تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۲۹
کد مطلب : ۹۳۱۰۵

فولاد دنا مشکل زیست محیطی برای سقاوه ندارد

۱۷
۰
کبنا ؛بعد از انتشار مطلبی با عنوان« فاجعه زیست محیطی در انتظار سقاوه» کارخانه فولاد دنا جوابیه‌ای را در این خصوص به پایگاه خبری کبنا نیوز ارسال کرده که عیناً منتشر می‌شود.

به گزارش کبنا نیوز از یاسوج، متن این جوابیه بدین شرح است؛

سایت محترم خبری، تحلیلی استان کهگیلویه و بویر احمد «کبنا نیوز» در تاریخ دوشنبه ۴ اسفند در بخش یادداشت خود مقاله‌ای تحت عنوان «فاجعه زیست محیطی در انتظار سقاوه بویراحمد[کلیک کنید]» پیرامون فعالیت شرکت فولاد دنا آسیا منتشر نموده است. این گزارش در سه بخش به تاثیرات زیست محیطی، اقتصادی و سیاسی درباره احداث کارخانه «تولید کنستانتره، گندله و آهن اسفنجی» این شرکت پرداخته است. پیش از هر توضیحی پیرامون هر یک از سه مبحث فوق، به اطلاع ‌میرساند مجتمع فولاد دنا آسیا با هدف تولید بریکت سرد آهن اسفنجی، نسبت به احداث و  راه‌اندازی دو واحد تولید کنسانتره و گندله هریک به ظرفیت ۲ /۱ میلیون تن، یک احیا مستقیم به ظرفیت تولید ۸۰۰ هزار تن آهن اسفنجی و یک واحد بریکت سازی به ظرفیت تولید ۵۰۰ هزار تن  بریکت آهن اسفنجی در استان کهگیلویه و بویر احمد (شهرک صنعتی سقاوه) اقدام نموده است. محصول نهایی این طرح (آهن اسفنجی) به عنوان ماده اولیه به واحدهای فولادسازی ارسال می‌گردد.
از سوی دیگر طرح مذکور بزرگترین طرح صنعتی تاریخ استان بوده و با  ایجاد بیش از ۱۰۵۰ فرصت شغلی مستقیم در فاز یک و بیش از ۱۰ هزار فرصت شغلی غیر مستقیم، آنرا را از تمام طرح‌های اجرا شده در استان و حتی جنوب کشور متمایز می‌نماید به طوری که از سوی تمام سازمان‌های ذیربط در الویت اجرایی در سطح استان و کشور قرار گرفته است.

تاثیرات اقتصادی و اجتماعی
استان کهگیلویه و بویر احمد به عنوان یکی از مناطق محروم کشور با سطح درآمد پایین و نرخ بیکاری بالا نسبت به سایر استان‌های کشور شناخته می‌شود. مطابق با اعلام درگاه مرکز آمار کشور، نرخ بیکاری در این استان بالغ بر ۷ /۱۴ درصد است. درحالی که میانگین نرخ بیکاری در کشور در حدود ۱۰ درصد می‌باشد.
در راستای ارتقای صنعت استان، کمک به کاهش معضل بیکاری و خدمت به مردم استان محروم کهگیلویه و بویر احمد، شرکت فولاد دنا آسیا اقدام به احداث کارخانه «تولید کنستانتره، گندله و آهن اسفنجی» نموده است تا علاوه بر توسعه صنعت آهن و فولاد استان زمینه رشد سایر صنایع مرتبط بالادست و پایین دست را فراهم سازد. مشابه با سایر استان‌های صنعتی کشور ایجاد طرح‌های بزرگ صنعتی، نظیر فولاد دنا آسیا منجر به توسعه زیرساخت‌های استان نظیر راه‌های جاده‌ای و حمل و نقل می‌گردد. همچنین به واسطه راه‌اندازی چنین طرح‌هایی، صنایع وابسته نظیر:
-    شرکت‌ها و کارگاه‌های ساختمانی
-    شرکت‌های ترابری و حمل و نقل
-    مهندسین مشاور
-    شرکت‌های پیمانکاری
-    شرکت‌های خدماتی (ارائه خدمات تعمیرات و نگهداری، فروش قطعات یدکی و ... )
-    و غیره
و غیر وابسته نظیر:
-    شرکت‌های خدماتی بیمه
-    مراکز آموزشی
-    مراکز بهداشت و سلامت
-    مراکز امداد و نجات
-    و غیره
توسعه و رشد خواهند یافت که هر یک به تنهایی موجب ایجاد فرصت‌های شغلی مستقیم و غیر مستقیم در استان خواهد گردید. درصورت شروع به کار این طرح بخش عظیمی از نزدیک به ۳۰ هزار جویای کار در استان ( طبق آمار وزارت تعاون) در زمان احداث و بهره برداری مشغول به کار می‌شوند. این نیروی کار با کسب مهارت‌های کاری می‌توانند فارغ از این کارخانه نیز مشغول کار شوند.
برآورد حجم سرمایه‌گذاری این طرح بالغ بر ۸۰۰ میلیارد تومان می‌باشد که می‌توان آن‌ را بزرگترین طرح صنعتی در استان نامید. طرح مذکور در زمان ساخت با ایجاد بیش از ۶۰۰ شغل به صورت مستقیم و بیش از ۶۰۰۰ شغل غیر مستقیم در تمامی سطوح از کارگار ساده تا مهندسین مجرب و مدیریت، و گردش مالی چند ده میلیارد تومانی در سال سهم قابل توجهی در کاهش بیکاری، افزایش سرانه درآمد و کاهش ضریب جینی و فقر در سطح استان و شهرستان‌های تابعه ایفا نماید.
شایان ذکر است که محصول این کارخانه (آهن اسفنجی) خوراک واحدهای فولادسازی به شمار می‌آید. این کارخانه می‌تواند تمام نیاز کارخانه‌ فولاد استان (مجتمع فولاد بویر احمد) و کارگاه‌های قطعه ریزی به ماده اولیه را برطرف نماید که باعث افزایش ضریب اطمینان در تولید و بی نیازی از سایر استان‌ها خواهد گردید. همچنین با توجه به نوع محصول کارخانه فولاد آسیا (بریکت آهن اسفنجی) امکان صادرات و ارزآوری برای استان فراهم است.
تاثیرات زیست محیطی
تمامی فعالیت‌های بشر اعم از صنعتی و غیرصنعتی ، کشاورزی، ساختمان‌سازی و... بر محیط زیست منطقه تاثیر گذار است. در دهه‌های گذشته با افزایش آگاهی جوامع بشری نسبت به این حجم عظیم تاثیرگذاری بر محیط زیست، قوانین و پروتکل‌های الزام آور بسیاری در صنایع گوناگون وضع گردیده است تا صنایع در کنار گسترش رفاه مردم، کم‌ترین میزان آسیب را به محیط زیست وارد نماید. از معروف‌ترین این پروتکل‌ها، می‌توان به پروتکل کیوتو در سال ۱۹۹۷ اشاره نمود.این پروتکل کشور‌ها را ملزم به کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای و منع استفاده از کلرو فلئور کربن‌ها (CFC) می‌نماید.
با نگاه ویژه مهندسین و محققین محیط زیست در سالهای گذشته به صنعت آهن و فولاد، استانداردها و الزامات زسیت محیطی گسترده‌ای وضع گردیده است، که منجر تغییر وجهه صنعت آهن و فولاد از یک صنعت آلاینده با مصرف انرژی بالا به صنعتی همخوان با محیط زیست گردیده است. در کشور ما هم دو سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان ملی استاندارد نظارت سختگیرانه ای بر واحد‌های تولید زنجیره فولاد کشور دارند و اجازه تاسیس واحدهای آلاینده (هرچند سودآور) را به هیچ ارگان دولتی و خصوصی نمی‌دهند.
* ضمناً جهت صدور مجوز زیست محیطی تمام طرحهای کلان و ملی کشور الزاماً باید اسناد مربوطه از فیلتر شورای عالی محیط زیست کشور که علاوه بر اظهارنظرهای فنی محیط زیست استان و کشور بوده لاجرم بقیه اعضاء کمیته عالی شورای محیط زیست کشور که متشکل از نیروهای باتجربه چندین وزارتخانه های مرتبط می باشند برای کارشناسی و تصمیم گیری نهایی حضور دارند .
برخی از راهکارهای در نظر گرفته شده جهت کنترل کیفیت گازهای خروجی و پساب صنعتی در کارخانه فولاد دنا آسیا:
-    پاشیدن آب آهک برروی خوراک ورودی جهت به حداقل رساندن بادبری مواد اولیه
-    استفاده از تجهیزات کنترل گرد وخاک در محیط تولید
-    استفاده از سیستم‌های خردایش تر
-    استفاده از فیلترهای پارچه‌ای و غبارگیرها جهت تصفیه گرد و غبار موجود در دودکش‌ها
-    نصب سیستم‌های فیلتراسیون جهت پالایش گازهای خروجی و حذف گازهای سمی
-    نصب سیستم‌های کنترلی ۲۴ ساعته جهت گازهای خروجی کارخانه
-    بکارگیری یک مرحله حذف ذرات لاینر در مرحله نرم کنی مواد اولیه جهت پالایش آب مصرفی
-    انتقال پساب به حوضچه‌های باطله جهت فرآوری و تصفیه پساب صنعتی و غیر صنعتی
-    نصب سیستم تصفیه آب صنعتی (water treatment)
-    استفاده مجدد از خروجی آب تصفیه شده جهت کاهش مصرف آب
-    ایجاد ۲۵ درصد فضای سبز در کارخانه با کاشت درختان بلند و بومی مطابق با استاندارد سازمان محیط زیست کشور
آب و برقی مصرفی در کارخانه
در متن گزارش سایت «کبنا» به تاریخ  ۴ /۱۲/ ۱۳۹۳، اشاره گردیده است که برق مصرفی استان کهگیلویه و بویر احمد از سایر استان‌ها وارد و تامین می‌گردد. با توجه به آنکه صنعت برق یک صنعت ملی است و تقسیمات آن منطقه ای و غیر استانی است، لذا عبارت وارداتی یا صادراتی بودن برق در یک استان جایز نبوده و نشان دهنده بی اطلاعی نگارنده از قوانین حاکم بر مسائل کلان انرژی کشور می‌باشد. لازم به یادآوری است که در امکان سنجی وزارت نیرو، تامین برق کارخانه " تولید کنستانتره، گندله و آهن اسفنجی فولاد دنا آسیا"، امکان پذیر بوده  و تایید آن توسط آن سازمان محترم مهر تاییدی بر توانایی تامین برق مورد نیاز این کارخانه می‌باشد.
در ارتباط با مسئله آب نیز باید بیان داشت، میزان مصرف آب در این کارخانه پس از احداث تمام فازها برابر با ۶/۲ میلیون متر مکعب در سال است. بنا بر آمار شرکت آب منطقه ای کهگیلویه وبویراحمد این استان بالغ بر  ۱۱میلیارد متر مکعب آب روان دارد. در حدود یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب سالانه از منابع آبی سطحی و زیر زمینی این استان در بخش های مختلف استفاده می شود و مابقی آن از طریق رودخانه‌ها وارد سایر استا‌ن‌ها می‌شود یا تبخیر می‌گردد که سهم "شرکت فولاد دنا" کمتر از دو دهم درصد (۲/۰ %) مصرف کل استان و دو صدم درصد (۰۲/۰ % ) آب‌های روان استان خواهد بود.
درجهت مقایسه میزان آب مصرفی کارخانه فولاد دنا با صنعت کشاورزی باید عنوان نمود که طبق آمار وزارت جهاد و کشاورزی، میانگین تولید محصولات کشاورزی در کشور به ازای هر ۱۰۰۰ متر مکعب آب در حدود ۸۵۰ کیلوگرم می‌باشد. لذا با مصرف ۶ /۲ میلیون متر مکعب آب در بخش کشاورزی می‌توان تنها ۲۲۵۰ تن انواع محصولات کشاورزی یا در حدود ۲۵۰۰ تن سیب زمینی تولید نمود. با توجه به آنکه میانگین تولید سیب زمینی در کشور بنا به آمار وزرات جهاد و کشاورزی در حدود ۳۰ تن در هکتار می‌باشد. میزان آب مصرفی در این کارخانه برابر با آبیاری تنها ۸۰ هکتار زمین کشاورزی زیر کشت سیب زمینی است.
با توجه به جمیع مطالب بیان شده می‌توان بیان نمود که احداث کارخانه «تولید کنستانتره، گندله و آهن اسفنجی» توسط شرکت فولاد دنا، نه تنها باعث آسیب به محیط زیست و چرخه اقتصادی استان و شهرستان بویر احمد نخواهد شد، بلکه باعث شکوفایی اقتصادی، افزایش سطح اشتغال جوانان و به تبع آن کاهش جرم و بزهکاری‌های اجتماعی در سطح استان می‌شود. لذا این شرکت از تمام مسئولین مربوطه استانی و کشوری که در راه به این شرکت و در حقیقت به این استان محروم کمک کرده و می‌کنند مراتب تشکر و قدردانی اعلام می‌دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما

سعید و سارا
Iran, Islamic Republic of
این کارخونه بزرگ رو بیارین تو شهرک صنعتی سپیدار احداث کنید یا هم بیارین تو گچساران بسازینش تا ما دانشجوای بیکار داخلش مشغول بشیم ما هم بویراحمد گرمسیریم یه سهمی از کارخونه ها هم به ما بدین بابا جناب تاجگردون شما که خودت اصالتن بویراحمدی هستی به خسرو باقری بگو یه شعبه از کارخونه هاشو تو لیشتر بزنه پس خویشاوندی واسه کی خوبه اینجوری استانمون قطب فولاد کشور خواهد شد باتشکر از سایت محترم کبنا.
محمد
Iran, Islamic Republic of
درود بر زارعی نماینده پرتلاش و درود بر خانواده محترم باقری که حق زیادی بر گردن مردم استان دارند .
رضا
United Kingdom
بذارید یکی بیاد کاری بکنه تا حداقل شاید بخشی از بیکاری - اعتیاد - جرم و ...... کمتر بشه. اگه این طرحها بره توی سایر استانها اجرا بشه بهر قیمتی شده نمی زارن جای دیگه ای بره.
علیزاده
Iran, Islamic Republic of
به همین خیال باشید . کدام کارخانه را در کشور سراغ دارید که به ظرفیت اسمی رسیده باشد ؟ آقای مدیر کارخانه آنچه که شما در این مطلب عنوان کرده اید ، مطالبی است که در طرح توجیهی نوشته شده و من هیچ شک ندارم که این کارخانه علاوه بر اثرات بسیار مخرب زیست محیطی منطقه ، آنطور که شما .میدهید ، نه اشتغالزایی دارد و نه تولید مناسب . اگر واقعا شما و مسئولین خواهان توسعه صنعت استان هستید و فکر میکنید که آنچه را تصور میکنید به واقعیت تبدیل میشود ، آیا بهتر نیست اینگونه طرحها را در جاهایی اجرا کنید که طبیعت و اراضی آنجا نامرغوب باشه ؟ امیدوارم هرگز این طرح به مرحله اجرا نرسه چون در یک دوره ی ده ساله اثرات مخرب و سرطانزای آن در منطقه ظاهر میشه و آن زمان پشیمانی سودی ندارد .
آقای مدیر کارخانه اگر شما واقعا دلسوز هستید و خواهان توسعه استان و اشتغالزایی ، بیایید روی طرحهایی سرمایه گداری کنید که اولا محیط زیست را تهدید نکند دوما بتواند روی اقتصاد خانوارهای روستایی منطقه و استان موثر باشه . مثلا بیایید و در منطقه کارخانه ی بسته بندی و تولید عسل راه اندازی کنید و طرحهای مشابه .
کشاورز لنده
Iran, Islamic Republic of
اخ و بخت سیب زمینی
دوستدار لهراسب باقری و شهرام باقری از باشت باوی
Iran, Islamic Republic of
با سلام
باید از خانواده باقری به دلایل زیر تشکر کرد
۱- آنها می توانست در جاهای دیگر و استان های دیگر سرمایه گذاری کنند که نکردند
۲- آنها مثل خیلی از کسانی که تسهیلات از کهگیلویه و بویراحمد گرفتند بعد رفتن دنبال ویلاسازی و ... می توانستند این کار را بکنند
۴ -تصور بفرما اگر کارخانه های باقری تعطیل شوند بیش از ۲ الی ۳ هزار نفر بی شغل می شدند به طور مستقیم
۵- کوته نظر نباشید
پاسخ به علیزاده
Iran, Islamic Republic of
پاسخ به علیزاده
آقای علیزاده برو مطالعه بیشتر کن بعد بیا
درود بر انسان های تلاشگر و صنعتگری که چرخه صنعت کشور را می چرخانند با هر زحمتی که شده
باشت
Iran, Islamic Republic of
شهرام جان دوست داریم خسته نباشید
از سقاوه
Iran, Islamic Republic of
کاش این کارخانه زودتر راه اندازی می شد تا جوانان بیکار شاغل می شدند
باید قدردان خانواده باقری باشیم
فریدون
Iran, Islamic Republic of
با نظر آقای باشت باوی موافق هستم
شهرام یا لهراسب باقری می توانستند در استان های دیگر سرمایه گذاری کنند که این کار را نکردند
جوان بیکار
Iran, Islamic Republic of
آقای که نیست فاجعه زیستی محیطی به بار می اورد اشتباه کرد
جوابیه قانع کننده ای کارخانه فولاد دنا ارسال کرد
درود بر آقای باقری
اکبر خان
Iran, Islamic Republic of
اینجوری که شما می گوید تنها صنعت جون دار مربوط به آقای باقری است
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
دستت درد نکنه اقائ باقرئ
علي
Iran, Islamic Republic of
درود بر خانواده توانمند باقری و درود بر نماینده بی ادعای بویراحمد و ننگ بر انسانهای حسود و پر ادعا که همیشه و در همه اعصار مخل پیشرفت جامعه بودند،آقای مهندس باقری از قبل تواناییهای خود را به اثبات رسانده اند و از تجربه بالایی برخوردار میباشند
ككي با غيرتم
Iran, Islamic Republic of
ای کاش ده ها خانواده مثل خانواده محترم و صنعتگر باقری داشتیم مهندس باقری خسته نباشی مرد خسته گی ناپذیر
منو
Iran, Islamic Republic of
خانواده حاج باقری خانواده توانمند ومردمی هستند درود بر این صنعت گران جوان
دشت روم
Iran, Islamic Republic of
درود بر داماماد تامرادیها جناب اقای مهندس شهرام باقری موفق باشید.
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1