تاریخ انتشار
جمعه ۱۶ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۰۴
کد مطلب : ۵۱۲۸۵

من خود به چشم خویشتن دیدم که جانم می رود

۱۶
۰
کبنا ؛سیدمحمدهادی فخراحمد

هفته محیط زیست را به تمامی کارکنان ، زحمت کشان و دوستداران عرصه  محیط زیست تبریک عرض می کنیم.

آتش بلایی است که هر تابستان  به جان طبیعت بکر کوه های استان و بخصوص خامی می افتد و متاسفانه مسئولان و متولیان اولین بار که این اتفاق مهم گزارش میشود  باور نمی کنند ، بعد عمق فاجعه را  قبول نمی کنند، وسپس تکذیب می کنند و دست آخر تقصیر را به گردن  فراوانی نزولات آسمانی در زمستان گذشته می اندازند.

چند روزی است خبرهای مختلفی از آتش سوزی در کوه خامی منتشر میشود ولی متاسفانه مسئولان منابع طبیعی بیشتر از انکه به فکر مهار آتش و جلوگیری از گسترش آن باشند به فکر تکذیب حجم خسارات وارده هستند.

از روز سه شنبه تاکنون در شمال شهر گچساران و ارتفاعات بالا دست روستای” خنگ بنار” آتش سوزی در مراتع و جنگل های کوه خامی رخ داده است و همچنان بدون هیچ مانعی به سمت غرب در حال پیشروی است .

شهروندان گچسارانی بخصوص در مناطق مختلف پانصد دستگاه با چشم غیر مسلح ، حتی در گرمای ظهر این روزها براحتی می توانند آتش و دود ناشی از آن را ببینند اما انگار  مسئولان این شهر و استان همه در خواب هستند و شاید هم همگی به مسافرت  رفته اند! اگرچه شیب منطقه مورد ذکر زیاد است و این مهم  دسترسی نیروهای اتش نشان به محل را سخت خواهد کرد اما دلیلی برای بی توجهی و عدم مدیریت بحران از سوی مسئولان نیز نباید باشد.

هرچه هست در این سال مدیریت جهادی از حرکات جهادی مسئولان و متولیان منابع طبیعی و محیط زیست استان کمترین اثری نیست و فقط گاه گاهی در مصاحبه ای زیرکانه با فرافکنی و انداختن تقصیرها به گردن رسانه ها و باران های زیاد زمستان گذشته منتظر هستند آتش خود به خود خاموش شده و بعد تکذیب ها را آغاز کنند.

بطور حتم اینگونه نه آتش خاموش می شود و نه محیط زیست این مناطق از ویرانی نجات خواهد یافت.

اگرچه در سالهای اخیر بدفعات آتش سوزی در کوههای اطراف شهر گچساران وجود داشته اما در موردی مشابه آنچه هم اکنون در حال وقوع است در سال ۸۷ درست در خردادماه و تقریبا در فاصله ۱۰۰۰ متری مکان کنونی آتش سوزی مراتع کوه خامی دچار حریق شد . تنها چند ساعت بعد از آتش سوزی گروههای مختلفی از نیروهای آتش نشانی ، محیط زیست ، هلال احمر، بسیج ، جهاد کشاورزی و منابع طبیعی در محل حادثه حاضر شدند و عده ای هم در آن ساعات شب به بالای کوه رفته تا از مقدار و حجم آتش اطلاع پیدا کنند که در آن زمان نیز نگارنده این متن حضور داشت.

خوب به یاد دارم آن شب مسئول منابع طبیعی گچساران گفت این آتش تا کمتر از یک ساعت دیگر به انتهای مرتع میرسد و با رسیدن به نقاط سخره ای متوقف خواهد شد ولی هرگز اینگونه نشد. چرا که با حرف نمی توان از منابع ملی و طبیعی حفاظت کرد.

با بررسی های آن شب فردا صبح یک فروند بالگرد از پایگاه هوایی دزفول به گچساران اعزام شد که با انتقال نیروها به محل با زحمت فراوان نیرو های ذکر شده تا بعد اظهر آتش مهار شد.

در آن حادثه از نیروهای منابع طبیعی استان فقط مدیر کل و یک نفر راننده و از منابع طبیعی گچساران نیزتنها  یکی دو نفر به خود زحمت داده و تا روستای اسلام آباد با خودروی دولتی آمدند و زیر باد خنک کولر در پایگاه بسیج منتظر پایان کار شدند در حالی که دمای محیطی برای نیروهای آتش نشان از + ۵۰ هم فراتر رفته بود.

آن زمان نیز منابع طبیعی در میان نیروهایی که برای اطفاء آتش آمده بودند ضعیف ترین عملکرد را داشتند. انتظار آن می رفت که در این روزها که به عنوان هفته محیط زیست نیز نام گذاری شده است کمی بیشتر به آن توجه شود.

مسئولان منابع طبیعی هم باید دیدگاه خود را در مورد عرصه های ملی تغییر دهند و بدانند منابع ملی فقط آندسته از زمینها و مراتع نیست که جنبه تجاری داشته باشد بلکه از بستر دریا ها تا نوک سخت و سنگی قله این کوههای شکوهمند را شامل می شود. به هر حال باید منتظر ماند و دید که آین آتش تا چند روز دیگر ادامه خواهد داشت و چه مقدار از این طبیعت بکر را نابود خواهد کرد و چه کسانی مسئولیت آنرا بعهده خواهند گرفت.

تصاویر زیر از شبکه های اجتماعی و بوسیله کاربران برای کبنا نیوز ارسال شده است؛ این تصاویر از بام خانه ها و فاصله دور برداشته شده است.

atash (1) atash (2) atash (3) atash (4) atash (5) atash (6) atash (7) atash (8) atash (9) atash (10) atash (11)
نام شما

آدرس ايميل شما

محسن
Iran, Islamic Republic of
سلام دوستان
خدایی من دیروز که میدیدم چطور این جنگلها میسوزه اشک تو چشمام جمع میشد
دوست دار طبیعت
Iran, Islamic Republic of
اقای فخر احمدی نمی دانم که اینگونه اظهار نظرها از روی دل سوزی است یا از روی غرض ورزی خدا کند که از روی دل سوزی باشدچرا که طبیع مال همه ما وماها وظیفه داریم در حفظ ان کوشا باشیم در همین روز جمعه در کل استان چندین مورد اتش سوزی رخ داده است که اکثرا انها به دلیل بی توجه کسانی میباشد که به دل طبیعت می روند وبا روشن کردن اتش در جنگلها باعث اتش سوزی میشوند اداره منابع طبیع گچسارا ن با این تعدادنیروی انسانی که اتش سوزی بی بی حکیمه را کنترل کند یا میشان ویا خنگ بناری ویا کوه خامی ویا سایر مناطق دیگر....را پس در گفتارمان طوری بایست سخن بگویم که مدیون کسی نباشیم .درهمان زمانی که این پرسنل زحمت کش منابع طبیعی با لبی تشنه در حال خاموش کردن اتش بودند شما کجابودید که حال انها را بفهمی پس قضاوت کردن سخت و دشوار هست .....
رضا
Iran, Islamic Republic of
یکمی سلیقه خرج میدادی و چندمتر میرفتی اونطرف تر تا دکل و تیر برق تو عکس نیفته
Iran, Islamic Republic of
آخی...
دهاتی
Iran, Islamic Republic of
سید جان دستت درد نکنه
کاش نصف جوهر قلم تو وجود مسوولینی بود که تعطیلات اخر هفته رو رفتن سپیدان و ابشار مارگون و اصلا یادشون نیست گچساران هم شهره
فضلی
Iran, Islamic Republic of
فقط باید تاسف خورد!! ناراحت کننده است.باید مردم وارد عمل شوند.
کامران
Iran, Islamic Republic of
مدیران فقط برای پست تلاش میکنند برای شهرم متاسفم که چنین مدیرانی دارند
جهاد
Iran, Islamic Republic of
باسلام کاش مدبران مادرعمل مدیریت جهادی رابه منصه ظهور می رساندند نه درشعارها وپزدادن های اداری
یدالله مرادی
Iran, Islamic Republic of
گزارش فخر احمد درد گران و بیان مصیبتی بزرگ است که هیچگاه مورد توجه نبوده و نمیگیرد. حقیقتا دیروز بودند چشمان اشک الودی که اتش گرفتن درختان و سوختن را نظاره گر بودند و دلهایشان اتش گرفته بود و در اوج غم سوختن بجز افسوس کاری از دستشان بر نمی امد.اما اقای فخر احمد نه این اخرین سوختن است و نه نوشته ی خوب جنابعالی کاری اساسی ایجاد مینماید. بیایید مردمی و انجمنی و خودجوش کاری کنیم و فرهنگسازی .
يا شاهزينعلي
Iran, Islamic Republic of
هادي عزيز اول سلام ميكنم بهت از اينكه ژست ژورناليستي ميگيري ازت متشكرم در خصوص واقعه اتش سوزي بايد بهت بگم اطلاعات شما ناقص بوده و به همين خاطر سعي كن براساس واقعيت ها و شرايط اظهار نظر كن من به عنوان يك كارمند و دلسوز محيط زيست و منابع طبيعي شب جمعه ساعت هشت به فرماندار شهرستان مراجعه كردم تا موضوع آتش سوزي را پيگيري كنم با ورورد به محوطه جلوي فرمانداري با مسوولان شهرستان بويژه فرماندار - معاون ايشان - بخشدار - رييس شوراي شهر _فرمانداه سپاه و مسوولان نفت و تعدادي ديگر از مديران شهرستان مواجه شدم كه سرگرم برنامه ريزي و هماهنگي جهت مهار آتش و اطفائ حريق بودند كه بعدا از دقايقي جهت اعزام گروهي از مردم به منطقه براي مهار آتش عازم دامنه كوه مورد نظر شدند كه بعد از اعزام اين افراد مجددا جهت هماهنگي بيشتر حول وحوش ساعت 12شب به فرمانداري برگشتنذ و با حضور نماينده مردم در مجلس جلسه اي نيز برگزار كردند و فرماندار و اعضاي شوراي تامين و ستاد بحران تا فردا صبح در محل فرمانداري حضور داشتند و فردا صبح با عزام نيروهاي بيشتر و اعزام بالگرد نفت خوشبختانه آتش مهار شد. پس دوست خوب من تا اطلاعات كامل نداري سعن كن قضاوت نكن چرا كه قضاوت نادرست شما بر افكار عمومي اثر ميگذارد اي كاش دوربين شما آن شب يه سر به فرمانداري ميزد و حساسيت مسوولان شهرستان بويژه فرماندار را هم ثبت و ضبط ميكرد مطمئن بودم آن وقت جور ديگري مي نوشتي خدا به همرات
امین
Iran, Islamic Republic of
روز قبل از این آتش سوزی مهیب و فراگیر که کوه خامی رو به عزا نشوند،در حد یه دود کوچک در دو نقطه از کوه دیده می شد که لابد ایشون هم فکر میکرده خودش خود به خود خاموش میشه آخه چه کاریه آدم بلند شه به خاطر یه دود کوچک بره اونجا بابا...والا
عکاس
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیز این عکسها را مردم از سطح شهر ارسال کردند و عکاس حرفه ای نبودن . ممنون از توجهتون
غریبه
Iran, Islamic Republic of
یعنی گچساران اینقدر ضعیفه که نیرو از دزفول اومده خاموشش کرده....متاسفم
آتش نشان
Iran, Islamic Republic of
نه جان برادر فقط بالگرد بود با 3 نفر کادر پرواز
همکار جهادی
Iran, Islamic Republic of
با تشکر از دلسوزی برادر گرامی و ارجمند جناب آقای فخراحمد. اینکه همشهریان ما نگران نابودی محیط زیست و طبیعت هستند بسی جای خوشحالی و مایه مباهات است. با توجه به اینکه سالانه با مشکل آتش سوزی در جنگلهای منطقه مواجه هستیم ، پیشنهادی میگردد گروه ها و تشکلهای مردم نهاد که دوستدار محیط زیست هستند ایجاد شود و در این مواقع با هماهنگی با ارگانهای ذیربط با حضور در محلهایی که آتش سوزی رخ داده، نسبت به مهار و خاموش کردن آتش اقدام نمایند.
فخراحمد
Iran, Islamic Republic of
دوست و مخاطب عزیز ممنون از حسن توجه و کامنتی که کذاشتید.
نکته مهم همین جاست - چرا آتشی که چهارشنبه در آن منطقه شروع و گسترش یافته روز جمعه مهار می شود. و به گفته شما پنج شنبه شب برای آن برنامه ریزی می شود !؟ البته می توان دلیل همین را هم حضور نماینده مجلس دانست.
به اطلاع می رساند سایر اطلاعات دقیق و درست بوده است.
باز هم ممنون
بازخوانی تاریخ ترورهای نافرجام یک آیت الله

بازخوانی تاریخ ترورهای نافرجام یک آیت الله

امروز هفتم آبان سالروز سومین ترور نافرجام سیدحسن طباطبایی معروف به سیدحسن مدرس است. هم ...
انتخابات آمریکا و چشم انداز قیمت دلار در ایران

انتخابات آمریکا و چشم انداز قیمت دلار در ایران

میثم‌ رادپور درباره اینکه اگر ترامپ پیروز شود چه اتفاقی رخ خواهد داد، گفت: «همین مسیرادامه ...
رویای ناتمام نامزد حزبی

رویای ناتمام نامزد حزبی

در انتخابات ۱۴۰۰ «کاندیدای اختصاصی» داریم؛ این جمله ای است که این روزها از سوی برخی احزاب ...
1