تاریخ انتشار
شنبه ۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۰۱
کد مطلب : ۲۴۴۶۷۳

تأثیر شبکه‌های اجتماعی و فضای سایبری بر استان کهگیلویه و بویراحمد

۲
۰
مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های مخاطبین کبنانیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.
کبنا ؛مهرزاد فولادیان
مقدمه
امروزه در زمینه فن آوری اطلاعات وارتباطات انقلابی عظیم به وجود آمده است به گونه ای که زندگی همه انسانهای روی زمین رو تحت تأثیروشعاع خود قرار داده است.
در دنیای پرمشغله امروز،انسانها دیگروقتی برای در کنارهم بودن پیدا نمی کنند به همین دلیل به دنبال راهی برای ارتباط با سایر افرادهستند،بنابراین فضای مجازی(شبکه های اجتماعی) از نتایج این انقلاب بستری مناسب برای این خواسته بشر به حساب می آید.
توضیحات:
دراستان کهگیلویه وبویر احمد هم هرچند هنوزاصالت وعشیره ای بودن رنگ بویی دارد اما تقریبا قریب به چهار الی پنج سالی هست که استفاده از شبکه های اجتماعی (نظیر اینستاگرام، تلگرام، واتساپ و...) کاملاً پذیرفته شده میباشد وهرلحظه به کاربران این شبکه ها افزوده میشودتاجایی که تصورنبودن شبکه های اجتماعی کم کم غیر ممکن به نظر میرسد.
این فضاها از لحاظی نقطه عطفی در مسیر آگاهی افراد به حساب میایند واز لحاظ دیگرباید زنگ خطر رادراین استان به صدا درآورد.
دراین مقاله به صورت خلاصه اشاره به فواید ومضرات شبکه های مجازی وراه حل های پیشگیرانه اشاره خواهد شد.
نقش‌های مثبت و فواید:
۱-عاملی موثر در اجتماعی شدن افراد.
فضای مجازی عاملی موثر ومفید در آشنایی افراد(بالاخص جوانان)با فرهنگهای دیگر اقوام حتی در دور ترین نقطه زمین به شمار میاد واین فرصت برای جوانان ما حتی اگر در دور افتاده ترین روستاهای استان هم باشند فراهم هستش تا به تبادل اطلاعات باسایر افراد بپردازند.که در نتیجه این امرباعث بالارفتن سطح آگاهی واطلاعات جوانان میشود،وازجهتی روابط اجتماعی رو هم به نحو احسن بهبود میبخشد.
۲-برداشتن فاصله جغرافیایی میان انسان‌ها.
همانطورکه مطلع هستید قبلا برای فرستادن یک نامه از چاپارهایی استفاده میشد که مسلماً باتوجه به بعد مکان،روزهاطول میکشید تا یک نامه به مقصد برسد،اما این روزها دیگر از اون شکل سنتی ووقت گیر فاصله گرفتیم وکافیه بعد از اتمام نوشتن پیغام یااضافه کردن مدیای خود در خانه یا هرجایی،از طریق شبکه های اجتماعی با فشردن دکمهsendبرای هرکسی هرکجای این کره خاکی فرستاد.
به قول جامعه شناس ونظریه پرداز رسانه ها،مارشال مک لوهان:
رسانه ها دنیا رو به دهکده جهانی تبدیل کرده است.
وهمینطورمک لوهان بر مبنای نوع ارتباط و تحول ابزار،ارتباط بشری راطبقه بندی نموده و در این راستا برای تاریخ بشر سه مرحله را ازهم تفکیک می کند :
۱- مرحله ی بدوی و بی سوادی
۲- مرحله ی ارتباط کتبی
۳- مرحله ی ارتباط الکترونیک
۳-بهبود کسب وکار وتجارت برای افراد.
فضای مجازی در زمینه تجارت هم فوایدجالبی دارد،از جمله ابزاری مناسب برای تبلیغات،همانطور که روزانه میبینید درشبکه های اجتماعی گروهها وپیج های متفاوت تبلیغاتی فعالیت دارند واجناس تاجران وفروشندگان رو به معرض دید افراد قرار میدهند که این مورد به جای خود واقعا تحسین برانگیز هستش.
ودیگر فواید...
خب اگه بخواهیم طرف دیگر سکه را هم رویت کنیم باید بگوییم که شبکه های اجتماعی برای افراد مشکل آفرین ومضر هستش.
نقش‌های منفی و مضرات:
۱-عاملی موثر در بروز اختلافات خانوادگی نظیر طلاق.
این روزها اگر گذرمان به جلوی دادگاههای خانواده استان بیفتد متاسفانه شاهد حضور افرادی هستیم که شبکه های اجتماعی باعث فروپاشی زندگیشان شده است.این فضاها حتی توانسته زندگی افراد استان عشیره ای مارو هم تهدیدکند.بنده یکی دوسال پیش که به خدمت مقدس سربازی مشغول بودم پرونده های بسیاری رو شاهد بودم که عامل اصلی جدایی افراد فقط وفقط شبکه های مجازی بوده است.
و اینجاست که باید زنگ خطر را به صدا درآورد!
متاسفانه زوجین یا حتی مجردهایی که نحوه استفاده درست از این شبکه ها رو نمیدانند یا توجه نمیکننداز لحاظ عاطفی دستخوش قرار میگیرند ودر بین زندگی زوجین نوعی طلاق به اسم طلاق عاطفی به وجود می اید که رفته رفته به طلاق واقعی می انجامد.
طلاق عاطفی به سردی رابطه میان زن و شوهر گفته می‌شود درواقع در این رابطه ضعف ارتباط عاطفی زن و شوهر منجر می‌شود به سردی تمامی روابطی که یک زوج می‌توانند با هم داشته باشند مانند رابطه روحی، جسمی، عاطفی و حتی گفتاری. وجود این مشکل در یک رابطه باعث بی‌مهری و کم شدن انرژی مثبت در خانواده می‌شود .زوج‌ها در بیگانگی دنیای یکدیگر گم شده‌اند و فقط برای هم حکم یک هم‌خانه یا یک مصاحب که به او عادت کرده‌اند را دارند. این افراد با فاصله‌ای که از لحاظ روحی و جسمی با یکدیگر دارند خط قرمزهایی را برای همدیگر مشخص کرده‌اند و هرکدام در خلوت خود دیگری را متهم می‌کند..
۲-فضایی نا امن برای اشتراک تصاویر و فایل‌های خصوصی افراد.
دراین مورد هم همه روزه پلیس فضای سایبری (P.Cyberspace) و فتا پرونده هایی روپیگیری میکند که افراد شاکی ازوجود تصاویر شخصی خود در فضای مجازی میباشند.
بله متاسفانه این فضاها وشبکه ها حالت نا امن دارند وتصاویرخصوصی افراد گاهی خواسته وگاهی ناخواسته دراین فضاها پخش میشود.
هرچند در قانون مجازات برای جرائم رایانه ای مجازات حبس وجزای نقدی درماده۹۶۷در نظر گرفته شده است اما بااین وجود شاهد افزایش روز به روز این نوع جرائم هستیم.پس بهتر است خود افراد نهایت دقت رو دراین فضاها داشته باشند.
۳-اعتیاد و کاهش توجه افراد در این فضاها.
استفاده بیش از حدهرچیزی حتی شبکه های اجتماعی میتواند باعث اعتیاد شود.
قطعا این روزها میهمانی ودید وبازدید ایام عید داشته اید وشاهد بوده اید که در یک جمع فامیلی که شاید بعداز ماهها همه دورهم جمع شده اند اما بیشترافراد با اینکه در جمع حضور فیزیکی دارند ولی تمام حواسها به گوشی وفضای مجازی وخواندن وگذاشتن کامنت های متفاوت هستش واین مساله باعث کاهش روابط وگفتمان های بین افراد شده است وبافرهنگ غنی قوم لرسازگار نیست،سابقا بزرگان درکنارهم جمع میشدند ونوعی رابطه مسالمت آمیز واجتماعی ودورهمی برقرار بود.
وهمچنین این فضاها ازلحاظ روانشناسی توجه وتمرکز افراد رو هم کاهش میدهد که این مورد هم خود عواقبی جبران ناپذیر رو در پی خواهد داشت.
۴-شکل گیری دوستی‌های مجازی.
یکی دیگر از مضرات این شبکه ها به وجود آمدن دوستی ای مجازی هستش،نکته قابل تامل این است که افرادی که در این فضاها باهم آشنا میشوند ممکن است بعدا اقدام به تشکیل زندگی بدهند،وممکن است
در زندگی مشترک گاهاً موفق باشند.
اما از آنجایی که این افراد در این فضاها در هنگام شروع روابط سعی براین میکنند که بهترین شخصیت رو از خود نشان بدهند پس در نتیجه زمینه شناخت برای یکدیگرتا قبل ازشروع زندگی فراهم نمیشود وافراد با این وضعیت وارد یک زندگی ورابطه میشوند وبعد از گذشت چند صباحی میبنند که هیچ گونه وجه اشتراکی باهم ندارند ونهایتا به جدایی میانجامد.
این یک مورد در شهرستانها وحتی روستاهای استان کهگیلویه وبویر احمدمتاسفانه رو به افزایش هستش وفضای مجازی وشبکه های اجتماعی در این چند سال آمار چشم گیری از روابط عاطفی بدون شناخت روپیاده کرده است.
و...
خب تا اینجا هم به فواید این شبکه ها اشاره شد وهم به مضرات،بنابراین باید یادمان باشد که فضای مجازی فی النفسه ابزاری برای بی هویتی ودستخوش قرار دادن ارزشها نیست.
پس این انتخاب ماست که تعیین میکند دنیای مجازی معنای فرصت یا تهدید داشته باشد .
راههای پیشگیری از بروز مضرات فضای مجازی:
۱- آموزش مهارت‌های لازم به نسل جوان
آشنا کردن جوانان مخصوصا دختران به آسیبهای فضای مجازی و آموزش راههای صحیح استفاده از فضای مجازی توسط خانواده‌ها به فرزندان خود می‌تواند از بروز مشکلات برای جوانان و خانواده‌ها جلوگیری نماید. خانواده‌ها نباید به تکنولوژی که آشنایی بدان ندارند را به راحتی در دسترس جوانان قرار دهند.
۲- نکشاندن روابط فضای مجازی به فضای واقعی
جوانان مخصوصا دختران نباید روابط در فضای مجازی را به دنیای واقعی سرایت دهند و با کسانی که هیچ سابقه آشنایی در دنیای واقعی ندارند، قرار و مدار در پارک و دانشگاه و ... بگذارند افراد سود جو به راحتی می‌توانند با کشاندن افراد به مکانهای مختلف از ایشان سوء استفاده نموده و یا مورد آزار و اذیت قرار دهند. دختران در این مورد باید بیشتر رعایت نمایند و با اندک آشنایی به جنس مخالف اعتماد نکنند و به حرفهایی عاشقانه و دلسوزانه دیگران دل نبندند تا از صدمات و لطمات غیر قابل جبران در امان باشند که پشیمانیهای بعدی سودی نخواهد داشت.
۳-عدم انتشار اطلاعات شخصی و خانوادگی
افراد باید نسبت به عدم انتشار اطلاعات و تصاویر و فیلمهای شخصی خود و خانواده حساسیت بالایی داشته باشند محل زندگی و آدرس منزل و محل کار پدر و مادر و مدرسه و دانشگاه و شماره تلفن و... از جمله مسایلی است که نباید به در فضای مجازی منتشر شوند. خانواده‌ها باید آگاهانه با این مسایل برخورد نموده و به فرزندان خود گوشزد نمایند که به هیچ عنوان به هیچ فردی نباید اطلاعات زندگی خود را بدهند تا از صدمات و لطمات برخی شیادان در امان بمانند.
باشد که با ورود خانواده‌ها به بحث اینترنت و فضای مجازی وباکم کردن تفاوت بین نسل ها و دادن آموزشهای لازم به فرزندان وتکنولوژی عصر حاضر که می‌تواند برای خانوادها مفید و مثمرثمر باشد تبدیل به تهدید و مشکل برای خانواده‌ها نشود.
پایان...
نام شما

آدرس ايميل شما

ویسی-جامعه شناس
Iran, Islamic Republic of
درووود.
مطلیتون جالبه ومن هم باید اشاره کنم هرچند فضای مجازی بستری رو برای ارتقاء سطح آگاهی فراهم کرده اما بی توجهی به آن وعدم آموزش به راحتی فضای جرم زا رو در استان توسعه داده وهمینطور در مورد رشد طلاق با شما کاملا موافقم دقیقا باید زنگ خطر رو به صدا در آورد.
امیدوارم همیشه باهر نوع تکنولوژی فرهنگ استفاده از آن هم همراه باشد.
آریایی
Iran, Islamic Republic of
احسنت برادر فولادیان.
مطالب مفید وموثری رو نوشتید.
براستی این انتخاب ماست که تعیین میکند دنیای مجازی معنای فرصت یا تهدید داشته باشد.
مال هر کجای استان که هستید به شما درووووود میفرستم.
راجع به این مساله که عاملی برای وقوع طلاق عاطفی هستش اشاره به جایی شده.
خسته نباشید.
وتشکری هم از مدیر محترم سایت
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1