تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۹:۵۸
کد مطلب : ۵۲۵۹۸

حسنی نگو بلا بگو!

۰
کبنا ؛سين دختhasani 

چند روز پیش وقتی دعوتنامۀ بزرگداشت فردوسی به دستم رسید؛ با خودم گفتم باز هم آقای حسنی شروع کرد. ای بابا! ولمان کن. نمی¬شود تو یکی هم، بی خیال فرهنگ و ادب شوی؟ چسبیده ای به  شاهنامۀ فردوسی که چه بشود؟ آقای عزیز گچساران چه دارد که ما نگران فرهنگ و ادبش باشیم؟

یک شهر دورافتادۀ بدبختِ تو سری خورده که از زور سوء هاضمه نفت استفراغ می کند و گازهای بدبو پس می دهد. اصلاً ما خجالت می کشیم آدم های گنده گنده از تهران و شهرهای بزرگ بلند شوند بیایند اینجا. وضع شهرمان را ببینند و دل برایمان بسوزانند و مثل بچۀ یتیم دستی روی سرمان بکشند و بروند.
اما که را می گویی؟ دم به دقیقه شاهنامه اِل، شاهنامه بِل. ای دست اونایی که مجسمه فردوسی را بردند گذاشتند در دورترین فلکۀ شهر که چشم کسی به آن نیفتد درد نکند. یکی نیست بگوید مگر ما وکیل وصی فردوسی هستیم؟ اگر خودش با آن همه پهلوان به سرکردگی رستم نتواند از خودش دفاع کند از دست ما چه کاری ساخته است. باید آقای حسنی را می دیدیم. به او می گفتم بگذار توی خانه مان بشینیم و تخمه آفتاب گردان بخوریم و سریال خرم سلطان تماشا کنیم.
و احسنت بگوییم به کارگردانان فرهنگ ساز این سریال که از عثمانی های خونخوار، چه عارفان عشق پروری ساخته و پرداخته اند. باید زودتر می رفتم. ممکن بود صندلی خالی گیرم نیاید. آخه این موقع ها که بحث کیک و آبمیوه و ساز و نقاره و عکس گرفتن برای سایت های خبری پیش می آید؛ فرهنگ صاحبان زیادی پیدا می کند.
آن قدر که ممکن بود با این دیسک کمرم مجبور شوم سر پا بایستم. دقیقا همین طور شده بود که فکر می کردم. می خواستم ردیف جلو بنشینم که آقای حسنی را ببینم و نصیحتش کنم که دست بردارد. اما حرام اگر یک صندلی خالی بود. همه را کت و شلواری های ترو تمیز اشغال کرده بودند.
در حالی که فردوسی با چهار متر قد و شاهنامه زیربغلش روی دیوار صحنه به چشمان آنها زل زده بود. بالاخره آن وسط ها جایی پیدا کردم و نشستم. همه یکی یکی روی سن رفتند. شاعران، شاهنامه خوانان، نقالان ... اما از آقای حسنی خبری نبود. حاضر بودم شرط ببندم خودش از این شلوغی که راه افتاده بود ترسیده و جایی خودش را قایم کرده است.
عاقبت نوبت به سخنران پایتخت نشین رسید. فکرش را که کردم؛ از این که توی این شهر پکیده و فرسوده گذشته است عرق شرم روی پیشانی ام نشست. از خودم پرسیدم یعنی چندبار ماشینش توی چاله و چوله افتاده تا به سالن همایش رسیده است؟ سخنران بعد از تکلفات معمول رفت سراغ فردوسی و شاهنامه و حوادث و حماسه و وقایع و مناسبات
فرهنگی و ... گفت و گفت و گفت. گفت که تا حالا هیچ شهری را ندیده است که به اندازۀ مردم این شهر با شاهنامه مانوس باشند. حتی مردم زادگاه خود فردوسی، مشهد. فرو رفته در صندلی خود غرق حیرت شدم. او اضافه کرد از الفت و قرابت این مردم به شاهنامه هیجان زده و متعجب است.
بعد گفت این نشان از فرهنگ دوستی و ادب پروری آنها دارد. و گفت این همایش ها و محافل و انجمن هاست که آوازۀ فرهنگ این مردم را به گوش دیگران می رساند. دوباره گفت این خواندن شاهنامه با آواها و سبک و گویش زیبا؛ این محبوبیت شاهنامه در بین پیر و جوان و زن و مرد؛ این ها را  تا کنون هیج جای دیگری با این وسعت ندیده است.
او می گفت و من احساس غرور می کردم. قد کشیدم. خودم را از قعر صندلی بالا کشیدم. راست نشستم. گردن کشیدم. طوری که صدای نفر پشت سری درآمد که: «هی عمو چه خبره! مگه کود شیمیایی ریختن پات که هی قد می کشی؟
بذار مام یه چیزی ببینیم.» محلش نذاشتم. خوشحال بودم. احساس خوبِ مفید بودن داشتم. دنبال باعث و بانی این همایش ها و انجمن ها و بزرگداشت ها بودم که به اوبگویم دستت درد نکند. اما از آقای حسنی خبری نبود. تصمیم گرفتم روی سن بروم میکروفون را بردارم و با صدای بلند بگویم: «حسنی نگو بلا بگو.»
نام شما

آدرس ايميل شما

راستیک
Iran, Islamic Republic of
مردی که به فرهگ ایران می اندیشد اوسپری است برای تهاجم فرهنگی
Iran, Islamic Republic of
ندانی که ایران نشست منست

جهان سر به سر زیر دست ِ منست

هنر نزد ایرانیان است و بـــس

ندادند شـیر ژیان را بکــس

همه یکدلانند یـزدان شناس

بـه نیکـی ندارنـد از بـد هـراس

دریغ است ایـران که ویـران شــود

کنام پلنگان و شیران شــود

چـو ایـران نباشد تن من مـبـاد

در این بوم و بر زنده یک تن مباد

همـه روی یکسر بجـنگ آوریــم

جــهان بر بـداندیـش تنـگ آوریم

همه سربسر تن به کشتن دهیم

بـه از آنکه کشـور به دشمن دهـیم

چنین گفت موبد که مرد بنام

بـه از زنـده دشمـن بر او شاد کام

اگر کُشــت خواهــد تو را روزگــار

چــه نیکــو تر از مـرگ در کـــار زار
درود بر شاهنامه خوانان وشاهنامه شناسان استان کهگیلویه وبویر احمد به خصوص جناب آقای حسنی .
اميد
Iran, Islamic Republic of
درود بر تو سيبن دخت فرهيخته . با زيبايي و ذكاوت زيركانه هم غربت شاهنامه و هم محروميت شهر و هم تلاش و كوشش خود انگيخته‌ي فرزندان دلسوزي چون آقاي حسني را به تصوير كشيده‌اي . درود بر تو و بر آقاي جسني و همه‌ي دلسوزان واقعي فرهنگ و هنر كه بدون هيچ چشم داشتي از سويداي دل و جان مي نويسندو انديشه مي آفرينيد.با سپاس
هنرمند
Iran, Islamic Republic of
نویسنده ی فرهیخته میتواندبه این زیبایی فرهنگ را بفهمدوبشکافد
سام
Iran, Islamic Republic of
درود سيندخت عزيز ! زيبا ،شيوا و رسا نوشته‌اي. در حاليكه مدير كل فرهنگ و ارشاد استان نه به اين برنامه‌ي ملي كمكي كرد و حتي در آن شركت نكرد تا حداقل خسته نباشي به آقاي حسني و انجمن خودگردان شاهنامه گچساران و راد مرداني كه به آن كمك كردهاندك، بگويد و بوق هاي تبليغاتي اين اداره آن را پوشش ندادند ، بايد بر دست و قلم شما بوسه زد كه نمي گذاريد فرزندان راستين فرهنگ تنها بمانند. .اگر چه نوشته هايت را با اشك چشم نوشته‌اي ، اما گُل لبخند را بر لبها شكوفا مي كند.
پارس
Iran, Islamic Republic of
با سلام.الحق والنصاف استان کهگیلویه وبویر احمد باید از قابلیتهای چنین افرادی در صحنه مدیریتهای کلان فرهنگی استفاده کند تا فرهنگ دیرینه غیرت ،هویت وریشه دار این مردم استان به باد فراموشی سپرده نشود.
مهراب
Iran, Islamic Republic of
با سپاس از سيندخت ، همان بهتر كه مدير كل ارشاد در اين همايش باشكوه ملي شركت نكرد ، وگر نه ارش هاي بيشمار آن از بين مي رفت و تحقير مي شد. دروبر تو و مردم باشعور و فرهنگ پرور گچساران و عزيزاني كه با كمك هايشان از نان خود كم كردند تا نام فرهنگ و شاهنامه را بلند كنند.
فريدون
Iran, Islamic Republic of
سلام سيندخت . كاش با آن نيش قلم زيبايت زهري هم به جاي خالي مدير كل فرهنگ و ارشاد استان و بي تفاوتي او به اين همايش افتخار آفرين ملي مي ريختي تا شايد به خودش بياييد و بداند در چه مسندي انجام وظيفه مي كند.
گرد آفرين
Iran, Islamic Republic of
سلام سيندخت . شايد مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان فكر مي كند مسئوليتي در قبال اين گونه همايش هاي فرهنگي ندارد و ظيفه‌ي شركت نفت و اداره آب و فاضلاب استان است .
گرد آفرين
Iran, Islamic Republic of
سلام . سيندخت عزيز . شايد به خاطر ابقاي مديريتش بوده كه در اين همايش آفتابي نشده . در آن صورت مي فهميدند اين آقا كار فرهنگي انجام مي دهد !!!!
سهراب
Iran, Islamic Republic of
سام سيبندخت . كاش با اين قلم توانمندتان بي تفاوتي مديركل ارشاد استان را در قبال اين همايش بزرگ به چالش مي كشيديد.
سهراب
Iran, Islamic Republic of
همايشي با اين ابعاد بزرگ ملي و چهره‌هاي علمي كشوري و بين المللي در شهر كوچكي مانند گچساران جسارت و تهور مي خواهد . عجيب است كه مدير كل ارشاد حتي براي ديدن اين چهره‌ها رحمت به خود نداد.
سهراب
Iran, Islamic Republic of
سلام سيندخت عزيز. درود بر تو و انجمن توانمند شاهنامه گچساران كه مايه افتخار استان و كشور است. در ضمن وظيفه‌ي مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي اين نيست كه در همايش هاي فرهنگي آن هم با اين ابعاد ملي شركت كند. او وظيفه‌اش تنها تنظيم ليست اضافه كار كاركنان است تا نگذار آقاي حسني بيش از ده ساعت بگيرد.
کارمند
Iran, Islamic Republic of
برادرسیندخت به حسنی بگو .به ریاکاری تامثل .ازفقیرنمونی اضافه کارت هم بیشتر میشه
منيژه
Iran, Islamic Republic of
سيندخت عزيزم ! اشكم را در آوردي !
قاضي زاده
Iran, Islamic Republic of
برادر كارمند ! پاسختان احساسي و در هم ريخته است. پيداست نه تنها با شاهنامه آشنايي نداري بلكه احتمالا شعر روباه و زاغ را درست از حفظ نمداري. سعي كن چند كلاس گزارش نويسي شركت كني
سید موسی موسوی دورود لرستان
Iran, Islamic Republic of
چنین گفت رستم ز یزدان سپاس / که بودم همه ساله یزدان شناس
کسی باشد از بخت پیروز و شاد/ که باشد همیشه دلش پر زداد
به هر کار در پیشه کن راستی / چو خواهی که نگذایدت کاستی
بله درست است آقای حسنی بلاست چون این مرد اهل دروغ و دغل بازی نیست و به راستی در هر کار راستی و درستی را سر لوحه کار خود قرار داده و می دهد این مرد بزرگ مدتی در استان لرستان مقام اجرایی داشت و انجمن شاهنامه تاسیس کرد با گذشت 11 سال هنوز فعالیت انجمن بطور مستمر بر قرار است و آیین ماهانه شاهنامه خوانی و نقالی هنوز به یاد ایشان قلبش می تپد یاد و خاطره آقای حسنی از ذهن مردم دورود پاک نخواهد شد
چون شعارش این بود و همواره فریاد می زد
همه جای ایران سرای من است / که نیک و بدش از برای من است
دانشور
Iran, Islamic Republic of
واقعادرودبراقای حسنی زبان تشکرنیست ازدوستانی هم که متواضعانه از میهمانان بذیرایی کردند باید تشکر کرد
Iran, Islamic Republic of
خجالت بکش
دنا
Iran, Islamic Republic of
حسني يک است، همتا ندارد.
روابط عمومي
Iran, Islamic Republic of
كمالوندي بچه خوبيه . لابد ازش دعوت نكردن كه شركت نكرده. اونقدر كه در وزارتخانه عزت و احترام داره طفلك تو استان غريب و تنهاست.
نگاه
Iran, Islamic Republic of
آهان ! پس بگو اينه!!! ابقاش ناشي از همين عزت (بخوان پارتي) و احترام ( بخوان عسل پراكني) بوده . و گرنه تو كه ميگي سه ساله اين جاست و هنوز غريبه !!!!
داوري
Iran, Islamic Republic of
كلاس عملكرد آقاي حسني در حد تيم ملي است . بذاريد ارشاد استان را همين بچه محل هاي گُل كوچك باز اداره كنن.
کاو
Iran, Islamic Republic of
چندی پیش بحث تغییر مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان مطرح بود. اما عقیم ماند. کاش آقای تاجگردون این نوشته و کامنتها رو میخوندن تا بهتر درک کنن استان بیشتر از منابع مالی،به رشد فرهنگی نیازمند است. وچه گزینه ای مطلوبتر از آقای حسنی. شاهنامه تنها بخشی از دغدغه و نگاه حسنی رو نشون میده. ایشون آدم پر و پیمونی هست. قوی و روشن
کارگر
Iran, Islamic Republic of
برادر کارمند. سیندخت نام زن است. امان از بیخبری.
محبا بر برادر حسنی و خواهر سیندخت
کارگر
Iran, Islamic Republic of
کاش جناب ناشناس دلیل خجالت رو هم توضیح می دادن اقلا. کی خجالت بکشه و چرا؟
فرهنگ
Iran, Islamic Republic of
در جواب روابط عمومي به كوري چشم شما كمالوند هرروز محبوب تر و عزيز تر است
داوري
Iran, Islamic Republic of
اگر اسمت را پالهنگ نوشته بودي با اين براشفتگيت با مسماتر بود. فر هنگ آيينه خردورزي است نه خشم و تعصب كور شيطاني
شهروند
Iran, Islamic Republic of
درود بر سیندخت کاش مطلب را با اسم خودتون مینوشتید تا مردم شهرمان به قابلیتهای فرزندانشون پی میبردند .مختصر وزیبا بوداحسن بر این قلم واین تفکر ناب.
گرجی
United States
این که میگن غریبه برا لر بهتر از غریبست راسته.حسنی اصالت داره که کمتر مسولی داشته.عرق ملیش وسوادش بماند
(عکس) ورزشکار منکر کرونا بر اثر ابتلا به آن درگذشت

(عکس) ورزشکار منکر کرونا بر اثر ابتلا به آن درگذشت

دیمیتری استاژوک ورزشکار مشهور بدنسازی در پست اینستاگرام خود نوشت: من همان کسی هستم که ...
آیا روحانی تاریخ را تحریف کرده است؟

آیا روحانی تاریخ را تحریف کرده است؟

دولت حسن روحانی که در این شرایط سخت اقتصادی تمام تلاش خود را به کار بسته است تا بتواند ...
سنجابِ وزنه بردار! + تصاویر

سنجابِ وزنه بردار! + تصاویر

این تصاویر آن قدر طبیعی به نظر می رسند که بیننده با دیدن آن تصور می کند این سنجاب در ...
1