کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

روشنفکر: چرا از روح یگانگی سرزمین چهارفصل به بیگانگی تغییر نام استان رسیده ایم؟

1 آذر 1395 ساعت 22:43


فعال سیاسی و فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد نسبت به تغییر نام استان واکنش نشان داد و گفت: کهگیلویه و بویراحمد همواره متکی به اتحاد مردمش و نقش آفرینی‌های هم سو توده مردم و نخبگان بوده است.
roshanfkr
به گزارش کبنانیوز از یاسوج، بحث تغییر نام استان کهگیلویه و بویراحمد طی چند روز اخیر به بحث اول رسانه‌های استان تبدیل شده که در این مورد موافقان و مخالفان تغییر نام استان هرکدام نظر خاص خود را ارائه داده اند.
در این زمینه تصمیم گرفتیم نظر دکتر مهدی روشنفکر عضو هیئت علمی دانشگاه و از فعالان سیاسی و فرهنگی استان و همچنین کاندیدای انتخابات مجلس در دوره دهم را جویا شویم. ایشان در ابتدا ضمن تسلیت اربعین حسینی و گرامی داشتن یاد همه شهدای راه اسلام و نیز شهدای ایران زمین با اشاره به فضای نامطلوب کنونی خاطر نشان کردند که چنین اقداماتی که ریشه فرهنگی دارند نیازمند توجه دقیق تر و فراهم آوردن فضای گفت و گوی آرام و فراگیر می باشند.
متن این مصاحبه در ذیل تقدیم خوانندگان عزیز می شود.
۱-  جناب آقای روشنفکر چند روز اخیر بحث تغییر نام استان مطرح شد. نظر حضرتعالی درباره آنچه این چند روز گذشته را بیان فرمایید؟
ببینید قبل از هر چیز جا دارد؛ این نکته روشن شود؛ که بحث ریشه‌ای تغییر نام استان (حالا فارغ از همه‌ی مخالفت‌ها و موافقت‌ها) یک مقوله است و مطرح شدن این بحث و البته شیوه‌ی مطرح شدن آن و بخصوص فرایندی که قرار هست طی کند و در این بازه ی زمانی دو و سه هفته ای طی کرده است، مقوله ای دیگر.
هم چنین تا جایی که یاد دارم این بحث محدود به روزهای اخیر نبوده بلکه در سالهای گذشته و در زمان مسئولان قبلی نیز به آن پرداخته شد. طرح این مسئله از همان قدیم تاکنون یک اشکال اساسی داشت؛ بدین صورت که موضوع تغییر نام  استان یک مقوله فرهنگی است و چون مسائل فرهنگی ریشه در هویت اجتماعی و تاریخی مردم دارد به نظر بنده شیوه طرح این موضوع، فرایندی که گاهی طی شده است و حتی شیوه تصمیم گیری در این موضوع با اشکالاتی اساسی همراه بوده است. برای مثال انتظار می رفت که همه مخالفان و موافقان دلایل و نظرات خود را مستدل، منطقی و به دور از مسائل حاشیه ای و احساسی ارائه دهند. البته قبل از طرح این استدلال ها، انتظار مهم تر از متولیان امر بود که فضای همدلی و گفتگوی آرام میان نخبگان اجتماعی و علمی را برای طرح این دیدگاهای مخالف و موافق فراهم آورند.
۲-  آقای روشنفکر آیا ضرورتی برای تغییر نام استان وجود دارد؟
کهگیلویه و بویراحمد با وجود همه کم لطفی هایی که در حقش شده است، ( حالا چه به دلیل شیوه مدیریتی بعضا نادرست و چه به دلیل سیاست گذاری های ناهماهنگ خارج از آن) شکل گیری آن، وجود آن و بخصوص نقش آفرینی های آن در برهه های حساس تاریخی متکی به اتحاد مردمش و نقش آفرینی‌های هم سو توده مردم و نخبگان بوده است.
حال جای این پرسش است که برای طرح این موضوع در مقطع کنونی؛ آیا این مسائل در نظر گرفته شده اند؟ آیا این پیشینه تاریخی و اتحاد مردمی در نظر گرفته شده اند؟ قرار نیست همه چیز را با هم قاطی کنیم اما آیا انرژی ای که بر سر موضوع تغییر نام استان گذاشته می شود، قرار هست ما را از مشکلاتی چون: بیکاری جوانان، فروپاشی خانواده‌ها، طلاق همسران، آمار بالای خودکشی و ... غافل کنند؟
۳-  چه توصیه ای به مسئولان و مخالفان و موافقان دارید؟
بنده توصیه ام به همه این است که بیایید کمی تامل کنیم؛ چرا امروز به این نقطه رسیدیم؟ چرا ما از روح یگانگی سرزمین چهارفصل بودن به بیگانگی تغییر نام استان رسیده ایم؟ چرا اقدامات و اظهار نظرهای ما به شکلی است که مردم شریف بخشی از این جغرافیای زرخیز احساس کنند در تلفظ نام ظاهری استان، منطقه آنان جایی ندارد و از طرف مقابل مردم عزیز بخش دیگری  از همین جغرافیا احساس کنند که علیه آنها توطئه سیاسی صورت گرفته و به هویت تاریخی و فرهنگی آنان حمله شده است؟ پاسخ این سوال قطعا در رفتارهای بعضی از مسئولین ما نهفته است. رفتارهایی که مردم شریف این استان را از یگانگی متفق به بیگانگی متفرق رسانده است.
علی ای حال شرط تصمیم گیری درست و پیشرفت همه جانبه استان این است که، ضمن در نظر گرفتن حوادث گذاشته، نگاه ما یک نگاه به آینده باشد، برنامه ی ما یک برنامه ی برای آینده باشد. خوب یا بد، به جا یا بی جا، به موقع یا بد موقع؛ به هر حال امروز رسیده ایم به نقطه ای که بحث غالب فضای استان ما شده است تغییر نام استان. یک بحث حساس، با نظرات مختلف و گوناگون که شاید در زمان کنونی تبدیل به یک تهدید قومی، قبیله ای و منطقه ای نیز شده است هرچند که خود می توانست یک فرصت ارزشمند باشد.
۴-  لطفا شفاف بفرمایید چگونه بحث تغییر نام، می توانست یک فرصت ارزشمند باشد؟
طرح چنین مقوله هایی گاهی می تواند زمینه گفتگوی فراگیر میان نخبگان اجتماعی، علمی، بزرگان، معتمدین و تصمیم گیران همه جغرافیای استان را فراهم آورد. چنین مسائل چالشی ای اگر مسیر درستی را طی کنند تمرینی می شوند که همه ما یاد بگیریم که احترام به افکار عمومی و هم اندیشی با نخبگان شرط اساسی یک تصمیم گیری درست می باشد.
چرا یک فرصت ارزشمند؟ زیرا که به هر حال سبب شده است که مردم ما و بخصوص نخبگان و جوانان ما، بار دیگر چه به صورت گروه های مجازی و چه به شکل های دیگر دور هم جمع شوند و به گفت و گو بنشینند. و حتی شاید مناظره‌های مکتوب و مسائل دیگر شکل بگیرد. بلا شک هر چقدر که این گفت و گوها، مناظره ها و مسائل مطرح شده بیشتر در چارچوب احترام به حرف و عقیده ی مخالف و رعایت اخلاق باشد؛ مردم ما و نخبگان ما از این فرصت نهایت استفاده و بهره را در جهت پیشرفت این استان و فرهنگ سازی بهتر برده اند.
۵-  شرایط کنونی را چگونه ارزیابی می کنید؟ آیا صراحتا نظری موافق یا مخالف در رابطه با تغییر نام استان دارید؟
شرایط کنونی به نظر بنده نشان می دهد فضایی که باید فراهم می شد، تمهیداتی برای آن پیش بینی نشده بود و حتی زمینه واکنش های تند و ادبیات بعضا توهین آمیز فراهم شد. شرایط کنونی همگی حکایت از نوعی شتاب زدگی چه در زمینه طرح و فرایند موضوع و چه در زمینه ارائه نظرات دارد.
اشتباه ما دقیقا در همین اظهارنظرهای فردی است؛ اگر ما ادعا می کنیم فضای همگانی و گفتگوی فراگیر در میان همه مناطق جغرافیایی و همه اقشار مردم عزیز باشد. پس باید یاد بگیریم اصل اساسی، تصمیم گیری " بر اساس دیدگاه اکثریت و البته با احترام به دیدگاه اقلیت" می باشد.
-  برای حضرتعالی آرزوی موفقیت داریم
من هم برای شما، همه مردم و مسئولان استان آرزوی شادی، سربلندی و عاقبت بخیری دارم. هم چنین جا دارد در پایان تاکید کنم که شاید مهم تر از تغییر یا عدم تغییر نام استان آن فرایندی است که برای رسیدن به این تغییر یا عدم تغییر طی می شود، مهم آن فضایی است که ایجاد می شود، بنابراین امیدوارم که با سعه صدر و تصمیم گیری درست مسئولان اگر قرار هست مسیری طی شود؛ وارد شدن به این مسیر و ادامه دادن آن پشتوانه ی حداکثری و فکری نخبگان و نتیجه و خروجی آن همراهی و تائید حداکثری مردم استان کهگیلویه و بویراحمد را با خود به همراه داشته باشد. که غیر از این را در جهت توسعه استان و به صلاح سطح زندگی مردم استان نمی دانم.


کد مطلب: 212423

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/212423/روشنفکر-چرا-روح-یگانگی-سرزمین-چهارفصل-بیگانگی-تغییر-نام-استان-رسیده-ایم

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1