تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۰ دی ۱۴۰۲ ساعت ۲۰:۰۵
کد مطلب : ۴۷۰۹۴۴

آیا آمریکا مستقیم وارد جنگ خواهد شد؟

۰
آیا آمریکا مستقیم وارد جنگ خواهد شد؟
کبنا ؛رسول صادقی در یادداشتی در کانال تلگرامی اندیشکده راهبردی تبیین نوشت: طی یک ماه گذشته به دلیل حملات موشکی انصارالله، شرکت‌های کشتیرانی دسته‌دسته دریای سرخ را ترک می‌کنند. به گفته مقامات آمریکایی، این گروه یمنی حداقل ۱۲ کشتی در دریای سرخ را هدف ۱۰۰ حمله موشکی و پهپادی قرار داده و هشدار داده که همه کشتی‌هایی را که به سمت اسراییل (سرزمین‌های اشغالی) حرکت می‌کنند، خواه متعلق به اسراییل باشند یا نه، هدف قرار خواهد داد. درمجموع کاری که یمن با کشتی‌های اسرائیلی و حامیان تجاری آن‌ها انجام داد در جبهه نبرد تحول بزرگی ایجاد کرده است.
در روز‌های اخیر نیز گزارش‌ها از هشدار آمریکا نسبت به حمله علیه مواضع گروه انصار الله خبر داده‌اند، هشداری که بلافاصله با واکنش مقامات یمنی همراه شد. حال سؤال مهمی که مطرح است این است که آیا این تنش‌ها منجر به ورود مستقیم ایالات‌متحده به جنگ علیه یمن خواهد شد؟
در بررسی شرایط فعلی، به چند نکته باید توجه کنیم:
نکته اول اینکه تأثیرگذارترین سلاح انصار الله توانایی آن‌ها در ایجاد اختلال در حمل‌ونقل تجاری از طریق دریای سرخ و تا کانال سوئز است که سریع‌ترین و مقرون به‌صرفه‌ترین مسیر برای کشتی‌ها برای سفر از آسیا به اروپا است. این‌یک مسیر استراتژیک و یک تهدید بزرگ اقتصادی است. انصار الله در هفته‌های اخیر نشان داده می‌تواند تل‌آویو و متحدانش را تحت‌فشار اقتصادی قرار داده و از یک «دردسر کوچک» به یک «تهدید امنیتی بزرگ» برای غرب بدل شود.
نکته‌ی دوم این است که انصار الله توانسته در ضمن موفقیت‌های نظامی و سیاسی، یک نفوذ اجتماعی هم داشته باشد. یعنی مردم یمن کاملاً با این گروه همراهی می‌کنند و این یعنی یک جنبش اجتماعی پشت سر حرکت بزرگ انصار الله و مدیریت آن وجود دارد؛ بنابراین تهدیدات آمریکا، علیه یک گروه نظامی نیست و در صورت وقوع جنگ، یمنی‌ها از کشورشان دفاع خواهند کرد.
نکته سوم شکست آمریکا در ائتلاف‌سازی علیه یمن است. شکستی که در سال‌های جنگ عربستان سعودی با یمن تجربه شد و در اتفاقات اخیر نیز با کنار رفتن برخی از کشورها، ائتلاف دریایی به سرنوشتی نامعلوم دچار شده است؛ بنابراین باید گفت هنوز تردید‌های زیادی در خصوص ورود مستقیم آمریکا به جنگ علیه یمن وجود دارد و به نظر می‌رسد ایالات‌متحده به حمایت از متحدان خود باهدف توقف تهدید‌ها و حملات انصار الله ادامه دهد.
برچسب ها :
نام شما

آدرس ايميل شما

آیا آمریکا مستقیم وارد جنگ خواهد شد؟

آیا آمریکا مستقیم وارد جنگ خواهد شد؟

در روز‌های اخیر گزارش‌ها حاکی از هشدار آمریکا نسبت به حمله علیه مواضع گروه انصار الله ...
چرا اقتصاددانان «رابینسون کروزوئه» را دوست دارند؟

چرا اقتصاددانان «رابینسون کروزوئه» را دوست دارند؟

کتاب‌های درسی اقتصاد تک نفره کروزوئه را به‌عنوان نوعی معیار معرفی می‌کنند که می‌توان ...
مزایا و معایب «مهاجرت»

مزایا و معایب «مهاجرت»

این که نیرو‌های انسانی ما به کشور‌های مختلف و به ویژه کشور‌های حاشیه خلیج فارس مهاجرت ...
1