کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

من خود به چشم خویشتن دیدم که جانم می رود

16 خرداد 1393 ساعت 11:04


سیدمحمدهادی فخراحمد

هفته محیط زیست را به تمامی کارکنان ، زحمت کشان و دوستداران عرصه  محیط زیست تبریک عرض می کنیم.

آتش بلایی است که هر تابستان  به جان طبیعت بکر کوه های استان و بخصوص خامی می افتد و متاسفانه مسئولان و متولیان اولین بار که این اتفاق مهم گزارش میشود  باور نمی کنند ، بعد عمق فاجعه را  قبول نمی کنند، وسپس تکذیب می کنند و دست آخر تقصیر را به گردن  فراوانی نزولات آسمانی در زمستان گذشته می اندازند.

چند روزی است خبرهای مختلفی از آتش سوزی در کوه خامی منتشر میشود ولی متاسفانه مسئولان منابع طبیعی بیشتر از انکه به فکر مهار آتش و جلوگیری از گسترش آن باشند به فکر تکذیب حجم خسارات وارده هستند.

از روز سه شنبه تاکنون در شمال شهر گچساران و ارتفاعات بالا دست روستای” خنگ بنار” آتش سوزی در مراتع و جنگل های کوه خامی رخ داده است و همچنان بدون هیچ مانعی به سمت غرب در حال پیشروی است .

شهروندان گچسارانی بخصوص در مناطق مختلف پانصد دستگاه با چشم غیر مسلح ، حتی در گرمای ظهر این روزها براحتی می توانند آتش و دود ناشی از آن را ببینند اما انگار  مسئولان این شهر و استان همه در خواب هستند و شاید هم همگی به مسافرت  رفته اند! اگرچه شیب منطقه مورد ذکر زیاد است و این مهم  دسترسی نیروهای اتش نشان به محل را سخت خواهد کرد اما دلیلی برای بی توجهی و عدم مدیریت بحران از سوی مسئولان نیز نباید باشد.

هرچه هست در این سال مدیریت جهادی از حرکات جهادی مسئولان و متولیان منابع طبیعی و محیط زیست استان کمترین اثری نیست و فقط گاه گاهی در مصاحبه ای زیرکانه با فرافکنی و انداختن تقصیرها به گردن رسانه ها و باران های زیاد زمستان گذشته منتظر هستند آتش خود به خود خاموش شده و بعد تکذیب ها را آغاز کنند.

بطور حتم اینگونه نه آتش خاموش می شود و نه محیط زیست این مناطق از ویرانی نجات خواهد یافت.

اگرچه در سالهای اخیر بدفعات آتش سوزی در کوههای اطراف شهر گچساران وجود داشته اما در موردی مشابه آنچه هم اکنون در حال وقوع است در سال ۸۷ درست در خردادماه و تقریبا در فاصله ۱۰۰۰ متری مکان کنونی آتش سوزی مراتع کوه خامی دچار حریق شد . تنها چند ساعت بعد از آتش سوزی گروههای مختلفی از نیروهای آتش نشانی ، محیط زیست ، هلال احمر، بسیج ، جهاد کشاورزی و منابع طبیعی در محل حادثه حاضر شدند و عده ای هم در آن ساعات شب به بالای کوه رفته تا از مقدار و حجم آتش اطلاع پیدا کنند که در آن زمان نیز نگارنده این متن حضور داشت.

خوب به یاد دارم آن شب مسئول منابع طبیعی گچساران گفت این آتش تا کمتر از یک ساعت دیگر به انتهای مرتع میرسد و با رسیدن به نقاط سخره ای متوقف خواهد شد ولی هرگز اینگونه نشد. چرا که با حرف نمی توان از منابع ملی و طبیعی حفاظت کرد.

با بررسی های آن شب فردا صبح یک فروند بالگرد از پایگاه هوایی دزفول به گچساران اعزام شد که با انتقال نیروها به محل با زحمت فراوان نیرو های ذکر شده تا بعد اظهر آتش مهار شد.

در آن حادثه از نیروهای منابع طبیعی استان فقط مدیر کل و یک نفر راننده و از منابع طبیعی گچساران نیزتنها  یکی دو نفر به خود زحمت داده و تا روستای اسلام آباد با خودروی دولتی آمدند و زیر باد خنک کولر در پایگاه بسیج منتظر پایان کار شدند در حالی که دمای محیطی برای نیروهای آتش نشان از + ۵۰ هم فراتر رفته بود.

آن زمان نیز منابع طبیعی در میان نیروهایی که برای اطفاء آتش آمده بودند ضعیف ترین عملکرد را داشتند. انتظار آن می رفت که در این روزها که به عنوان هفته محیط زیست نیز نام گذاری شده است کمی بیشتر به آن توجه شود.

مسئولان منابع طبیعی هم باید دیدگاه خود را در مورد عرصه های ملی تغییر دهند و بدانند منابع ملی فقط آندسته از زمینها و مراتع نیست که جنبه تجاری داشته باشد بلکه از بستر دریا ها تا نوک سخت و سنگی قله این کوههای شکوهمند را شامل می شود. به هر حال باید منتظر ماند و دید که آین آتش تا چند روز دیگر ادامه خواهد داشت و چه مقدار از این طبیعت بکر را نابود خواهد کرد و چه کسانی مسئولیت آنرا بعهده خواهند گرفت.

تصاویر زیر از شبکه های اجتماعی و بوسیله کاربران برای کبنانیوز ارسال شده است؛ این تصاویر از بام خانه ها و فاصله دور برداشته شده است.

atash (1) atash (2) atash (3) atash (4) atash (5) atash (6) atash (7) atash (8) atash (9) atash (10) atash (11)


کد مطلب: 51285

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/51285/خود-چشم-خویشتن-دیدم-جانم-می-رود

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1