تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۳۴
کد مطلب : ۳۰۵۶۰۵

۲۳ روستای چاروسای کهگیلویه فاقد آب آشامیدنی/ راه‌اندازی مرکز جامع غربالگری سرطان در کهگیلویه و بویراحمد

۰
کبنا ؛خبرهای کهگیلویه و بویراحمد
 
طرح هادی بیش از ۷۰۰ روستای بالای ۲۰ خانوار کهگیلویه و بویراحمد تهیه شده است
مدیرکل بنیاد مسکن کهگیلویه و بویراحمد گفت: طرح هادی بیش از ۷۰۰ روستای بالای ۲۰ خانوار در این استان تهیه شده است.
"ابراهیم فرزانه" در نشست بررسی مصوبات سفر مسئولان کهگیلویه و بویراحمد به دو بخش محروم دیشموک و چاروسا افزود: این استان دارای ۱۷۰۰ روستا بوده که از این تعداد بیش از ۷۰۰ روستای بالای ۲۰ خانوار دارند که همگی طرح هادی آن‌ها تهیه شده است.
وی بیان کرد: بخش دیشموک دارای ۱۰۱روستا بوده که از این تعداد ۴۳ روستا بالای ۲۰ خانوار جمعیت دارد که تاکنون طرح هادی در ۱۰روستای آن اجرایی شده است.
مدیرکل بنیاد مسکن کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: همچنین بخش چاروسا دارای ۱۷۷ روستا بوده که از این تعداد ۶۴روستا بالای ۲۰ خانوار جمعیت دارند که طرح هادی در ۱۱روستای آن اجرا شده است .
فرزانه با بیان اینکه طرح هادی در هیچ کدام از روستاهای دو بخش دیشموک و چاروسا به طور کامل اجرا نشده است، تصریح کرد: اجرای بیش، بازگشایی، زیرسازی معابر، آسفالت از محل قیر رایگان، احداث دیوار حائل، جداره سازی، سنگ فرش و احداث کانال از جمله عملیات انجام شده در برخی روستاهای این استان است .
وی ادامه داد: ایجاد پارک محله‌ای، فضای سبز و فضاهای تفریحی، آسفالت کوچه‌ها و معابر، بهسازی معابر، جدول‌گذاری، روشنایی معابر از جمله‌ کارهایی بوده که در قالب طرح هادی در روستاهای استان اجرا شده است .
مدیرکل بنیاد مسکن کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: اجرای طرح هادی روستایی در روستاهای کهگیلویه و بویراحمد می‌تواند سبب ایجاد و فراهم کردن امکانات مناسب و توسعه روستاها و جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهرها شود.
مصوبات سفر یک ماه پیش استاندار کهگیلویه و بویراحمد به دو بخش دور افتاده و محروم دیشموک و چاروسا از توابع شهرستان کهگیلویه در جلسه ای به ریاست استاندار با حضور مدیران کل، فرماندار و بخشدار این شهرستان مورد بررسی قرار گرفت.
در این نشست ۱۸ مصوبه سفر در حوزه راه روستائی، آب آشامیدنی، فضای آموزشی، گاز رسانی، طرح هادی، ایجاد نمایندگی ثبت احوال، استقرار شعبه بانک کشاورزی، مراکز بهداشتی، برق رسانی، پوشش شبکه تلوزیونی و ذخیره سازی سوخت مورد برسی قرار گرفت.
 
۲۳ روستای چاروسای کهگیلویه فاقد آب آشامیدنی است
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی کهگیلویه و بویراحمد گفت: از مجموع ۱۱۳ روستای بخش چاروسا ۹۰روستا از آب آشامیدنی سالم برخوردار است .
فیض الله پاسره در نشست بررسی پروژه های مصوب سفر استاندار به چاروسا و دیشموک افزود: از مجموع ۱۱۳روستا در منطقه چاروسا ۲۳ روستا فاقد آب آشامیدنی است .
وی جمعیت روستاهای فاقد آب این منطقه را ۷۱۲ نفر دانست و بیان کرد: ۷۶ روستای بخش چاروسا تحت پوشش آب و فاضلاب روستایی هستند و از کنتور برخوردار شده اند .
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: از ۷۷ روستای بخش دیشموک نیز ۶۳ روستا دارای آب آشامیدنی است و ۴۸ روستا نیز تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب روستایی هستند .
پاسره با بیان اینکه ۱۴روستای این بخش فاقد آب آشامیدنی است، تصریح کرد: آبرسانی به روستاهای فاقد شبکه توسط تانکر سیار با مشارکت بخش خصوصی صورت می گیرد.
وی با اشاره به اجرای چندین پروژه آبرسانی در مناطق مختلف چاروسا و دیشموک اضافه کرد: آبرسانی به مناطق هدف در دستور کاری قرار دارد.
 
استفاده ۱۳۷۳فضای آموزشی کهگیلویه و بویراحمد از بخاری نفتی
مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس کهگیلویه و بویراحمد گفت: از مجموع ۲۲۶۲ فضای آموزشی استان، ۴۹۰ ‌فضای آن دارای تاسیسات گرمایشی مرکزی است.
جهان محرابی در جمع خبرنگاران افزود: از این مجموع ۱۸فضای آموزشی با پوشش گرمایشی اسپلیت، یک فضا با بخاری گازی با دودکش پوشش داده می شود و همچنین ۳۷۶فضای آموزشی دارای بخاری برفی، ۱۳۷۳ فضا از طریق بخاری نفتی، دو فضای آموزشی توسط کولر گازی دو منظوره و دو فضا از طریق بخاری برقی تابشی تامین گرمایش می شوند .
وی تعداد کل فضاهای آموزشی شهر یاسوج را ۳۲۴ فضا دانست و بیان داشت: ۱۵۳ فضای آموزشی این شهر از طریق تاسیسات گرمایشی مرکزی، یک فضا از طریق بخاری گازی با دودکش، ۴۵فضای آموزشی از طریق بخاری برقی، ۱۲۴فضا از طریق بخاری نفتی و یک فضا از طریق بخاری برقی تابشی پوشش داده شده است .
مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به فضاهای آموزشی بخش های چاروسا و دیشموک خاطرنشان کرد: در بخش چاروسا از ۱۲۳فضای آموزشی، ۶فضا دارای تاسیسات گرمایشی مرکزی است و همچنین ۳۶ فضا از بخاری برقی و ۸۱ فضا از بخاری نفتی استفاده می کنند .
محرابی با بیان اینکه آمار تامین گرمایشی تمامی فضاهای آموزشی استان به تفکیک هر شهر تا پایان آذر ماه احصا شده است، اضافه کرد: در بخش دیشموک۱۲۹فضای آموزشی از طریق سیستم های گرمایشی مختلف پوشش داده می شوند که ۱۱مورد دارای تاسیسات مرکزی است و ۳۲ مورد از بخاری برقی و ۸۶ فضا نیز از بخاری نفتی استفاده می کنند.
 
پرداخت ۳۵۹۸ فقره تسهیلات اشتغال در کهگیلویه و بویراحمد
مدیر صندوق کارآفرینی امید کهگیلویه و بویراحمد گفت: از ابتدای دولت یازدهم تاکنون سه هزار و ۵۹۸ فقره تسهیلات اشتغال در استان پرداخت شده است.
ارسلان حسن پور در نشست هم اندیشی نمایندگان صندوق‌های خرد محلی شهرستان‌های جنوبی کهگیلویه و بویراحمد در گچساران افزود: باید تلاش کرد تا بتوان زمینه استفاده از فرصتهای شغلی را در جامعه فراهم کرد.
وی بیان کرد: از ابتدای دولت یازدهم تاکنون سه هزار و ۵۹۸ فقره تسهیلات اشتغال در کهگیلویه و بویراحمد به متقاضیان پرداخت شده است.
مدیر صندوق کارآفرینی امید کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: در سالجاری به ۴۳۲ فقره طرح تولیدی و اشتغالزا در زمینه بوم گردی، دامداری، صنایع دستی، صنوف و دیگر حرفه‌ها پرداخت شده است.
حسن پور عنوان کرد: پرداخت این میزان تسهیلات توانسته ۵۰۰ شغل را در استان کهگیلویه و بویراحمد ایجاد کند.
وی گفت: صندوق های خرد محلی با یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون ریال اعتبار راه اندازی شده است.
مدیر صندوق کارآفرینی امید کهگیلویه و بویراحمد خاطر نشان کرد: در دولت یازدهم ۹ صندوق خرد محلی بانوان در استان راه اندازی شده است.
حسن پور بیان کرد: این تعداد صندوق خرد بانوان ۲۷۷ شغل را به وجود آورده است.
وی افزود: بانوان این صندوق ها در زمینه‌های پخت نان محلی، گیاهان دارویی، پرورش زنبور عسل، پرورش قارچ و سایر بخش‌های کشاورزی و صنایع دستی فعالیت می‌کنند.
مدیر صندوق کارآفرینی امید کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: از سال ۹۲ تا کنون این صندوق توانسته در کهگیلویه و بویراحمد۷۳۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال تسهیلات اشتغال زایی را ارائه دهد.
حسن پور ادامه داد: هر فقره تسهیلات اشتغال صندوق کارآفرینی امید در کهگیلویه و بویراحمد بین ۵۰ میلیون تا یک میلیارد ریال بوده است.
نشست هم اندیشی نمایندگان صندوق‌های خرد محلی شهرستان‌های گچساران، باشت، چرام و بهمئی در دوگنبدان برگزار شد.
 
تیم فوتبال نفت و گاز گچساران پرسپولیس مشهد را برد
تیم فوتبال نفت و گاز گچساران در هفته شانزدهم لیگ دسته دوم فوتبال کشور توانست تیم پرسپولیس مشهد را با نتیجه یک بر صفر مغلوب خود کند.
تیم فوتبال نفت و گاز گچساران توانست در یک بازی زیبا تیم پرسپولیس مشهد را شکست دهد.
تیم فوتبال نفت و گاز گچساران در هفته شانزدهم لیگ دسته دوم فوتبال کشورتوانست تیم پرسپولیس مشهد را با نتیجه یک بر صفر مغلوب خود کند.
تاکنون تیم فوتبال نفت و گاز گچساران با ۱۵ بازی، هشت برد، پنج تساوی و قبول ۲ شکست ۲۹ امتیاز کسب کرده است و در رده دوم جدول رده بندی قرار دارد.
شاگردان بهمن فرازمند که با دریافت هفت گل خود را به‌عنوان یکی از بهترین خط دفاعی و دروازه‌بان لیگ‌های ایران " لیگ برتر، لیگ یک و لیگ دو " معرفی کرده ند
تیم فوتبال نفت و گاز گچساران در گروه دوم این رقابت‌ها با تیم‌های سردار بوکان، شهرداری ارومیه، استقلال اهواز، شاهین ماهشهر، استقلال جنوب نفت، شهدای بابلسر، کاسپین قزوین، شهرداری کاشان، پرسپولیس مشهد، شهرداری بندرعباس و صنایع طلایی سمنان رقابت می‌کنند.
 
راه اندازی ۶۰۰ صندوق کار آفرینی خرد محلی روستاهای کشوردر دولت یازدهم
مدیر توانمند سازی صندوق کارآفرینی امید کشور گفت: در دولت یازدهم ۶۰۰ صندوق خرد محلی در روستاهای ۱۵ استان در سطح کشور راه اندازی شد.
علیرضا همتی در جمع خبرنگاران افزود: صندوق‌های خرد محلی برای درآمدزایی و رونق کسب و کارهای کوچک در مناطق روستایی راه اندازی می‌شود.
وی بیان کرد: ۹۰۰ صندوق کارآفرینی خرد محلی در ۱۶ استان کشور راه اندازی می شود.
مدیر توانمند سازی صندوق کارآفرینی امید کشور تصریح کرد: این تعداد صندوق های خرد هرکدام می توانند برای ۳۰ الی ۵۰ نفر اشتغال ایجاد کنند.
همتی عنوان کرد: این صندوق ها بر اساس ظرفیت های هر منطقه در زمینه های مختلف اعم از کشاورزی، صنایع دستی و دامپروری کار خود را آغاز خواهند کرد.
وی ادامه داد: در دولت یازدهم ۶۰۰ صندوق خرد محلی در روستاهای ۱۵ استان در سطح کشور راه اندازی شد.
مدیر توانمند سازی صندوق کارآفرینی امید کشور خاطرنشان کرد: این صندوق برنامه هایی شامل پرداخت ۱۵۰ میلیون ریال تسهیلات بدون کارمزد بانکی، برگزاری دوره‌های آموزشی و شناسایی بانوان مستعد جهت توانمندسازی بانوان روستایی را در دست دارد.
همتی بیان کرد: از مزایای مهم ایجاد صندوق‌های خرد محلی در روستاها می توان به حمایت از تولید و استفاده از ظرفیت و منابع روستایی به‌عنوان ارکان تولید و اشتغال، ایجاد خودباوری، توجه به تصمیم گیری‌های خرد، اقتصاد محلی و منطقه‌ای و ایجاد روحیه مشارکتی اشاره کرد.
کارگاه هم اندیشی صندوق‌های خرد محلی شهرستان‌های جنوبی کهگیلویه و بویراحمد با حضور مدیر توانمند سازی صندوق کارآفرینی کشورو مدیر صندوق کارآفرینی امید کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد.
 
خشکسالی در کهگیلویه و بویراحمد از چالش ها تا راهکارهای مقابله
کهگیلویه وبویراحمد روزی در ردیف استان های پرآب ایران قرار داشت و کارشناسان از چگونگی مهار رودخانه های خروشانش سخن می گفتند اما چند سالی است که آسمانش بخیل شده و خشکسالی جای جای آن را تهدید می کند.
کهگیلویه و بویراحمد با یک درصد از مساحت خاک ایران بیش از این دارای هشت درصد منابع آبی کشور به میزان بیش از ۱۰ میلیارد متر مکعب بوده و میانگین بارش سالانه آن حدود ۶۰۰ میلیمتری بود.
وجود ده ها رودخانه دائمی در سال های نه چندان دور کهگیلویه و بویراحمد را به سرزمین رودخانه های خروشان مشهور کرده بود.
اما تدوام خشکسالی در دهه اخیر بحران کم آبی را در کهگیلویه و بویراحمد تشدید کرده است.
علاوه بر کاهش حجم آب ۲ سد کوثر و شاه قاسم کهگیلویه بویراحمد، سفره های آب زیر زمینی برخی دشت های این استان کاهش چشمگیر یافته است.
** کاهش بیش از ۳۸درصدی بارش باران
کارشناس اداره کل هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد گفت: بر اساس برآوردهای کارشناسی میزان بارندگی سال زراعی جاری تا روز دهم دی ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۸٫۳ درصد کاهش یافته است.
فرمان فرامین اظهار داشت: شهرهای دهدشت و سی سخت به ترتیب با ۴۹٫۷ و ۴۵٫۷ درصد شاهد بیشترین کاهش بارندگی در این مدت بوده است.
وی میزان کاهش باران در ایستگاه‌های هواشناسی یاسوج را ۴۳٫۷، گچساران ۴۱٫۷، امامزاده جعفر ۳۸٫۸ و شهر لیکک را ۱۰ درصد اعلام کرد.
وی بیان کرد: میزان کاهش باران در ایستگاه‌های هواشناسی دهدشت،۸۳٫۹، سی سخت ۷۵٫۸، لیکک ۱۳٫۹، یاسوج ۶۱٫۱، امامزاده جعفر ۳۳٫۴ و دوگنبدان ۴۱٫۲ میلیمتر گزارش شده است.
فرامین تصریح کرد: میزان بارندگی سال زراعی جاری در سی سخت ۸۹٫۸، یاسوج ۷۸٫۶، دهدشت ۸۳٫۲، دوگنبدان ۵۷٫۴ و امامزاده جعفر ۵۲٫۵ میلیمتر بوده است.
میانگین بلند مدت بارندگی در یاسوج ۸۰۴٫۲، سی سخت ۶۸۶٫۶، دوگنبدان ۴۳۰٫۲، دهدشت ۴۹۱٫۴، لیکک ۳۵۸٫۹ و امامزاده جعفر را ۴۲۳٫۷ میلیمتر است.
** کمبود شدید آب در مناطق عشایر گرمسیری
رئیس اداره امور عشایر گچساران گفت: یکهزار و۴۵۰خانوار از عشایر کوچنده ساکن در این شهرستان هم اکنون با کمبود شدید آب شرب مواجه هستند.
حدود یک هزار و ۸۶۹ خانوار عشایری با ۱۰ هزار نفر جمعیت فصل قشلاق را در مناطق دریلا، آبگندی و کلاغ نشین و دیگر مناطق عشایری این شهرستان سپری می‌کنند.
قربان کرمی افزود: افزون بر ۳۵ دهنه چشمه در مناطق عشایری این شهرستان وجود دارد که بیشتر آنها خشک شده‌اند.
رئیس اداره امور عشایر گچساران ابراز کرد: هم اکنون روزانه ۲۵۰ متر مکعب آب آشامیدنی بین عشایر این شهرستان توزیع می‌شود.
** آلودگی رودخانه دریلا و حاد شدن مشکل کم آبی
رئیس اداره امور عشایر گچساران گفت: آلودگی رودخانه دریلا نیاز به آبرسانی سیار به مناطق عشایری این شهرستان را ۲ برابر کرده است.
براثر ترکیدگی لوله نفت شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران که آبان ماه امسال در منطقه عشایری دریلا رخ داد، آب رودخانه در این منطقه تا شعاع ۴۰ کیلومتری آلوده شده است.
کرمی افزود: این حادثه باعث آلوده شدن تنها منبع آب آشامیدنی دام عشایر این منطقه شده است.
رئیس اداره امور عشایر گچساران بابیان اینکه آب آشامیدنی مورد نیاز عشایر گچساران هم اینک با پنج دستگاه تانکر سیار تأمین می‌شود،ابراز داشت: شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران با تامین حداقل چهار دستگاه تانکر آبرسانی به رفع مشکلات اهالی مناطق عشایری کمک کنند.
وی گفت: آبرسانی به این منطقه عشایری با استفاده از لوله کشی زیرساخت های شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران راهکار دیگری است که شرکت نفت می تواند برای رفع این چالش انجام دهد.
** کشتزارهای تشنه در انتظار باران
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۱۱۱ هزار هکتار از مزارع دیم این استان که زیر کشت پاییزه محصولات کشاورزی قرار گرفته ،چشم انتظار بارش باران است.
عیسی راستین نسب اظهار داشت: در صورت بارش ۱۰ میلیمتر باران در روزهای جاری مزارع دیم استان تا یک ماه از خطر خشک شدن در امان خواهند ماند.
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: کشت محصولات زراعی مانند جو، گندم و کلزا در حدود ۱۳۴ هزار هکتار از مزارع این استان انجام شده است که ۲۳ هزار هکتار آن آبی و بقیه دیم است.
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: کم بارشی در سال زراعی جاری کشاورزان و بهره برداری بخش کشاورزی در مناطق مختلف استان را نگران کرده است.
سالیانه ۸۵۰ هزار تن محصول کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد تولید و روانه بازار مصرف می‌شود.
** کاهش سفره های آب زیرزمینی
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد با یادآوری افت ۱۷ متری آب در منطقه کلاچوی کهگیلویه و ۱۶ متری در منطقه امامزاده جعفر گچساران و افت نسبی آب‌های زیرزمینی در دشت باشت نسبت به میانگین بلندمدت گفت: صیانت از آب سفره‌های زیرزمینی نیازمند توجه بیشتری است.
رسول فرهادی نصب کنتورهای هوشمند بر روی چاه های کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد نیازی جدی برای صیانت از آب سفره های زیرزمینی است.
وی افزود: ۲ هزار چاه کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد نیازمند نصب کنتورهای هوشمند است.
وی بیان کرد: در سال جاری هشت میلیارد ریال اعتبار برای نصب کنتورهای هوشمند بر روی ۴۰۰ چاه کشاورزی این استان تصویب شد اما تاکنون این بودجه تخصیص نیافته است.
فرهادی تصریح کرد:اجرای طرح نصب تجهیزات هوشمند بر روی چاه های کشاورزی در سال ۱۳۷۸ در قالب تعادل بخشی با هدف نظارت برفرایند مصرف آب چاه های کشاورزی و صیانت از منابع آب های زیرزمینی آغاز شد.
وی اظهار کرد: ۴۶۰حلقه چاه کشاورزی این استان تاکنون به کنتور هوشمند مجهز شده است.
معاون حفاظت و بهره برداری آب منطقه ای کهگیلویه وبویراحمد افت منابع آب چاه های کشاورزی و سفره های زیرزمینی را یادآور شد و افزود: کنتور گذاری چاه های آب کشاورزی و متناسب سازی مصرف براساس مجوز صادره یکی از برنامه های آب منطقه ای است.
فرهادی پرهیز کشاورزان از کشت هایی که به مصرف آب زیاد نیاز دارند را خواستار شد و افزود: اجرای طرحهای آبخیزداری و آبخوانداری از دیگر راهکارهای صیانت از منابع آب زیرزمینی است.
بیش از یکهزار و ۱۹۵ حلقه چاه آب غیرمجاز در ۱۵ دشت کهگیلویه و بویراحمد حفر شده است.
کارشناسان بیشترین برداشت آب از منابع زیرزمینی این استان را در بخش کشاورزی می دانند.
افت سطح آب در دشت های کهگیلویه و بویراحمد از سال ۱۳۸۷ آغاز شده و همچنان رو به افزایش است.
معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: هم‌اینک ۲ هزار و ۴۸۹ حلقه چاه مجاز در بخش‌های صنعت، شرب و کشاورزی در این استان وجود دارد.
فرهادی ابراز کرد: سالانه ۲۸۱ میلیون مترمکعب آب از چاه‌های مجاز این استان برداشت می‌شود.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: بیش از هشت میلیارد ریال اعتبار امسال برای پر کردن چاههای غیرمجاز این استان نیاز است که در صورت تخصیص ۶۰حلقه چاه تا پایان امسال پلمب خواهد شد.
در سال‌های گذشته ۲۸۴ حلقه چاه غیرمجاز در نقاط مختلف استان با حکم قضایی مسدود شد.
** چتر بیمه راهی برای گریز از پیامدهای کم بارشی در کشتزارها
مدیر شعب بانک کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه ۱۵ دی ماه آخرین مهلت و فرصت تعیین شده برای کشاورزان این استان به‌منظور بیمه کردن محصولات زراعی است از کشاورزان خواست برای قرار دادن زمین های زراعی زیر پوشش بیمه اقدام کنند.
اله داد محمدی اظهار کرد: زمان اولیه استفاده از خدمات بیمه در محصولات زراعی آبان بوده است و پیش‌تر تا ۱۵ دی تمدید شده بود.
وی به کشاورزان توصیه کرد که با توجه به پراکنش نامطلوب بارندگی سال زراعی جاری و دیم بودن زمین‌های زراعی کهگیلویه و بویراحمد برای قرار دادن زمین‌های کشاورزی خود زیرپوشش بیمه اقدام کنند.
وی آخرین مهلت استفاده از بیمه بخش باغداری در مناطق سردسیری کهگیلویه و بویراحمد را پایان دی ماه اعلام کرد و افزود: بهره برداران مناطق گرمسیری تا اسفند ماه برای قرار دادن باغستان‌ها زیر پوشش بیمه‌ای فرصت دارند.
محمدی بیان کرد: ۱۹۰ میلیارد ریال غرامت بیمه محصولات کشاورزی این استان در سال زراعی ۹۴-۹۵ به کشاورزان زیان دیده پرداخت شد که این میزان غرامت را ۶۲ هزار و ۴۷۶ نفر دریافت کردند.
وی عنان کرد: در سال زراعی ۹۵-۹۶ در این استان از ۱۰۰ هزار کشاورز بیش از ۵۷ هزار نفر اقدام به بیمه محصولات خود کرده‌اند که پیش بینی شده حدود ۱۷۰ میلیارد ریال غرامت به این افراد پرداخت شود.
محمدی ابراز کرد: هم اکنون ۴۲ محصول کشاورزی زراعی، باغی، دامی و سایر بخش‌ها زیر پوشش بیمه کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.
وی ابراز داشت: در حال حاضر ۱۳ دفتر با ۸۵ کارشناس کار ارائه خدمات بیمه محصولات کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد را انجام می‌دهند.
مدیر شعب بانک کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۷۰ درصد از هزینه بیمه محصولات کشاورزی از سوی دولت تأمین و تنها ۳۰ درصد سهم بهره بردار است.
** فرهنگسازی مدیریت مصرف آب در مدارس
مدیر دفتر روابط عمومی آبفای کهگیلویه و بویراحمد:اجرای طرح همیار آب در ۱۱۰ مدرسه ابتدایی شهرهای این استان از برنامه های فرهنگسازی در مدیریت مصرف آب است.
معادیجو از اجرای طرح همیار آب در بیش از ۱۱۰ مدرسه ابتدایی شهرهای کهگیلویه بویراحمد خبر داد.
وی ابرازکرد: این طرح از جمله‌ برنامه‌های فرهنگی به منظور آگاهی‌بخشی به دانش‌آموزان مقطع ابتدایی در زمینه ترویج مصرف بهینه آب و جلوگیری از هدر رفت این کالای با ارزش است.
وی یادآور شد: در این طرح کارشناسان آب و فاضلاب استان با حضور در مدارس به تبیین روش‌هایی صرفه جویی در مصرف آب می‌پردازند.
وی تصریح کرد: در اجرای این طرح علاوه بر ارائه روش‌های صرفه جویی، برنامه های فرهنگی و هنری در زمینه مصرف بهینه آب اجرا و بسته‌های فرهنگی بین دانش آموزان توزیع می‌شود.‌
کهگیلویه و بویراحمد ۷۱۳ هزار نفر جمعیت دارد.
 
اختصاص ۱۰۷۰ میلیارد ریال برای اشتغال روستایی در کهگیلویه و بویراحمد
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد از اختصاص یک هزار و ۷۰ میلیارد ریال اعتبار برای ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری این استان خبر داد.
پروانه نیک مرام افزود: این اعتبار در قالب تسهیلات بانکی با بهره ۶ درصد یک فرصت ارزشمند برای متقاضیان سرمایه گذاری در ایجاد کارگاه‌های کوچک و اشتغال پایدار در کهگیلویه و بویراحمد است.
وی اظهار کرد: ۵۰ درصد از این تسهیلات از سوی صندوق توسعه ملی و ۵۰ درصد دیگر نیز از سوی بانک‌های عامل تأمین می‌شود.
نیک مرام تصریح کرد: سقف این تسهیلات ۱۰۰ میلیون ریال است که در بخش‌های کشاورزی، فرهنگی، هنری، ارتباطات، حمل‌ونقل قابل جذب است.
وی از برگزاری کارگروه‌های این تسهیلات در شهرستان‌های بویراحمد، گچساران، کهگیلویه و دنا خبر داد و گفت: برای جذب این تسهیلات از سوی متقاضیان تاکنون ۱۰۰ پرونده تشکیل شده است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: پرونده‌های تسهیلات به‌زودی در کمیته فنی متشکل از این اداره کل، دستگاه اجرایی صدور مجوز اجرای طرح، مدیرکل دفتر امور روستایی، سازمان مدیریت و برنامه ریزی، بانک عامل و کارگزار استان تشکیل خواهد شد.
نیک مرام با بیان اینکه جذب این تسهیلات به همکاری دیگر دستگاه‌های اجرایی و مشارکت جویندگان کار روستایی و عشایری نباز دارد، گفت: در این استان به‌ویژه در مناطق روستایی ظرفیت‌های خوبی برای سرمایه گذاری وجود دارد.
وی اظهار کرد: داشتن مهارت و مجوز کسب و کار از جهاد کشاورزی، فنی و حرفه‌ای و گردشگری پیش نیاز جذب تسهیلات بانکی کم بهره اشتغالزای روستایی و عشایری است.
وی تصریح کرد: ایجاد کارگاه‌های کوچک اشتغالزایی و خوداشتغالی زودبازده برای خانوارها از مزایای پرداخت این تسهیلات است.
در کهگیلویه و بویراحمد با وجود پتانسیل‌های اقتصادی حدود ۱۰۰ هزار نفر زیرپوشش نهادهای حمایتی است که بیشتر این افراد در روستاها سکونت دارد.
 
۶۰ درصد از اعتبارات طرح‌های عمرانی گچساران اختصاص یافت
فرماندار گچساران گفت: ۶۰ درصد از اعتبارات عمرانی استانی، بودجه متوازن و نفت سال جاری در این شهرستان اختصاص یافته است.
عبدالرحیم رحیمی افزود: در مدت مشابه سال گذشته ۴۷ درصدی اعتبارات طرح‌های عمرانی گچساران جذب شده بود که ۱۳ درصد رشد داشته است.
در سال جاری یک هزار و ۱۴۰ میلیارد ریال اعتبار از محل نفت،۱۴۰ میلیارد ریال از محل تملک و دارایی و ۳۰۰ میلیارد ریال نیز از محل بودجه متوازن برای طرح عمرانی گچساران تصویب شده بود.
وی بیان کرد: ۵۰ درصد از اعتبارات جذب شده امسال در بخش بودجه نفت است.
رحیمی گفت: ۳۴۰ طرح عمرانی در مناطق شهری و روستایی این شهرستان در دست اجراست.
رحیمی ساخت جاده بابامیدان - گچساران به بهبهان، جاده گچساران به چرام، پردیس هنری، مصلی، مجتمع فرهنگی و هنری و روکش راه‌های روستایی را از مهمترین طرح‌های در دست اجرا در این شهرستان ذکر کرد.
وی با بیان اینکه پیشرفت فیزیکی طرح‌های در دست اجرای این شهرستان رضایت‌بخش است، گفت: تکمیل و افتتاح طرح‌های نیمه تمام از اولویت‌های مهم کاری مسئولان شهرستانی است.
فرماندار گچساران همچنین از برنامه ریزی برای برگزاری راهپیمایی مردم این شهرستان در روز پنجشنبه چهاردهم دی برای محکوم کردن اغتشاش در برخی شهرهای کشور خبر داد.
رحیمی گفت: این راهپیمایی در ساعت ۱۰ صبح از محل چهار راه فرمانداری سابق آغاز می‌شود.
وی با اشاره به اهمیت نمایش همبستگی ملت ایران برای ناکامی دشمنان نظام جمهوری اسلامی ایران از مردم همیشه در صحنه گچساران برای حضور پرشور در این آیین دعوت کرد.
فرماندار گچساران در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به هفته زلزله و بلایای طبیعی از دستگاه‌های اجرایی خدمات رسان خواست برای ایجاد زیرساخت‌ها و آمادگی‌های لازم در برابر حوادث پیش بینی نشده برنامه ریزی کنند و در صورت نیازمند بودن اعتبار برآوردهای لازم را انجام دهند.
 
دستگیری باند ۴ نفره شرارت در کهگیلویه
فرمانده انتظامی کهگیلویه گفت: باند چهارنفره شرارت در دهدشت مرکز این شهرستان از سوی کلانتری ۱۱ دستگیر شدند.
سرهنگ جهان دیماز اظهار داشت: این اراذل و اوباش از متهمان پرخطر شهرستان بودند.
وی بیان کرد: این متهمان دارای سوابق زیادی در زمینه درگیری و شرارت در شهر دهدشت با افراد هستند.
دیماز تصریح کرد: این متهمان سابقه چند بار دستگیری و زندانی نیز دارند.
وی افزود: این متهمان با تشکیل پرونده و معرفی به مراجع قضایی روانه زندان شدند.
شهر دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه بیش از ۶۵ هزار نفر جمعیت دارد.
 
اختصاص ۳۰ میلیارد ریال تسهیلات به صنایع دستی استان
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان بویراحمد گفت: با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده صنایع دستی و دست بافته‌های محلی در این شهرستان توسعه می‌یابد.
محمد حسین‌زاده در نشست هماهنگی ایجاد اشتغال در حوزه صنایع دستی بویراحمد اظهار داشت: ۳۰ میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی برای پرداخت تسهیلات به فعالان حوزه صنایع دستی روستایی و عشایری استان کهگیلویه و بویراحمد در سال ۹۶ اختصاص یافته که با توجه به ظرفیت‌های موجود در شهرستان بویراحمد برای جذب این اعتبار تلاش کنیم.
وی عنوان کرد: این تسهیلات تقسیم بندی شهرستانی نشده و میزان پرداخت آن به هر کدام از شهرستان‌های هشت گانه کهگیلویه و بویراحمد نیز بر اساس تلاش، اقدام و پیگیری رؤسای میراث فرهنگی هر شهرستان و شتاب بخشی در شناسایی افراد و معرفی آن‌ها به کارگروه اشتغال و بانک‌های عامل استان است.
حسین‌زاده با بیان اینکه این میزان تسهیلات باید تا قبل از پایان امسال به متقاضیان پرداخت شود و نمی‌توان آن را به سال آینده موکول کرد، ادامه داد: بخشداران بویراحمد از طریق دهیاری‌های شهرستان هر چه سریع‌تر آن عده از افراد باتجربه و متبحر در حوزه صنایع دستی که قصد تأسیس کارگاه را دارند، شناسایی کنند.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بویراحمد عنوان کرد: مجوزهای لازم در کمترین زمان ممکن توسط اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان بویراحمد برای متقاضیان صادر می‌شود.
حسین‌زاده با اشاره به اینکه سقف پرداخت این تسهیلات در شهرستان بویراحمد یک میلیارد ریال و بالا‌تر از آن است، ابراز کرد: طرح‌های حوزه صنایع دستی شهرستان بویراحمد پس از ارائه و تصویب در نشست‌های کارگروه اشتغال کهگیلویه و بویراحمد برای دریافت تسهیلات به بانک‌های عامل استان معرفی می‌شوند.
وی گفت: فعالان حوزه صنایع دستی بویراحمد افزون بر سه هزار نفر مرد و زن بوده و هم اینک نیز حدود ۶۰ کارگاه صنایع دستی در این شهرستان وجود دارد که همگی فعال هستند.
 
یک قلاده کفتار و کاراکال در کهگیلویه و بویراحمد تلف شد
مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه وبویراحمد از زخمی و تلف شدن یک قلاده کفتار و کاراکال به دلیل برخورد با خودرو خبر داد.
سید اسدالله هاشمی اظهار داشت: یک قلاده کفتار و یک قلاده کاراکال نابالغ خارج از مناطق حفاظت شده شهرستان کهگیلویه هنگام عبور از عرض جاده با خودرو برخورد کرده که متاسفانه کاراکال در دم تلف شد.
وی عنوان کرد: حسب تماس تلفنی پاسگاه انتظامی کلات دشمن زیاری شهرستان کهگیلویه مبنی بر برخورد یک قلاده کفتار با خودرو در نزدیکی پل کلات خارج از مناطق حفاظت شده این شهرستان، ماموران یگان حفاظت محیط زیست کهگیلویه در کمترین زمان ممکن به محل اعزام شدند.
هاشمی با اشاره به اینکه بررسی اولیه از وضعیت جسمانی کفتار توسط یگان حفاظت نشان از آسیب دیدگی شدید از ناحیه کمر و پا را داشت، افزود: متاسفانه این گونه جانوری که برای پاکسازی طبیعت اهمیت فراوانی دارد دیگر قادر به حرکت نبود به همین دلیل ماموران آن را به اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کهگیلویه انتقال می‌دهند.
وی ابراز کرد: پس از انتقال این گونه به مرکز استان معاینات اولیه توسط دامپزشک معتمد دامپزشکی استان صورت گرفت اما متاسفانه بدلیل کمبود امکانات در استان با معرفی دامپزشک دیگری در شیراز این گونه برای ادامه مداوا به فارس انتقال داده شد.
هاشمی بیان کرد: همچنین دیروز در محل جاده دهدشت بهبهان یک قلاده کاراکال نابالغ هنگام عبور از عرض جاده با خودرو برخورد، که بدلیل شدت جراحات این گونه نادر تلف شد.
 
مرکز جامع غربالگری سرطان در کهگیلویه و بویراحمد بهره‌برداری می‌شود‌
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: با توجه به برنامه ریزی‌های انجام شده اولین مرکز جامع غربالگری سرطان این استان بزودی راه اندازی می‌شود.
اورنگ ایلامی در نشست کمیته استانی برنامه پویش ملی مبارزه با سرطان اظهار داشت: اولین مرکز جامع غربالگری سرطان این استان هم اکنون ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و بزودی افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.
وی با بیان اینکه با راه اندازی مرکز جامع غربالگری سرطان حدود یک و ۲ دهم تا یک و ۳ دهم بیماری‌های سرطان با غربالگری‌ زود هنگام قابل پیشگیری و درمان است، عنوان کرد: به طور حتم در صورت افتتاح این پروژه شاهد کاهش مرگ و میر در استان هستیم.
ایلامی بیماری سرطان را جزو ۴ دلیل اصلی مرگ و میر در کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد و افزود: سرطان پوست و معده در مردان و سرطان سینه در زنان شایع‌ترین نوع سرطان‌ها در این استان است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: مصرف فست فود، کباب‌های سوخته شده و پرنمک، رژیم غذایی نامناسب و کم تحرکی از جمله دلایل بیماری‌های سرطان است.
سرپرست معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج نیز در این نشست گفت: کاهش مرگ و میر، بهبود کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سرطان با شعار سرطان با خود مرافبتی و امید قابل پیشگیری و درمان از جمله اهداف کلی پویش ملی مبارزه با سرطان است.
ابراهیم نعیمی راهکارهای لازم برای تشخیص زود هنگام بیماری سرطان را ضروری دانست و ادامه داد: مرکز بهداشت که
 
هسته گزینش کهگیلویه و بویراحمد با کمبود نیرو روبه‌رو است‌
رئیس هسته گزینش استانداری کهگیلویه وبویراحمد گفت: هسته گزینش در این استان کمبود نیروی انسانی و چارت سازمانی است.
ذبیح الله انصاری‌طلب ظهر امروز در جمع گزینشگران کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: به محض اجرای دستورالعمل تشکیل شورای هم اندیشی در کشور، این شورا در کهگیلویه و بویراحمد تشکیل و جلسات آن به طور منظم برگزار می‌شود.
وی عنوان کرد: در سفرهای استانی دبیر هیئت عالی گزینش کشور به این استان و در جلسات کارگروه‌های منطقه‌ای هر بار مشکلات مطرح و پیشنهادت ارائه شده که انتظار می‌رود، این پیشنهادات وارد مرحله اجرا شوند.
انصاری‌طلب با اشاره به اینکه کمبود نیروی انسانی و چارت سازمانی مشکل هسته گزینش در استان است، ادامه داد: به دلیل حجم کاری هسته‌ها ضرورت دارد نحوه ارتقاء چارت سازمانی و کمبود نیرو مورد توجه واقع شود.
رئیس هسته گزینش استانداری کهگیلویه وبویراحمد به مسئله آموزش نیرو‌ها در هسته گزینش، تغییر وضعیت قراردادی‌ها در این بخش و تشکیل سازمان مستقل گزینش با اعتبار خاص تاکید کرد.
امام جمعه موقت یاسوج نیز در این نشست گفت: گزینش از ارکان و امری اساسی از دیدگاه و باور معصومین (ع) و از منظر قرآن کریم بوده و باید این خواستگاه با دقت مورد توجه مسئولان و متولیان آن قرار گیرد.
حجت الاسلام سید علی صالح موسوی اعظم افزود: کار گزینش در نظام دینی ما با باور‌ها، ارزش‌ها و ایمان افراد آمیختگی دارد و باید این ملاک‌ها با هم هماهنگی داشته باشد.
وی با بیان اینکه مسائلی از جمله اخلاقی، مالی و رفتاری در امر گزینش مهم است، تاکید کرد: در آموزش‌ها در این خصوص دوره هائی از نهج البلاغه بطور مستمر برگزار شود.
موسوی اعظم بیان کرد: در امر گزینش باید خط و خطوط‌ها را کنار گذاشت و ملاک و معیار را ارزش‌های دینی، انسانی و تعهد بگذاریم و به گونه‌ای عمل کرد که ایمانمان لکه دار نشود و حق و حقوقی از کسی ضایع نشود.
 
دستورالعمل گزینش در دستگاه‌های اجرایی بازنگری شد
دبیر هیئت عالی گزینش گفت: دستورالعمل‌های گزینش بازنگری شده و چهار دستورالعمل جدید ارائه که ۲ مورد مصوب و دو مورد دیگر نیز در حال ویراستاری بوده و تا قبل از عید به صورت آزمایشی اجرا می‌شوند.
اسدالله وطنی در جمع گزینشگران کهگیلویه وبویراحمد اظهار داشت: رکن اصلی کار گزینشگران و هسته گزینش قانون گزینش، اعتقادات سیاسی و اخلاق، فرمان حضرت امام (ره) و تاکیدات مقام معظم رهبری باشد.
وی عنوان کرد: در امر گزینش از سوی گزینشگران سوالات با مقررات هیات عالی گزینش منافاتی نداشته باشد و درشان افراده بوده و مفسده‌ای برآن وجود نداشته باشد.
وطنی ابراز کرد: در امر گزینش باید گزینشگران افراد عاقل، صالح و دارای ویژگی سلبی و ایجابی در اجرای پیام و فرمان تاریخی حضرت امام خمینی (ره) و تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص گزینش افراد باشند.
وی با بیان اینکهگزینشگران براساس محتویات و دلیل‌هایی که در پرونده افراد می‌باشد در امر گزینش عمل کنند، افزود: گزینشگران به گونه‌ای عمل کنند که نه حقی از نظام از بین برود و نه حقی از داوطلبان نادیده گرفته شود.
دبیر هیئت عالی گزینش کشور تصریح کرد: گزینشگران نباید تحت مسائل سلیقه‌ای و نه به اسم اصولگرایی و اصلاح طلبی عمل کنند، بلکه باید به قانون گزینش، ضوابط، دستورالعمل‌ها به مصاحبه گران توجه داشته باشند و متعهدان عمل شود.
وطنی عنوان کرد: اگر برخی از مسائل را در خصوص گزینش شونده نداریم باید از حقیقت امر بطور کامل آگاه شویم و به خط و خطوط افراد هم توجه نشود.
وی ادامه داد: گزینش یا جذب نیروهای جدید الورود باید طبق آنچه دستور اسلام و ویژگی‌های یک کارگزار نظام اسلامی است با توجه به تاکیدات حضرت امام علی (ع) و قانون گزینش انجام شود.
وطنی تاکید کرد: گزینش به گونه‌ای نباشد که راه نفوذ افراد منافق هموار و یا اینکه دلسوزی‌های بیش از حد باعث ایجاد مشکل برای ورود افراد متعهد و صالح شود.
دبیرهیئت عالی گزینش کشور افزود: ویژگی‌های نوشته و نانوشته‌ای که از احادیث، روایات و فرمایشات امام راحل، رهبری معظم و بزرگان دین در خصوص گزینش وجود دارد، باید در کنار دستورالعمل‌ها، ضوابط و قانون گزینش مورد توجه هسته‌های گزینش قرار گیرد.
وی عنوان کرد: باید انتقاد از سوالاتی که در مورد گزینش می‌شود و سوالاتی که درشان افراد نیست و اعمال سلیقه‌ای که شاید به‌کار برده می‌شود و نظارت هائی که برکار افراد از مشکلات در ادارات بوده مد نظر قرار گیرند.
 
هنرمندان صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد با بازار‌های جهانی آشنایی ندارند
معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد از شناسایی۱۳ هزار هنرمند صنایع دستی در این استان خبر داد و گفت: این افراد با بازار‌های جهانی و گمرک آشنایی ندارند.
پریسا راد اظهار داشت: نداشتن برند، بسته بندی نامناسب، استاندارد سازی، بازاریابی و تبلیغات، آشنا نبودن هنرمندان و صنعتگران استان با بازار‌های جهانی و گمرک از عمده موانع و چالش‌های پیش روی صادرات صنایع دستی در استان است.
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه وبویراحمد افزود: همایش و کمپین شناسایی نقاط ضعف و قوت، معرفی توانمندی‌های داخلی و حمایت از تولید و هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی استان روز سه شنبه در یاسوج برگزار شد.
راد ابراز کرد: تاکنون در ۳۰ رشته صنایع ‌دستی در این استان پروانه تولید صادر شده و سالانه نیز بیش از ۳۰۰ پروانه تولید صادر برای هنرمندان صنایع دستی در استان صادر می‌شود.
وی با بیان اینکه استان کهگیلویه و بویراحمد در زمینه تولیدات صنایع دستی قدمتی دیرینه دارد، عنوان کرد: احیای هنرهای منسوخ شده و رونق تولید در روستاها از مهم‎ترین برنامه‌های معاونت صنایع دستی است.
معاون صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: اعطای تسهیلات ارزان‌قیمت به تولیدکنندگان، راه‎اندازی کارگاه‌‏های تولیدی صنایع دستی و اعطای گواهینامه معتبر صنایع دستی به هنرمندان از دیگر برنامه‌ها برای حمایت از هنرمندان این حوزه است.
راد تاکید کرد: در نظر داریم با برگزاری نمایشگاه‌ها و بازارچه‌های صنایع دستی و اعزام هنرمندان صنایع دستی به نمایشگاه‌های کشوری دست‌بافته‌های هنرمندان صنایع دستی این استان را به بازارهای داخلی و خارجی معرفی کنیم.
 
تخریب اموال دولتی و عمومی محکوم است
نماینده مردم کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده در مجلس گفت: مردم شریف ایران هوشیار و آگاه‌تر از آن هستند که عده‌ای سودجو و آشوبگر قصد اخلال در امنیت و نظم عمومی جامعه را داشته باشند.
عدل هاشمی‌پور اظهار داشت: نظام مقدس جمهوری اسلامی از برکات خاصه و عنایت ویژه حق تعالی بوده که ثمره خون هزاران شهید و رهبری‌های پیامبرگونه امام راحل (ره) و خلف صالحش مقام معظم رهبری است.
وی عنوان کرد: به گواه تاریخ، مردم فهیم ایران در تمامی صحنه‌ها وفاداری خود را به نظامشان ثابت کرده وتا پای جان بر ابقاء آن متعهد هستند.
وی با تاکید بر اینکه سربلندی، آزادگی و ماندگاری ایران اسلامی مرهون خون پاک شهدا، وحدت مردم و ولایت فقیه است، ادامه داد: در گذر زمان کم نبوده‌اند حوادث و مشکلاتی که برای این نظام مردمی به وجود آمد ولی لطف خداوند همواره به مدد آمده و مکر بدخواهان را به خودشان برگردانده است.
هاشمی‌پور ابراز کرد: همگان می‌دانیم که در شرایط فعلی مشکلات معیشتی و اشتغال گریبانگیر صاحبان و ولی نعمتان انقلاب شده و تمام مسئولان تحت تذکرات و توجهات جدی رهبر فرزانه انقلاب در صدد رفع مشکل مردم هستند.
هاشمی‌پور بیان کرد: مردم شریف ایران هوشیار و آگاه‌تر از آن هستند که عده‌ای سودجو و آشوبگر قصد اخلال در امنیت و نظم عمومی جامعه را داشته باشند.
وی تصریح کرد: بی‌شک تخریب اموال دولتی و مردمی محکوم بوده و مردم وفادار به نظام هرگز اجازه نخواهند داد که افراد فرصت طلب و سودجو با هدایت دشمنان خارجی و فریب خوردگان داخلی، امنیت را که از بزرگ‌ترین دستاوردهای انقلاب بوده به خطر بیندازند.
 
هدفگذاری برای ایجاد دهکده گیاهان دارویی در استان
رئیس اتاق بازرگانی یاسوج از هدفگذاری برای ایجاد دهکده گیاهان دارویی در استان خبر داد.
جبار کیانی پور  ظهر چهارشنبه در حاشیه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در جمع خبرنگاران افزود: این شورا در راستای قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار ایجاد شده است و هر ماه پیرامون مسائل و مشکلات مربوط به حوزه های صنعتی، کشاورزی و سایر موضوعات بخش خصوصی در استان تشکیل می شود.
کیانی پور با بیان اینکه ما تعامل خوبی با مجموعه دولت داریم، بیان داشت: خروجی بسیار خوبی در ارتباط با مصوبات داشتیم که اجرای آنها لازم است.
وی افزود: همچنین در سالهای قبل نیز مصوبات ملی و استانی در بخش های مختلف داشتیم.
رئیس اتاق بازرگانی یاسوج گفت: در راستای هدفگذاری ها، نسبت به رفع مسائل آن دسته از واحد های صنعتی و واحد های تولیدی که مشکل دارند اقدام می شود و راهکارهایی نیز ارائه می شود.
کیانی پور خاطرنشان کرد: در ارتباط با حمایت از تولیدات داخلی نیز مصوباتی داشتیم که تمامی دستگاه های اجرایی موظف به خرید از تولیدات استان شدند.
وی عنوان داشت: در جلسه امروز نیز کشت گیاهان دارویی و ایجاد دهکده گیاهان دارویی به عنوان موضوعات مهم مطرح شد.
کیانی پور بیان کرد: طی سال گذشته و متناسب با ظرفیت های استان در ارتباط با کشت گیاهان دارویی همایشی برگزار شد و در آن همایش مواردی مطرح شد که مشخص می کرد که استان از ظرفیت های بسیار بالایی در این بخش برخوردار است.
کیانی پور بازدید میدانی از ظرفیت های استان، بازدید از کشورهای صاحب صنایع اسانس گیری و تشکیل دبیرخانه در اتاق بازرگانی را از جمله اقدامات انجام شده این حوزه دانست و افزود: به این نتیجه رسیدیم که در استان دهکده ای به مساحت ۹۰ هکتار در ارتباط با کشت گیاهان دارویی و فرآوری آن در کارخانجات استان را داشته باشیم.
رئیس اتاق بازرگانی یاسوج با اشاره به تفاهم نامه با بنیاد برکت گفت: همچنین از ظرفیت های بنیاد برکت در رابطه با ایجاد واحد های جدید و سرمایه گذاری های جدید استفاده خواهد شد و دستگاه های استان نیز مکلف شدند که ظرفیت ها را شناسایی کنند و با همکاری اتاق بازرگانی زمینه را برای حضور بنیاد برکت در حوزه سرمایه گذاری های جدید فراهم کنیم.
کیانی پور افزود: در ارتباط با سایر سرمایه گذاری ها با بنیاد برکت، اقداماتی نیز در گذشته انجام شده است و چندین شرکت در طرح ها و برنامه های بنیاد مشارکت داشته اند.
 
سرمایه گذاری ۴۰۰ میلیارد تومانی ستاد اجرایی فرمان امام در استان
معاون اقتصادی و توسعه منابع استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: سرمایه گذاری ۴۰۰ میلیارد تومانی ستاد اجرایی فرمان امام در استان محقق خواهد شد.
مجید محنایی ظهر چهارشنبه در حاشیه نشست گفتگوی دولت و بخش خصوصی در جمع خبرنگاران افزود: در این جلسه هفت بند مختلف در خصوص پروژه های اقتصادی وجود داشت و همچنین ستاد اجرایی فرمان امام در حدود ۴۰۰ میلیارد تومان در بعد ایجادی و مشارکتی متعهد به اقدام شده است.
محنایی با اشاره به اینکه در این جلسه برخی از طرح ها که ضمانت اجرایی لازم را در استان ندارند مطرح و بررسی شد، بیان داشت در قالب یک بند نیز طرح های خرد و متوسط با الگوی بنیاد برکت و ستاد اجرایی فرمان امام مطرح شد و دستگاه ها باید در حوزه های مختلف، طرح های خود را اعلام کنند.
محنایی یکی دیگر از طرح های مطرح و مهم در این راستا را حوزه گیاهان دارویی دانست و گفت: گیاهان دارویی به عنوان یک زنجیره کامل مورد توجه ستاد اجرایی فرمان امام است و خوشبختانه موافقت و مجوز کشت، فرآوری و زنجیره کامل گیاهان دارویی انجام شده است.
وی افزود: با ورود ستاد اجرایی فرمان امام به استان، مکان های مختلفی برای اجرای این طرح تعیین شد و استان و ستاد بر اجرای آن تاکید دارند.
معاون اقتصادی استاندار به بررسی چهار بند از تفاهم نامه با بنیاد برکت اشاره کرد و گفت: اگر این بخش ها به صورت پایلوت اجرایی شود، شاهد تحقق سایر بخش ها و توسعه بیش از پیش استان خواهیم بود.
محنایی خاطرنشان کرد: در راستای ایجاد دهکده گیاهان دارویی نیز بررسی هایی انجام شد و تصمیماتی برای اجرای آن گرفته شد.
استفاده ازظرفیت اعتبارات عمرانی در حوزه پژوهشی برای سال ۹۷
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: هدفگذاری برای استفاده از اعتبارات عمرانی در حوزه تامین اعتبار بخش پژوهش ها در سال ۹۷ انجام خواهد شد.
حسن نوروزی ظهر چهارشنبه در نشست کارگروه تخصصی پژوهش افزود: با توجه به اینکه سرجمع اعتبارات پژوهشی دستگاه ها به ۳۰۰ میلیون تومان هم نمی رسد و تحقق چند طرح با خروجی خیلی مناسب با این اعتبارات عملیاتی نمی شود، تلاش خواهد شد از سایر منابع برای تامین اعتبار این حوزه اقدام شود.
نوروزی با بیان اینکه باید اعتبارت هزینه ای تا ۳۱ فروردین سند خورده و ثبت شود، عنوان داشت: باید نسبت به انجام مراحل ثبت پروپوزال ها در حوزه پژوهشی در زمان مقرر اقدام شود.
وی افزود: ‌تاکنون زمان زیادی در این راستا از دست رفته است و باید اقدامات لازم هرچه سریعتر انجام شود.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان با اشاره به اینکه ثبت در سامانه سماد نیز ممکن است زمان بر باشد، تاکید کرد: دستگاه ها تا ۳۰ دی ماه فرصت دارند که پروپوزال های خود را به دبیرخانه ارسال کنند تا نسبت به بررسی و داوری در کمیته چهارگانه اقدام و مراحل بعدی نیز عملیاتی شود.
هدفگذاری برای توسعه باغات در ۵۰۰۰ هکتار از اراضی شیب دار استان
مدیرکل جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد از هدفگذاری برای توسعه باغات در ۵۰۰۰ هکتار از اراضی شیب دار استان خبر داد.
جعفر گوهرگانی ظهر چهارشنبه در نشست گفتگوی دولت و بخش خصوصی افزود: اجرای طرح توانمند سازی اقتصادی و مشارکت کارآفرینان با اولویت کسب و کار خرد و متوسط در مناطق چاروسا، دیشموک، باشت، لوداب و سایر مناطق استان با الگوی بنیاد برکت هدفگذاری شده است.
گوهرگانی با بیان اینکه توسعه باغات در اراضی شیب دار در ۵۳۵۰ هکتار از جمله پتانسیل ها پیش بینی شده بخش کشاورزی در مناطق هدف است، عنوان کرد: توانایی و ظرفیت توسعه ۲۵۰۰ هکتار بادام و انگور دیم در شهر دیشموک را داریم.
مدیرکل جهاد کشاورزی استان توسعه کشت گلخانه ای در ۲۶ هکتار، کشت گیاهان دارویی در ۲۸۵ هکتار و توسعه دامپروری با ظرفیت ۵۰۰ طرح را از پیشنهادات این حوزه برای عملیاتی شدن تفاهم نامه با بنیاد برکت دانست و اظهار کرد: در سایر مباحث نیز پیش بینی هایی شده است.
گوهرگانی با اشاره به وجود ۱۷۶ واحد پروار بندی گوساله و گوسفند از غیر فعال بودن ۸۰ درصد آنها خبر داد.
وی افزود: از مجموع ۷۰ واحد دام سنگین، ۴۳ واحد غیر فعال است، اما یک واحد فعال این بخش به تنهایی ظرفیت ۲۵۰۰ راسی دارد.
مدیرکل جهاد کشاورزی استان از هدفگذاری برای افزایش ظرفیت سردخانه ای و بسته بندی در استان خبر داد و گفت: توانایی ظرفیت سازی و ایجاد سردخانه چهار هزار تنی در سی سخت وجود دارد و همچنین در این حوزه می توان ۱۰ هزار تن ظرفیت بسته بندی ایجاد کرد.
وی افزود: در این بخش با ۶.۵ میلیارد تومان سرمایه گذاری می توان ۴۰ نفر اشتغالزایی نیز ایجاد کرد.
گوهرگانی برنامه ریزی برای توسعه واحد های فرآوری و صنایع تبدیلی را از دیگر ظرفیت های دیده شده در این برنامه دانست.
 
لزوم بهره گیری از منابع در بخش های واقعی تولید استان
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: تزریق منابع باید به سمت بخش های واقعی تولید استان باشد.
علی محمد احمدی ظهر چهارشنبه در نشست گفتگوی دولت و بخش خصوصی افزود: احصا و اولویت بندی پروژه ها با برنامه ریزی صحیح در راستای اجرای مطلوب تفاهم نامه با بنیاد برکت ضروری است.
احمدی تصریح کرد: برای اجرای طرح های پیشنهادی در حوزه توانمند سازی اقتصادی با مشارکت بنیاد برکت باید امکان سنجی مناسبی انجام شود.
احمدی بر ضرورت دسته بندی پروژه ها تاکید کرد و گفت: در دسته اول باید طرح هایی که مراحل توسعه را شروع نکرده اند در اولویت قرار بگیرند و در گروه دوم نیز باید پروژه هایی که شروع شده اند و پیشرفت فیزیکی داشته اند و نیاز به سرمایه در گردش داردند با اولویت تامین منابع از بانک ها و پس از آن بکارگیری ظرفیت بنیاد برکت مورد توجه قرار بگیرند.
وی افزود: گروه سوم نیز در حوزه طرح های فعالی است که با مشکلاتی در بخش های مختلف روبه رو هستند.
احمدی با تاکید بر اولویت بندی طرح های بزرگ برای استفاده از ظرفیت بنیاد برکت، اظهار داشت: در حوزه پروژه هایی که با اعتبار پایین محقق می شوند، می توان از ظرفیت های دیگر بهره برد.
وی تصریح کرد: در حوزه پروژه های بخش های مختلف مانند کشاورزی، صنایع دستی و ... باید سهم هر بخش را مشخص کرد و بر اساس اولویت بندی و برنامه ریزی گام برداشت.
احمدی بر تعریف پروژه های کارآمد در استان تاکید کرد و بیان داشت: اولویت اول ما این است که اگر نهادهای حمایتی مانند بنیاد برکت وارد استان می شوند در حوزه طرح های نو گام بردارند.
احمدی خاطرنشان کرد: در حوزه گردشگری نیز باید طرح های مناسب با توزیع حغرافیایی با تاکید بر مناطق غیر برخوردار تعریف شود.
احمدی گفت: هدف اصلی جلسه این بود که جمع بندی مناسبی شود و این ظرفیت باید به گونه ای هدایت شود که تلاش نشود که پول بی ثمر به جامعه تزریق شود و اگر قرار است منابعی از راه های مختلف حاصل شود، باید به سمت بخش های واقعی تولید برود.
استاندار ابراز داشت: در برخی موارد تزریق هایی انجام گرفته است که تنها هزینه ها را هدر داده است و اگر قرار است پای بنیاد برکت به اینجا کشیده شود، باید اولویت بندی طرح های مهم انجام شود و از ظرفیت افراد توانمند استفاده شود.
 
برخی از دستگاه‌های دولتی درب اتاق‌هایشان برای افراد خاص باز است
مدیرکل فرهنگی اجتماعی استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: برخی از دستگاه‌های دولتی درب اتاق‌هایشان برای افراد خاص باز است.
حجت الاسلام سید علی‌فتح میرمحمدی مدیرکل فرهنگی و اجتماعی استانداری کهگیلویه و بویراحمد در نشست شورای اداری گچساران که با حضور فرماندار و روسای ادارات در سالن فرمانداری گچساران برگزار شد، اظهار کرد: حقوق شهروندی و رعایت حقوق دیگران و همچنین مسوولیت‌پذیری جایگاه ویژه‌ای دارد.
وی با بیان اینکه این انقلاب به راحتی به دست نیامده است، افزود: این انقلاب محصول تبعیدها، فداکاری‌ها و تحقیرها و همچنین خون شهدا است که به دست آمده است.
مدیرکل فرهنگی و اجتماعی استانداری کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: در اوایل انقلاب مردم مخلصانه فرزندانشان را به مسلخ عشق بردند و تقدیم این انقلاب کردند.
میرمحمدی با اشاره به مسوولان تصریح کرد: امروز صندلی‌ها و جایگاه‌های ما مسوولان روی خون شهدا بنا شده است وهرمسوولی اقدامی انجام دهد که نظام و انقلاب آسیب ببیند و مردم ناراضی باشند مورد لعن و نفرین شهداء قرار خواهند گرفت.
وی در ادامه افزود: سفارش می‌کنم که مسوولان برای یک بار که شده عهدنامه مالک اشتر را به مدیران و مسئوولان را حتما مطالعه داشته باشند.
مدیرکل فرهنگی و اجتماعی استانداری کهگیلویه و بویراحمد در زمینه رعایت حقوق شهروندی اذعان کرد: امروز هر کاری را که در جهت مرتفع نمودن مشکلات مردم صورت بگیرید در واقع در راستای حقوق شهروندی است.
میرمحمدی ابراز کرد: مسوولان با روی باز و گشاده باید ارباب رجوع خود پذیرا باشند و مشکلات آنها را رفع نمایند.
وی در ادامه با اشاره به بازرسی از ادارات گفت: بازرسی‌ها از ادارات باید جدی گرفته شود و اگر دستگاهی در زمینه رعایت حقوق شهروندی خوب عمل نکرده باشد باید تذکر داده شود.
میرمحمدی تصریح کرد: هرساله ادارات در زمینه رعایت حقوق شهروندی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.
مدیرکل فرهنگی و اجتماعی استانداری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به برخی از دستگاه‌های دولتی که درب اتاق‌هایشان برای افراد خاص باز است، عنوان کرد: یک سال مسوولی در اداره ای کار می‌کند بعد متوجه می‌شویم که در آن اداره حقوق شهروندی رعایت نشده است و دراتاق مسوول بر روی مردم بسته است و این اداره مختص جریان و گروه خاصی شده است.
وی گفت:مسوولان برای ارزیابی یک ساله اداره خود باید مستندسازی کنند و مستندات را به فرمانداری ارجاع دهند.
مدیرکل فرهنگی اجتماعی استانداری کهگیلویه و بویراحمد در ادامه به حقوق شهروندی در روستاها بیان کرد: انتظار داریم که مسئولان در زمینه رعایت حقوق شهروندی به روستاها و مناطق محروم سرکشی لازم را داشته باشند.
پاسخ عدل هاشمی پور به شایعه جلوگیری استاندار از حضور وی در جلسه با وزیر راه و شهرسازی
نماینده مردم شهرستان های چهارگانه در مجلس شورای اسلامی به شایعه جلوگیری از ورود وی به جلسه وزیر راه و شهرسازی با استاندار کهگیلویه وبویراحمد واکنش نشان داد.
عدل هاشمی پور در واکنش به شایعه جلوگیری از حضور وی در جلسه استاندار کهگیلویه وبویراحمد با وزیر راه و شهرسازی واکنش نشان داد و گفت:در شبکه های اجتماعی این روزها اخبار کذبی منتشر می شود که باعث کتمان حقیقت موضوعات مختلف می شود.
وی گفت: در همین شبکه های اجتماعی یک جوی راه اندازی کردند که هاشمی را در جلسه استاندار با وزیر راه و شهرسازی راه ندادند که لازم است خوب بدانند که مگر در جلسه با وزیر، استاندار رئیس جلسه است یا وزیر راه، آن انسانی که این مطلب را منتشر کرد آیا نمی داند که مردم خوب می فهمند که وزیر رئیس جلسه است نه استاندار.
نماینده مردم شهرستان های کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی گفت: لازم است آن عده خوب بدانند که جایگاه نماینده جایگاه وزیر است و هر وزیری را بدون وقت قبلی می توان ملاقات کرد هر هفته سه بار با وزیر نفت دیدار دارم و دیروز هم در کمیسیون کشاورزی جهت بحث حوزه آبریز حضور یافتیم و پیگیر حقوق حوزه انتخابیه ام بودم.
نام شما

آدرس ايميل شما

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
جنجال فحاشي به عربستانی‌ها

جنجال فحاشي به عربستانی‌ها

ناراحتیم؛ از بازی ناجوانمردانه‌ای که پشت پرده صورت گرفته، عصبانی هم می‌شویم، ولی آیا ...
دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

دیپ‌ فیک «ایران من» همایون شجریان و هنرنمایی جمعی از قهرمانان ایران زمین

جعل عمیق تصاویر و فیلم‌های موجود را بر روی تصاویر یا فیلم‌های منبع قرار می‌دهد و از یک ...
1