تاریخ انتشار
يکشنبه ۹ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۵۹
کد مطلب : ۶۱۶۷۲

انتخابات مجلس دهم؛ نگاهی به بویراحمد و دنا

۶۹
۰
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
کبنا ؛روح اله درخشی

مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های بینندگان کبنا نیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. بینندگان می توانند با ارسال یادداشت خود، مطلب ذیل را تایید یا نقد کنند.

وجه تمایز انتخابات مجلس دهم با سایرمجالس شورای دیگرِ بعد ازانقلاب شاید انتقال قدرت، ازاقتدارگرایی اصولگرایانه به استحاله اصولگرایی در روشِ اعتدال و سرسختیِ اصلاح طلبانه به انعطاف در رویه اصلاح طلبان باشد.  سردمدارِ این نظر – ائتلاف اصلاح طلبان ومعتدل های اصولگرا – دکتر محمدرضا عارف است، اما آیا فشارِاصلاح طلبان به دیوارِآهنین محافظه کاری، به پیش قراولی گروه های غیرقانونی و تندرویی چون جبهه پایداری، راهی به «مرکزِ ثِقل حاکمیت» باز خواهد کرد، تا صدایِ خفته ی هزاران ساله ی صلحِ سیاسی وحرکت به سمت اصلاحاتِ مبنایی به گوش مردم برسد یا خیر؟boyerahmad.zaree
عبورازتندروی وتندروها برای نسل اول هرانقلابی امری عادی است، خاصه آنکه سی وپنج سال از انقلاب ایران می گذرد. گویا قراراست همه تفکراتی که درپیروزی انقلاب سهیم بودند،اعم از تند ،کند ومعتدل، برای مدتی هرچند کوتاه فرمان قدرت را به سمت دلخواه خود تجربه کنند اما عقلانیتِ معطوف به قدرت سیاسی حکم می کند که ورود به مسیرتندروی همان وعدول ازاصولِ حاکمیت هم همان. یقینا درهرزمانی، دادنِ چراغ سبز به تندروها، روزی به  سَنتزِ «عبورازحاکمیت» توسط همین گروه ختم می شود، بنابراین شاید حفظِ آنچه به نام «اعتدال» با تدبیرِ اصلاح طلبان و پایمردیِ تاریخیِ دکتر عارف به دست آمده است، به صلاحِ است.
اصولگرایان به مجلس دهم (مجلس آینده) مشکوکند، چرا که درخاطرِ تلخ آنان، این مجلس می تواند یاد آورائتلاف سازنده وتعاملِ پیش برنده ی مجلس ششم و دولت دوم سید محمد خاتمی باشد. ترس اصولگرایان بیش ازآنکه کمیّت و تسخیرِمجلس (آینده) توسط اصلاح طلبان باشد، کیفیت و «تجربه گرانبهای» اصلاح طلبان از سال 76 تاکنون است که عصاره ی این تجربه، با بازگشتِ آشیان آشفتگان، اما پختگانِ این تفکرِاصیل ومردمی به اتاق فکر و پشتیبانی، اکنون پشتوانه محکمی برای ورود جوانان عملگرای اصلاحات به این مجلس است. واقعیتِ تلخ این است که اصلاحاتِ عملی مهجور واقع شده است. تیزبینی وهوشیاری سیاسی آیت اله هاشمی رفسنجانی واستراتژیِ – به زعم خیلی ها – اشتباهِ رهبراصلاح طلبان، سید محمد خاتمی، درانتخابات ریاست جمهوری اخیر، فرصتی به نام دکترعارف را ازاصلاحات گرفت چرا که فرآیندِ انتخاب درمجلس، با انتخاب در ریاست جمهوری کاملا تفاوت دارد. بگذریم تا فرصتی دیگر که مُفصّل درمورد این فرصت سوخته صحبت کنیم. اما در مورد انتخابات مجلس دهم تردید اینجاست: اگر قرار باشد آنچه که در فرآیند انتخابات مجلس هفتم  رخ داد با مقیاسی حتی کمتر، درسال 94 به تکرار بنشیند باید گفت که فارغ از اصلاح طلبان،  حتی امید برای ورود نیروهای منتقد و معتدلِ اصولگرا (مانند علی مطهری) به این مجلس سرابی بیش نیست.
برخی تحلیل ها خبر از راه صعب العبورِ آقای رفسنجانی و یارانش برای رسیدن به مجلس می دهند اما به نظر می رسد برای فتح مجلس، هیچ تفاوتی درسختیِ راه اصلاح طلبان و اطرافیانِ آقای رفسنجانی نباشد ونباید هم باشد، زیرا اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری رای وقدرت خود را به آقای رفسنجانی تفویض کردند ونباید نگاه های رقیب به هردو گروه تفاوت داشته باشد. اگرغیر ازاین باشد، حتی اگر نزدیکانِ آقای هاشمی نتوانند ازفیلترعبورکنند، باید گفت که اصلاح طلبان در انتخابات ریاست جمهوری بازی خوردند زیرا دولت، دولتِ اصلاحات نیست. بحث اصلاحات با دولتِ اعتدال متفاوت است و اگر چه مدیران اصلاح طلب به قدرت بازگشته اند اما قدرت مانور اصلاحات این نیست که دیده می شود و اصلاح طلبان هنوز در حاشیه ی قدرت قرار دارند. مثلا اگرچه شواهد حاکی ازعدم رای اعتماد به دکترنجفی دارند، اما به نظر می رسد اگرایشان یا یکی دیگرازنزدیکانِ آقای رفسنجانی به وزارت علوم تکیه زدند، یقینا واگذاری قدرت ازطرف اصلاح طلبان به آقای روحانی، خارج از قاعده ی بازی بوده است ومن برای این حرفم دلیل وتحلیلِ قاطع دارم که البته بعد از نتیجه رای اعتماد به آن می پردازیم.
مهمترین سوالی که بعد ازمجلس هفتم تاکنون، درادبیات سیاسی توده مردم جریان دارد این است که : آیا فلان اصلاح طلب می تواند در انتخابات شرکت کند ؟ اولا : علیرغمِ حضور یا عدمِ حضورِمهره های اصلاحات، واقعیت، نشان از پیروزیِ بی چون وچرای اصلاح طلبان دارد اما آنچه مبهم است این است که تنها «رای» نیست که سرنوشت انتخابات را مشخص می کند ومولفه های دیگری هستند که تصاحب کرسی مجلس بسته به رعایت آن مولفه هاست.
ثانیا : جواب این سوال در نزدِ مُفسرِ قانون است. درحالی که واکنشِ قانون درمقابلِ کاندیداها مشخص است، اما تناقض در نوعِ تفسیرِ قانون باعث سردرگمی اهلِ سیاست می شود و خیلی ها عطای شروع  و ماندن در کارزارِ انتخابات را به لقای " پایان مجهولش " می بخشند. عدم صراحت در تعیینِ تکلیفِ افراد برای شرکت در انتخابات، اغلب، مهمترین عامل در سیال شدن سیاست و ورود چهره های ناکارآمد به مجلس شده است.
امرِانتخابات دربویراحمد ودنا به حدی سخت و پیچیده است که پیش بینی آن درحد غیب گویی است. روش و منشِ کاندیداها وبرنامه ریزی لیدرهای آنان برای عبوراز این سدّ سخت درمقابل تصمیم ناگهانی مردم در روزهای آخرِ منتهی به انتخابات، تضادی است آشکارا که نتیجه ی، فقدان سیستم  احزاب درانتخابات است. خلاصه اینکه ما تا رسیدن به دامنه های توسعه سیاسی دهها سال فاصله داریم اما چاره چیست، جز عُدول از خود و دیدنِ دیگری.
برخی براین باورند که تعدد کاندیداهایِ اصلاح طلب درانتخابات مجلس دهم باعث شکست آنان خواهد شد که به نظر، هنگامی درست جلوه می کند که کاندیداهای شناخته شده و رای آورِ اصلاحات به میدان بیایند. به این معنی که صرفا اصلاح طلب بودن و درجبهه اصلاحات قرار گرفتن به معنای پیروز شدن آن فرد نیست. اجماع اصلاح طلبان امری ضروری است زیرا که اجبار به ورود دو نفر از مهره های اصلی به این انتخابات، نتیجه ای جزشکست ندارد. تردیدی نیست که کورسویِ امید اصولگرایان دراین انتخابات، به تعدد کاندیداهای اصلاحات است، اما همه چیز درنیمه دوم سال 93 مشخص خواهد شد.
این روزها سوالات زیادی پیرامون حضورمهره های اصلاح طلبان درانتخابات بویراحمد ودنا وجود دارد. حضور ویا عدم حضورِبزرگوارانی چون سید باقرموسوی ودکترمندنی پوربیشترازسایرغایبانِ سالهای پیش، مورد سوال است. بنده اطلاع موثق دارم، دکتر مندنی پور درانتخابات بویراحمد ودنا وارد نخواهد شد. اما درمورد آمدن ویا نیامدن سید باقر موسوی، بگذارید تحلیلِی کوتاه را مرورکنیم شاید به جوابی برسیم :
هرحاکمیتی درهرجای دنیا به تناسب پارامترهایی مشخص یا انتزاعی، ازهمسایگانِ خود تاثیرپذیراست. به همین خاطرایران، قطعا از کشمکش های کنونیِ منطقه دچار تاثیر و تاثر خواهد شد.تلاش ایران برای حفظ زنجیر مقاومت از سوریه تا لبنان - حتی بحرین – و کارشکنیِ غرب وهم پیمانان او در منطقه برای ایجاد گسست دراین زنجیر باعث شده تا این کمربندِ استراتژیک دردوسال گذشته تاکنون، سراسر جنگ وتنش را تحمل کند. بحران های سوریه، عراق، بحرین، لبنان، فلسطین، گروه وحشیِ داعش، تکفیری ها، وهابیون، مسئله ی هسته ای، مسئله ی تحریم های ایران، داعیه ی استقلال کردستانِ عراق، شکست احتمالی عبداله عبداله درانتخابات ریاست جمهوری افغانستان، و اخیرا بحران قره باغ  و.... ازبزرگترین بحران های جهان و منطقه اند. درتمام این بحران ها به جزسه مورد آخر – که ازانفجارشان ترکش کمتری به ایران برخورد می کند - هدف غرب و مخالفان منطقه ای فقط  و فقط  کاستن از نفوذ و منزوی کردن ایران است. بعضی از این بحران ها مثل «وحشیانِ داعش» نوعی از طالبانیسم جدید است که بدبختانه ماموریت تعریف شده آن فقط شیعه کشی است وتا زمانی که هدف داعش، کشتارِشیعیان مظلوم است، آمریکا وغرب کاری با داعش ندارند. بنابراین ایران باید خود را برای مقابله با یک بحرانِ فرسایشی و دیپلماسیِ شبانه روزی درمنطقه مجهز کند. این یعنی پایشِ سیاست داخلی وکنش درسیاست خارجی. هدف ازاین تحلیل کوتاه ذکر این نکته کلیدی است: کنشِ معطوف به آداب سیاسی و عقلانیتِ حکمرانی درجهانِ سوم ایجاب می کند که درچنین مواردی ثبات داخلی با دقتی بیشتر ومحافظه کارانه تر حفظ شود. سیاست خارجی دنباله و پَیروِ سیاست داخلی است واگر قراراست ایران روزهای آینده را با این همه بحران درسیاست خارجی به طورمستقیم دست وپنجه نرم کند، هیچ عقل سلیمی نمی پذیرد که  حاکمیت، سیاست داخلی خود را در چینشِ نیروهای تاثیر گذاری مثل نمایندگان مجلس رها کند و رقیبِ محافظه کارهم، با ورود نیروهایی که جوهره خود را قبلا نشان داده اند رویِ خوش نشان نخواهد داد. بنابراین باید عرض کنم که به ظّنِ غالب، فارغ از تمایل آقای موسوی برای ورود یا عدم ورود به انتخابات، به دلایلی امثالِ فوق ودلایلی دیگر... متاسفانه جای مردانی امثال سید باقرموسوی درمجلس آینده خالی است.
دربویراحمد ودنا، اصولگرایان طبق معمول با قحط الرجالِ کاریزما روبرو هستند. باگذشت سی وپنج سال ازعمرِ انقلاب اسلامی، این طیف تنها توانستند دونفر را به سطحی قابل قبول برای مجلس  معرفی کنند. یکی آقای مسعود حسینی و دیگری آقای هدایتخواه. آقای هدایتخواه برعکس ظاهرِ ساده اش، دارای شخصیتی کاملا پیچیده است. تفاوت هدایتخواه با سایراصولگرایانی مثل سید مسعود حسینی هم دراعتقاد به مذهب اصولگرایی وهم درتقابلِ فضای اندیشه است. پایبندی حسینی به اصولِ اصیل اصولگرایی، بیش از هدایتخواه است اما هدایتخواه با تکیه برسابقه ی آکادمیکِ خود باعث پس افتادگیِ حسینی ازرهبری اصولگرایان می شود. گشت وگذارهای هدایتخواه درمناطق مختلف بویراحمد ودنا، تاسیس دانشکده وساخت و سازِمسجد، حسینیه و تازگی ها تن دادن به سُنتِ حسنه ی فاتحه خوانی و... بیش از آنکه تبلیغ مذهب و انتخاباتی باشد، تلاش برای انتقال رهبری اصولگرایانِ این خطه، از مسعود حسینی به خود ( هدایتخواه) وحفظ انسجام و جلوگیری ازبه هم پاشیدگی جریان اصولگرایی دراستان است. اگر چه اکنون اختلافاتی بین حسینی وهدایتخواه برسراین مسائل وجود دارد اما به سبب تکلیف گرایی، درنهایت مجبوربه ائتلاف خواهند شد. البته در این اختلافِ درون گروهی، که مجال بحث آن نیست، هدایتخواه پیروز خواهد شد ورهبری اصولگرایان به وی می رسد. ازیاد نبرده ایم که پیروزیِ هدایتخواه درانتخابات مجلس هفتم درغیبتِ مطلقِ نامزدهای اصلاح طلب رقم خورد، این یعنی اینکه آقای هدایتخواه با بلیط متفاوتی غیراز بلیط بقیه کاندیداها مسافر بهارستان شد و گرنه اگر در آن دوره، دکتر مندنی پورتایید صلاحیت می شدند، هیچکس را یارای مقابله با آرای اصلاح طلبان نبود والبته نیست و نخواهد بود. بگذریم! اما درانتخابات آینده، شک نکنید که اگرفضا برای پیروزی هدایتخواه آماده باشد لحظه ای برای آمدن درنگ نمی کند، اما به نظرمن ایشان برای ورود به انتخابات آینده مجلس ریسک نخواهد کرد زیرا پیروزی اصولگرایان فقط یک رویاست و خودِ هدایتخواه هم این ازاین موضوع واقف است، البته این نظرزمانی درست است که بحث های انتخابات مجلس هفتم تکرارنشود. بنابراین با چشم پوشی از گذشته، اصولگراها فعلا باید ازمجلس چشم پوشی کنند، چون فضا برای آنان اصلا مهیا نیست.
آقای زارعی هم با دومانع روبروست، یکی اینکه اصولگراست و دیگراینکه عملکرد ضعیفی داشته است. به راحتی می توان گفت که عملکرد زارعی درمجلس، با عملکرد یک مدیرکل یا حداکثر یک معاونِ استاندار قابل قیاس است. پیش بینی دراین مورد کار آسانی است.
آقای زارعی نتوانست و نمی تواند معدلِ سیاست ونمایندگیِ مردم شایسته ی بویراحمد ودنا، در مجلس شورای اسلامی باشد، بنابراین شکستِ وی در انتخاباتِ آینده قطعی و حتمی است.
قضاوت مردم درمورد ایشان نشان از واقعیت های تلخی دارد که بویراحمد ودنا برای اولین باردرتاریخ خود با این تلخی ها روبروست. آیا ایشان تاکنون توانسته است نماینده ی واقعی مردم بویراحمد ودنا درپایتخت باشد؟ نزدیک به سه سال از نمایندگی زارعی می گذرد، سوال اساسی مردم این است که: اکنون، بویراحمد ودنا، درکجای ساختار قدرت در این کشور جا دارد؟ سهم بویراحمد ودنا از پتانسیل های داخلی مثل نفت چقدر است؟ سهم ما از بودجه چقدر و چه می شود؟ هزینه های عمرانی دراین دو شهرستان چقدر است؟  کارهای زیربنایی که انجام شده کجاست؟ انتصاب چند نفرازاین همه معاون وزیر و مدیر ملیِ کهگیلویه بویراحمدی - که برچشم ما جا دارند - در دولت اعتدال، حاصل تلاشِ آقای زارعی است؟ و اصلا چند نفراز آنان اهل بویراحمد ودنا هستند؟ وهزاران سوال دیگر... این مایه تاسف است که با وجود این همه نخبه در این استان، ما اغلب با آماتورهایِ تصمیم ساز وتصمیم گیر درعرصه های متفاوت، اسب توسعه به پیش می رانیم. البته ما به رای مردم احترام می گذاریم ومی دانیم مردم تحت چه شرایطی دست به این انتخاب زدند، اما دیر نیست که بویراحمد ودنا به آنچه شایسته اش است خواهد رسید.
نام شما

آدرس ايميل شما

رحیم
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا تنها نماینده ای که آبرومندانه و صاف و صادق پیگیر مشکلات مردم و کار و سازندگی می باشد آقای زارعی می باشد در ضمن کبنای محترم شما اینهمه اختلاف و تفرقه افکنی ایجاد نکنید. به فضل الهی تا زمانیکه جناب آقای زارعی در انتخابات شرکت میکند پیروز میدان است . بگذارید آینده و مردم نظر دهند نه شما گچسارانی ها که فقط کارتان تخریب است.
احسان
Iran, Islamic Republic of
سنت حسنه فاتحه خوانی را رئیس بزرگت (بهرامی) بطور کامل حفظ کرده ، ضمناً پایه گذار آن هم سید باقر جانت و دکترمندنی پور که تلفات فاتحه خوانی هم داشتند در این استان سیاسی کردند !
ذذ
Iran, Islamic Republic of
اش ماش به همین خیال باش
.....
Iran, Islamic Republic of
ای بنازمت.واقعا زارعی در حد ی مدیر هم نیس
زنده به عشق هدایت خواه
Iran, Islamic Republic of
از کی تا حالا جان فدایی و جان نثاری دکتر مهندس محمد بحرامی شده تحلیل گر مسائل سیاسی.....
چه خوش خیالید شما ورشکستگان سیاسی
اصلاحات
Iran, Islamic Republic of
درود بر اصلاحات.درود بردرخشی.سیاست ورزانه نوشتی.ایشالا بهرامی میره مجلس ومردم تلخی های دوره زارعی را از یاد می برند.
اگاه
Iran, Islamic Republic of
تواصلا درحدی نیستی که نظر بدهی اقای انشا نویس
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
آقای درخشی سلام.
اگرمندنی پور نمیاد وباقر موسوی هم تایید نمیشه بهرامی صدوبیست هزار رای میاره ومیره مجلس.زارعی که تمام شد .هدایتخواه هم نمیادومن با نظرشما موافقم.درود بر اصلاحات
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
تمام نیرهای ملی ما حاصل تلاش تاجگردونندوزارعی زورش به استان نمیرسه وتاجگردون ماتش کرده ، دیگه میتونه نیروی ملی بکاره؟ زارعی جمش کن که بهرامی داره میاد.کمترین رای بهرامی صد وپنجاه هزار رای.واویلا واویلا از دست زارعی که آبرومونو برده
م
Iran, Islamic Republic of
تحلیل جامع و پخته ای است که در آن خلط مبحث نشده عملکرد این بزرگان در گذشته بدرستی به طور مختصر بیان و حال آنان نیز تقریبا بخوبی عنوان و آینده سیاسی شان هم کم و بیش پیش بینی شده است.قطع یقین مدنی با گذر از فراز و فرودهای فراوان به نتیجه رسیده باشد که دیگر در عرصه های انتخاباتی نباید در سایه حرکت کند و باید فارغ از هر دغدغه ای راست حسینی به میدان آید تا رباینده ی گوی سبقت باشد.البته واقعیت امیدوار کننده موجود در جبهه اصلاحات خردورزی و اعتقاد به عقل جمعی است . هر چند که در این جبهه چون و چرا زیاد شنیده می شود اما تک روی و انحصار در آن بسیار مذموم و نکوهیده است لذا امید به اجماع وجود دارد و با فرض به مهیا نشدن عرصه برای اسطوره ای چون سید باقر موسوی یاران جوان و توانمند دیگری چون خداداد غریب پور که هم در منطقه هم در عرصه ملی خارق العاده درخشیده اند حضور دارند که مورد اقبال جمعی بوده و می توانند تفکر اصلاحات را در راستای توسعه و تعالی منطقه تدوام بخشند
همشهری
Iran, Islamic Republic of
بقول شما همشون به یطریقی موفق نمیشوند.چاره چیه
تکاپو
Iran, Islamic Republic of
زنده باد اصلاحات.درود بر بهرامی.مشاوره درخشی به به بهرامی اونو راهی مجلس میکنه.درود بر بویراحمد ودنا.فقط بهرامی میتونه مارا نجات بده
محمد
Iran, Islamic Republic of
اصول گرای واقعی حاج دهراب پور .
حسینی و هدایت خواه هر دو از نردبان ایشان بالا رفتند و از همان نردبان پایین امدند .
پس حضور یا دخالت دهراب پور در انتخابات اینده بیش از موسوی و غریبپور و مندنی پور و حسینی و هدایت خواه رنگ دارد .مغرضانه اباطیل ننویسید
بچه های گچ
Iran, Islamic Republic of
روح اله درخشی تو چکاره ی مملکتی بیسواد که تعین تکلیف میکنی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
عاشقان ولایت
Iran, Islamic Republic of
این همه دری وری گفتی که تهش حاج زارع رو تخریب کنی؟؟؟ خدای حاج زارع هم بزرگه...
یا زهرا یا زهرا یازهرا
گرمسیری ساکن بویراحمد
Iran, Islamic Republic of
آقای به اصطلاح درخشی روسیاهیتو به زودی میبینم... این همه نوشتی که زارعی بنده خدا رو خراب کنی؟
رحيميان ياسر
Iran, Islamic Republic of
بنام خدا
اقاياني كه در بالا اسم برده ايد همه انسانهاي شريفي هستند و خدماتي ارزنده براي جامعه انجام داده اند و همانطور كه مي دانيد در اين چند سال اخير از نظر اقتصادي در كشور وضعيت نابساماني داشتيم و نماينده محترم شهرستانهاي بويراحمد و دنا واقعا توانسته اند مديريت خوبي بر موضوع داشته باشند و در اين وضعيت هم كارهاي شايسته و بزرگي بدون تبليغ انجام داده اند واقعا به نظر اينجانب اين مقاله شما نقد خوب و منصفانه نبوده اگر منصف باشيم و وضعيت اقتصادي و عملكرد آقايان از سال هاي گذشته تا كنون را مقايسه و تناسب مي گرفتيم متوجه مي شديم كه آقاي زارعي عملكردي خوب و مطلوبي داشته و بعد اعلام درست و يا نقد منصفانه مي كرديم نه اينكه مقايسه با مديران كل يا معاونين كه اين يك .... مي باشد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
در مورد حاج زارعی حق مطلب را ادا کردی ولی در بقیه موارد با عرض معذرت چرت گفتی. مگر دکتر مندنی پور یکبار تایید صلاحیت نشد؟ پس چرا قبول نشد؟
موسوی. غریب پور و مندنی پور رد صلاحیت خواهند شد. شورای نگهبان هاشمی رفسنجانی را با آن ابهتش رد صلاحیت کرد اینها که دیگر کلکسیونی از رد صلاحیت را در کارنامه خود دارند. چ رسد ب حوادث ننگین سال 88.
تنها چیزی ک از نوشته ات فهمیدم اینکه اصلا توی جامعه نیستی.
در ضمن در مورد دکتر هدایت خواه بی انصافی کردی. اگر در بویراحمد اصولگرایان بر روی هدایت خواه اجماع کنند قطعا بخت بالایی برای پیروزی خواهد داشت.
ایمان
Iran, Islamic Republic of
فقط زارعی
حقگو
Iran, Islamic Republic of
با این تحلیل آبکی راه به جایی نمیبری!
قطعا هدفت تخریب زارعی است و نه تخریب اصولگرایان !
با وجود موانع فراوان مانند عناصر احمقی مثل آقای درخشی نویسنده مطلب فوق و کارشکنی های داخلی و خارجی علیه حاج زارع ایشان با صلابت و پیگیری و پشتکار پیگیر امور حوزه انتخابیه خود می باشد.
زارعی قبل از دولت تدبیر بنیانگذار اعتدال بوده و جو ایجاد شده به نفع امثال نویسنده مطلب، ناشی از سیاست فضای باز زارعی است.
آقای درخشی باش تا صبح دولتت بدمد !
اصلاحات
Iran, Islamic Republic of
همین که اسمت دیدم تحلیلت رو نخوندم جناب درخشی لیدر بهرامی که همه ستاد ها رو دور زدین و اخرش به ستاد تشکیل نشده عارف اونم فقط جعت گرفتن یه حکم و یا اسمش رسیدین شما نمی تونید تحلیل واقع بینانه داشته باشین در ضمتن تا رستاد عسکری یزدانی و تاجگردون خواجوی در این استان هست شماها حق ندارین حتی دم از اصلاحطلبی بزنید.
Iran, Islamic Republic of
بویراحمد ( ب=بهرامی ، و= وکیلی ، ی= یزدان منش ، ر= روشنفکر ، ا= ارجمند ، ح= حسن زاده ، م= مندنی پور، د= دهرابپور)
Iran, Islamic Republic of
برای نجات بویراحمد
ب=بهرامی
و= وکیلی
ی= یزدان منش
ر= روشنفکر
ا= ارجمند
ح= حسینی
م= مندنی پور
د= دهراب پور
بویراحمد
Iran, Islamic Republic of
تحلیلت فقط میخواست سرجمع از اقای زارع انتقام بگیر وبس اخرشم خودتم نفهمیدی چی گفتی ملا
انتخاب
Iran, Islamic Republic of
به به لیدر بهرامی هم اصلاح طلب شده هم تحلیل گر وامصیبتا
حیدر
Iran, Islamic Republic of
دکتر مندنی پور پیروز انتخابات خواهد بود 100درصد
محمد
Iran, Islamic Republic of
درود بر مندنی پور
بویراحمد
Iran, Islamic Republic of
درخشی دوباره تحلیل های ابکیت شروع شد...برو به زندگیت برس
لر
Iran, Islamic Republic of
دور قبلم گفته بودی زارع قبول نمیشه .مسخره
لر
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه ذهنت مریضه اقای درخشی .یکم واقع بین باش.نمیدونم کجا نشستی بهت گفتن خوب تحلیل میکنی که ول کن نیستی.بابا اخرش تحلیل زبون باز میکنه میگه ولوم کن که ولت کردوم...
سپیده
Iran, Islamic Republic of
اقای درخشی مسئول سیاسی ستاد بهرامی بودی وهمیشه هم باهاش میپری،خودت بهترازهمه میدونی که اگرهدایتخواه واردانتخابات بشه برنده انتخاباته اینوالان ثابت نمیکنه بلکه گذرزمان ثابت میکنه،اقای مندنیپورکه سنگشوبه سینه میزنی حتی حاضرنشده توبویراحمدودنازندگی کنه تابفهمه مشکل مردم چیه اینم که چن صباحی یکی مث شمابیادوازش تعریف کنه دلیل برپیروزیش نمیشه شماکه معتقدیدسال82مندنی پوربرنده میشدداریدبی عرضگی اصلاحطلبارونشون میدین که نتونستن زارع82اصلاحطلبوراهی بهارستان بکنن،من دریک چیزشک ندارم واونم اینه که(((((((((((دکتر)))))))))))))بهرامی برنده نخواهدشدپس بروپای علم یکی دیگه سینه بزنکه خربزه ابه،ترس ازهدایتخواه باعث شده این وجیزه روبنویسی امابدون که باخط تخریبی که شروع کردین ازارزشای هدایتخواه کم نمیشه واطلاع موثق دارم که نمیاد توصحنه پس آتش تهیه ی تخریبتونو بریزد روسربقیه،وامادرآخرخیلی حرفاس که نمیشه به صورت علنی گفته بشه وگرنه دیگه ازاین مطالب سطحی گذرمیکنی وتحلیل ابکی نمیدی بیرون که موجب خنده خلق بشه،روح اللهخان نه هرکه چهره برافروخت دلبری داند:نه هرکهآینه سازدسکندری داند
Iran, Islamic Republic of
فقط سید باقر
دشترومی
Iran, Islamic Republic of
فقط سید باقر موسوی جهان آباد.درود به شرف سید باقر موسوی.کجایی موسوی جهان آباد؟؟که یادت بخیر
اخ و بخت ایما
Iran, Islamic Republic of
فقط سی باقر موسوی جهان آباد
رضا
Iran, Islamic Republic of
با سلام ، هرگز تحلیل جناب آقای درخشی را در بهمن سال 1390 ودر آستانه انتخابات مجلس نهم در نشریه صبح زاگرس که اتفاقا به صورت گسترده در راهپیمایی 22 بهمن شهر یاسوج توزیع گردید را از یاد نمی برم،تحلیلی که طی آن آقای درخش با آسمان و ریسمان و شمارش آرا روستاها وبخش های مختلف شهرستان بویراحمد به یک نتیجه گیری در سطح همین تحلیل فعلی رسیده بود.
براساس تحلیل آقای درخشی می بایست آقای بهرامی این روزها حسرت نمایندگی را بر دل نداشت و نماینده مردم بویراحمد در مجلس شورای اسلامی بود.براساس تحلیل ایشان بهرامی نفر اول ، هدایتخواه نفر دوم و زارعی نفر سوم بود.هر چند آن روزها دیگر کسی آقای به اصطلاح تحلیل گر را ندید که از او سوال بپرسد پس چی شد؟...دوباره دست به آسمان ریسمان زده که بهرامی برنده انتخابات است، ولی باید جهت اطلاع آقای درخشی بیان نمایم که اصلاحات یک تشکل ویا حزب یک روزه نیست.که امثال جنابعالی یا بهرامی که تا دیروز یار غار اصولگرايان چون مرحوم مفتح و دهرابپور و هدایتخواه بود برای آن نسخه بپیچد.
زهی خیال باطل،اصلاحات زنده است ویا کاندیدا ی آن هم بهرامی نیست.
محمود
Iran, Islamic Republic of
مسخره کردی خودتو با تحلیلت،از کی تو نشستی جای مردم بویراحمد و دنا اونم با قطعیت و به اسانی...فقط وقتتو هدر دادی ۲ صفحه مطلب ابکی نوشتی
بویراحمد
Iran, Islamic Republic of
مطمئن باشید پیروز انتخابات مجلس هیچکدام ازاینها نمیباشند و پیروز قطعی انتخابات سال 1394 مجلس از بویراحمد سفلی میابشد ((9/6/1393 را به خاطر داشته باشید))
تلزالی بویراحمد
Iran, Islamic Republic of
در عجبم کسی که هنوز نمیدونه دوره اولی که مردم بویراحمد و دنا این افتخار را داشتند که دکتر هدایتخواه اسطوره سیاست و اخلاق و سخنوری منتخب انها باشد اقای مندنی پور هم با تمام توان حضور داشت چطور به خودش اجازه میده اظهار نظر کنه....واقعا متاسفم که هر که چهار کلاس درس خونده خودشو سیاستمدار میدونه ولی در صورتی هیچ اطلاع و اگاهی در این مورد ندارد جناب نویسنده کاش به این مورد هم اشاره میکردید که تنها نماینده ای که بعد از هشت سال نمایندگی از انهمه پیشنهادات وزارت و ریاست وسوسه انگیز چشم پوشی کردند تا به منطقه خود باز گردد و مثل روز اول به ترویج اخلاق اسلامی و تربیت جوانان مستعد در اماکن مذهبی و فرهنگی بپردازند ولی در حالی که بقیه نمایندگان ما از جمله اقایانی که فرمودی (موسوی و...) کجا تشریف داشتند که بعد از یک دهه یادش افتاد که مردمی هم وجود داردایا از روی دلسوزیست یا که نه یکبار دیگر حضرت اقا فیلش یاد هندستان کرده و هوس پست و مقام به سرش زده و یا باز به درخواست اون تعداد پیمانکارانی که زبانزد همه مردم است و همه وقت خود و مردم محروم را صرف انها میکرد قصد ورود به صحنه را دارد!!!جناب نویسنده این روزها سیاسیون بخصوص سیاسیون استان ما سیاست را با تجارت اشتباه گرفتند و بمحض ورود به بهارستان جز منافع و جیب خود همه بخصوص ان مردم زجر کشیده و محرومی که بخاطر رای انها از هیچ وعده ای دریغ نکردند را به مدت 4سال به فراموشی میسپارند تا انتخابات بعد...ولی فقط دکتر اخلاق ما این رسم را زیر پا گذاشت که کاش مردم ما بخصوص محرومان و جوانان قدر ایشان را بیش از پیش بدانند و هیچگاه حاضر به مقایسه ایشان با بقیه نشوند...
اصلاحات
Iran, Islamic Republic of
درود بردرخشی. طرفداران زارعی خوب است ادب را رعایت کنند.چرا این همه فحش دادین بابا.ادب مرد به زدولت اوست
شهروند
Iran, Islamic Republic of
درود بر زارعی که به .همچون درخشی توجه نکرده است خاک بر سر کسانی که به افراد مغرض و بی سوادی مثل درخشی گوش بدن. فقط زارعی
دانشجوی ارشد دانشگاه شیراز
Iran, Islamic Republic of
با سلام خدمت هم استانی های عزیز، این مقاله عنوانش برام جالب بود ولی وقتی خواندم پشیمان شدم که برای آن وقت گذاشتم!!!! نظرات دوستان کارشناسی تر از نویسنده محترم به نظرم آمد! برادر محترم نویسنده چه خوب است با تحلیل علمی و انصاف نقد کنی، کاملا جانب داری شما مشخص و تخریب شخصیت ها در آن آشکار بود!!!! کبنای عزیز لطف بفرمایید همچین مطالبی را نشر ندهید اعتبار شما را هم زیر سوال می برد. با تشکر
منتقد
Iran, Islamic Republic of
در جواب تلزالی باید بگویم برخلاف .ب..ست. چون در دو دور انتخاباتی (انتصابات بگوییم بهتر است) که ایشان با تقلب به مجلس رفت .نشد و چه ظلم ها که به مردم نشد!!! فقط خدا میداند که مدیران آموزش و پرورش، کمیته، بهزیستی و .... .. و چه رای ها که ندزدیدند. خداوند آنها را نبخشاید که برای دنیای هدایت خواه و رساندن او به مجلس چه خیانت ها که نکردند. واقعا هدایت خواه در آن دو دوره نماینده واقعی مردم نبود. بلکه نماینده .بود. در هر دو دوره حاج زارعی نماینده واقعی مردم بود. ولی هدایت خواه و عمالش حق وی را غصب کردند. باز هم زارعی، یا زهرا، یا زهرا یا زهرا
در پاسخ به تلزالی بویر احمد
Iran, Islamic Republic of
شما هم خیلی تند میرید!!!! کمی هم ترمز بگیرید کورکورانه نظر ندهید!!! الان عصر پیشرفت و تکنولوژی هست!!! مردم به خوبی می فهمند!!! کمی بیشتر فکر کنید!
سجاد #7
Netherlands
چندین دهه از انقلاب گذشت اما هنوز نام استان در کشور ناشناخته است !!
تا کی باید چوب منافع شخصی عده ای رو بخوریم ؟!
تا کی باید شاهد مهاجرت افراد این استان به کلان شهر ها باشیم؟؟؟
همه میدونیم با تخریب چیزی درست نمیشه ....

کی مردم لررر متوجه میشن باید استانشون پیشرفت کنه؟؟؟

آقای #دکتر #بهرامی در همون چند سالی که در این استان فعالیت داشتن واقعا نشون دادن این استان رو میشه به همه معرفی کرد !
میشه بزرگ بود ! میشه بزرگ فکر کرد !
کاش ..فقط ای کاش کمی منطقی بودیم !
میدونم مردم لررر شعورشون خیلی بالاتر از این حرفاست !!!
و همیشه با کارنامه و عملکرد نگاه خواهند کرد ... نه به اسم ! و شهرت !
اندیشه ها رو باید بزرگ کرد و مثبت بود
شهروند
Iran, Islamic Republic of
در جواب تلزالی باید بگویم برخلاف ظاهرش آقای ..، باطنا اصلا ...بلکه .است. چون در دو دور انتخاباتی (انتصابات بگوییم بهتر است) که ایشان.مجلس رفت چه ..و چه ظلم ها که به مردم نشد!!! فقط خدا میداند که مدیران آموزش و پرورش، کمیته، بهزیستی و .... چه خیانت ها که نکردند و چه رای ها که ندزدیدند. خداوند آنها را نبخشاید که برای دنیای .. رساندن او به مجلس چه خیانت ها که نکردند. واقعا هدایت خواه در آن دو دوره نماینده واقعی مردم نبود. بلکه نماینده زور و زر و تزویر بود. در هر دو دوره حاج زارعی نماینده واقعی مردم بود. ولی .و عمالش حق وی را غصب کردند. باز هم زارعی، یا زهرا، یا زهرا یا زهرا
سوم
Iran, Islamic Republic of
دوستان گرامی همه نمایندگان قبلی شهرستان های بویراحمد و دنا هر کدام به سهم خود برای این مرز و بوم زحمت کشیدند و بهتر است ما از همه آنها تشکر کرده و با انتخاب های درست بعدی رو به شایستگی و اصلاح برویم.ضمنا آقای درخشی به هیچ عنوان مشاور سیاسی آقای بهرامی نیست و آقای بهرامی به دنیال مشاورانی است که در عمل به خدمت مردم بشتباند نه با ......
کریمی
Iran, Islamic Republic of
سلام......برومواظب اون........باش ول کن سیاست رو....ابرومون رو بردی.....!!!!
حسنی
Iran, Islamic Republic of
در بین این جماعت فقط زارع منصف و مودب و مردمی است و مندنی پور....
کلافه
Iran, Islamic Republic of
واقعا جای تاسف داره این همه تخریب که از سوی اطرافیان جناب ...ی داره صورت میگیره از جمله روح الله درخشی...
محمد ذكي
Iran, Islamic Republic of
سلام. و درود بر سيد باقر موسوي و غريب پور.مندني پور و زارعي.انصافا .. كه دارين ميان به صحنه انتخابات.اگه من جاي شما دوتا بودم از اين استان همون موقع مي رفتم بيرون براي هميشه
دزجواب سوم
Iran, Islamic Republic of
شک ندازم که تو از طایفه .هستی.شماهمیشه رفیق نیمه زاه بودین.شجاعت هم نداشتین اگه درخشی مشاورش نیست پش چرا همیشه کنارشه.
درجواب تلزالی
Iran, Islamic Republic of
.اگر قهرمان بود که مردم با اون افتضاح بدرقه اش نمی کردن.. بوده که این همه بورسیه غیرقانونی رد کرد رفت دانشگاهها. درخشی حق مطلب را ادا کرده.
سقاوه
Iran, Islamic Republic of
زارعي مردي براي تمام فصول است -كارهاي خوبي درزمان زارعي شده است -قطعا مردمداري واخلاق خوب فاتح قلبهاست -درود برزارعي
محمد
Iran, Islamic Republic of
جناب تل زالی
هیچ وقت از هدایت خواه جهت تصدی وزارت خانه ای پیشنهاد نشد .اتفاقا ایشون مورد غضب احمدی نزاد بودند .
من میدونم تو کی هستی اگه من جای تو بودم به جای کامن گذاشتن دروغ برای هدایت خواه خودم را قربانیش میکردم .اون همه لطفی که هدایتخواه به خودت و خانواده ات کرد و ....
آریوبرزن
Iran, Islamic Republic of
جناب آقای درخشی ضمن تقدیر از مقاله تحلیلی و و تاحدودی سیاسی گری جنابعالی باید به عرض برسانم که بخشعمده ای از مقاله جنابعالی هیچ گونه رنگ و بوی سیاسی نداشته و تماما مغرضانه و از سر تعارض با شخصیتهای سیاسی استان می باشد علی الخصوص ان قسمت که در خصوص نماینده فعلی بویراحمد نگاشته اید. که متاسفانه این گونه تحریریه ها نتنها موجب تنویر افکار عمومی نخواهد شد بلکه زمینه سردرگمی آنان را نیز فراهم خواهد کرد. امید است که ضمن اصلاح خود نه با وصله چسپاندن خود به اصلاح طلبان واقعی زمینه تهذیب نفس خویشتن را فراهم سازید.
درجواب رضا
Iran, Islamic Republic of
اون تحلیل را من هم خوندم.درخشی نوشته بود در صورت موفقیت هدایتخواه در بویراحمد سفلی ، بهرامی در علیا رای بالایی داره وموفق میشه. اما دیدیم که همین رای سفلی بود که هدایتخواه راشکست داد. باور کنید اگر سفلی نبود زارعی روی مجلس را نمی دید.منصف باشید چون بنده خدا درخشی درست گفته بود .اگه باور نمی کنید بگین کبنا منتشرش کنه تاببینیم کی درست میگه.
واقعی
Iran, Islamic Republic of
جناب درخشی
واقعا اجماع اصلاح طلبان امری ضروریست.دکتر مندنی پور نیاد بهتره چون همون قهرمان مردم باقی می مونه.
Iran, Islamic Republic of
وبويراحمد بااين نماينده و
صفری
Iran, Islamic Republic of
دور گذشته دیگه نیست
صدر
Iran, Islamic Republic of
با اومدن یه اصلاح طلب در صحنه انتخابات جا واسه موندن زارع و هدایت خواه و امثال اینا نخواهد بود.
آریوبرزن
Iran, Islamic Republic of
درود بر آقای درخشی تحلیل بسیار خوبی بود
گمنام
Iran, Islamic Republic of
بهرامی این دور پیروز انتخابات خواهد بود
محسن
Iran, Islamic Republic of
واقعآ .. برای هواداران آقای ح.، نظر و دیدگاه آقای درخشی محترم هست یه خورده منصفانه قضاوت کنیم، واقعآ ما الان در چه شرایطی از هر لحاظ در کشور قرار داریم؟ به نظر شما ضعف کار از کجاست؟
برای دکتر خادمی استاندار
Iran, Islamic Republic of
درود بردرخشی اصلاح طلب.کسی که تاحالا برای یک پست ومقام به هیچ کس رو نزده وقدرت طلب نیست.اصلاح طلب واقعی همین درخشی است نه دیگر اصلاح طلبان که وقتی جیبشون پر شد جواب تلفن کسی را نمیدند. اینقدر تاوان داده اما یکی دیگه مدیر میشه واین جوانان اصلاح طلب را صدا نمی زنه.
سجاد #7
Iran, Islamic Republic of
متاسف شدم برای افرادی که دم از اخلاق سیاسی میزنن
اما خودشون شروع به تخریب میکنند
چرا همه اسم دکتر بهرامی رو میارید و تخریب میکنید ؟ :)
اینقد میترسید؟؟؟ =)))))
همه تو دوره های قبل زحمت کشیدن ..اما چرا به نتایج و عملکرد نگاه نمیکنیم؟؟!
چرا به وضعیت های موجود نگاه نمیکنیم ؟!الان کجاییم؟؟
من تعجب میکنم از این رفتارها و حرف های متعصبانه !!!
نگران نباشید ... مردم تصمیم گیر هستند ..
مردم خودشون سرنوشت خودشون رو تعیین میکنند ...
شما با حرفاتون دارید اول به شعور خودتون و بعد مردم توهین میکنید...
هر کسی تو زندگی خودش بهترین تحلیلگره
سیدمحسن
Iran, Islamic Republic of
لطف کنید همتون برید کنار که ماهیچ غیراز یه اسم ازتون تومجلس ندیدیم متاسفم ولی یه امید ازمهندس داریم که لا اقل بیاد وخودشو نشون بده
عبداللهي
Iran, Islamic Republic of
خدا میدونه من پشیمونم که رای دادم به.. بد بیشتر شما میگیت موسوی مندی پور اینا دیگه . توی دوره اینا اصلا شهری نبود که بخواند اباد کنند پس بهتر همه با هم رای خود رای مرد میدان که اهل دروغ و وعده های الکی نیست بدهیم به دکتر هدایت خواه به امید خود که بهارستان مال خودشه امسال
عبداللهي
Iran, Islamic Republic of
سلطان قلبهای ستار خان
فردین
United States
عزیز من،هربار سیدباقر ردصلاحیت شده ول کنید دیگه'خداشاهده ما سید رو دوست
داریم ولی وقتی رد شده دیگه شده کاریش هم نمیشه کرد
الانم اونی که واقعا عمل بوده و فقط وعده ندیده وبه فکر مردم بوده حاج زارع بوده، در دوره هدایت خواه بگردیدببینم حتی کلنگزنی هم نکرده،ذره‌ای سازندگی نکرده،بهرامی هم در شهرداری پرونده ش روی یه'دیگه چی رو بایدبدونید که نمیدونید'مثل کبک سرتون رو نکنید زیربرف'اینقدناحق نباشید
رفتار خوارج‫‌گونه برخی مدعیان!

رفتار خوارج‫‌گونه برخی مدعیان!

حتی چندی قبل نیز این بی مسئولیتی و تکبر ناشی از عدم پاسخگویی، باعث شد که مدیر مسئول روزنامه ...
بازخوانی تاریخ ترورهای نافرجام یک آیت الله

بازخوانی تاریخ ترورهای نافرجام یک آیت الله

امروز هفتم آبان سالروز سومین ترور نافرجام سیدحسن طباطبایی معروف به سیدحسن مدرس است. هم ...
انتخابات آمریکا و چشم انداز قیمت دلار در ایران

انتخابات آمریکا و چشم انداز قیمت دلار در ایران

میثم‌ رادپور درباره اینکه اگر ترامپ پیروز شود چه اتفاقی رخ خواهد داد، گفت: «همین مسیرادامه ...
1