تاریخ انتشار
شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۵۹
کد مطلب : ۳۱۰۱۷۰

آنفلوانزای «فوق حاد پرندگان» سلامت مردم را تهدید می‌کند / تشکیل جلسه اضطراری در یاسوج / مناطق آلوده در حال پاکسازی است

۰
کبنا ؛ 
اولین مرکز آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در نجف آباد یاسوج شناسایی شد و اقدامات برای پاکسازی این مناطق آلوده شروع شده است.
مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد از شناسایی اولین کانون آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در نجف‌آباد یاسوج خبر داد و گفت: یک مورد مشکوک و نمونه گیری در منطقه وزگ بویراحمد داشتیم که منفی اعلام شد.
به گزارش کبنا، عبدالله بهمنش اظهار داشت: اولین کانون آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در منطقه نجف آباد یاسوج شناسایی که در کمترین زمان ممکن اقدامات لازم برای معدوم سازی ۲۶۰۰ قطعه طیور محلی انجام شد.
وی با اشاره به اینکه۱۲۰ پرسنل دامپزشکی در قالب اکیپ‌های ۵ نفر برای مهار و پیشگیری از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان فعال هستند، عنوان کرد: ۴ واحد مرغ تخم‌گذار در استان وجود دارد که دبه طور کامل تحت نظارت بوده زیرا این بیماری در سطح کشور سبب از بین رفتن این واحدها شده و یکی از دلایل گرانی تخم مرغ نیز همین بوده است.
بهمنش با اشاره به اینکه نزدیک به ۲۰۰ واحد پروش طیور در کهگیلویه و بویراحمد مجوز فعالیت دارند، ابراز کرد: در هر دوره این واحدها نزدیک به ۲ میلیون قطعه طیور تولید دارند که با شیوع این بیماری باید مراقبت‌های لازم صورت گیرد.
مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد با تاکید بر مهمترین و تنها توصیه سازمان دامپزشکی به مردم داشتن حداقل تماس با پرنده زنده است، ادامه داد: در صورتی افراد در خانه مرغ دمحلی داشته آنان را در یک محیط محصور و سربسته نگهداری کنند که حتی امکان تماس گنجشک با آنان نباشد.
بهمنش تصریح کرد: در صورت هرگونه تلفات طیور ضمن گزارش به سازمان دامپزشکی و سایر مسئولان و متولیان امر ضروری است در محیطی دفن شوند زیرا رها سازی آنان سبب شیوع بیماری می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه مردم از خرید مرغ زنده باید پرهیز کنند، اظهار داشت: توصیه می‌شود در زمینه خریداری مرغ به طور حتم از مرغ کشتارروز استفاده کنید زیرا در صورت آلوده بودن یک مرغ فروشی تا سه ماه در کود می‌ماند و یک گرم کود آلوده یک میلیون قطعه طیور را نابود می‌کند.
مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد خواستار رعایت مسائل ایمنی توسط مرغداری‌ها شد و افزود: کارگر مرغداری‌ها تا پایان دوره حق بیرون آمدن از محیط کار را ندارند.
تشکیل جلسه اضطراری کمیته مبارزه با آنفلوانزای فوق حاد پرندگان محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد
مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: پس از مشاهده علائم بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در منطقه مسکونی نجف آباد یاسوج، اداره کل حفاظت محیط زیست استان جلسه ای اضطرای تشکیل داد.
سید اسدالله هاشمی افزود: پس از دریافت گزارش و خبرهایی از اداره کل دامپزشکی استان مبنی بر شناسایی اولین کانون ابتلا به ویروس آنفلو آنزای فوق حاد پرندگان در یکی از واحدهای نگهداری طیور بومی و بروز تلفاتی دراین واحد واقع در منطقه نجف آباد یاسوج کمیته اضطراری این اداره کل فورا" تشکیل جلسه داد.
وی اظهارکرد: در این جلسه مصوب شد نیروهای یگان و کارشناس این اداره کل، کنترل و پایش مداوم حاشیه رودخانه ها، دریاچه ها سدها و مکانهایی که عموما" مهاجرت پرندگان آبزی و کنار آبزی در آنجاست را بصورت مستمر و مداوم گشت زنی داشته باشند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: همچنین در این جلسه مقرر شد ضمن مکاتبه با دانشگاه علوم پزشکی در جهت واکسیناسیون محیط بانان و کارشناسانی که بصورت مستقیم درگیر موضوع هستند، درصورت مشاهده تلفات و موارد مشکوک پرندگان فورا" مراتب به دامپزشکی استان گزارش شود.
هاشمی در پایان از مرد خواست درصورت مشاهده تلفات مشکوک پرندگان خشک زی، آبزی و مهاجر مراتب را به ساماته رایگان مردمی ۱۵۴۰و یا شماره تلفن ۲-۳۳۳۳۴۴۴۱ اداره کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه وبویراحمد گزارش دهند.
نام شما

آدرس ايميل شما

ناگفته‌های عادل از بی‌عدالتی‌‌ها به«نود»

ناگفته‌های عادل از بی‌عدالتی‌‌ها به«نود»

پس از يک سال و 7 ماه سکوت، بالاخره عادل فردوسي‌پور اشاره‌اي به پايان کارش در برنامه 90 ...
محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی کیست و اتهامش چیست؟

محمد امامی از تهیه کنندگان جوان و مشهور سینماست که در سال‌های اخیر نامش با فساد کلان ...
آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

آوایی که جاودان شد؛ نگاهی به زندگی و کارنامهٔ هنری محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان، استاد موسیقی سنتی و ملقّب به خسرو آواز ایران، پس از یک دورهٔ طولانی دست‌وپنجه ...
1