کبنا ؛مظفر عدالت نسب
مقوله ضعف اطلاع رسانی و بیان نشدن خدمات دولت از سوی رسانهها در روزهای اخیر در قالب برگزاری دو نشست روابط عمومیها وشورای اطلاع رسانی کهگیلویه وبویراحمد مورد بررسی قرار گرفت و برخی مسئولان اجرایی از کاستیهای این بخش انتقاد کردند.
وجود برخی کاستیهای مدیریتی نسبت به جایگاه اطلاع رسانی درحالی است که تاکید معمار کبیر انقلاب برضرورت «بیان خدمات نظام و دولت به مردم» و این کلام گهربار مقام معظم رهبری «دنیای امروز، دنیای مصاف خبری است»، اهمیت این مقوله را بیش از پیش آشکار میکند.
مدیران اجرایی بویژه استاندار کهگیلویه وبویراحمد معتقد است کارهای خوبی در یک سال گذشته از فعالیت دولت تدبیر و امید در این استان انجام گرفته و یا درحال اجراست ولی کمتر برای مردم بازگو شدهاند.
این گلهمندی مدیریت اجرایی در کهگیلویه وبویراحمد در حالی است که اطلاع رسانی یک مقوله چند بعدی است و تحقق آن تنها متوجه تلاش اصحاب رسانه نیست، بلکه تا حدود زیادی تحقق این مهم به نگرشهای رسانهای مدیریتها و بهره گیری از ظرفیتهای رسانهای از سوی روابط عمومیها نیازمند است.
اگرچه در کهگیلویه وبویراحمد به لحاظ شاخص برخورداری از رسانه بویژه فعالیت ۳۰ وب سایت و ۵۰ نشریه شامل روزنامه، هفته نامه، هفته نامه محلی و فعالیت نمایندگیهای خبرگزاریهای کشوری یک وضعیت مطلوبی وجود دارد، ولی بررسی اطلاع رسانی با رویکرد حرفهای بیانگر این واقعیت است که بین آنچه که باید باشد و آنچه هست، وضعیت مطلوبی نیست.
به رغم همه تلاشها و رقابتهایی که برحسب وظبقه ذاتی و رسالت حرفهای و رسانهای بین اصحاب قلم وجود دارد، ولی ضعف اطلاع رسانی در برخی بخشها بویژه انعکاس خدمات دولت، دستگاههای اجرایی و از طرفی بیان مطالبات مردمی، تنگناها و پتانسیلهای اقتصادی مناطق مختلف استان کاستیهای انکارناپذیری وجود دارد.
اگرچه رسانهها حلقه ارتباطی خوبی برای ایجاد ارتباط مطلوب و غیرمستقیم بین مردم و مسئولان هستند ولی این مهم زمانی میتواند در فرایندی مطلوب تحقق یابد که مدیران با رویکردی رسانهای با این هدف همسو شوند، مقولهای که دراین استان کمرنگ باقی مانده است.
این درحالی است که اطلاع رسانی در انزوای برخی مدیریتها که چندان انگیزهای برای تعامل رسانهای و برگزاری نشستهای خبری ندارند به حصر بیانگیزشی و انزوا گریبانگیر شده است.
به طورکلی، یکی از ویژگیهای مدیران ساعی و به روز بهره گیری از ظرفیتهای رسانهای است اما در کهگیلویه وبویراحمد نگاه برخی مدیران چیزی برعکس این فرایند است و به رسانه به دید یک مقوله مزاحم و آسایش سلب کن برای مدیران نگاه میشود.
وقتی پرکارترین دستگاههای اجرایی، سازمانهایی که بیشترین حجم طرحهای عمرانی و خدمات رسانی را دارند حتی برای یک بار به میان رسانه نمیآیند و برای دادن نیمچه آمار و اطلاعاتی هزار بهانه میآورند، چگونه باید انتظار اطلاع رسانی مطلوب از خدمات دولت را داشت.؟
یکی از ارکانی که در تشکیلات اداری نقش مکمل کار رسانهها را دارد، روابط عمومی است، روابط عمومیهایی که در دنیای مدرن میراث دار سایتهای اختصاصی هستند، اما دریغ از اینکه اکثر سایتهای دستگاههای اجرایی در دنیای بیخبری خود آرام گرفتهاند.
ضعف آمار و اطلاعات یکی از مهمترین چالش و مشکلاتی است که همواره جامعه رسانهای با آن مواجهاند و در کش و قوص تبادل اطلاعات، مدیرانی که به عبارتی مدیر پروژهاند، هرگز به لحاظ داشتن آمار و اطلاعات به روز نیستند و به جای دنبال رسانه بودن برای تبلیغات کارهای خود مجال تهیه خبر و گزارش را به دلیل ضعف آماری از رسانه میگیرند.
برخی مدیران در طول چند سال فعالیت خود حتی یکبار پا به رسانه نمیگذارند، البته برخی از آنها فقط منتظر دوربین هستند، که این نقیصه خود بیانگر مشی مدیرانی است که هنوز به درک درستی از فضای ارتباطی مدرن، رسانه و اهمیت ورود در فضای مجازی برای معرفی سازمان وخدمات خود نرسیدهاند.
اینک برای عبور از وضعیت منفعل اطلاع رسانی بویژه درحوزه خدمات دولت و همچنین بیان تنگناهاها و پتانسیلهای اقتصادی کهگیلویه وبویراحمد به نگاه ویژه مدیران به مقوله اطلاع رسانی، کارکرد رسانه گرایی و فعالیت بیش از پیش روابط عمومیها، به روز نمودن اطلاعات و اخبار سایتهای دستگاههای اجرایی، درج شناسنامه طرحهای عمرانی، اولویتها و چالشهای بخشهای مختلف نیازمند است.
** رییس ایرنا مرکز یاسوج
مقوله ضعف اطلاع رسانی و بیان نشدن خدمات دولت از سوی رسانهها در روزهای اخیر در قالب برگزاری دو نشست روابط عمومیها وشورای اطلاع رسانی کهگیلویه وبویراحمد مورد بررسی قرار گرفت و برخی مسئولان اجرایی از کاستیهای این بخش انتقاد کردند.
وجود برخی کاستیهای مدیریتی نسبت به جایگاه اطلاع رسانی درحالی است که تاکید معمار کبیر انقلاب برضرورت «بیان خدمات نظام و دولت به مردم» و این کلام گهربار مقام معظم رهبری «دنیای امروز، دنیای مصاف خبری است»، اهمیت این مقوله را بیش از پیش آشکار میکند.
مدیران اجرایی بویژه استاندار کهگیلویه وبویراحمد معتقد است کارهای خوبی در یک سال گذشته از فعالیت دولت تدبیر و امید در این استان انجام گرفته و یا درحال اجراست ولی کمتر برای مردم بازگو شدهاند.
این گلهمندی مدیریت اجرایی در کهگیلویه وبویراحمد در حالی است که اطلاع رسانی یک مقوله چند بعدی است و تحقق آن تنها متوجه تلاش اصحاب رسانه نیست، بلکه تا حدود زیادی تحقق این مهم به نگرشهای رسانهای مدیریتها و بهره گیری از ظرفیتهای رسانهای از سوی روابط عمومیها نیازمند است.
اگرچه در کهگیلویه وبویراحمد به لحاظ شاخص برخورداری از رسانه بویژه فعالیت ۳۰ وب سایت و ۵۰ نشریه شامل روزنامه، هفته نامه، هفته نامه محلی و فعالیت نمایندگیهای خبرگزاریهای کشوری یک وضعیت مطلوبی وجود دارد، ولی بررسی اطلاع رسانی با رویکرد حرفهای بیانگر این واقعیت است که بین آنچه که باید باشد و آنچه هست، وضعیت مطلوبی نیست.
به رغم همه تلاشها و رقابتهایی که برحسب وظبقه ذاتی و رسالت حرفهای و رسانهای بین اصحاب قلم وجود دارد، ولی ضعف اطلاع رسانی در برخی بخشها بویژه انعکاس خدمات دولت، دستگاههای اجرایی و از طرفی بیان مطالبات مردمی، تنگناها و پتانسیلهای اقتصادی مناطق مختلف استان کاستیهای انکارناپذیری وجود دارد.
اگرچه رسانهها حلقه ارتباطی خوبی برای ایجاد ارتباط مطلوب و غیرمستقیم بین مردم و مسئولان هستند ولی این مهم زمانی میتواند در فرایندی مطلوب تحقق یابد که مدیران با رویکردی رسانهای با این هدف همسو شوند، مقولهای که دراین استان کمرنگ باقی مانده است.
این درحالی است که اطلاع رسانی در انزوای برخی مدیریتها که چندان انگیزهای برای تعامل رسانهای و برگزاری نشستهای خبری ندارند به حصر بیانگیزشی و انزوا گریبانگیر شده است.
به طورکلی، یکی از ویژگیهای مدیران ساعی و به روز بهره گیری از ظرفیتهای رسانهای است اما در کهگیلویه وبویراحمد نگاه برخی مدیران چیزی برعکس این فرایند است و به رسانه به دید یک مقوله مزاحم و آسایش سلب کن برای مدیران نگاه میشود.
وقتی پرکارترین دستگاههای اجرایی، سازمانهایی که بیشترین حجم طرحهای عمرانی و خدمات رسانی را دارند حتی برای یک بار به میان رسانه نمیآیند و برای دادن نیمچه آمار و اطلاعاتی هزار بهانه میآورند، چگونه باید انتظار اطلاع رسانی مطلوب از خدمات دولت را داشت.؟
یکی از ارکانی که در تشکیلات اداری نقش مکمل کار رسانهها را دارد، روابط عمومی است، روابط عمومیهایی که در دنیای مدرن میراث دار سایتهای اختصاصی هستند، اما دریغ از اینکه اکثر سایتهای دستگاههای اجرایی در دنیای بیخبری خود آرام گرفتهاند.
ضعف آمار و اطلاعات یکی از مهمترین چالش و مشکلاتی است که همواره جامعه رسانهای با آن مواجهاند و در کش و قوص تبادل اطلاعات، مدیرانی که به عبارتی مدیر پروژهاند، هرگز به لحاظ داشتن آمار و اطلاعات به روز نیستند و به جای دنبال رسانه بودن برای تبلیغات کارهای خود مجال تهیه خبر و گزارش را به دلیل ضعف آماری از رسانه میگیرند.
برخی مدیران در طول چند سال فعالیت خود حتی یکبار پا به رسانه نمیگذارند، البته برخی از آنها فقط منتظر دوربین هستند، که این نقیصه خود بیانگر مشی مدیرانی است که هنوز به درک درستی از فضای ارتباطی مدرن، رسانه و اهمیت ورود در فضای مجازی برای معرفی سازمان وخدمات خود نرسیدهاند.
اینک برای عبور از وضعیت منفعل اطلاع رسانی بویژه درحوزه خدمات دولت و همچنین بیان تنگناهاها و پتانسیلهای اقتصادی کهگیلویه وبویراحمد به نگاه ویژه مدیران به مقوله اطلاع رسانی، کارکرد رسانه گرایی و فعالیت بیش از پیش روابط عمومیها، به روز نمودن اطلاعات و اخبار سایتهای دستگاههای اجرایی، درج شناسنامه طرحهای عمرانی، اولویتها و چالشهای بخشهای مختلف نیازمند است.
** رییس ایرنا مرکز یاسوج