تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۸:۴۹
کد مطلب : ۷۳۷۴۰

احیاء ۲۵۰هکتار از عرصه های کوه "دورشت" بویراحمد

۰
کبنا ؛در طی دهه‌های اخیر و با افزایش بهره‌برداری های غیراصولی از جنگل‌ها هر روز شاهد حذف و کاهش شدید برخی از گونه‌های جنگلی در مناطق مختلف کشور هستیم.
در استان کهگیلویه و بویراحمد هم مانند اکثر استان‌های زاگرس نشین هر روز بخشی از جنگل‌ها در اثر عوامل متعدد به ویژه عامل انسانی در معرض تهدید هستند.
به دنبال این موضوع و با به صدا درآمدن زنگ خطر برای حیات پوشش جنگلی کهگیلویه و بویراحمد احیاء گونه‌های جنگلی در معرض خطر استان چند سالی است که به صورت جدی در حال انجام است و دستگاه‌های متولی بر اساس طرح‌های مدون و کارشناسی اقدام به احیای منابع طبیعی کرده‌اند.
درشت۳
کوه «دورشت» با میانگین ارتفاع ۳ هزار متر  و طولی بیش از ۲۰ کیلومتر در شرق دهستا دلی اولاد علی‌مومن شهرستان بویراحمد قرار گرفته است، کوهی با توپوگرافی خاص که به جهت قرار گرفتن در میان روستاهای متعدد در سال‌های اخیر به صورت جدی مورد تهدید قرار دارد.
این کوه دیر زمانی به لحاظ پوشش گیاهی یکی از غنی‌ترین کوه‌های کهگیلویه و بویراحمد به حساب می‌آمد ولی دست طماع همسایگانش در سال‌های اخیر  زخم های بیشماری بر تن این کوه نشاند و طبیعت بکر و پوشش متنوع  گیاهی این کوه دستخوش تغییرات بسیاری شد، از آتش سوزهای متعدد گرفته تا هجوم زغالگیران و چرای بی‌رویه دام دست به دست هم دادند تا «دورشت» زیبا هر روز صلابت و زیبایی خود را از دست دهد.
درشت۲
این موضوع به حدی خطر آفرین شد که مسئولان منابع طبیعی شهرستان بویراحمد در اقدامی فوری در صدد احیای گونه‌های گیاهی این کوه برآمدند.
سعید نظری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در یاسوج با بیان اینکه کوه دورشت از کوه‌های غنی استان به شمار می‌رود، اظهار کرد:  انقراض گونه‌های گیاهی این کوه از جمله ارزن و بیلهر، تره کوهی، بن سرخ و خرگریو باعث شد که اهالی دهستان دلی اولاد علی‌مومن خود در صدد احیای این کوه برآیند و همکاری بی‌شائبه‌ای با منابع طبیعی داشته باشند.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بویراحمد افزود: کار احیای جنگل‌ها و مراتع شهرستان بویراحمد علاوه بر دلی اولاد علی مومن در مناطقی مانند تنگ سرخ، سرداب، مله شوره به صورت جدی در حال انجام است.
وی عنوان کرد: بیش از ۶ هزار هکتار از  اراضی شهرستان بویراحمد در ماه‌های اخیر به زیر کشت گیاه آنغوزه رفته و مردم نیز در این زمینه مشارکت جدی دارند.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بویراحمد با بیان اینکه کار احیای پوشش جنگلی کوه دورشت در سطح ۲۵۰ هکتار در حال انجام است، تصریح کرد: این طرح با مشارکت مردم و اهالی دهستان دلی اولاد علی مومن در حال انجام می‌گیرد.

نظری اضافه کرد: کاشت بادام کوهی و گونه‌های سازگار با اقلیم منطقه در کوه دورشت علاوه بر اینکه باعث تقویت و حفظ خاک این کوه می‌شود باعث رونق اقتصادی و درآمدزایی برای اهالی نیز خواهد شد.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بویراحمد در پایان عنوان داشت: با توجه به تأثیر مثبت کشت گیاهان دارویی در احیای پوشش گونه‌های جنگلی و درآمدزایی اهالی بومی منطقه اداره منابع طبیعی بویراحمد آمادگی همکاری با متقاضیان کشت گیاهان دارویی و صنعتی را دارد.
انتهای پیام/خ
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1