تاریخ انتشار
جمعه ۱۵ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۰۱
کد مطلب : ۹۳۶۸۹

ویرایش اسم زنی به نام «اِما» یا درباره یک زندگی روشنفکری

۹
۰
کبنا ؛جواد حسنی(تصویربردار)
بهنام عکاشه؛
ساعت ۶ عصر که دکور صحنه نمایش را در سالن پلاتوی ارشاد دیدم فکر کردم کشف بزرگی صورت داده و به کج بودن برخی مختصات نماها پی برده ام. قرار بود نمایشی را به دعوت جلال ببینم و البته با تاخیری ۱۳ دقیقه ای که برای روزی که دو بار با تاخیرهای یک ساعته مدیران گچساراینی برخورد کرده بودم تاخیری استاندارد بود.
یک ساعت بعد در گفت و گو با محبوبه موسوی که نمایشنامه را از بهمن پارسال تا شهریور امسال تمام کرده بود پی بردم این نه به دلیل خطای دید بلکه تعمدی در دکوراسیون صحنه بوده تا ذهن بیننده حرفه ای را با نوع کار که سیال ذهن بود آشنا سازد.
خاموشی پی در پی صحنه و تغییرات مداوم در افکار و لحن و راوی از مشخصه های کاری بود که دیروز در ارشاد گچساران دیدیم و محبوبه موسوی به همراه جلال الدین نبی زاده و آرزو فولادی آن را به روی صحنه بردند و نام بلندی داشت.: «ویرایش اسم زنی به نام «اِما» یا درباره یک زندگی روشنفکری»
آرزو فولادی با چهره معصومانه اش که سوسن تسلیمی را به یادم می آورد، حتی آنقدر تازه کار بود که به تقاضاهای چندین باره جواد حسنی برای انداختن تصویرش در قاب دوربین و البته قاب پنجره در دکور صحنه جواب منفی داده بود.
آرزو نماد دختری از نسل امروز است که از طبقه متوسط برخاسته و از خانواده ای روشنفکر زاده شده است و معصومانه به دنبال برداشت های شخصی و انتخاب های محدود پیرامون خانه پدری خود است.
محبوبه موسوی می گوید تلاش کرده تا مصائب زندگی یک زن روشنفکر را به تصویر بکشد. زنی که اسیر تناقضات دنیای درون خود با آنچه در دنیای واقع می گذرد و همان است که او را به پلشتی های این دنیا مسموم کرده است.
زن نویسنده ای که در نوشته ها و افکارش زندگی به گونه ای است و وقتی با هستی به شیوه همه زن های معمولی درگیر می شود دچار یاسی می شود که شاید همه روشنفکران دنیا با آن درگیر باشند.
دردهای مردم روشنفکری که مثل همه به دنبال نان هستند و زنبیل برمی دارند و دو بطری شیر از سر کوچه می گیرند و اگر یک روز مطلب ننویسند فقر در خانه آنها را هم می زند.
دیروز در اداره خلوت ارشاد اتفاقات خوبی در حال افتادن بود.
اینکه برای دیدن یک کار هنری پول پرداخته شد اتفاقی خوشحال کننده بود که عوامل این نمایش هم خرسند از این موضوع بودند ولی فقط ۱۵۰ نفر در طول دو روز این نمایش را دیدند و این در مقایسه با دکور دو میلیونی کمی نامنصفانه به نظر میرسد.
وقتی از محبوبه موسوی می پرسم با این پدیده چه می کنی؟ می گوید پول درد مشترک همه ماهاست. اسم این گروه هم به همین خاطر از کمبودها نشات می گیرد.
«کم» که اول فکر می کردم cam به معنای دوربین است و زود متوجه اشتباهم شدم. نام گروه به خاطر کمبودهای موجود در هنر تئاتر که هنری زنده و پویاست «کم» نامیده شده است و چه اسم با مسمائی.
وقتی از موسوی پرسیدم این اسم جاوادانه است یا چندروزی، پاسخ معناداری داد. گفت این اسم برای همیشه روی این گروه می ماند. انگار او هم مانند من به عاقبت هنر و فرهنگ چندان اعتمادی نداشت.
اتفاق دیگر اما در سامسونت دیپلمات جلال نبی زاده در حال رخ دادن بود.
سامسونتی که بسیار آشنا بود و احسان نبی زاده قبل از شروع نمایش گفت این کیف یادگار پدرش بوده است. پدری که البته می توانست یادگارهای دیگری بر جای بگذارد ولی سامسونت را به پسرانش داد و هیچ وصیتی نکرد تا سامسونت را احسان گه گاهی به کوه ببرد و جلال که بعضی ها حسن می نامندش هراز گاهی به نمایش، تا بگوید این سامسونت همان سامسونت بیست سال پیش پدرش است که این بار با چهره ای دیگر رخ نمایانده است.
«همه‌ی رویدادها و شخصیت ها در تاریخ گویی دوبار رخ می‌دهند. نخست به صورت تراژدی، بار دوم به صورت کمدی»
IMG_8038 IMG_8052 IMG_8056 IMG_8057 IMG_8058 IMG_8059
نام شما

آدرس ايميل شما

امینی
Iran, Islamic Republic of
جلال و عشق است
گچساران
Iran, Islamic Republic of
عکاشه یک تجدید نظری در انتخاب سوژه هات برا شاه تیتر مطالب سایتتون یکن.مطلب مهمتری برا تیتر مطالب سایت نداشتی؟ این ... چین و کین؟ اینها کین؟این پسره احسان نبی زاده است یا حسن نبی زاده؟ مرحوم نبی زاده خودش ادم مهمی بود که به رحمت خدا رفت.فکر نکنم تئاتر بچه هاش خیلی مساله مهمی باشه که شاه تیتر مطالب سایت شما بشه
سید
Iran, Islamic Republic of
و نبی زاده کسی بود که به شدت مورد ظلم قرار گرفت...
راه دور
Iran, Islamic Republic of
خسته نباشی.اهل هنر نیستم ولی اگر از طریق همین رسانه اطلاع رسانی میشد حتما برای دیدن می آمدم.من الله توفیق
خامی
Iran, Islamic Republic of
بهنام جان انصافا اینا کین باباجون مقاله یا حداقل خبرهای مهم را بزنیت ........
محسن
Iran, Islamic Republic of
آقای پاک،برادر احیانا تصویر...این.
محسن
Iran, Islamic Republic of
اون یکی . هم که . آخی سی هنرمندان . که قرار الگوی دختران جامعه باشن!
مرسی بهنام
Europe
تشمال واسشون پخش کن بهنام جان تا دوستان دستمال بازی کنن.وقتی بخوای ملتی رو از درون نابود کنی اولویت هنر و فهمش رو ازش بگیر.حالا این دوستان منتقد دارن به اون سمت میرن.این تیتر رو باید به مدت یک سال در ورودی شهر گچساران نصب کرد.بهنام قلمت عالی و نثرت بی نظیره
من
United States
اینایی که عکس و کارشون اینجا زده شده اسم ورسم خودشون رو دارن .شماکی هستی که بدون شناخت از وضعیت جلو یه مطلب فرهنگی همچین کامنت مسخره ای میذاری؟
دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
1