تاریخ انتشار
دوشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۷:۳۹
کد مطلب : ۲۶۸۳۲۷

آموزش فنی و حرفه‌ای، ضرورت اشتغال پایدار

۸
۰
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
کبنا ؛علی رضا گرامی
در جهانی که هر روز شاهد تغییر و تحولات وسیع مبتنی بر تدبیرهستیم، کشورها ناگزیراز داشتن برنامه ای منسجم در مسیر این تحولات جهانی جهت بروز شدن هستند چرا که در غیر اینصورت محکوم به شکست و توسعه نیافتگی خواهند شد.
و بی شک در مسیر توسعه، انسان محور تمامی رویکردهای جدید است. به گونه ای که امروزه شاخص توسعه انسانی یکی از شاخص‌های مهم و اثر گذار در روند توسعه همه جانبه می‌باشد.
و اما برای توسعه انسانی چه باید کرد؟
یکی از مولفه های اصلی توسعه انسانی آموزش و توانمند سازی است و در میان این همه نوع آموزش، آموزش‌های فنی و حرفه ای یا مهارتی به دلیل ابعاد کاربردی و عملی بودنشان در ایجاد، تقویت و رشد قابلیت‌های انسانی سهم قابل توجهی دارند. به گونه ای که تمامی صاحب نظران اقتصادی به ضرورت سر مایه گذاری در زمینه آموزش‌های مهارتی تاکید دارند.
باید خاطر نشان کرد: آموزش‌های فنی و حرفه ای یا مهارتی انجام فعالیت‌هایی است که می‌تواند فرد را برای احراز شغل، حرفه و کسب و کار آماده کند یا کار آیی و توانایی وی را در انجام آن افزایش دهد.
توسعه آموزش‌های فنی و حرفه ای برای اقتصاد و فرهنگ و به ویژه شتاب دهی به فرآیند تولید امری حیاتی است: زیرا سرمایه گذاری‌های زیر بنایی و افزایش ابزار و تجهیزات و به‌طور کلی سرمایه فیزیکی بدون سرمایه انسانی بلا استفاده مانده یا به نحو اقتصادی کار آمد مورد بهره برداری قرار نمی‌گیرد.
از آنجایی که بیکاری از مشکلات اصلی ماست و با توجه به اینکه یکی از دلایل عمده بیکاری فقدان مهارت‌های مورد نیاز بازار کار از سوی جویندگان کار است سازمان آموزش فنی و حرفه ای می‌تواند نقش بسزایی در کاهش بیکاری ایفا کند. به همین علت یکی از اولویت‌های مهم در سرمایه گذاری‌های آموزشی در تمامی جوامع صنعتی توسعه و گسترش آموزش‌های فنی و حرفه ای است و این مهم از سوی نهادهای ذیربط بین المللی نظیر یونسکو و بانک جهانی به منزله یک استراتژی مهم به کشورهای در حال توسعه توصیه می‌شود.
و غیر از بعد اقتصادی، نقش این آموزش‌ها در تغییرات اجتماعی، فرهنگی به دلایل زیر مهم ارزیابی می‌شود:
کاهش سطح بیکاری، کاهش معضلات اجتماعی، کمک در جلوگیری از مهاجرت بی رویه جوانان به شهر، کاهش تبعات منفی بیکاری، افزایش سلامت و بهداشت روانی، افزایش امید به زندگی، توسعه عرصه زندگی، کار و حرفه، بهبود روابط اجتماعی و مناسبات انسانی و ..........
بنا بر این بیراه نیست که این جمله را بارها و بارها اعلام کنیم:
آموزش‌های فنی و حرفه ای کلید اشتغال پایدار کشورها و نادیده گرفتن این آموزش‌ها آسیب جدی به کشور وارد می‌سازد.
 
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما

دانشجو
Iran, Islamic Republic of
قطعا آموزش فنی و حرفه ای می تواند در امر اشتغال پیشگام باشد، خیلی عالی
شهابی
Iran, Islamic Republic of
درود بر مهندس دلسوز جناب آقای گرامی عزیز
وحید کمالی
Iran, Islamic Republic of
احسنت بر مهندس گرامی که همواره دغدغه حل مشکلات جوانان شهر گچساران را دارند .
مهر گچساران
Iran, Islamic Republic of
لطفا به جای شعار دادن عمل بفرمایید
جنابعالی از روزی که ریس سازمان فنی حرفه ای گچساران شدید لطفا گزارش بدید

۱-چند رشته جدید که به درد بازار کار شهرستان گچساران می خورد به وجود آوردید از زمان آقای افضلی تا جنابعالی لطفا گزارش بدید

۲-در زمان ریاست شما چه تغییرات شگرفی در سازمان اتفاق افتاده است

۳-باعث تعطیلی چند آموزشگاه و بیکار شدن چند نفر شدید به دلیل ایجاد رشته های موازی با آموزشگاهها در شهرستان

۴-چند بار پیگیر تعطیلی موسسات یا شرکتهای شدید که هیچ گونه صلاحیتی در امر آموزش ندارن شده اید و به جای حمایت از آموزشگاههای بخش خصوصی سازمان فنی حرفه ای با همین شرکت های خصوصی که البته موسسین این شرکتها که ......... با جنابعالی دارند بماند قرار داد آموزش بسته اید
روزی معلم خواهم شد
Iran, Islamic Republic of
دردو خدمت مهندس جناب آقای گرامی رئیس نمونه .
کارمند فنی و حرفه ای
Iran, Islamic Republic of
امید است که همه جویندگان کار به اهمیت و ضرورت مهارت آموزی در ایجاد اشتغال پایدار آگاه و به سوی مهارت آموزی گام بردارند.جناب مهندس گرامی بسیار عالی بود و خدا قوت
بی خیال
Iran, Islamic Republic of
دمت گرم اموزش خوب.حال کو کارش کو سرمایه
ولی دمت گرم بازم تو رییس دلسوز
حسن پور
Iran, Islamic Republic of
درود بر مهندس پرتلاش ودوست داشتنی .واقعا حق با شماست راه رسیدن به توسعه پایدار اشتغال است ودراین برهه از زمان تنها راه رسیدن به اشتغال آموزش های فنی وحرفه ای است.جای تقدیر از شما دارد چون از زمانی که سکان مدیریت مرکز آموزش فنی وحرفه ای شهرستان گچساران رابه دست گرفتی تحولات شگرفی در آموزش های شهرستان بوجود آوردید.جای تقدیر وتشکر دارد.
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1