تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۱۹
کد مطلب : ۲۵۵۴۵۲

دست سودجویان در آب سد کوثر؛ رهاسازی آب سد بر اساس تقویم کشت باشد / ۶۰۰ هکتار باغ دلی اولاد مومن با بحران کم‌آبی مواجه‌اند

۷
۰
کبنا ؛نشست کارگروه آب و کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد به ریاست استاندار کهگیلویه و بویراحمد و مدیران عضو با طرح موضوعات مختلفی از جمله جلوگیری از برداشت غیر قانونی آب توسط گوجه و هندوانه‌کاران برگزار شد.
به گزارش کبنا، پیش از ظهر امروز نشست کارگروه آب و کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد در چند دستور کار با حضور مهمانانی از وزارت نیرو و جهاد کشاورزی برگزار شد.
یکی از مباحث مهم این نشست چگونگی و نحوه رهاسازی آب سد کوثر برای زمین‌های زارعی منطقه خیرآباد بود که در همین خصوص جعفر گوهرگانی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به اقدامات مهمی که در زمینه آبیاری مکانیزه در منطقه خیرآباد صورت گرفته اظهار کرد: یکی از برنامه‌ها کشت چقندر قند در منطقه است که بتوانیم خوراک کارخانه قند یاسوج را تأمین کنیم و همچنین کشت ذرت یکی دیگر از اولویت‌های ما در منطقه است.
این مسؤول گفت: یک سری افراد سودجو بهره برداری غیر مجازی در منطقه از آب دارند که باید بر اساس تقویم کشت، رهاسازی آب در منطقه از سوی آب منطقه‌ای انجام شود.
وی گفت: درخواست ما این است که با هماهنگی و همکاری شرکت‌های تعاونی آب‌بران، آب در زمان معین و با توجه به تقویم کشت محصولات استراتژیک رهاسازی شود.

در این نشست سید موسی خادمی استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز تأکید کرد و دستور داد که رهاسازی آب از سد کوثر تنها بر اساس تقویم کشت باشد و جلوی کشت هندوانه و گوجه در منطقه گرفته شود.
وی افزود: آب را باید بر اساس جدول زمان‌بندی شده در منطقه رها کنند و امور آب هم موظف به رعایت این دستورالعمل است.
 

وضعیت باغات منطقه دلی اولاد علی مؤمن در فاصله ۲۰ کیلومتری شهر یاسوج از دیگر موضوعات این نشست بود که جعفر گوهرگانی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان نیز در این خصوص با بیان این که در این منطقه تنها برای ۲۰۰ هکتار پیش‌بینی تأمین آب از گذشته شده بود اظهار کرد: اما اکنون ۶۰۰ هکتار باغ در منطقه وجود دارد که تأمین آب آن با مشکل روبرو شده است.

نماینده باغداران دلی در این نشست با بیان اینکه باغات منطقه ۷۰۰ هکتار است اظهار کرد: با وضعیت موجود تنها دو راه وجود دارد یا این که همه درختان منطقه را قطع کنند و یا این که از هر راهی که شده برای آبرسانی به باغات منطقه دلی از سوی مسوولان اقدامی شود.

وی گفت: منطقه دلی در حالی در ۲۰ کیلومتری مرکز استان واقع شده که از محروم‌ترین نقاط کهگیلویه و بویراحمد است و هنوز نتوانسته‌اند برای رفع معضل کمبود آب کشاورزی آن اقدامی انجام دهند.

نماینده دیگری از باغداران دلی با بیان اینکه مصوبه‌ای از سال ۷۵ برای احداث سدی خاکی در منطقه وجود داشته است اظهار کرد: همچنین قرار بود که تعداد ۷ حلقه چاه آهکی در منطقه حفر شود که تنها ۳ چاه حفر شد و با این تعداد نمی‌توان ۷۰۰ هکتار را آبیاری کرد.

در این نشست استاندار کهگیلویه و بویراحمد در خصوص رفع مشکل باغات منطقه دلی تأکید کرد و گفت: در جاهایی هم کشاورزان نباید منتظر اقدام دولت باشند.

وی گفت: رفع مشکل دو راه‌حل کوتاه مدت و بلندمدت دارد که باید برای کوتاه‌مدت چاهی را که مد نظر باغداران است تجهیز کنیم.

نام شما

آدرس ايميل شما

ایرج
Iran, Islamic Republic of
با سلام به اقای گوهر گانی ا ولا آب سد کوثرفقط مربوط به خیراباد نیست دشت بزرگ لیشتر منتظر اب سد است و کشاروزان چشم براه دوما ایشان شرایط کشت چغندر را برای ما مهیا کنند بروی چشم ما چغندر می کاریم اما تا کنون از ایشان جز وعده ی تو خالی چیز دیگری عایدمان نشده باتشکر کشاورزی از لیشتر
احمدرضا
Iran, Islamic Republic of
لطفا به مسولین اب ونیرو بگویید ما از اعضای تعا ونی اب بران ناراضی هستیم نسبت به تعویض انها اقدام فرمایید
کشاورزی از لیشتر
South Africa
متن نظر شماباسلام خدمت جناب گوهرکانی عزیز:منطقه خیراباد روی هم رفته ۲۰۰هکتار هم سطح زیر کشت نداره و اصل زمینهایی که باید تحت پوشش شبکه ابرسانی قرار بگیرند منطقه لیشتر هست که دارای ۴ ایستکاه اب و چندین کیلومتر کانال رو باز و زیر زمینی میباشد که متاسفانه به دلیل عدم توجه بعد از چندین سال هنوز حتی یکی از ایستگاه ها راه اندازی نشده که متعاقب ان مردم مجبور به ابگیری مستقیم از کانال هستن که قطعا اب زیادی به هدر میره...وهمچنین سیستم فشار قوی که سالهاست زیر زمین هست داره کلا خراب میشه..قطعا اگه ایستگاه ها راه اندازی بشه عمده کشت منطقه ذرت و گندم میشه که اساس ساخت سد هم جهت خودکفایی در همین دو محصول میباشد..کشت هندوانه و گوجه هم بیشتر توسط افراد غیر بومی انجام میشه که از هر دو طرف فقط به ضرر مردم منطقه هست.اتفاقا کشاورزان واقعی منطقه که امرار و معاش اونها از طریق کشاورزی صرف هست از عدم اجازه کشت هندوانه و گوجه بوسیله اب سد استقبال میکنن....و دراخر امیدوارم دلیل نام نبردن از لیشتر که قطب کشاورزی استان هست سهوی بوده باشه نه اینکه قصد داشته باشن به بهانه کشت شدن هندوانه و گوجه اب منطقه رو قطع کنن..چون میلیاردها تومن سرمایه گذاری شده و هدر دادن منابع کشور کار منصفانه ای نیست...کشاورزی از لیشتر
واقع بين
Norway
بخدا قسم تعداد مسئولینی که حرف حق را می زنند و سیاست های خود را با رهنمودهای مقام معظم رهبری همسو میکنند اندکند.
چرا که حرفى از برنامه های خود در قطب کشاورزی استان(لیشتر) به میان نیامد.
مسعود
Iran, Islamic Republic of
/فقط حرف میزنه .فقط گچساران .فقط بستگان و اقربا . گوهرگانی باید بره
سرخابی
Iran, Islamic Republic of
جعفر خان استخدامها تموم شد چسبیدی به آبیاری گچساران.پس بقیه نواحی شهرستانها چی
واقع بين
Norway
متاسفانه مدیران همسو با سیاست های تعیین شده پیش نمی روند و علت نیز تشنگى مدیران در بحث قدرت است.
بحث های مطرح شده در این همایش بیشتر برای شکستن سکوت حال و روز پروژه هاى غیر کارشناسی آب منطقه ای در استان بود و رفع تکلیفی بود
هیولای خزر بعد از ۳۰ سال سر برآورد +عکس

هیولای خزر بعد از ۳۰ سال سر برآورد +عکس

هیولای دریای خزر نامی بود که ماموران سازمان سیا بر هواپیمای دوزیست عظیم الجثه ساخت روسیه ...
سرنوشت ترامپ

سرنوشت ترامپ

حتی اگر ترامپ و میلیون‌ها طرفدار وی در برهه کنونی نخواهند بپذیرند، با این حال باید بدانند ...
( تصاویر) جشن پیروزی هواداران بایدن /  پیام بایدن پس از پیروزی

( تصاویر) جشن پیروزی هواداران بایدن / پیام بایدن پس از پیروزی

نامزد حزب دموکرات که اغلب رسانه‌های آمریکایی پیروزی وی در انتخابات روز سه‌شنبه را اعلام ...
1