده‌اند.
به گزارش کبنا، اواخر اردیبهشت ماه سال جاری یعنی حدود سه ماه پیش محمد مرادی مدیرعامل شرکت برق کهگیلویه و بویراحمد رفت و رسول روستایی جایگزین او شد. یک اصفهانی رفت و اصفهانیِ دیگری جای او را گرفت. شرکت برق، به دلیل آن‌که باید ارتباط زیادی با دورافتاده‌ترین نقاط استان داشته باشد، بیش از شرکت‌ها و دستگاه‌های دیگر نیازمند مدیر بومی است؛ چرا که آشنایی به نقاط مختلف استان برای مدیرعامل از ضروریات است. مثلاً همین حالا روشنایی معابر در حوزه مادوان، بلهزار و مهریان مشکل دارد، اما تاکنون روشنایی این حوزه برقرار نشده است. تازه این حوزه نزدیک به مرکز استان است؛ چه برسد به دورترین و صعب‌العبورترین مناطق استان که اگر چنین اتفاقی رخ دهد ممکن است تا مدت‌ها به گوش مدیرعامل نرسد.
پیش از این دو جمال معتمدی‌زاده مدیرعامل شرکت برق استان بود. در دوران او شرکت برق با حواشی متعددی روبه‌رو بود؛ انتظار می‌رفت با تغییر معتمدی‌زاده شاهد روزهای بهتری برای کهگیلویه‌وبویراحمدی‌ها باشیم، اما همچنان در بر همان پاشنه می‌چرخد و تنها تغییر آن است که مدیرعاملی از دست کهگیلویه و بویراحمدی‌ها خارج شده و به دست اصفهانی‌ها افتاده است.
در دوره مدیرعاملی روستایی، ناکارآمدی‌های بسیاری وجود داشت که رد پای آن به عنوان میراثی برای مدیرعامل جدید به‌جا مانده است. مهمترین این اتفاقات همچون گذشته به جذب خارج از ضابطه نیرو در این شرکت برمی‌گردد؛ گفته می‌شود در سال‌های اخیر نیروهای بسیاری بدون طی مراحل قانونی جذب شده‌اند. در تازه‌ترین اتفاق، جذب تعدادی نیروی سیمبان با ابهامات زیادی روبه‌رو شده است.
در ماه گذشته، آزمون استخدامی برای چند نیروی خدماتی و کارشناس برگزار شد. این آزمون به صورت عمومی به اطلاع همگان رسید و در شرایطی برابر افراد زیادی در آن ثبت نام کردند. اما گویا در کنار این آزمون، آزمون سیمبانی نیز برگزار شده است. البته این بار فراخوان عمومی زده نشده بود و تعداد بسیار کمی از چند و چون آن مطلع شده بودند. در آزمون سیمبانی سهمیه حدود 20 نفری مشخص شده بود و تنها حدود دو برابر این تعداد، در آن شرکت کرده بودند. واضح است که در آزمون‌های استخدامی که فراخوان عمومی زده می‌شود، حداقل 10 برابر نیروهای مورد نیاز در آزمون شرکت می‌کنند؛ در یک کد رشته آموزش و پرورش که تنها یک نیرو مورد نیاز است، بیش از 100 نفر شرکت می‌کنند. در نهایت سه برابر ظرفیت پذیرش، به مصاحبه دعوت می‌شوند. اما در آزمون سیمبانی شرکت برق کمتر از دو برابر ظرفیت در آزمون شرکت کرده بودند.
جالب اینجاست که از همین تعداد شرکت کننده، بخش زیادی از آن‌ها اصفهانی بودند. همشهری بودن این شرکت‌کننده‌ها با دو مدیرعامل اخیر شرکت برق، ابهامات زیادی را به وجود آورده است.
اگر برخی تحلیل‌ها درست باشند، باید گفت در حالی که کهگیلویه و بویراحمد یکی از بالاترین نرخ‌های بیکاری در سطح کشور را دارد، نمی‌توان پذیرفت بدون طی ضوابط قانونی، عده دیگری را از استانی دیگر به این‌جا آورد و جذب کرد. واضح است که در صورت اطلاع‌رسانی عمومی و در یک شرایط برابر، تمام ایرانیان از این حق برخوردارند که در آزمون شرکت کرده و در صورت شایستگی جذب شوند. مشکل اینجاست که بدون فراخوان عمومی، تنها عده خاصی از آزمون مطلع می‌شوند و سایر افراد شایسته از شرکت در آزمون محروم می‌گردند و به این راحتی حق‌شان ضایع می‌شود.
لازم است سازمان بازرسی به این موضوع ورود کرده و در صورت صحت، آزمون باطل شود. ابطال این آزمون اگر در آن تخلفی صورت گرفته باشد، در هر زمان، حتی در اطلاع‌رسانی ناکافی، مطالبه تمام کهگیلویه و بویراحمدی‌هاست.
به نظر می‌رسد این آزمون میراث مرادی برای روستایی است. البته گفته می‌شود در دوره مرادی برخی از افراد نامه از وزارت می‌آورند و مراحل جذب را طی می‌کردند؛ لازم است مدیرعامل جدید در این خصوص نیز شفاف‌سازی کند. حتی گفته می‌شود تبدیل وضعیت‌ها نیز با ابهامات زیادی روبه‌روست.
یکی دیگر از مشکلاتی که موجب اعتراض برخی از نیروهای شرکت برق شده است، ابهام در واگذاری منازل سازمانی به نیروهای این شرکت است. یکی از سؤالات پرتکرار این است که بر اساس چه منطقی این منازل به افراد واگذار شده است؟ آیا در واگذاری، خانه‌دار بودن نیروی متقاضی در نظر گرفته شده است؟ مثلاً اگر فردی خانه داشته باشد و فردی دیگر نداشته باشد، اولویت با کدام یک از این دو است؟ حتی برخی می‌گویند عده‌ای از نیروها که خود صاحب خانه هستند، منازل سازمانی را می‌گیرند و نزدیکان خود را در آن‌ها ساکن می‌کنند و برای سرپوش گذاشتن بر این تخلف، خود هفته‌ای یک یا دو بار به آن منزل سازمانی سر می‌زنند تا ظاهر قضیه حفظ شود. مطالبه افکار عمومی این است که به این ابهام پاسخ داده شود. لازم است مدیرعامل جدید بررسی کند اگر چنین اتفاقی رخ داده آن را شفاف اعلام و با متخلفان برخورد کند.
از طرف دیگر گفته می‌شود اختلافاتی بین شرکت برق استان و یکی از بیمه‌ها وجود دارد؛ گویا شرکت برق با یک شرکت بیمه قرار داد بسته و با وجود اینکه ماهانه از پرسنل وجهی کم می‌شود، اما شرکت بیمه فاکتورها را با تأخیر چند ماهه پرداخت می‌کند. در صورت صحت این ماجرا، باید مدیرعامل و منابع انسانی شرکت برق، یقه این شرکت بیمه را بگیرند و در صورت پاس نکردن به موقع فاکتورها، قرارداد را لغو کنند.
همان‌طور که گفته شد شرکت برق کهگیلویه و بویراحمد با ناکارآمدی‌هایی روبه‌روست؛ لازم است در صورت صحت جذب بی‌ضابطه نیروهای سیمبان و سایر موارد مربوطه که مصداق سوءمدیریت و ناکارآمدی هستند، سازمان بازرسی استان ورود کرده و ریز و بم ماجرا را بررسی کند و در صورت هر نوع بی‌قانونی به‌ویژه در فرایند استخدامی‌ها، آزمون را ابطال نماید.
واضح است کبنا نیوز منکر اقدامات شرکت برق کهگیلویه و بویراحمد نیست؛ این پایگاه خبری آمادگی درج جوابیه شرکت برق استان را دارد.
 

 

 
 
نام شما

آدرس ايميل شما

تحول در دولت با انتصاب زنان

تحول در دولت با انتصاب زنان

رئیس‌جمهور با انتصابات اخیر خود در دولت به ویژه در حوزه زنان تحول بزرگی را ایجاد کرده ...
تیشه به ریشه پول ملی

تیشه به ریشه پول ملی

اخیرا یکی از نمایندگان مجلس از لایحه‌‌‌ای موسوم به «حجاب و عفاف» رونمایی کرده است که ...
مترویی که عموما خراب است! / آیا زاکانی بی‌خیال امور شهر تهران شده است

مترویی که عموما خراب است! / آیا زاکانی بی‌خیال امور شهر تهران شده است

«شهرداری دیگر مماشات نکند و منابعی که در اختیارشان گذاشتیم را هرچه سریع‌تر برای رفع نقص ...
1