تاریخ انتشار
دوشنبه ۱ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۲۲:۴۳
کد مطلب : ۲۱۲۴۲۳

روشنفکر: چرا از روح یگانگی سرزمین چهارفصل به بیگانگی تغییر نام استان رسیده ایم؟

۷۷
۰
کبنا ؛فعال سیاسی و فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد نسبت به تغییر نام استان واکنش نشان داد و گفت: کهگیلویه و بویراحمد همواره متکی به اتحاد مردمش و نقش آفرینی‌های هم سو توده مردم و نخبگان بوده است.
roshanfkr
به گزارش کبنا نیوز از یاسوج، بحث تغییر نام استان کهگیلویه و بویراحمد طی چند روز اخیر به بحث اول رسانه‌های استان تبدیل شده که در این مورد موافقان و مخالفان تغییر نام استان هرکدام نظر خاص خود را ارائه داده اند.
در این زمینه تصمیم گرفتیم نظر دکتر مهدی روشنفکر عضو هیئت علمی دانشگاه و از فعالان سیاسی و فرهنگی استان و همچنین کاندیدای انتخابات مجلس در دوره دهم را جویا شویم. ایشان در ابتدا ضمن تسلیت اربعین حسینی و گرامی داشتن یاد همه شهدای راه اسلام و نیز شهدای ایران زمین با اشاره به فضای نامطلوب کنونی خاطر نشان کردند که چنین اقداماتی که ریشه فرهنگی دارند نیازمند توجه دقیق تر و فراهم آوردن فضای گفت و گوی آرام و فراگیر می باشند.
متن این مصاحبه در ذیل تقدیم خوانندگان عزیز می شود.
۱-  جناب آقای روشنفکر چند روز اخیر بحث تغییر نام استان مطرح شد. نظر حضرتعالی درباره آنچه این چند روز گذشته را بیان فرمایید؟
ببینید قبل از هر چیز جا دارد؛ این نکته روشن شود؛ که بحث ریشه‌ای تغییر نام استان (حالا فارغ از همه‌ی مخالفت‌ها و موافقت‌ها) یک مقوله است و مطرح شدن این بحث و البته شیوه‌ی مطرح شدن آن و بخصوص فرایندی که قرار هست طی کند و در این بازه ی زمانی دو و سه هفته ای طی کرده است، مقوله ای دیگر.
هم چنین تا جایی که یاد دارم این بحث محدود به روزهای اخیر نبوده بلکه در سالهای گذشته و در زمان مسئولان قبلی نیز به آن پرداخته شد. طرح این مسئله از همان قدیم تاکنون یک اشکال اساسی داشت؛ بدین صورت که موضوع تغییر نام  استان یک مقوله فرهنگی است و چون مسائل فرهنگی ریشه در هویت اجتماعی و تاریخی مردم دارد به نظر بنده شیوه طرح این موضوع، فرایندی که گاهی طی شده است و حتی شیوه تصمیم گیری در این موضوع با اشکالاتی اساسی همراه بوده است. برای مثال انتظار می رفت که همه مخالفان و موافقان دلایل و نظرات خود را مستدل، منطقی و به دور از مسائل حاشیه ای و احساسی ارائه دهند. البته قبل از طرح این استدلال ها، انتظار مهم تر از متولیان امر بود که فضای همدلی و گفتگوی آرام میان نخبگان اجتماعی و علمی را برای طرح این دیدگاهای مخالف و موافق فراهم آورند.
۲-  آقای روشنفکر آیا ضرورتی برای تغییر نام استان وجود دارد؟
کهگیلویه و بویراحمد با وجود همه کم لطفی هایی که در حقش شده است، ( حالا چه به دلیل شیوه مدیریتی بعضا نادرست و چه به دلیل سیاست گذاری های ناهماهنگ خارج از آن) شکل گیری آن، وجود آن و بخصوص نقش آفرینی های آن در برهه های حساس تاریخی متکی به اتحاد مردمش و نقش آفرینی‌های هم سو توده مردم و نخبگان بوده است.
حال جای این پرسش است که برای طرح این موضوع در مقطع کنونی؛ آیا این مسائل در نظر گرفته شده اند؟ آیا این پیشینه تاریخی و اتحاد مردمی در نظر گرفته شده اند؟ قرار نیست همه چیز را با هم قاطی کنیم اما آیا انرژی ای که بر سر موضوع تغییر نام استان گذاشته می شود، قرار هست ما را از مشکلاتی چون: بیکاری جوانان، فروپاشی خانواده‌ها، طلاق همسران، آمار بالای خودکشی و ... غافل کنند؟
۳-  چه توصیه ای به مسئولان و مخالفان و موافقان دارید؟
بنده توصیه ام به همه این است که بیایید کمی تامل کنیم؛ چرا امروز به این نقطه رسیدیم؟ چرا ما از روح یگانگی سرزمین چهارفصل بودن به بیگانگی تغییر نام استان رسیده ایم؟ چرا اقدامات و اظهار نظرهای ما به شکلی است که مردم شریف بخشی از این جغرافیای زرخیز احساس کنند در تلفظ نام ظاهری استان، منطقه آنان جایی ندارد و از طرف مقابل مردم عزیز بخش دیگری  از همین جغرافیا احساس کنند که علیه آنها توطئه سیاسی صورت گرفته و به هویت تاریخی و فرهنگی آنان حمله شده است؟ پاسخ این سوال قطعا در رفتارهای بعضی از مسئولین ما نهفته است. رفتارهایی که مردم شریف این استان را از یگانگی متفق به بیگانگی متفرق رسانده است.
علی ای حال شرط تصمیم گیری درست و پیشرفت همه جانبه استان این است که، ضمن در نظر گرفتن حوادث گذاشته، نگاه ما یک نگاه به آینده باشد، برنامه ی ما یک برنامه ی برای آینده باشد. خوب یا بد، به جا یا بی جا، به موقع یا بد موقع؛ به هر حال امروز رسیده ایم به نقطه ای که بحث غالب فضای استان ما شده است تغییر نام استان. یک بحث حساس، با نظرات مختلف و گوناگون که شاید در زمان کنونی تبدیل به یک تهدید قومی، قبیله ای و منطقه ای نیز شده است هرچند که خود می توانست یک فرصت ارزشمند باشد.
۴-  لطفا شفاف بفرمایید چگونه بحث تغییر نام، می توانست یک فرصت ارزشمند باشد؟
طرح چنین مقوله هایی گاهی می تواند زمینه گفتگوی فراگیر میان نخبگان اجتماعی، علمی، بزرگان، معتمدین و تصمیم گیران همه جغرافیای استان را فراهم آورد. چنین مسائل چالشی ای اگر مسیر درستی را طی کنند تمرینی می شوند که همه ما یاد بگیریم که احترام به افکار عمومی و هم اندیشی با نخبگان شرط اساسی یک تصمیم گیری درست می باشد.
چرا یک فرصت ارزشمند؟ زیرا که به هر حال سبب شده است که مردم ما و بخصوص نخبگان و جوانان ما، بار دیگر چه به صورت گروه های مجازی و چه به شکل های دیگر دور هم جمع شوند و به گفت و گو بنشینند. و حتی شاید مناظره‌های مکتوب و مسائل دیگر شکل بگیرد. بلا شک هر چقدر که این گفت و گوها، مناظره ها و مسائل مطرح شده بیشتر در چارچوب احترام به حرف و عقیده ی مخالف و رعایت اخلاق باشد؛ مردم ما و نخبگان ما از این فرصت نهایت استفاده و بهره را در جهت پیشرفت این استان و فرهنگ سازی بهتر برده اند.
۵-  شرایط کنونی را چگونه ارزیابی می کنید؟ آیا صراحتا نظری موافق یا مخالف در رابطه با تغییر نام استان دارید؟
شرایط کنونی به نظر بنده نشان می دهد فضایی که باید فراهم می شد، تمهیداتی برای آن پیش بینی نشده بود و حتی زمینه واکنش های تند و ادبیات بعضا توهین آمیز فراهم شد. شرایط کنونی همگی حکایت از نوعی شتاب زدگی چه در زمینه طرح و فرایند موضوع و چه در زمینه ارائه نظرات دارد.
اشتباه ما دقیقا در همین اظهارنظرهای فردی است؛ اگر ما ادعا می کنیم فضای همگانی و گفتگوی فراگیر در میان همه مناطق جغرافیایی و همه اقشار مردم عزیز باشد. پس باید یاد بگیریم اصل اساسی، تصمیم گیری " بر اساس دیدگاه اکثریت و البته با احترام به دیدگاه اقلیت" می باشد.
-  برای حضرتعالی آرزوی موفقیت داریم
من هم برای شما، همه مردم و مسئولان استان آرزوی شادی، سربلندی و عاقبت بخیری دارم. هم چنین جا دارد در پایان تاکید کنم که شاید مهم تر از تغییر یا عدم تغییر نام استان آن فرایندی است که برای رسیدن به این تغییر یا عدم تغییر طی می شود، مهم آن فضایی است که ایجاد می شود، بنابراین امیدوارم که با سعه صدر و تصمیم گیری درست مسئولان اگر قرار هست مسیری طی شود؛ وارد شدن به این مسیر و ادامه دادن آن پشتوانه ی حداکثری و فکری نخبگان و نتیجه و خروجی آن همراهی و تائید حداکثری مردم استان کهگیلویه و بویراحمد را با خود به همراه داشته باشد. که غیر از این را در جهت توسعه استان و به صلاح سطح زندگی مردم استان نمی دانم.
نام شما

آدرس ايميل شما

انصاری
Iran, Islamic Republic of
درود بر نماینده اینده دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی درود بر صلابتت
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
مرحبا به این تحلیل
تک تک جملاتش سنجیده و منطقی بود.
Iran, Islamic Republic of
درود بر شما
یاسر
Iran, Islamic Republic of
آفرین به بزرگ مرد ایل تامرادی
یاسر
Iran, Islamic Republic of
نمی دونم آگه اسم استان عوض شه چه دردی از مردم کم می شه
.
Iran, Islamic Republic of
نمی دونم آگه اسم استان عوض شه چه دردی از مردم کم می شه
.
Iran, Islamic Republic of
.
Iran, Islamic Republic of
واقعا مطلبی خوبی رو بیان کردی
Iran, Islamic Republic of
درود به حاج مهدی روشنفکر
Iran, Islamic Republic of
????
کریم
Iran, Islamic Republic of
تو اوج مخالفتها حرفی نزدی این محافظه کاری بدرد خودت میخوره
بویراحمد
Iran, Islamic Republic of
سواد..
بیان ..
محافظ کاری بیست
بویراحمدی
Iran, Islamic Republic of
مرحبا با این سخنان سنجیده...په نه په میخاستی مثل فلانی وفلانی بیاد بد وبیراه به زمین وزمان بگه..بخدا در حد واندازه یک وزیرکشور حرف زدی
یا زهرا
Iran, Islamic Republic of
کامنت گذاران کمی با انصاف باشید: محافظه کاری نکرده، گفته احترام به نظر اکثریت...انصافا حرفاش کاملا متین سنجیده دقیق و از حس دلسوزی برای همه استان بوده
دنای سرافراز
Iran, Islamic Republic of
روشنفکر جان خوب بود، افرین افرین!! نه حضرت عباسی داره ازت خوشم میاد
ممدو
Iran, Islamic Republic of
افسوس برای اونهایی که میخاستن بویراحمد را به دست شما بدهند خودت هم نمیدونی چی گفتی !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ممیرو
Iran, Islamic Republic of
روشنفکر نسبت به بهرامی و هدایت خواه و نیکبخت خیلی سنجیده تر حرف زده....البته ما به هیچ بزرگواری جسارت نمی کنیم ولی یک شخصیت بزرگ اجتماعی باید احساسی و عجولانه و چماقی حرف نزنه
ن
Iran, Islamic Republic of
..
حامدشاهرخ زاده
Iran, Islamic Republic of
درودفراوان خدمت دکترروشنفکرنماینده دورآیندبویراحمدودنا
Iran, Islamic Republic of
بالاخره شفاف بودن چیزخوبیه متاسفم که خودت هم نمیدونی چه موضعی داری،
احمدآخش ازچناربرم
Iran, Islamic Republic of
عرض سلام و خسته نباشیددارم خدمت دکتر مهدی روشنفکر ازایل بزرگ تامرادی و از سرزمین چهارفصل استان کهگیلویه وبویراحمد،ایشان بیانات ونظرات خوبی را در مورد تغییر نام استان مطرح نمودند
احمدآخش ازچناربرم
Iran, Islamic Republic of
درود فراوان خدمت دکتر روشنفکر،خیلی خوب نظر دادن
هم استانی
Iran, Islamic Republic of
یکی از دوستان گفتن که تو اوج مخالفتها هیچ اظهار نظری نداشتند، بینش سیاسی یعنی همین بعضیا بدور از تحلیل و آگاهی کامل این یکی دو هفته که بحث تغییر نام استان مطرح شد شروع به بحث های احساسی و همچنین بحث و جدل به دور از یک تحلیل مناسب داشتن که طبیعتا قدرت تحلیل و یکجانبه گری اونا را نشون داد ولی جناب دکتر روشنفکر اظهار نظر معقول و منطقی داشتند که این یک فرصت بود میشد صاحب نظران بشینند با هم تبادل اطلاعات و تجزیه و تحلیل کنند ولی نشان دادند که این ظرفیت هنوز برای مسئولین استانی و صاحب نظران سیاسی استان به اصطلاح هنوز تعریف نشده است ولی ایشان تو تمام دوران فعال سیاسیشون که بالغ بر ۳۰ سال می باشد هیچگاه نه اظهار نظر ناسنجیده داشته اند و نه احساسی اظهار نظر کردند و نه هیچگاه یکجانبه به مسائل مختلف سیاسی استان و روز نگاه داشتند،
استانداری
Iran, Islamic Republic of
.. ایل تامرادی رو بردی.. مثل مرد یا بگو موافقم و یا مخالف.....
Iran, Islamic Republic of
خودش نفهمیدچی گفت ادمی نمی تونه داخل استان خودش یه تصمیمی بگیرچطورمیخادنماینده ملت درمجلس بشه
United Arab Emirates
مرد خوبی هستی اما بیشتر نه خودت را خراب کن نه ایل تامرادی را .به درس و مشقت برس
حمید
Iran, Islamic Republic of
دکتر این مصاحبه نوع نگاه روشن بینانه دکتر روشنفکر را نشان می دهد
احترام به شعور وخرد جمعی می بایست ملاک عمل قرار گیرد
گچسارانی
Iran, Islamic Republic of
آفرین دکتر روشنفکر
ایشان رای مردم را و میزان منطقی بودن دلایل موافقان و مخالفان را ملاک تغییر دانسته
به این میگن یک انسان متفکر و متشخص
که دور از تعصبات قبیله ای حرف زده
Iran, Islamic Republic of
درود بر شما
بهترین نظر و بهترین دیدگاه ??
Iran, Islamic Republic of
ای کاش بقیه هم با اصول و منطق و نظر می دادن مثل شما
Iran, Islamic Republic of
حاج روشنفکر به نظر من حرف درستی زده آید و به جای همه تصمیم نگرفته آید و به همه حق انتخاب داده آید و این نشانه انصاف و عدالت شماست
Iran, Islamic Republic of
آقای محترم کدام محافظه کاری حاج روشنفکر تنها جبهه گیری نکرده اند و به همه حق اظهار نظر داده اند و آنچه خود مردم استان می پسندن را الویت قرار داده اند
Iran, Islamic Republic of
تامرادی
jhlvhnd
Iran, Islamic Republic of
در جواب کریم و بویراحمد باید بگم چه نیازی به کسی دارد که بخاد محافظه کاری کند و ضمنا سواد و بیانش از زارع بهتره...
بویراحمد محروم
Iran, Islamic Republic of
کامنت یازده اگه سواد داری متن وتحلیل بسیار اموزندهای بود احسن.....
یک رو
Iran, Islamic Republic of
اولا شفاف نگفتند مخالف است یا موافق
دوما اگر فردی به قول خودش ساستمدار است باید نظر صریح و شفاف بده چون آگاهی های مردم بالا رفته و نمی شود با دو پهلو صحبت کردن همه را راضی کرد .
سوما ادبیات بکار رفته در مصاحبه از سطح پایینی برخوردار است .به عبارت بهتر سطح سواد خوب نیست .
مارگون
Iran, Islamic Republic of
خودش هم نمیدانه چی نوشته اگه این نماینده بویراحمد بشه چه برسر این مردم میاد
اصغر
Romania
احسن به این پاکیت و صداقتت
استان زاگرس
Iran, Islamic Republic of
درود بر روشنفکر مردی با صلابت از استان زاگرس
بویراحمد
Iran, Islamic Republic of
کسی که اینقد محافظه کاری میکند پیداست که فردا هم ..رمیشه .. به درد مردم نمیخوره جسارت مهمه مطمعن باش دور بعد یک سوم ارای قبلیت رونمیاری
ابوذرحقدوست
Iran, Islamic Republic of
نظرات جالب وخواندنی بود..دیدگاهی که اگه هردو طیف مخالف وموافق بتوانند از ان استفاده کنند وبدور ازتعصب بپذیرند..هم اینکه گفته اند تغییرنام اگرموجب تغییراتی شود خوب است وهم اینکه مشکلات بزرگتری از این تغییر نام داریم..احترام به رای اکثریت کلیدحل این مشکل میباشد
Iran, Islamic Republic of
بسیار درست
درود بر مرد بزرگ کهگیلویه و بویراحمد حاج مهدی روشنفکر
Iran, Islamic Republic of
بسیار عالی?? اصل اساسی، تصمیم گیری ” بر اساس دیدگاه اکثریت و البته با احترام به دیدگاه اقلیت” می باشد.
متنی بسیار حساب شده و درست
برنوبدستان گجستان
یاد نبرد سخت تنگ تامرادی .... دشمن گریخت از مهلکه با نامرادی

اسکندریونان را ماراه بستیم ......ما لشکرمحمود افغان راشکستیم ..
سقاوه مارگون لوا .لوداب. جی تامرادی...مرزش ازسایا ته تا ایل بختیاری....
Iran, Islamic Republic of
احسن بر دکتر روشنفکرخیلی منطقی فرمودی
1214
Iran, Islamic Republic of
ایشان نگفتند مخالف هستند یا مخالف میترسیم اگه رفت مجلس موضع گیریش مثل همین مصاحبه اش باشه
محمود
Iran, Islamic Republic of
درود بر حاج مهدی
ممدو
Iran, Islamic Republic of
خودت هم نمیدونی که چی گفته ای!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
پور اسلام
Iran, Islamic Republic of
مرحبا بر این شور شعور وتحلیل افتخار میکنیم کر بویراحمدی
میرزایی
Iran, Islamic Republic of
بهت افتخار میکنیم کر شیر و شجاع بویراحمد حاج مهدی یا مهدی
تامرادی
Iran, Islamic Republic of
آقای روشنفکر مگر ..در نبود عوضش کردی نام مهدی حلا چه اشکالی دارد فرق . با مهدی چه چیزی را اثبات کرد اگر باتغیر نام استان مخالفی چرااسم خودت راعوض کردی بد بخت وایل تامرادی که شما دارید ..ان می کنید
Iran, Islamic Republic of
کامنت۱۵ ، حتما سواد نداری
؟
Iran, Islamic Republic of
ککاگری تامرادی زبانزده اما نه سی ویچو...
ت
Iran, Islamic Republic of
دکتر از شما بعیده این حرفا
Hossin
Iran, Islamic Republic of
درود بر شما.احسن بر غیرت شما.نطق عالی بود
Iran, Islamic Republic of
آفرین به این نظر آقای روشنفکر به این میگن دموکراسی درود بر شما
پس باید یاد بگیریم اصل اساسی، تصمیم گیری ” بر اساس دیدگاه اکثریت و البته با احترام به دیدگاه اقلیت” می باشد.
Iran, Islamic Republic of
در جواب به کامنت ۱۹ (یک رو ) اولا این یک اظهار نظر است و یک مقاله علمی نیست پس بهتره به جای ایراد گرفتن و حسادت های خود را خالی کردن در مورد موضوع مورد نظر نظر دهید و ای کاش افرادی مثل شما استانو ترک کنید که همین حسادت های شما ست که میدان رو بر سیاست مدار هایی مثل حاج روشنفکر بسته اند و اجازه پیشرفت به استانمونو نمیدن
Iran, Islamic Republic of
درود بر حاج مهدی روشنفکرکه مثل اکثر افراد سیاسی نظر خود را در الویت قرار نداده و نظر مردم کهگیلویه و بویراحمد را بر همه چیز مهمتر دونسته
Iran, Islamic Republic of
سلام و درود بر روشنفکر عزیز و با درایت
خوشحال شدم که نظر دادین منتظر نظر شما بودم
Iran, Islamic Republic of
من به عنوان یک گچسارانی ناراضی از اسم استان از اقای روشنفکر تشکر میکنم که حداقل به جای همه تصمیم نگرفتن و حق را با اکثریت میدونن
Iran, Islamic Republic of
بزرگ مرد سیاسی استان کهگیلویه و بویراحمد حاج مهدی روشنفکر از اظهار نظر منطقی شما کمال تشکر رو دارم و اینکه ممنون از شما که عجولانه و احساسی نظر نداده آید و سعی در وحدت استان دارید تا تفرقه درود بر شما
جهانبخش
Romania
سلام و درود بر ابرمرد سیاست و فرهنگ وتحلیلگرهمه جانبه نگر واقعا چه با شکوه و متین فرمودی و بیانات شما نشانگرافق دید وسیع شما و احترام به خواست عموم وبی توجهی به موضع گیری های هیجانی بدون پشتوانه علمی و منطقی میباشد
ککا مهدی
Iran, Islamic Republic of
به عنوان عضو بسیار کوچکی از ایل تامرادی بسیار ناراحت شدم که شما چنین اظهار نظر کردی این همه ازت سوال میشه موافقی یا مخالف مثل اینکه ترس داری شجاعانه نظرت را مطرح کنی درود خدا بر کی نصر بهادر /کی حمدالله بهادر /کی جمشید یزدان پناه /ملا حمزه پردل /ایمور نیرومند /سرافراز اردشیری / ووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووکه آبرو وافتخار ایل بودند وهستند اون وقت شما میخاهید پا بذارید جای پای اینان مثل شیر در مقابل رژیم پهلوی ایستادند شما جرات یه اظهار نظر کوچک را هم نداری
دکتر بهادری منش از ایل اقایی
Iran, Islamic Republic of
خداوکیلی امیدوار شدم با این نوع دیدگاه،حرف آقای دکتر روشنفکر فصل الخطاب هست.بسیار عالی ومتین بیان کردند.
با انصاف
Iran, Islamic Republic of
با سلام . من در انتخابات مخالف شما بودم. اما الان فهمیدم که اشتباه کردم. تنها کسی که میتونه به قوم گرایی و محرومیت استان خاتمه بده شمایید . افرین بر منطق شما . درود بر شما.
Iran, Islamic Republic of
آقای روشنفکر در این فضا سیاسیون قصد ماهی گرفتن از آب گل آلود را دارند. محافظه کاری و سری نشان دادن به درد خودت میخوره دلاور
حونی آغا
Iran, Islamic Republic of
، مرحبا بر دایی شیروم
یاسرهاشمی
Iran, Islamic Republic of
مرحبا.درست گفتند نظراکثریت
جنترمن
Iran, Islamic Republic of
جدی جدی خودت میدونی چه گفته ای آخ تا قیامت ایجوری میخواستی بویراحمد را مدیریت کنی!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
نگین تاجی از ایل تیر تاجی
Iran, Islamic Republic of
به نظر میاد دیدگاه وبیان دکتر روشنفکر یک سروگردن از اقای زارع بالاتر باشه
زاگرس
واقعا من آقای روشنفکر را نمیشناسم اما این تحلیلشون نشون میده که آدم فرهیخته و با شخصیتی هستند الکی ۳۷ هزار رای نیورده واقعا استان ما از این افراد کم داره
خدارحم
Iran, Islamic Republic of
اگه رفت تو مجلس دیگه همون جا پس می مونه روشنفکر کجا بود این نصف هدایت خواه هم نیست
بنگرو
Iran, Islamic Republic of
جناب روشنفکر که بویراحمدی نیست ولی ..ل کرد به نام تامرادی در صورتی که تامرادی ها شیرانی همچون کی نصر /کی جمشید/ کی امیر /کی حمداله/ ایمور نیرومند //اردشیری/ ووووووووووووداشتند ودارند جناب روشنفکر نتونست بگوید مخالف یا موافق تغییر نام استانه
خدارحم
Iran, Islamic Republic of
خودش و هدایت خواه مثل هم هستند که ..
خدارحم
Iran, Islamic Republic of
اخی برار برار برار که من حوزه فرهنگ و..
Iran, Islamic Republic of
بنده از طایفه اولاد علی مومن هستم هیچ رابطه ای با اوندارم اما انصافا خیلی شفاف صحیح فرمود من مخالفم اما رای اکثریت را درنظر بگیرد به نظربنده روشنفکر هم سیاسی هم اجتماعی هم منطقی حرف زد
خرامان
Iran, Islamic Republic of
رورت تغییر نام استان چندان موضوع مهمی نیست که باعث ایجاد واکنش هایی در سطوح مختلف مسولین یا مدیران کلان شود کاش همگرایی بوجود می آمد برای الحاق استان به یکی از استان های همجوار. شاید باعث تغییری در وضعیت اسفبار و دردناک مشکلات لوث شده ی این بیغوله و بحساب آمدن این خطه ی زرخیز و بی مسؤل در کشور شود. ای کاش استان ما جز بخش ها یا حتی روستاهای اصفهان یا شیراز یا بوشهر و خوزستان بود.
رفتار خوارج‫‌گونه برخی مدعیان!

رفتار خوارج‫‌گونه برخی مدعیان!

حتی چندی قبل نیز این بی مسئولیتی و تکبر ناشی از عدم پاسخگویی، باعث شد که مدیر مسئول روزنامه ...
بازخوانی تاریخ ترورهای نافرجام یک آیت الله

بازخوانی تاریخ ترورهای نافرجام یک آیت الله

امروز هفتم آبان سالروز سومین ترور نافرجام سیدحسن طباطبایی معروف به سیدحسن مدرس است. هم ...
انتخابات آمریکا و چشم انداز قیمت دلار در ایران

انتخابات آمریکا و چشم انداز قیمت دلار در ایران

میثم‌ رادپور درباره اینکه اگر ترامپ پیروز شود چه اتفاقی رخ خواهد داد، گفت: «همین مسیرادامه ...
1