تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۱۲
کد مطلب : ۶۸۸۲۹

۶ ماده مغذی که زنان در تغذیه خود باید رعایت کنند

۰
کبنا ؛کارشناس تغذیه مرکز بهداشت شهرستان بویراحمد با اشاره به گرامیداشت هفته سبا(سلامت بانوان ایرانی) با شعار "سلامت زنان، سلامت نسل ها"، گفت: تمام زنان به‌ ویژه زنان شاغل باید ۶ ماده غذایی حاوی آهن، کلسیم، منیزیم، ویتامینK، فولات و ویتامین D را در زنجیره غذایی خود قرار دهند.
راضیه پوزش با بیان اینکه برخی از بانوان، خصوصا بانوانmive شاغل، تهیه انواع سبزی و غذاهای متنوع را کاری سخت می دانند،افزود: بانوان توجه داشته باشند که تمام این ویتامین‌ها و املاح در خوار و بارفروشی‌ها و دانه‌های خوراکی به راحتی یافت می‌شود.
وی با بیان اینکه کمبود آهن یکی از معمول‌ترین نارسایی‌های غذایی در زنان است، تصریح کرد: کمبود آهن سبب کم‌خونی و کاهش سطح انرژی به دلیل کاهش اکسیژن‌رسانی به سلول‌ها می‌شود در حالی که آهن در بیشتر سبزیهای برگ‌سبز پیدا می‌شود.
پوزش ادامه داد: چغندر برگی، کاهوی معمولی و خردل سبز، منبع خوبی برای تأمین آهن بدن است.
کارشناس تغذیه مرکز بهداشت بویراحمد اظهار داشت: منیزیم یکی دیگر از مواد مورد نیاز بدن است که در سبزی‌های برگ سبز مانند اسفناج و شلغم سبز یافت می‌شود.
اهمیت استفاده از منیزیم در پیشگیری از پوکی استخوان
وی با اشاره به اینکه منیزیم در فرآیندهای بیولوژیک بدن نقش مهمی ایفا می‌کند، خاطرنشان کرد: منیزیم در پایین آوردن فشار خون، شل شدن عضلات، کاهش استرس، کاهش دردهای میگرنی و کمک به خواب راحت‌تر بسیار مفید بوده و حتی در پیشگیری از پوکی استخوان نیز موثر است.
پوزش ادامه داد: مطالعات نشان داده که در دوران قبل و بعد از یائسگی، ارتباط زیادی بین رژیم غذایی حاوی پتاسیم و تراکم ماده معدنی استخوان وجود دارد و این ماده در پیشگیری از پوکی استخوان بسیار موثر است.
کارشناس تغذیه مرکز بهداشت شهرستان بویراحمد با بیان اینکه فولات (گروه ویتامین‌های B) در ساختن و حفاظتDNA، تولید خون جدید و تشکیل سلول بسیار نقش دارد، افزود: فولات خطر ابتلا به بسیاری از سرطان‌ها را در افراد پایین می‌آورد.
وی ادامه داد: کلم بروکلی منبع خوبی از فولات بوده و مصرف آن در زنان باردار، به رشد و توسعه صحیح سیستم عصبی جنین بسیار کمک می‌کند.
وی با اشاره به اینکه از دیگر ویتامین های مورد نیاز بانوان ویتامین D است، خاطر نشان کرد: این ویتامین برای رشد و نمو استخوان‌ها لازم است و در روغن ماهی، جگر، زرده تخم مرغ، پنیر و ماست به مقدار زیاد وجود دارد، در ضمن تابش مستقیم آفتاب بر روی پوست سبب تولید مقدار زیادی ویتامین D در بدن می شود.۷
نام شما

آدرس ايميل شما

حکم «سحر تبر» اعلام شد

حکم «سحر تبر» اعلام شد

فاطمه خویشوند معروف به «سحر تبر» از صدور حکم محکومیت ده سال حبس خود خبر داد و گفت که ...
خانم رهنما، معذرت خواهي کن! / دلجویی فريبرز عرب‌نيا از قوم لر

خانم رهنما، معذرت خواهي کن! / دلجویی فريبرز عرب‌نيا از قوم لر

با تمام وجود از همه‌ي شيرزنان و غيورمردانِ لر دل‌جويي کرده، از آنان و تمام اقوام و فرهنگ‌هاي ...
معاونان دادگاهی / مولاوردی: كل اين پرونده سياسي است

معاونان دادگاهی / مولاوردی: كل اين پرونده سياسي است

روز گذشته یکی از اعضای سابق هیئت دولت مجرم شناخته شد و معاون رئیس جمهور هم برای ادای ...
1