تاریخ انتشار
سه شنبه ۶ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۵۹
کد مطلب : ۷۰۵۳۵

کشاورزی استان از صندوق ملی خیری ندید

۰
کبنا ؛کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد امسال خیری از صندوق توسعه ملی ندیده است
عدم ارائه تسهیلات به بخش کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد از محل صندوق توسعه ملی یکی از انتقاداتی بود که امروز در نشست کارگروه بانک‌های استان توسط مسئولان کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد عنوان شد.
امشب کارگروه بانک‌های استان کهگیلویه و بویراحمد به ریاست استاندار و با حضور مدیران عامل برخی از بانک‌های استان برگزار شد.
در این نشست که مدیران صنعت و کشاورزی استان نیز حضور داشتند، در خصوص منابع و مصارف بانک‌ها در استان و مشکلاتی که در خصوص عدم تراز این منابع و مصارف وجود دارد بحث و بررسی به عمل آمد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد با انتقادی کلی از وضعیت تخصیص منابع در کشور گفت: در گذشته همواره می‌شنیدیم که ۷۰ درصد منابع بانکی کشور تنها به یک استان تهران اختصاص داده می‌شود و فقط ۳۰ درصد این منابع در اختیار استا‌ن‌های دیگر قرار می‌گیرد که اگر اکنون هم چنین روندی ادامه داشته باشد به غیر از بی‌عدالتی نام دیگری نمی‌توان بر آن گذاشت.
وی در ادامه به لزوم توجه ویژه بانک‌ها به بخش کشاورزی برای پرداخت تسهیلات اشاره کرد و با بیان این ‌که در قانون برنامه پنجم توسعه آورده شده که باید ۲۵ درصد منابع بانکی کشور به عنوان تسهیلات در بخش کشاورزی مصرف شود، تصریح کرد: عملا چنین موضوعی را در کشور و بیش از همه در استان کهگیلویه و بویراحمد محقق شده نمی‌بینیم.
گوهرگانی ادامه داد: برای مثال در استان ما تنها بانک کشاورزی است که تسهیلات در اختیار کشاورزان قرار می‌دهد و سهم بسیاری از بانک‌ها در پرداخت تسهیلات به بخش کشاورزی استان صفر است.
این مسئول رمز توسعه استان را توجه بیشتر به بخش کشاورزی دانست و گفت: متاسفانه دل ما به اعتبارات صندوق توسعه ملی خوش بود که این صندوق علی‌رغم این‌که طرح‌های توجیه شده خود را برای آن‌ها فرستاده‌ایم تاکنون ریالی برای بخش کشاورزی استان تخصیص نداده‌ است.
***
استاندار کهگیلویه و بویراحمد:
بانک‌های کهگیلویه و بویراحمد آمار واقعی از مصارف و منابع خود ارائه دهند
استاندار کهگیلویه و بویراحمد از بانک‌های این استان خواست تا آمار واقعی و درست از منابع و مصارف خود ارائه کنند.
سید موسی خادمی در نشست کارگروه بانک‌های استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: همواره در جلساتی که مسئولان با بانک‌ها دارند سخن این است که چه اندازه تسهیلات پرداخت شده و بانک چه همکاری با سرمایه‌گذار داشته است.
وی گفت: اما در کارگروه بانک‌ها امروز به دنبال این هستیم که بانک‌ها چه مشکلاتی دارند و وضعیت منابع و مصارف آنها چگونه است تا به یک تحلیل درست از وضعیت بانک‌های استان برسیم و نقاط ضعف و قوت را بدانیم.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد شرط موفقیت در هر کاری را برنامه‌ریزی بر پایه آمار صحیح عنوان کرد و گفت: برای منابع و مصارف خود در بانک‌ها باید تحلیل داشته باشیم که برای مثال این تحلیل باشد چه بانکی مصارف خود را بیشتر در چه بخشی داشته است.
این مسئول ارشد اجرایی تصریح کرد: اگر چنین شد آن‌گاه معلوم می‌شود که دلیل عدم پرداخت از سوی بانک و عدم بازپرداخت از سوی مردم چیست و به همین طریق به دنبال این باشیم که چگونه سیستم بانکی را برای توسعه استان تقویت و پشتیبانی کنیم.
خادمی در بخش دیگری از اظهارات خود با بیان این که آمار واقعی علاوه بر این، کمک‌های بیشتری به ما خواهد کرد، افزود: با آمار درست است که به کل معوقات بانکی در استان پی خواهیم برد و دلیل آن را خواهیم فهمید که این کار به پویایی سیستم بانکی کمک می‌کند و همچنین برای کاهش معوقات اثرگذار است.
در این نشست هر یک از مدیران عامل بانک‌ها گزارشی از وضعیت مصارف و منابع خود دادند که معلوم شد تراز منفی میان منابع و مصارف وجود دارد و بانک‌های استان برای مثال ۱٫۷ برابر منابعی که دارند مصارف داشته‌اند.
در این نشست رئیس سازمان صنعت و معدن و تجارت استان کهگیلویه و بویراحمد نیز با بیان اینکه سهم کمتر از ۲۰ صدم درصدی کهگیلویه و بویراحمد از تسهیلات بانکی کشور در بخش صنعت زیبنده استان نیست، تصریح کرد: متأسفانه واحدهای تولیدی تسهیلات خود را از بانک‌های خارج استان می‌گیرند.
داریوش دیودیده افزود: محدودیت‌های بانکی دلیل این امر شده که باید تدبیری اندیشیده شود که حساب‌های آنها وارد استان شده و وضعیت نامطلوب کنونی را که بانک‌ها برای خودشان اعلام می‌کنند، شاهد نباشیم.
***
مدیر امور شعب بانک ملی کهگیلویه و بویراحمد خبر داد
آمادگی بانک ملی برای حمایت از دو طرح بزرگ و برجسته کهگیلویه و بویراحمد
مدیر امور شعب بانک ملی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: بانک ملی آمادگی دارد دو طرح بزرگ و برجسته این استان را مورد حمایت خود قرار دهد.
کارگروه بانک‌های استان کهگیلویه و بویراحمد با حضور استاندار و مدیران بانک‌های این استان برگزار شد. در این نشست به موضوعات مهمی از جمله آماری در خصوص وضعیت منابع و مصارف بانکی در استان اشاره شد و در بخشی دیگر هر یک از مدیران عامل بانک‌ها مشکلات بانک‌های استان را در حوزه‌های مختلف بیان کردند.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این نشست از مدیران بانک‌ها خواست تا آماری واقعی از منابع و مصارف خود برای برنامه‌ریزی‌ها در استان‌ ارائه دهند.
همچنین در این نشست به موضوعی مهم در خصوص وضعیت حساب‌های بانکی شرکت نفت و گاز گچساران اشاره شد که معلوم شد همه حساب‌های عظیم بانکی این شرکت بزرگ در کهگیلویه و بویراحمد نیست.
در همین خصوص محمدرشید جبا رئیس امور شعب بانک ملی استان کهگیلویه و بویراحمد در حاشیه این نشست، گفت: تا جایی که اطلاع دارم منابع شرکت نفت گچساران می‌تواند در صورتی که وارد استان شود، پرداخت تسهیلات ما را تا ۵۰ درصد افزایش دهد.
وی با بیان اینکه البته بخشی از منابع شرکت نفت در استان وجود دارد، تصریح کرد: اما بخش زیادی از این منابع هم در خارج از استان است که اگر این منابع به استان بیایند، کل سیستم بانکی کهگیلویه و بویراحمد را متحول می‌کند.
مدیر امور شعب بانک ملی استان کهگیلویه و بویراحمد در این نشست نویدی به بخش تولید و اشتغال استان داد و گفت: بانک ملی در مرکز اعلام کرده که آمادگی دارد دو طرح بزرگ و برجسته استان را مورد حمایت خود قرار دهد که منتظریم مسئولان استانی در خصوص اینکه چه طرح‌هایی معرفی شوند، نظر بدهند.
***
معاون استاندار کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد
سهم ۰٫۲ درصدی صنعت کهگیلویه و بویراحمد از تسهیلات بانکی کشور
معاون برنامه‌ریزی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: کل سهم صنعت کهگیلویه و بویراحمد از تسهیلات پرداختی بانکی در کشور ۰٫۲ درصد است.
حسن نوروزی در کارگروه بانک‌های استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: برنامه ما این است که برای تقویت منابع بانکی استان و همچنین برنامه‌ریزی صحیح و درست و بر اساس آمار واقعی، این کارگروه را به صورت مرتب و منظم برگزار کنیم.
وی با بیان اینکه بدون آمار واقعی برنامه‌ریزی هم غیر واقعی خواهد بود و در این راه بانک‌ها باید همکاری داشته باشند، از آنها خواست تا در این کارگروه همراه با آماری که برای برنامه‌ریزی ضروری است، حضور پیدا کنند.
معاون برنامه‌ریزی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه از نظر منابع بانکی در رتبه‌های آخر کشور قرار داریم، اظهار کرد: در بسیاری از بخش‌ها استان ما جزو استان‌های آخر کشور است که برای مثال از حیث مانده سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت سهم ما در کشور ۰٫۲۹ درصد است و یا اینکه تسهیلاتی که در بخش کشاورزی سهمیه استان ما بوده ۰٫۸۷ درصد و تسهیلاتی که سهم صنعت بوده تنها ۰٫۲ درصد است که این ارقام ناچیز است.
وی گفت: برای مثال سهم استان ما از کل سپرده‌های بانکی کشور ۰٫۲۹ درصد است.
این مسئول تأکید کرد: سهم ما از منابع بانکی کشور بسیار کم است که باید برای تقویت آن به خصوص در بخش‌هایی مانند کشاورزی و صنعت که محور توسعه است، فعالیت‌هایی برای افزایش آنها داشته باشیم.
نام شما

آدرس ايميل شما

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان، استاد موسیقی سنتی و ملقّب به خسرو آواز ایران، پس از یک دورهٔ طولانی دست‌وپنجه ...
ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

ترامپ: ابتلا به کرونا، نعمت خداوند بود

دونالد ترامپ که تنها دو روز پس از مرخصی از بیمارستان نظامی والتر رید، مشتاق احیای مبارزات ...
یک تاجر، بانکی که ۲۰ سال پیش به او وام نداد را خرید!

یک تاجر، بانکی که ۲۰ سال پیش به او وام نداد را خرید!

تاجری انگلیسی بانکی را که ۲۰ سال پیش از وام دادن به او امتناع کرد را خرید که این موضوع ...
1