کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

دست سودجویان در آب سد کوثر؛ رهاسازی آب سد بر اساس تقویم کشت باشد / ۶۰۰ هکتار باغ دلی اولاد مومن با بحران کم‌آبی مواجه‌اند

25 خرداد 1396 ساعت 17:19


نشست کارگروه آب و کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد به ریاست استاندار کهگیلویه و بویراحمد و مدیران عضو با طرح موضوعات مختلفی از جمله جلوگیری از برداشت غیر قانونی آب توسط گوجه و هندوانه‌کاران برگزار شد.
به گزارش کبنا، پیش از ظهر امروز نشست کارگروه آب و کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد در چند دستور کار با حضور مهمانانی از وزارت نیرو و جهاد کشاورزی برگزار شد.
یکی از مباحث مهم این نشست چگونگی و نحوه رهاسازی آب سد کوثر برای زمین‌های زارعی منطقه خیرآباد بود که در همین خصوص جعفر گوهرگانی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به اقدامات مهمی که در زمینه آبیاری مکانیزه در منطقه خیرآباد صورت گرفته اظهار کرد: یکی از برنامه‌ها کشت چقندر قند در منطقه است که بتوانیم خوراک کارخانه قند یاسوج را تأمین کنیم و همچنین کشت ذرت یکی دیگر از اولویت‌های ما در منطقه است.
این مسؤول گفت: یک سری افراد سودجو بهره برداری غیر مجازی در منطقه از آب دارند که باید بر اساس تقویم کشت، رهاسازی آب در منطقه از سوی آب منطقه‌ای انجام شود.
وی گفت: درخواست ما این است که با هماهنگی و همکاری شرکت‌های تعاونی آب‌بران، آب در زمان معین و با توجه به تقویم کشت محصولات استراتژیک رهاسازی شود.

در این نشست سید موسی خادمی استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز تأکید کرد و دستور داد که رهاسازی آب از سد کوثر تنها بر اساس تقویم کشت باشد و جلوی کشت هندوانه و گوجه در منطقه گرفته شود.
وی افزود: آب را باید بر اساس جدول زمان‌بندی شده در منطقه رها کنند و امور آب هم موظف به رعایت این دستورالعمل است.
 

وضعیت باغات منطقه دلی اولاد علی مؤمن در فاصله ۲۰ کیلومتری شهر یاسوج از دیگر موضوعات این نشست بود که جعفر گوهرگانی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان نیز در این خصوص با بیان این که در این منطقه تنها برای ۲۰۰ هکتار پیش‌بینی تأمین آب از گذشته شده بود اظهار کرد: اما اکنون ۶۰۰ هکتار باغ در منطقه وجود دارد که تأمین آب آن با مشکل روبرو شده است.

نماینده باغداران دلی در این نشست با بیان اینکه باغات منطقه ۷۰۰ هکتار است اظهار کرد: با وضعیت موجود تنها دو راه وجود دارد یا این که همه درختان منطقه را قطع کنند و یا این که از هر راهی که شده برای آبرسانی به باغات منطقه دلی از سوی مسوولان اقدامی شود.

وی گفت: منطقه دلی در حالی در ۲۰ کیلومتری مرکز استان واقع شده که از محروم‌ترین نقاط کهگیلویه و بویراحمد است و هنوز نتوانسته‌اند برای رفع معضل کمبود آب کشاورزی آن اقدامی انجام دهند.

نماینده دیگری از باغداران دلی با بیان اینکه مصوبه‌ای از سال ۷۵ برای احداث سدی خاکی در منطقه وجود داشته است اظهار کرد: همچنین قرار بود که تعداد ۷ حلقه چاه آهکی در منطقه حفر شود که تنها ۳ چاه حفر شد و با این تعداد نمی‌توان ۷۰۰ هکتار را آبیاری کرد.

در این نشست استاندار کهگیلویه و بویراحمد در خصوص رفع مشکل باغات منطقه دلی تأکید کرد و گفت: در جاهایی هم کشاورزان نباید منتظر اقدام دولت باشند.

وی گفت: رفع مشکل دو راه‌حل کوتاه مدت و بلندمدت دارد که باید برای کوتاه‌مدت چاهی را که مد نظر باغداران است تجهیز کنیم.


کد مطلب: 255452

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/255452/دست-سودجویان-آب-سد-کوثر-رهاسازی-اساس-تقویم-کشت-باشد-۶۰۰-هکتار-باغ-دلی-اولاد-مومن-بحران-کم-آبی-مواجه-اند

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1