کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

ضرورت ترویج فرهنگ وقف با نیازهای روز

1 آذر 1396 ساعت 21:18


معاون امنیتی سیاسی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: ترویج فرهنگ وقف در جامعه یک ضرورت است.
همایش تجلیل از خیرین، واقفین، خادمین قرآنی، هیئت امنا بقاع متبرکه و تجلیل از رسانه‌های برگزیده در زمینه وقف با حضور معاون سیاسی و امنیتی استانداری، مدیرکل فرهنگی و اجتماعی، مدیرکل اوقاف استان و جمعی از مدیران استانی برگزار شد.
فتاح محمدی، معاون امنیتی سیاسی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این همایش، گفت: دوره سلجوقیان، دوره شکوفایی وقف بوده و در دوره صفویه، اوج وقف را در ایران و کشورهای اسلامی شاهد بودیم.
محمدی با بیان اینکف، وقف در دوره قاجاریه تداوم پیدا کرد، اظهار داشت: متاسفانه اصلاحات ارضی در دوره پهلوی، وقف را تحت تأثیر خود قرار داد.
وی در ادامه با اشاره به فرمایش پیامبر گرامی اسلام در زمینه وقف، گفت: وقتی انسان فوت می‌کند، آثار همه چیز او از بین می‌رود و آن چیزی که باقی خواهد بود، صدقه جاریه، علمی که به عنوان زکات مشروع استفاده می‌شود و فرزند صالحی که بتواند این روند را ادامه دهد.
معاون استاندار کهگیلویه و بویراحمد به کارکردهای وقف اشاره کرد و گفت: وقف در سه حوزه فرهنگی آموزشی، اجتماعی و رفع نیاز نیازمندان، حوزه اقتصادی و توزیع متعادل ثروت کارکرد دارد.
محمدی در تشریح کارکردهای وقف، اضافه کرد: نخستین کارکرد وقف کارکرد فرهنگی و آموزشی است که امروز دانشگاه‌ها، مدارس، حوزه‌های علمیه، بیمارستان‌ها و خیرینی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، در این حوزه این کارکرد قرار می‌گیرند.
وی دومین کارکرد وقف را کارکرد اجتماعی و رفع نیاز نیازمندان دانست و ادامه داد: امروز ما باید در این راستا گام برداشته و این فرهنگ را در جامعه ترویج دهیم.
این مسئول، بحث عدالت اجتماعی را مترتب بر این موضوع دانست و ادامه داد: اگر به فلسفه خمس و زکات در اسلام بپردازیم و اگر مسلمانان فقط به این امر مهم توجه داشته باشند، فقیر و تهی دستی در جامعه اسلامی پیدا نخواهیم کرد.
محمدی سومین کارکرد وقف را اقتصادی خواند و اضافه کرد: سیاست اسلام، یک سیاستی است که کنترل و تعدیل ثروت را در پی دارد و منجر به عدالت اجتماعی، توزیع متعادل سرمایه و پول در جامعه خواهد شد.
وی به آثار وقف در جامعه اشاره و یادآور شد: رسیدن فرد واقف به نیکی و رستگاری از جمله این آثار است و اگر کسی با این نیت وقف کند، یک صدقه جاریه بوده که در همه ادوار و حتی پس از مرگ ثواب و خیرات آن شامل واقف خواهد شد.
معاون سیاسی و امنیتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد وقف را باعث کاهش فاصله طبقاتی در بین افراد جامعه خواند و ابراز داشت: خداوند در آیات بسیاری بر حق مستمندان و محرومان در سرمایه متمکنین تاکید دارد، که بخشی از آن در خمس و زکات است.
محمدی خاطرنشان کرد: توزیع ثروت در جامعه، تقویت روحیه ایثار و فداکاری و استمرار پاداش و ثواب در وقف از آثار این امر خداپسندانه است.
وی گفت: وقف‌های جدید باید براساس نیازهای روز جامعه در حوزه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و علمی باشد
 حسین نادریان نسب مدیر روابط عمومی اداره کل اوقاف وامورخیریه استان دراین باره گفت: این اولین همایش در حوزه وقف و رسانه بود که بصورت استانی با حمایت های مدیرکل اوقاف استان برگزار شد.
1a5_img_9926.jpg
qukh_img_0002.jpg
40aa_img_0014.jpg
1pmr_img_0018.jpg
qkvk_img_9857.jpg


کد مطلب: 293830

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/293830/ضرورت-ترویج-فرهنگ-وقف-نیازهای-روز

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1