تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۱۸
کد مطلب : ۲۹۳۸۳۰

ضرورت ترویج فرهنگ وقف با نیازهای روز

۰
کبنا ؛معاون امنیتی سیاسی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: ترویج فرهنگ وقف در جامعه یک ضرورت است.
همایش تجلیل از خیرین، واقفین، خادمین قرآنی، هیئت امنا بقاع متبرکه و تجلیل از رسانه‌های برگزیده در زمینه وقف با حضور معاون سیاسی و امنیتی استانداری، مدیرکل فرهنگی و اجتماعی، مدیرکل اوقاف استان و جمعی از مدیران استانی برگزار شد.
فتاح محمدی، معاون امنیتی سیاسی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این همایش، گفت: دوره سلجوقیان، دوره شکوفایی وقف بوده و در دوره صفویه، اوج وقف را در ایران و کشورهای اسلامی شاهد بودیم.
محمدی با بیان اینکف، وقف در دوره قاجاریه تداوم پیدا کرد، اظهار داشت: متاسفانه اصلاحات ارضی در دوره پهلوی، وقف را تحت تأثیر خود قرار داد.
وی در ادامه با اشاره به فرمایش پیامبر گرامی اسلام در زمینه وقف، گفت: وقتی انسان فوت می‌کند، آثار همه چیز او از بین می‌رود و آن چیزی که باقی خواهد بود، صدقه جاریه، علمی که به عنوان زکات مشروع استفاده می‌شود و فرزند صالحی که بتواند این روند را ادامه دهد.
معاون استاندار کهگیلویه و بویراحمد به کارکردهای وقف اشاره کرد و گفت: وقف در سه حوزه فرهنگی آموزشی، اجتماعی و رفع نیاز نیازمندان، حوزه اقتصادی و توزیع متعادل ثروت کارکرد دارد.
محمدی در تشریح کارکردهای وقف، اضافه کرد: نخستین کارکرد وقف کارکرد فرهنگی و آموزشی است که امروز دانشگاه‌ها، مدارس، حوزه‌های علمیه، بیمارستان‌ها و خیرینی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، در این حوزه این کارکرد قرار می‌گیرند.
وی دومین کارکرد وقف را کارکرد اجتماعی و رفع نیاز نیازمندان دانست و ادامه داد: امروز ما باید در این راستا گام برداشته و این فرهنگ را در جامعه ترویج دهیم.
این مسئول، بحث عدالت اجتماعی را مترتب بر این موضوع دانست و ادامه داد: اگر به فلسفه خمس و زکات در اسلام بپردازیم و اگر مسلمانان فقط به این امر مهم توجه داشته باشند، فقیر و تهی دستی در جامعه اسلامی پیدا نخواهیم کرد.
محمدی سومین کارکرد وقف را اقتصادی خواند و اضافه کرد: سیاست اسلام، یک سیاستی است که کنترل و تعدیل ثروت را در پی دارد و منجر به عدالت اجتماعی، توزیع متعادل سرمایه و پول در جامعه خواهد شد.
وی به آثار وقف در جامعه اشاره و یادآور شد: رسیدن فرد واقف به نیکی و رستگاری از جمله این آثار است و اگر کسی با این نیت وقف کند، یک صدقه جاریه بوده که در همه ادوار و حتی پس از مرگ ثواب و خیرات آن شامل واقف خواهد شد.
معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد وقف را باعث کاهش فاصله طبقاتی در بین افراد جامعه خواند و ابراز داشت: خداوند در آیات بسیاری بر حق مستمندان و محرومان در سرمایه متمکنین تاکید دارد، که بخشی از آن در خمس و زکات است.
محمدی خاطرنشان کرد: توزیع ثروت در جامعه، تقویت روحیه ایثار و فداکاری و استمرار پاداش و ثواب در وقف از آثار این امر خداپسندانه است.
وی گفت: وقف‌های جدید باید براساس نیازهای روز جامعه در حوزه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و علمی باشد
 حسین نادریان نسب مدیر روابط عمومی اداره کل اوقاف وامورخیریه استان دراین باره گفت: این اولین همایش در حوزه وقف و رسانه بود که بصورت استانی با حمایت های مدیرکل اوقاف استان برگزار شد.
1a5_img_9926.jpg
qukh_img_0002.jpg
40aa_img_0014.jpg
1pmr_img_0018.jpg
qkvk_img_9857.jpg
نام شما

آدرس ايميل شما

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1