کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

۶ ماده مغذی که زنان در تغذیه خود باید رعایت کنند

24 مهر 1393 ساعت 13:12


کارشناس تغذیه مرکز بهداشت شهرستان بویراحمد با اشاره به گرامیداشت هفته سبا(سلامت بانوان ایرانی) با شعار "سلامت زنان، سلامت نسل ها"، گفت: تمام زنان به‌ ویژه زنان شاغل باید ۶ ماده غذایی حاوی آهن، کلسیم، منیزیم، ویتامینK، فولات و ویتامین D را در زنجیره غذایی خود قرار دهند.
راضیه پوزش با بیان اینکه برخی از بانوان، خصوصا بانوانmive شاغل، تهیه انواع سبزی و غذاهای متنوع را کاری سخت می دانند،افزود: بانوان توجه داشته باشند که تمام این ویتامین‌ها و املاح در خوار و بارفروشی‌ها و دانه‌های خوراکی به راحتی یافت می‌شود.
وی با بیان اینکه کمبود آهن یکی از معمول‌ترین نارسایی‌های غذایی در زنان است، تصریح کرد: کمبود آهن سبب کم‌خونی و کاهش سطح انرژی به دلیل کاهش اکسیژن‌رسانی به سلول‌ها می‌شود در حالی که آهن در بیشتر سبزیهای برگ‌سبز پیدا می‌شود.
پوزش ادامه داد: چغندر برگی، کاهوی معمولی و خردل سبز، منبع خوبی برای تأمین آهن بدن است.
کارشناس تغذیه مرکز بهداشت بویراحمد اظهار داشت: منیزیم یکی دیگر از مواد مورد نیاز بدن است که در سبزی‌های برگ سبز مانند اسفناج و شلغم سبز یافت می‌شود.
اهمیت استفاده از منیزیم در پیشگیری از پوکی استخوان
وی با اشاره به اینکه منیزیم در فرآیندهای بیولوژیک بدن نقش مهمی ایفا می‌کند، خاطرنشان کرد: منیزیم در پایین آوردن فشار خون، شل شدن عضلات، کاهش استرس، کاهش دردهای میگرنی و کمک به خواب راحت‌تر بسیار مفید بوده و حتی در پیشگیری از پوکی استخوان نیز موثر است.
پوزش ادامه داد: مطالعات نشان داده که در دوران قبل و بعد از یائسگی، ارتباط زیادی بین رژیم غذایی حاوی پتاسیم و تراکم ماده معدنی استخوان وجود دارد و این ماده در پیشگیری از پوکی استخوان بسیار موثر است.
کارشناس تغذیه مرکز بهداشت شهرستان بویراحمد با بیان اینکه فولات (گروه ویتامین‌های B) در ساختن و حفاظتDNA، تولید خون جدید و تشکیل سلول بسیار نقش دارد، افزود: فولات خطر ابتلا به بسیاری از سرطان‌ها را در افراد پایین می‌آورد.
وی ادامه داد: کلم بروکلی منبع خوبی از فولات بوده و مصرف آن در زنان باردار، به رشد و توسعه صحیح سیستم عصبی جنین بسیار کمک می‌کند.
وی با اشاره به اینکه از دیگر ویتامین های مورد نیاز بانوان ویتامین D است، خاطر نشان کرد: این ویتامین برای رشد و نمو استخوان‌ها لازم است و در روغن ماهی، جگر، زرده تخم مرغ، پنیر و ماست به مقدار زیاد وجود دارد، در ضمن تابش مستقیم آفتاب بر روی پوست سبب تولید مقدار زیادی ویتامین D در بدن می شود.۷


کد مطلب: 68829

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/68829/۶-ماده-مغذی-زنان-تغذیه-خود-باید-رعایت-کنند

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1