تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۰۱:۳۲
کد مطلب : ۲۸۰۵۳۴

مردم و مسئولین استان حتماً بخوانند؛ ارزش اقتصادی منابع نفتی استان کهگیلویه و بویراحمد

۱۸
۰
کبنا ؛سید ابوالحسن حسینی نیک
 
میدان نفتی گچساران در سال ۱۹۲۸ توسط شرکت نفت ایران و انگلیس کشف شد و از سال ۱۳۱۸ بهره برداری از آن آغاز گردید. این میدان با ذخیره در جای ۶۶ میلیارد و هفتصد میلیون بشکه و نفت قابل برداشت ۲۳ میلیارد و هفتصد میلیون بشکه نفت خام به عنوان دومین میدان بزرگ نفتی ایران (بعد از حوزه نفت و گاز کارون) بشمار می‌آید.[۱]

تاریخچه و مشخصات میدان نفتی گچساران

اکتشاف

۱۹۲۸

شروع تولید
۱۹۳۰

تولید میدان

تولید کنونی نفت میدان گجساران در روز
۴۷۸٬۰۰۰ بشکه (~۲٫۴×۱۰۷ t/a)

نفت درجای برآورد شده
۶۶٬۷۰۰ میلیون بشکه (~۹٫۱۰×۱۰۹ t)

نفت قابل برداشت
۲۳٬۷۰۰ میلیون بشکه (~۳٫۲۳×۱۰۹ t)

سازندهای تولیدی
آسماری (چاه شماره ۱۳ در سال ۱۳۱۸)
بنگستان(چاه شماره ۳۶ در سال ۱۳۴۰)
خامی (  چاه ۴۵۰۰ متری درسال ۱۳۵۲ )

 
تاریخچه بهره‌برداری از مخزن نفتی گچساران نشان می‌دهد که به‌جز یک دوره کوتاه بین سال‌های ۱۳۳۰ تا ۱۳۳۲، تولید از این مخزن همواره ادامه داشته و میزان تولید نیز همیشه سیر صعودی داشته است. بطوریکه در سال ۱۳۵۳ به حداکثر میزان خود یعنی بالغ بر ۹۴۰ هزار بشکه در روز رسید و تاکنون بیش از ۱۷ میلیارد بشکه نفت از آن تولید شده است.[۲]
این شرکت دارای ۱۸ میدان نفتی است که ۱۳ میدان آن در مدار تولید می‌باشد که عمده تولید نفت به ترتیب از مخازن گچساران با حدود ۴۷۸ هزار بشکه در روز، بی‌بی‌حکیمه با حدود ۱۰۸ هزار بشکه و رگ سفید ۲ با حدود ۶۶ هزار بشکه در روز صورت می‌گیرد. مخازن بینک، گلخاری، نرگسی، چلینگر، پازنان ۲، سیاهمکان، گرنگان، سولابدر، رودک و خویز نیز به ترتیب چهارمین تا سیزدهمین مخزن در مدار این شرکت محسوب می‌شود.
علاوه بر این مخازن، کیلورکریم، زاغه، چهاربیشه، منصور آباد و کوه کاکی جمعاً با ظرفیت مجاز تولید ۱۸ هزار بشکه در روز و ۲ مخازن برنامه شده و ۶ مخزن برنامه نشده این شرکت تلقی می‌شوند.[۳] بر این اساس، مخزن گچساران با تولید روزانه تقریباً ۴۷۸۰۰۰ هزار بشکه در روز بیشترین و مخزن سیاهمکان با تولید ۴ هزار بشکه در روز کمترین سهم تولیدی نفت را به عهده دارند. البته در حوزه نفتی شهرستان بهمئی بیش از ۷۵ حلقه چاه نفت وجود دارد که روزانه بیش از ۱۷۵ هزار بشکه نفت از این چاه‌ها استخراج و به نام خوزستان صادر می‌شود به گونه‌ای که تاکنون چیزی جز دودهای سیاه، ذرات آلوده و گازهای خفه کننده عائد مردم این منطقه نشده است.
بنابراین، شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران با تولید روزانه حدود ۶۳۵ هزار بشکه نفت (۲۰ درصد کل نفت صادراتی کشور) سهم عمده‌ای در تأمین درآمدهای اقتصادی کشور دارد.[۴] به طوریکه از این میزان روزانه ۴۵ هزار بشکه نفت از این مخازن به پالایشگاه شیراز و بقیه آن نیز به پایانه صادراتی جزیره خارک ارسال می‌شود.[۵]
اما این در حالی بود که تا اواخر دهه هفتاد هیچ‌گونه سهمیه‌ای از درآمدهای نفت و گاز صادراتی به طور مشخص به مناطق نفت‌خیز اختصاص داده نمی‌شد تا اینکه هیات وزیران در جلسه مورخ ۴/۶/۱۳۸۰ بنا به پیشنهاد شماره ۳۹۹۵٫ ۹۱-۴۰۸۳٫ ۱۰۵ مورخ ۱۳/۴/۱۳۸۰ سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و به استناد قانون اختصاص "دو در هزار" در آمد ناشی از فروش نفت خام برای عمران و آبادانی مناطق نفت خیز- مصوب ۱۳۷۹- آیین‌نامه اجرایی قانون تصویب شد.
شایان ذکر است، هیات وزیران در جلسه مورخ ۲۷/۱۰/۱۳۸۳ بنا به پیشنهاد شماره ۴۲۰۱۶ مورخ ۲/۸/۱۳۸۳ معاونت حقوقی و امور مجلس رئیس جمهور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب نمود: تصویب نامه شماره. ۲۷۹۷۱ ت ۲۴۹۲۱ ه مورخ ۱۵/۶/۱۳۸۰ جایگزین مصوبه شماره. ۲۸۸۳۳ ت ۲۷۲۰۱ ه مورخ ۲/۲/۱۳۸۱ موضوع آیین نامه اجرایی قانون اختصاص "دو در هزار" در آمد ناشی از فروش نفت خام برای عمران و آبادانی مناطق نفت‌خیز می‌شود.
همچنین طبق ماده ۱۳۲ قانون پنجم توسعه و ماده ۲۶ قانون ششم توسعه به ترتیب دو (۲%) درصد و سه درصد (۳%) از درآمد حاصل از صادرات نفت خام و میعانات گازی خالص صادرات گاز طبیعی را یک سوم به استان‌های نفت‌خیز و گازخیز و دوسوم به مناطق و شهرستان‌های کمتر توسعه‌یافته جهت اجرای برنامه‌های عمرانی در قالب بودجه‌های سنواتی با تصویب شورای برنامه‌ریزی و توسعه این استان‌ها اختصاص دادند.[۳]
از این رو، اگر ارزش اقتصادی و تقریبی کل ۶۳۵۰۰۰ هزار بشکه نفت (تولید روزانه) حوزه نفتی گچساران را در یک سال جمعاً بر اساس بشکه ۴۰ دلار محاسبه شود، این عدد به دست خواهد بود.
۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰/ ۱۱۵ /۳۱= ۳۵۰۰ × ۰۰۰/۰۰۰/ ۸۹۰ /۸ = ۴۰ × ۰۰۰/ ۲۵۰/ ۲۲۲ = ۳۵۰ × ۶۳۵۰۰۰

(هزار میلیارد تومان) (تومان) (میلیارد دلار) (دلار) (بشکه در سال) (روز) (بشکه در روز)
اگر بخواهیم ارزش اقتصادی و تقریبی ۱۷ میلیارد بشکه استخراج شده این حوزه نفتی را محاسبه کنیم، رقم نجومی به دست خواهد آمد. همچنین ارزش اقتصادی و تقریبی ۱۷۵ هزار بشکه نفت (در روز) منطقه بهمئی طبق محاسبه مذکور بدین‌گونه است.
 
۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰/ ۵۷۵/ ۸= ۳۵۰۰ × ۰۰۰/۰۰۰/ ۴۵۰/ ۲ = ۴۰ × ۰۰۰/ ۲۵۰/ ۶۱ = ۳۵۰ × ۱۷۵۰۰۰

 (هزار میلیارد تومان) (تومان) (میلیارد دلار) (دلار) (بشکه در سال) (روز) (بشکه روز)
بر این مبنا، سؤال اساسی و بسیار مبهم و غیر شفافی که در مصوبه‌های مذکور وجود دارد این است که آیا سهمیه نفت و گاز صاداراتی مناطق نفت خیز و محروم استان از کل صادرات سالیانه نفت و گاز کشور لحاظ می‌شود یا از مقدار تولیدی نفت و گاز صادراتی حوزه بهره‌برداری گچساران به آن‌ها اختصاص می‌دهند؟ این موضوع را نگارنده متن با اکثر کارشناسان مالی و نفتی که در میان گذاشت، اظهار بی‌اطلاعی کردند. پس جهت روشنگری افکار عمومی استان بهتر است این مهم مشخص شود.
بنابراین، اگر فرض را بر این دانست که از سهمیه فروش نفت و گاز صادراتی حوزه بهره‌برداری گچساران، به مناطق نفت‌خیز و کمتر توسعه‌یافته استان اختصاص داده می‌شود، از این رو، از ۶۳۵ هزار بشکه نفت خام تولیدی حوزه گچساران، حدود ۴۵ هزار بشکه به پالایشگاه نفت شیراز و حدود ۵۹۰ هزار بشکه را روزانه برای صادرات به پایانه خارک منتقل می‌شود. بدین‌ترتیب، اگر طبق ماده ۱۳۲ قانون پنجم توسعه، سهمیه ۲ درصدی مناطق نفت‌خیز و کمتر توسعه‌یافته استان را از این مقدار نفت صادراتی بخواهیم محاسبه کنیم، بدین گونه است.
۰۰۰/۰۰۰/ ۲۰۰/ ۵۷۸=۱۰۰÷۲×۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰/ ۹۱۰/ ۲۸= ۳۵۰۰× ۰۰۰/۰۰۰/ ۲۶۰/ ۸ = ۴۰ ×۰۰۰/ ۵۰۰/ ۲۰۶ =۳۵۰ × ۵۹۰۰۰۰

 (میلیارد تومان) (درصد) (هزار میلیاردتومان) (تومان) (میلیارددلار) (دلار) (بشکه در سال) (روز) (بشکه روز)
در واقع طبق ماده فوق، یک سوم عدد به دست آمده که نزدیک به ۲۰۰ میلیارد تومان است، سهم مناطق نفت خیز و دوسوم آن (نزدیک به ۴۰۰ میلیارد تومان) متعلق به مناطق محروم و کمتر توسعه یافته می‌باشد. این در حالی است که سهمیه ۲ درصد از فروش گاز صادراتی این مناطق هنوز هم مشخص نیست. البته اگر سهمیه استان بر اساس فروش کل صادرات نفت و گاز کشور به آن‌ها اختصاص داده شود، محاسبه آن بسیار پیچیده و از حوصله این بحث خارج است.
پس لازم و ضروری است که به چند نکته مبهم اما کلیدی دیگری در خصوص سهمیه اختصاص داده شده از فروش نفت و گاز صادراتی به مناطق نفت‌خیز و محروم استان که تاکنون مغفول مانده (جهت روشنگری افکار عمومی استان) به آن‌ها اشاره‌ای شود که عبارت‌اند از:
۱-با توجه به اینکه مدیریت انتقال حدود ۰۰۰/ ۶۳۵/ ۱ هزار بشکه نفت سنگین صادراتی کل میادین نفتی جنوب کشور در تلمبه‌خانه "گوره" روزانه بر عهده شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران می‌باشد. طبق گفته مسئولین نفتی، آیا باید ۱۵ درصد از ۲ درصد سهمیه صادرات نفتی کل مناطق نفت خیز جنوب به خاطر هزینه مدیریت انتقال این مقدار بشکه نفت صادراتی باید به حوزه نفتی گچساران اختصاص داده شود؟ در صورت صحت و سقم چنین موضوعی، این مهم چرا تا الان مغفول مانده است؟
۲- ۱۵ درصد از کل بودجه پروژه‌های"سرمایه‌ای" مناطق نفت خیز جنوب کشور به حوزه نفت خیز گچساران اختصاص داده شده است. پروژه‌های سرمایه‌ای به پروژه‌های گفته می‌شود که حداقل ۵ سال طول می‌کشد. مثل زیر گذر گچساران.
۳- دولت بودجه اختصاصی و سهمیه یک سوم مناطق نفت خیز و دو سوم مناطق محروم و کمتر توسعه یافته استان را سالیانه در یک بسته پیش‌بینی می‌کند که این نحوه اختصاص بودجه هم خالی از اشکال نیست. چون اعتبارات سالیانه تملک و دارایی‌های سرمایه‌ای کل کشور بر اساس جمعیت، وسعت، محرومیت و... به آن‌ها تعلق می‌گیرد. اما به اعتقاد کارشناسان این حوزه برای اجرای شکل صحیح یا جلوگیری از هرگونه تنش، شائبه و احتمال تضییع حق بهتر است که اعتبارات سالیانه تملک و دارایی‌های سرمایه‌ای و سهمیه حاصل از درآمدهای نفت و گاز استان را نه با هم بلکه به تفکیک شهرستان طی جداولی به صورت جداگانه پیش‌بینی شود.
۴- تفسیر ماده ۱۳۲ قانون پنجم توسعه و ماده ۲۶ قانون ششم توسعه در خصوص ۲ درصد و ۳ درصد از درآمد نفت و گاز صادراتی مبهم و غیرشفاف است و این عدم شفافیت زمینه‌ای برای تنش در استان شده و خواهد شد. در این دو ماده اشاره به اختصاص یک سوم درآمد به مناطق نفت و گاز خیز و دوسوم به مناطق محروم و کمتر توسعه‌یافته شده است. این در حالی است که شهرستان گچساران و بهمئی هم جز مناطق محروم و توسعه نیافته و هم نفت خیز محسوب می‌شود. پس از یک طرف این موضوع مناقشه برانگیز است و از طرف دیگر، در منطقه بهمئی حدود ۷۵ حلقه چاه واقع شده که نزدیک به ۱۷۵ هزار بشکه نفت در روز تولید می‌کند اما جز حوزه نفتی اهواز قرار دارد و سهمیه این شهرستان از درآمد این مقدار نفت تولیدی خود هم به طور دقیق مشخص نیست و مسئولین این مهم را باید به طور جدی پیگیری کنند.
۵- اگر قیمت نفت خام و گاز صادراتی نسبت به دلار پیش بینی شده در بودجه سال افزایش یافت، سهمیه مناطق مذکور از این افزایش قیمت چگونه محاسبه و به آن‌ها اختصاص داده می‌شود؟ به عنوان مثال بودجه سال ۱۳۹۶ بر اساس نفت بشکه ۵۵ دلار بسته شده است. در حالی که تا پایان این سال به احتمال خیلی زیاد به بشکه ۶۰ دلار هم خواهد رسید. پس تکلیف و سهمیه مناطق نفت خیز و کمتر توسعه نیافته از این افزایش ۵ دلاری چه خواهد شد؟
۶- از سال ۱۳۷۳ تا به امروز، دولت یک ردیف در بودجه ریزی سالیانه برای پژوهش مناطق نفت خیز اختصاص داده است. اما چون شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران در چارت سازمانی خود اداره پژوهش و فناوری تاکنون پیش‌بینی و قطعی نکرده این بودجه مستقیماً به حساب شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران واریز گردیده و نهایتاً بلااستفاده به ستاد مناطق نفت خیز خوزستان برگشت و مورد استفاده آن‌ها قرار می‌گیرد. ردیف بودجه مذکور به نرخ امروز نزدیک به ۳ میلیارد تومان می‌باشد. پس به نظر شما آیا استان کهگیلویه و بویراحمد، خود نیاز مبرم به چنین بودجه پژوهشی ندارد؟
۷- آیا برای یک بار هم که شده، نباید مسئولین بر اساس اسناد مثبته و معتبر حقوقی و مالی مشخص کنند که تاکنون طبق اسناد بالادستی در خصوص سهمیه اختصاصی نفت و گاز این منطقه چقدر بودجه اخذ و این مقدار بودجه اخذ شده را به صورت واقعی کجا هزینه کرده، می‌کنند و خواهند کرد؟ زیرا به نظر می‌رسد با توجه به آمار به دست آمده در تحقیق مذکور، مسئولین استانی هنوز نتوانسته‌اند از سهمیه دو در هزار و ۲ درصد نفت و گاز آنگونه که اسناد بالادستی مصوب و به صورت آیین‌نامه اجرایی ابلاغ کرده‌اند، به نحو شایسته‌ای دفاع کنند.

[۱]. http://fa.wikipedia.org
[۲]. http://www.shana.ir/fa/newsagency/101682
[۳] http://www.shana.ir/fa/newsagency/24662
۴۱]. اظهارات مهندس صیدالی مدیر عامل شرکت نفت و گاز گچساران، سایت های محلی استان.
[۵]. اگرچه اداره مرکزی این شرکت از حیث جغرافیائی در استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است لیکن تاسیسات شرکت در چهار استان خوزستان، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد و فارس گسترده شده و همین ویژگی این شرکت را در بین سایر شرکت‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار کرده است.
[۶]. قوانین پنجم و ششم توسعه کشور.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
سهم یک سوم و دو سوم کاملا مشخصه ولی عده ای حاضر نیستند قانون رو بپذیرن، یک سوم از فروش دو درصد نفت هر منطقه نفت خیز فقط به اون منطقه تعلق داره و دو سومش به مناطق محروم استانهای نفت خیز که باز گچساران تو این هم سهم داره. اگر غیر از این بود تقسیم بودجه به دو سوم و یک سوم بی معنی میشد . اینو یه بچه دبستانی هم میدونه نمیدونم چرا عده ای نمی خوان بپذیرنش
شهروند
با سلام
جناب مهندس
به علت امار قدیمی رغبت نداشتم مطالبتون را بخونم ولی یه کلمه رو دیدم که منصرف شده از خوندن و فکر کردن به مطالبتون، اگه یه کم اطلاع داشتین از بودجه نفت به جهای استفاده از دو دصد نفت سه درصد را منوشتین و این یعنی اینکه شما واقع بی اطلاعین.
Iran, Islamic Republic of
چرا گچساران با این همه منابع اینقدر محروم مانده؟//؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
در جواب شهروند
Iran, Islamic Republic of
جناب شهروند فعلا بر اساس ۲ درصد حساب کن چون ۳ درصد تصویب شده ولی هنوز تایید و لازم الاجرا نشده پس فعلا یراساس همون ۲ درصد حقتون رو بگیر ۳ درصد فعلا پیشکش. قانون بیشتر بخوان
سید ابراهیم یوسفی
Iran, Islamic Republic of
با سلام و عرض ادب و احترام به همه دوستان و خوانندگان عزیز از جمله جناب آقای شهروند:
موضوع نفت و گاز و نحوه تخصیص سهمیه استان و مناطق نفت خیز از مهمترین موضوعات و مباحث سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشور و استان ها می باشد که متاسفانه به دلایل مختلف در استان ما به شدت مغفول مانده و هیچ کس به صورت علمی، دقیق و کارشناسی بدان نمی پردازد و نهایت آمال و آرزوهای مردم و مدیران استان و شهرستان ما نهایتا استخدام اعضای خانواده، دوست، اشنا و فتمیل در شرکت نفت هستش و این باعث تاسف و حقارت جدی است که باوجود داشتن چنین پتانسیل و استعداد بی نظیری اما متاسفانه کمترین استفاده و بهره برداری از آن نمی شود و بدتر اینکه اطلاعات و آگاهی ما در این حوزه صفر مطلق است و در تمام ۵۰ سال اخیر صرفا به گفتن این جمله که ۷۰۰ هزار بشکه تولید نفت داریم بسنده کردیم.
آقای حسینی انسانی علمی، تحصیلکرده، دلسوز و متعهد که با تمام وجود دغدغه توسعه و پیشرفت استان و کشور را دارند و برای همین بی تفاوت نبودن و تعهد و دلسوزی ایشان است که نمی تواند ساکت باشد و نظاره گر بی سوادی، بی لیاقتی و بی تفاوتی های واضح وحشتناک باشند.اینکه ما در واقع از سهم حقیقی خود بی بهره ایم و بدتر از آن اینکه استفاده از آن کاملا مبهم و نامشخص هست یک حقیقت تلخ اما مساله ایست که کسی بدان نمی پردازد چون هزینه و حاشیه دارد و هرکسی توان و شهامت آن را ندارد.اگه بجای گچساران این ۲۰ درصد نفت در کردستان، یزد و اصفهان و سمنان و ... تولید میشد الان خیابان های این استان ها از فرش طلا بود اما ما تنها به استخدام شرکتی و قراردادی با ماهی ۷۰۰ هزار تومان حقوق در شرکت نفت می اندیشیم و بیشتر و بالاتر از آن در تخیل و عقل ما نمی گنجد.برای همین هم وقتی استاد حسینی که تحصیلکرده تهران و دارای تجارب نظری و عینی و عملی گرانبهای ارزشمند در حوزه انرژی هستند دست به نگارش چند جمله ای می برند برای عده ای تلخ و گران است و تنها راهکار را توهین و تهمت می بینند هر چند اغلب منتقدان تحصیلات آکادمیک در حد نهضت سوادآموزی و اکابر هم ندارند و بدتر اینکه دغدغه و مساله ندارند و از آدم و انسان بودنش صرفا می توانند خوب راه بروند و غذا بخورند و بخوابند و از فکر کردن کاملا عاجز و ناتوان و در این حوزه بکلی درمانده اند.
فامیل ودوست
Iran, Islamic Republic of
می خواست این ذخایر در اصفهان ، استانهای کردنشین یا ترک نشین می بود در آن صورت می دیدید یک ریالش در استانهای غیر از خودشون هزینه نمی شد مردم استان ما چقدر مظلوم و بدخت هستند.
نعمت کیال (قزوینی)
Iran, Islamic Republic of
درود بر جناب اقای حسینی نیک با این مقاله روشنگرانه ،مستدل و دلسوزانه شما.
کمترین میزان توسعه یافتگی،بیشترین میزان بیکاری و اعتیاد،بالاترین میزان بافت فرسوده نسبت به مساحت کل شهر ،کمترین تعداد کارخانجات و مراکز صنعتی (غیر نفتی)،و...را در گچساران میتوان به وضوح مشاهده کرد.این در حالی است که درآمدهای فوق نجومی کشور از محل فروش نفت از یک سو و بیشترین درصد سهم شهدا در زمان انقلاب و پس از آن در دفاع مقدس نسبت به جمیعت از سوی دیگر در اختیار شهرستان گچساران است.
دانشگاه
Iran, Islamic Republic of
تا به حال تحلیل به این دقیقی و مستند در سایت های استان از میزان ظلم وارد شده به این استان و این اندازه بی تفاوتی مسولین درج نشده بود . با این حال که خود فردی تحصیل کرده هستم اما به دلیل غیر مرتبط بودن دانشم در این زمینه واقعا نمی دانستم که نقش استانم در تولید ناخالص ملی چه اندازه است مطالب اقای حسینی بسیار علمی دقیق و واقع بینانه بود به ایشون تبریک میگم
گرمسیر
Iran, Islamic Republic of
یدالله عدالت پناه
بعد از گذشت حدود ۴۰ سال از عمر پر برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران جای نگرانی است که هنوز محرومیت از حداقل امکانات زندگی (تحصیل و بهداشت) در کهگیلویه بزرگ وجود دارد.
Iran, Islamic Republic of
آقای سید ابراهیم یوسفی همین که نوشتین اگه بجای گچساران این ۲۰ درصد نفت در کردستان، یزد و اصفهان و سمنان و … تولید میشد الان خیابان های این استان ها از فرش طلا بود نشون میده که بقیه هم در کشور مثل تفکر شما عمل کردند که وضع اینجوریه. وقتی پول نفت گچساران به شهر گچساران نرسه دیگه فرقی نداره در شمال کشور خرج بشه یا در جای دیگری در استان به غیر از گچساران در هر دو صورت این کار بدور از عدالت هست وگرنه این مرز استانها یه چیز قرار دادی است چیزی که واقعی هست دودی هست که ما در گچساران از نفت می خوریم و سودی هست که نمیبینیم. پس چرا باید در جای دیگری از استان خیابان ها طلاکاری بشه وقتی اونها هم مثل بقیه کشور هیچ ارتباطی با نفت گچساران ندارن
گچسارانی
Iran, Islamic Republic of
واقعا ظلم میشه....چرا مردم حقشون رو مطالبه نمی کنند....
داروین علی پور
Iran, Islamic Republic of
با سلام و تشکر از دوست عزیزم جناب اقای حسینی نیک
مسئولین بدانند و شاید هم ندانند که بودن و نبودن آنها به برکت این مردم است وای به روزی که حب ریاست و پست ومقام بجای شاد کردن دل مردم را بگیردو حل کردن مشکلات رو بگیرد وای به روزی که شاد کردن دل نماینده و مسئول ارشد و یا بالاتر خود مهمتر از درد و مشکل مردم را شود. شاید هم مسئولان دلسوزی باشند که پیگیر حق مردمن خدایا مغرورشان نساز.مسئولین بدانند برکت حضورشان مردم است و مردم است و مردم
یاسوج
Iran, Islamic Republic of
بهمئی مظلوم است حداقل گچساران تاجگردون را دارد
کلانتری
متاسفانه اولین مشکل ما این است که بجای مطالبه خق خود ازبالادست ،طایفه ،طایفه ،شهرستان به شهرستان و... به جان هم افتاده ایم وهمیشه مشغول خودیم و درآرزوی نابودی دیگری واین ناشی از کوتاهی حوزه دید ماست .فقط جلوی پای خودرامی بینیم .ترک آذری کلان می بینددفاع کلی میکندباشجاعت مطالبه می کند فریادمی زندخودرادر گیرفرصت های کم ارزش شخصی قومی قبیله ای وخانوادگی نمی کند .بنگرید ماومسئولین ماچه کرده اند ؟وچه میکنند؟
کلانتری
Iran, Islamic Republic of
عالی احسنت قابل توجه دلالان
چه بگم
Iran, Islamic Republic of
زنگل ابای شروه بگین بگین بگین و داغ دل آخ و صد هزار آخ
خلال
Iran, Islamic Republic of
چه سود تهرانی ها بخورن نوش جونشون .. باید خودمون اعتراض کنیم
خلاص
Iran, Islamic Republic of
چه سود تهرانی ها بخورن نوش جونشون .. باید خودمون اعتراض کنیم
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1