کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

آموزش فنی و حرفه‌ای، ضرورت اشتغال پایدار

30 مرداد 1396 ساعت 7:39


علی رضا گرامی
در جهانی که هر روز شاهد تغییر و تحولات وسیع مبتنی بر تدبیرهستیم، کشورها ناگزیراز داشتن برنامه ای منسجم در مسیر این تحولات جهانی جهت بروز شدن هستند چرا که در غیر اینصورت محکوم به شکست و توسعه نیافتگی خواهند شد.
و بی شک در مسیر توسعه، انسان محور تمامی رویکردهای جدید است. به گونه ای که امروزه شاخص توسعه انسانی یکی از شاخص‌های مهم و اثر گذار در روند توسعه همه جانبه می‌باشد.
و اما برای توسعه انسانی چه باید کرد؟
یکی از مولفه های اصلی توسعه انسانی آموزش و توانمند سازی است و در میان این همه نوع آموزش، آموزش‌های فنی و حرفه ای یا مهارتی به دلیل ابعاد کاربردی و عملی بودنشان در ایجاد، تقویت و رشد قابلیت‌های انسانی سهم قابل توجهی دارند. به گونه ای که تمامی صاحب نظران اقتصادی به ضرورت سر مایه گذاری در زمینه آموزش‌های مهارتی تاکید دارند.
باید خاطر نشان کرد: آموزش‌های فنی و حرفه ای یا مهارتی انجام فعالیت‌هایی است که می‌تواند فرد را برای احراز شغل، حرفه و کسب و کار آماده کند یا کار آیی و توانایی وی را در انجام آن افزایش دهد.
توسعه آموزش‌های فنی و حرفه ای برای اقتصاد و فرهنگ و به ویژه شتاب دهی به فرآیند تولید امری حیاتی است: زیرا سرمایه گذاری‌های زیر بنایی و افزایش ابزار و تجهیزات و به‌طور کلی سرمایه فیزیکی بدون سرمایه انسانی بلا استفاده مانده یا به نحو اقتصادی کار آمد مورد بهره برداری قرار نمی‌گیرد.
از آنجایی که بیکاری از مشکلات اصلی ماست و با توجه به اینکه یکی از دلایل عمده بیکاری فقدان مهارت‌های مورد نیاز بازار کار از سوی جویندگان کار است سازمان آموزش فنی و حرفه ای می‌تواند نقش بسزایی در کاهش بیکاری ایفا کند. به همین علت یکی از اولویت‌های مهم در سرمایه گذاری‌های آموزشی در تمامی جوامع صنعتی توسعه و گسترش آموزش‌های فنی و حرفه ای است و این مهم از سوی نهادهای ذیربط بین المللی نظیر یونسکو و بانک جهانی به منزله یک استراتژی مهم به کشورهای در حال توسعه توصیه می‌شود.
و غیر از بعد اقتصادی، نقش این آموزش‌ها در تغییرات اجتماعی، فرهنگی به دلایل زیر مهم ارزیابی می‌شود:
کاهش سطح بیکاری، کاهش معضلات اجتماعی، کمک در جلوگیری از مهاجرت بی رویه جوانان به شهر، کاهش تبعات منفی بیکاری، افزایش سلامت و بهداشت روانی، افزایش امید به زندگی، توسعه عرصه زندگی، کار و حرفه، بهبود روابط اجتماعی و مناسبات انسانی و ..........
بنا بر این بیراه نیست که این جمله را بارها و بارها اعلام کنیم:
آموزش‌های فنی و حرفه ای کلید اشتغال پایدار کشورها و نادیده گرفتن این آموزش‌ها آسیب جدی به کشور وارد می‌سازد.
 
 
 


کد مطلب: 268327

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/note/268327/آموزش-فنی-حرفه-ای-ضرورت-اشتغال-پایدار

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1