تاریخ انتشار
جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۵۳
کد مطلب : ۴۷۵۲۰۸
کارشناس مواد خوراکی و آشامیدنی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج مطرح کرد

تأثیر رنگ‌ها بر زندگی و سلامت انسان

۰
تأثیر رنگ‌ها بر زندگی و سلامت انسان
کبنا ؛کارشناس مواد خوراکی و آشامیدنی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: امروزه نقش رنگ‌ها در زندگی بشر کاملاً مشخص شده است. رنگ‌ها آن چنان در روح و روان انسان تحول و دگرگونی ایجاد می‌کنند که موجب تغییر رفتار وی می‌شوند.
به گزارش کبنا، روابط عمومی معاونت غذا و داروی دانشگاه؛ راضیه جوکار افزود: هر آن چه در طبیعت وجود دارد به نوعی با ساختمان روحی و جسمی انسان مرتبط است. رنگ‌های موجود در طبیعت در واقع، تعدیل‌کننده نیاز‌های روحی و روانی انسان و تأمین‌کننده سلامت چشم نیز می‌باشند.
وی ادامه داد: انسان و رنگ، زیر مجموعه‌ای از نظام کل جهان می‌باشند، بنابراین انسان، رنگ و طبیعت دائماً در تعامل با هم بوده و در نهایت انسان را تحت تأثیر قرار می‌دهند.
وی با بیان اینکه از جهت رنگ‌شناسی تعادل روانی زمانی در انسان به وجود می‌آید که ارتباط بین سه عامل انسان، رنگ و طبیعت متعادل باشد، تصریح کرد: در آن صورت اثر مثبت بر روان انسان خواهد گذاشت و در غیر این صورت با عدم جایگزینی صحیح رنگ در مکان خاص خود و به کارگیری نادرست آن در محیط‌، صدمات روحی شدیدی بر انسان وارد خواهد آمد.
جوکار یادآور شد: اکثر ما به اهمیت رنگ‌ها در دنیای امروز واقفیم؛ در دنیایی که مورد بمباران تصویر و رنگ از سوی رسانه‌ها قرار داریم؛ رنگ یکی از ارکان اصلی در انتقال پیام‌ها به شمار می‌رود و در علوم مختلف ازجمله جامعه‌شناسی، روان‌شناسی و هنر از جنبه‌های مختلف مورد بررسی قرارگرفته است.
کارشناس مواد خوراکی و آشامیدنی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: رنگ‌ها دارای ویژگی‌هایی هستند که قادرند سلامت روان انسان‌ها را تحت تأثیر قرار بدهند، اما ممکن است این تغییرات از بیرون ملموس نبوده و فقط خود شخص متوجه آن شود.
وی افزود: همۀ ما تأثیر رنگ‌ها را تجربه کرده‌ایم، چه متوجه آن شده باشیم و چه نشده باشیم. بیشتر روانشناسان در این مورد هم عقیده هستند که رنگ‌ها بر چگونگی دریافت ما از برخی موقعیت‌ها اثر می‌گذارند.
وی ادامه داد: بعضی از پژوهشگران معتقدند که مغز ما به طور ذاتی رنگ‌ها را با احساسات پیوند می‌دهد، از طرفی عده‌ای نیز بر این عقیده‌اند که احساساتی که ما به هر رنگ ربط می‌دهیم اکتسابی هستند. برای مثال، روانشناسانی که رنگ قرمز را بررسی کرده‌اند عقیده دارند بیشتر مردم آن را با خطر مرتبط می‌دانند.
جوکار خاطرنشان کرد: امروزه استفاده از رنگ‌ها به عنوان یکی از ترفند‌های تبلیغاتی مطرح می‌شوند. استفاده از چندرنگ غیر هماهنگ با یکدیگر در دکوراسیون محیط باید لحاظ شود. آن دسته از بیلبورد‌های تبلیغاتی که رنگارنگ هستند به‌ویژه رنگ‌های متضاد مانند سفید و قرمز، مدتی طولانی‌تر در ذهن باقی می‌ماند. اما بیلبورد‌هایی که با رنگ‌های سفید و سیاه طراحی می‌شود یا از رنگ خنثی مانند خاکستری استفاده می‌کنند چندان جلب توجه نمی‌کنند و به یاد نمی‌مانند.
وی با بیان اینکه روان‌شناسی رنگ در بازاریابی و تجارت نیز کاربرد دارد و رنگ به‌عنوان ماده مهمی تلقی می‌شود که می‌تواند بر احساسات و برداشتهای مشتری از کالا‌ها و خدمات تأثیر خوبی بگذارد، افزود: رنگ‌ها در استفاده از مواد غذایی تأثیر زیادی دارند، مواد غذایی با رنگ و لعاب متفاوت جذاب‌تر بوده و بیشتر موردپسند قرار می‌گیرند.
جوکار خاطرنشان کرد: رنگ‌هایی که در طیف قرمز هستند مانند رنگ‌های زرد، قرمز و نارنجی جز رنگ‌های گرم هستند. استفاده از این رنگ‌ها برانگیختگی احساسات را درپی دارد که نشان‌دهنده عشق و علاقه است و محیط را جذاب می‌کند.
وی تأکید کرد: مطالعات نشان می‌دهد ضربان قلب افراد با نگاه کردن به رنگ‌های گرم، بالا می‌رود و موجب تزریق آدرنالین در خون و شادابی و لذت افراد می‌شود.
کارشناس مواد خوراکی و آشامیدنی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: همچنین یک سری از رنگ‌ها از جمله سبز، آبی و بنفش رنگ‌های سرد هستند، به عنوان مثال، رنگ آبی یادآور آسمان و برف است و برای محیط‌های کوچک و مکان‌هایی که نیاز به آرامش دارد مناسب‌تر است. انتخاب رنگ آبی باعث می‌شود محیط از لحاظ ظاهری بزرگ‌تر به نظر برسد.
وی تأکید کرد: رنگ‌ها قدرت یادگیری را تقویت می‌کنند. کودکان رنگ‌ها را بهتر از لغات بیاد می‌آورند. رنگ‌ها الهام بخش خلاقیت و ابتکار هستند و موجب می‌شوند دانش‌آموزان و دانشجویان‌ایده‌های نو و جدیدی به نظرشان برسد.
جوکار در پایان افزود: در اختیار قرار دادن کتاب‌های رنگ‌آمیزی به کودکان علاوه بر جنبه آموزشی و آشنا شدن کودک با رنگ‌ها باعث افزایش قدرت تمرکز و توجه کودک می‌شود. در مجموع می‌توان گفت، رنگ‌ها می‌توانند موجب تغییر رفتار انسان‌ها شوند و این نوع تغییر در خصوصیات و شخصیت افراد هم تأثیر‌گذار است.
نام شما

آدرس ايميل شما

ابتلای ترانه علیدوستی به یک بیماری با منشا نامشخص؟

ابتلای ترانه علیدوستی به یک بیماری با منشا نامشخص؟

مادر ترانه علیدوستی در صفحه‌ی شخصی خود در اینستاگرام اعلام کرد که این بازیگر مشهور به ...
مشکل ۵۰ ساله بازنشستگان حل شد

مشکل ۵۰ ساله بازنشستگان حل شد

با پیگیری سازمان بازرسی کل کشور، معضل چندین ساله بازنشستگان کشوری در خصوص تأخیر در برقراری ...
مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

اگر قدرت اقتصادی ما به شکلی بود که پول ملی ما «ریال» از ارز‌های مسلط بر بازار‌های بین ...
1