تاریخ انتشار
يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۳۹
کد مطلب : ۴۷۵۳۰۳
کبنا گزارش می دهد؛

بحران در دیشموک / ابتلای بیش از 40 نفر به تب مالت / مردم برای کشتار همکاری نمی کنند / چرخه دام های آلوده ادامه دارد / دولت فکری به حال خسارات وارده به دامدار کند / توصیه مسئولان به دامدار برای کاهش خسارت و ضرر

۳
۰
بحران در دیشموک / ابتلای بیش از 40 نفر به تب مالت / مردم برای کشتار همکاری نمی کنند / چرخه دام های آلوده ادامه دارد / دولت فکری به حال خسارات وارده به دامدار کند / توصیه مسئولان به دامدار برای کاهش خسارت و ضرر
کبنا ؛
حدود ۱۰ روز گذشته خبر شیوع تب مالت در روستا‌های دیشموک کهگیلویه انتشار پیدا کرد، این بیماری به سرعت در حال انتشار است و تاکنون دام‌های زیادی آلوده شده و بیش از ۴۰ نفر روستای رودریش کهگیلویه دچار تب مالت شده‌اند، وضعیت چرخه بیماری در میان دام، در این منطقه در حال تبدیل شدن به بحران است.
به گزارش کبنا نیوز، به گفته رئیس شبکه بهداشت کهگیلویه بیماری تب مالت در میان افراد قابل پیشگیری است و پس از دوره درمانی افراد بهبود پیدا می‌کنند.
وی گفت: از جمعیت ۲۵۰ نفره این روستا ۱۸۰ نفر تست تب مالت داده‌اند که تاکنون بیش از ۴۰ نفر دچار تب مالت شده‌اند و از مرکز استان برای کنترل وضعیت اعزام شده‌اند.
تقوی بیان کرد: این بیماری در میان انسان‌ها واگیردار نیست و در میان دام واگیر است و مسئولان باید همگی به کمک دامپزشکی بیایند تا این مسأله بزرگتر نشود.
انجام ۷۵۶ خونگیری در دیشموک
معدوم‌سازی ۵۱ دام / کنترل تب مالت در روستای موردراز
نهاد‌های حمایتی پای کار بیایند

بخشدار دیشموک نیز در گفت و گو با کبنا نیوز گفت: ۷۵۶ خونگیری در دیشموک انجام داده و ۵۱ دام معدوم شده، تب مالت در روستای موردراز کنترل شده است ولی مردم روستا‌های دیگر نیز باید همکاری داشته باشند.
نوروزی اظهار کرد: با ۱۵ تا ۳۰ هزار تومان می‌توان یک دام را بیمه کرد، ولی چون مردم تصور می‌کنند به ضررشان هست، برای معدوم‌سازی همکاری نمی‌کنند، چون نهایت هزینه‌ای که بیمه به دامدار می‌دهد ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است. بنابراین همکاری وجود ندارد. درخواست ما این هست که نهاد‌های حمایتی باید پای کار بیایند تا مردم بتوانند برای معدوم‌سازی همکاری کنند.
وی گفت: متأسفانه مردم برای بیمه کردن دام خود در برابر اتفاقات مختلف کم کاری و سهل انگاری دارند. اما هم اکنون با رایزنی فرماندار بیمه تقبل کرده که تا ۵ هزار دام در روستا‌های رودریش، موردراز، دهنو را بیمه کنند.
نوروزی بیان کرد: فرماندار با وجود فشار کاری، ادارات جهاد کشاورزی، بخشدار‌ها، امور عشایر، شبکه بهداشت، دامپزشکی را پای کار آورد. با این وجود ما منتظریم که مردم پای کار بیایند، مردم باید این موضوع را مدنظر قرار دهند که تب مالت برای انسان مضر است و گوشت آلوده نیز انسان‌ها را آلوده می‌کند، بنابراین پای کار بیایند و جلوی خسارت بیشتر را بگیرند.
حذف طرح پژوهشی بیماری دام
توسط شورای پژوهشی و برنامه‌ریزی کهگیلویه و بویراحمد

مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت:کارشناسان دامپزشکی برای خون گیری و کشتار دام های آلوده به روستاها رفته اند ولی مردم هیچگونه همکاری نمی کنند. 
رجایی فر اظهار کرد: تب مالت بیماری مشترک میان حیوان و انسان است، دامپزشکی در زمینه بهداشت عمومی دام وظیفه دارد، بر اساس دستورالعمل‌ها دامداری‌های صنعتی و روستا‌های مجاور شهر وظیفه تست و کشتار داریم، اگر تست بیماری مثبت باشد دام گاواری راهی کشتارگاه می‌شود.
رجایی فر افزود: در مورد دام سبک مثل گوسفند و بز دستورالعمل به این صورت است که اگر مرکز بهداشت درخصوص بیماری تب مالت گزارش بدهد، مکلف هستیم که بازدید کنیم و از نمونه خون دام تست‌گیری کنیم، و اگر نمونه مثبت بود باید دام کشتار شود، گوشت این دام‌ها وارد بازار نمی‌شود، بلکه به صنایع حرارتی فرستاده می‌شوند، که حرارت می‌بینند.
وی گفت: واکسینه کردن دام بالغ جزء سیاست‌های دامپزشکی نیست و باید اعتبار کافی در اختیار ما قرار بگیرد که بتوانیم دام‌ها را واکسن فول دوز بزنیم، منتهی ممکن است بابت سقط جنین ناشی از تزریق واکسن خسارت به دامدار وارد شود، باید اعتباری در اختیار ما باشد که بتوانیم این خسارت را جبران کنیم.
وی بیان کرد: اعتباراتی سازمان مرکزی به کهگیلویه و بویراحمد تخصیص داد، متأسفانه اعتبارات بیماری و میکروب را با جاده و آب مقایسه می‌کنند، در کهگیلویه بزرگ از قبل واکسیناسیون را انجام دادیم ولی بیماری تب مالت سویه‌های مختلفی دارد، بحث ریشه کنی آن امکان‌پذیر نیست ولی ما وظیفه داریم پیشگیری کنیم، که آن را انجام داده‌ایم، اما آگاهی‌رسانی نیز باید انجام بگیرد و مردم همراه باشند. سیستم قضایی باید همراه باشد. دامداری که بیماری دام او مثبت می‌شود، بعضاً از انجام کشتار فرار می‌کند، سیستم قضایی باید همراه باشد و اگر موردی معرفی می‌شود پیگیری کنند.
وی گفت: بیماری تب مالت زمانبر است و به درمان طولانی مدت نیاز دارد، گاهی بعد از ۶ ماه یا یک سال درمان، بیمار به ظاهر خوب می‌شود ولی بعد از یکسال دوباره علائم بیماری ظاهر می‌شود و گاهاً نیز باعث تشخیص اشتباه پزشک می‌شود.
رجایی فر افزود: از نظر دامپزشکی بیماری وجود دارد، به عنوان کسی که متولی بهداشت هستیم، بیماری تب مالت وابسته به شغل است، ولی بستگی به سیستم ایمنی افراد متفاوت است، در چند سال گذشته در جلسات پژوهشی خواهش کردیم که در مورد علل سقط جنین دام تحقیق کنیم، چون یک سندرم است، دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد، کسانی که عضو کمیسیون برنامه‌ریزی و پژوهش بودند مخالفت کردند، در حالی که سقط جنین از یک شهر به شهر دیگر متفاوت است و دلایل با هم متفاوت است، اما در شورای پژوهشی و برنامه‌ریزی استان با ما همکاری نشد و طرح ما را حذف کردند.
خسارت بالای مالی دامدار
مسأله‌ای که در اینجا بحران ایجاد کرده، خسارت مالی بیماری است. تعداد دام‌های مردم این منطقه بیش از ۱۵۰۰ رأس است، و دام‌های آلوده باید امحا شوند. مردم نمی‌توانند تنها سرمایۀ خود برای زندگی را از دست بدهند، مردم این منطقه با دامداری و کشاورزی در سختی و مشکلات زندگی را سر می‌کنند، اما در حال حاضر چطور همه سرمایه خود را با دست خود نابود کنند؟
بروسلوز به لحاظ مشترک بودن بین انسان و دام، جایگاه ویژه‌ای داشته و ضرر‌های اقتصادی زیادی به صنعت دامپروری وارد می‌کند که برجسته‌ترین این زیان‌ها سقط جنین و عواقب پس از آن است.
دولت خسارت مالی دام‌ها را جبران کند
دولت به منظور از چرخه خارج کردن دام‌های آلوده و کمک به ارتقای سلامتی دامداران و مصرف‌کنندگان باید هر چه سریعتر وارد عمل شود و با شناسایی دام‌های مبتلا به بیماری تب مالت آن‌ها را امحا کند و خسارت وارده به دامدار نیز جبران شود. اگر این کار صورت نگیرد، چرخه بیماری ادامه پیدا می‌کند و دام‌های بیشتری به این بیماری آلوده می‌شوند.
ادارات امور عشایر، دامپزشکی، جهاد کشاورزی و سایر ارگان‌هایی که مرتبط با امور دام هستند باید هر چه سریعتر پای کار بیایند تا خسارات وارده به دامداران و مردم این منطقه بیشتر از این نشود!
دامداران بیماری تب مالت را جدی بگیرند
مردم و دامداران بیماری تب مالت را دست کم نگیرند و نسبت به واکسینه کردن دام خود جدیت بیشتری داشته باشند، مسأله مهم این هست که وقتی یک دام مبتلا به بیماری تب مالت شد، تعلل بیشتر دامدار منجر به آلوده شدن بیشتر محیط و دیگر دام‌ها می‌شود به همین دلیل باید با واکنش به موقع، ضرر و زیان دام خود را به حداقل برسانند و کارشناسان دامپزشکی را در جریان این وضعیت قرار دهند.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
پدافند غیر عامل استانداری که همیشه خواب تشریف دارند
وضعی
Iran, Islamic Republic of
خودت میگی مردم همکاری نمی کنند دولت چرا جور نافهمی ما را بده باید همکاری کنند تا جلو این بیماری قطع بشه
اشعه وند
Iran, Islamic Republic of
مراکز بهداشت وعلوم پزشکی در قبال شیوع بیماری تب مالت هم در خواب هستند وهیج کاری نمی کنند ،اینجا نقش دانشگاه علوم پزشکی کلیدی تر است .
ابتلای ترانه علیدوستی به یک بیماری با منشا نامشخص؟

ابتلای ترانه علیدوستی به یک بیماری با منشا نامشخص؟

مادر ترانه علیدوستی در صفحه‌ی شخصی خود در اینستاگرام اعلام کرد که این بازیگر مشهور به ...
مشکل ۵۰ ساله بازنشستگان حل شد

مشکل ۵۰ ساله بازنشستگان حل شد

با پیگیری سازمان بازرسی کل کشور، معضل چندین ساله بازنشستگان کشوری در خصوص تأخیر در برقراری ...
مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

اگر قدرت اقتصادی ما به شکلی بود که پول ملی ما «ریال» از ارز‌های مسلط بر بازار‌های بین ...
1