تاریخ انتشار
شنبه ۲ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۳۲
کد مطلب : ۱۹۰۲۳۹

تعجب مدیرکل اقتصادی از وضعیت بیکاری استان / نرخ بیکاری ۱۷/۷ کهگیلویه و بویراحمد

۳
۰
کبنا ؛نشست شورای اشتغال استان امروز به ریاست معاون امور اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد، رؤسای بانک‌های استان و مدیران دستگاه‌های مربوطه برگزار شد.
در ابتدای این نشست مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به نرخ بیکاری ۱۷٫۷ درصدی در استان گفت: با توجه به سفر آتی هیأت دولت به استان کهگیلویه و بویراحمد اداره‌کل کار و تعاون خواستار نگاه ویژه دولت برای کاهش نرخ بیکاری در این استان است.
صابر مظاهری عنوان کرد: با توجه به اینکه استان کهگیلویه و بویراحمد دومین استان با درصد بالای نرخ بیکاری در کشور است لذا تزریق تسهیلات و منابع، اختصاص تسهیلات سرمایه ثابت و سرمایه در گردش برای تحرک در اقتصاد و هدایت منابع و تسهیلات به سمت بخش خصوصی و تعاونی به هیأت دولت پیشنهاد می‌شود.
وی با اشاره به افزایش تعداد فارغ‌التحصیلان بیکار در استان گفت: انتظار می‌رود مسؤولان طرح استانی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی کهگیلویه و بویراحمد را جزء استان‌های پایلوت قرار دهند و این طرح را در استان اجرا کنند.
مظاهری عنوان کرد: برای اجرای این طرح نیازمند ارائه منابع دولتی و همچنین تسهیلات بخش خصوصی برای آغاز به‌کار فارغ‌التحصیلان و دانش‌آموختگان دانشگاهی هستیم.
وی تصریح کرد: اختصاص اعتبار برای راه‌اندازی صنایع ثابت و راکد و کارخانه‌های تولیدی برای ایجاد رونق در اقتصاد استان و جذب نیروهای بیکار از دیگر پیشنهادهای استان در سفر دولت است.
مظاهری با بیان اینکه بیش از ۲۵ هزار نفر بیکار ثبت شده در استان وجود دارد، گفت: برای کاهش نرخ بیکاری در استان اقداماتی صورت گرفته است که باید دستگاه‌های متولی این آمار را در سامانه رصد ثبت کنند که در صورت ثبت، تعداد آمار بیکاران کاهش پیدا خواهد کرد.
مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به پیشنهاد استان به شورای اشتغال کشور گفت: با توجه به نرخ بالای بیکاری در استان پیشنهاد بررسی وضعیت بیکاری در استان به شورای اشتغال کشور ارائه شده که امیدواریم این پیشنهاد مورد بررسی قرار گیرد.
وی با اشاره به علل بیکاری در استان گفت: عدم حضور سرمایه‌گذار در استان کهگیلویه و بویراحمد، فراهم نبودن زیرساخت‌ها و مشوق‌های سرمایه‌گذاری، نبود بازار کار و بازار مصرف همه از علل افزایش بیکاری در استان است.
* آمار دقیقی از وضعیت بیکاران استان ارائه شود
در ادامه ابراهیم کشاورز مدیرکل امور اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: در گذشته وام‌ها و مبالغی برای ایجاد اشتغال در قابل وام خود اشتغالی و تسهیلات مشاغل خانگی پرداخت شده که با توجه به مبالغ پرداخت شده نباید آمار بیکار استان تا این اندازه بالا باشد.
وی تصریح کرد: مگر جمعیت استان چقدر است که دومین استان بیکار کشور هستیم در حالی که بیشترین جمعیت کارمند را نسبت به سایر استان‌ها داریم.
کشاورز با اشاره به اینکه باید فرصت‌های اشتغال‌زائی متناسب با ظرفیت استان ایجاد شود، گفت: در ابتدا مشاغل مردم کشاورزی و دامداری بوده و در چند سال اخیر گردشگری به آن اضافه شده که باید بر روی این مشاغل سرمایه‌گذاری کرد.
وی اضافه کرد: برخی از اوقات برخی از کشاورزان یا بازنشستگان خود را بیکار معرفی می‌کنند و همین موضوع آمار بیکاری استان را افزایش داده که باید آمار جدید و دقیقی از بیکاری در استان ارائه شود.
 علل و وضعیت بیکاری کهگیلویه و بویراحمد بررسی شود
در ادامه این مراسم مجید محنایی با اشاره به اینکه بیکاری و تعداد جمعیت بیکار استان مربوط به این دولت یا دولت قبل نیست، گفت: به دلیل عدم توسعه‌یافتگی استان در بیشتر رده‌‌ها در رتبه آخر کشور قرار دارد.
معاون امور اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: بررسی علل و وضعیت بیکاری استان برای طرح در شورای اشتغال کشور به این شورا پیشنهاد شده که امیدوارم وضعیت استان مورد بررسی قرار گیرد و راهکارهایی برای آن نیز ارائه شود.
مجید محنایی اظهار کرد: ۱۷ میلیارد تومان تسهیلات در بخش‌های مختلف برای بحث اشتغال به استان ابلاغ شد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: وضعیت بیکاری استان، نرخ آن، مشکلات و راه حل ها در شورای اشتغال کشور بررسی می شود.
مجید محنایی افزود: همزمان با سفر رئیس جمهور و اعضای هیات دولت به استان، وضعیت اشتغال استان بررسی خواهد شد.
وی اظهار کرد: انتظار می رود با مصوبه های هیات دولت بخشی از مشکلات بخش اشتغال استان برطرف شود.
محنایی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به برخی فعالیت های اشتغالزایی و رتبه های برتر استان در این زمینه گفت: آماربیکاری بافعالیت هاهمخوان نیست.
وی عنوان کرد: با وجودی که دو نهاد کمیته امداد و بهزیستی در زمینه اشتغالزایی در کشور رتبه های اول را کسب می کنند اما آمار بیکاری استان بالاست.
محنایی بیان کرد: شیوه آمارگیری از وضعیت بیکاری استان ممکن است دچار کمبودهایی باشد که باید آن را برطرف کرد.
وی عنوان کرد: یکی از راه ها برای بررسی وضعیت اشتغال و بیکاری استان، تکمیل سامانه رصد اشتغال است.
محنایی از دستگاه های اجرای استان خواست اشتغال ایجاد شده از سوی نهادهای دولتی را در این سامانه ثبت کنند.
۵ میلیارد تومان تسهیلات برای توسعه صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد تخصیص یافت
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: امسال ۵ میلیارد تومان تسهیلات برای توسعه اشتغال‌زایی در بخش صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد مصوب شده است.
محمود باقری در این نشست  با بیان اینکه در سال گذشته ۳ میلیارد تومان تسهیلات برای توسعه صنایع دستی این استان اختصاص یافت اظهار داشت: تاکنون ۹۳ درصد این تسهیلات به فعالان صنایع دستی استان پرداخت شده و دیگر پرونده‌ها در نوبت پرداخت تسهیلات قرار دارند.
وی با اشاره به اینکه امسال ۵ میلیارد تومان برای توسعه اشتغال‌زایی در بخش صنایع دستی استان مصوب شده است افزود: به محض پایان پرداخت تسهیلات سال ۹۴، پرداخت تسهیلات جدید به فعالان صنایع دستی شروع می‌شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: هنرمندان صنایع دستی در قالب ایجاد کارگاه‌های تولیدی واشتغال‌زایی انفرادی برای برخورداری از تسهیلات به بانک‌های عامل معرفی می‌شوند.
باقری با بیان اینکه به دنبال احیای رشته‌های منسوخ شده صنایع دستی در استان هستیم عنوان کرد: هنرهایی در استان وجود دارد که رو به فراموشی رفته‌اند و یکی از اقدامات این است که آن‌ها را از مهجوریت خارج کنیم و البته از بحث کیفی‌سازی هم غافل نشویم.
وی برندسازی و استانداردسازی را از دیگر اهداف معاونت صنایع دستی استان دانست و بیان کرد: باید محصولات خاص استان با برند کهگیلویه و بویراحمد و به صورت استاندارد صادر شوند تا بتوانیم بازارهای داخل و خارج را به خود اختصاص دهیم.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه در حوزه گردشگری و بوم‌گردی کمی روند پرونده‌ها به کندی پیش می‌رود تصریح کرد: تاکنون یک فقره پرونده بوم‌گردی تأیید و ۸۰ میلیون تومان تسهیلات پرداخت شده است.
معاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز گفت: در سال ۹۴ حدود ۵۸ میلیارد ریال تسهیلات شماغل خانگی به بانک های ملی و ملت ابلاغ شد.
آیت ارمغانی افزود: بانک ملی تنها یک سوم تعهدات خود را تسهیلات پرداخت کرد که باید دلیل آن بررسی شود.
مدیر صندوق کارآفرینی امید استان نیز گفت: در سال گذشته برای اشتغالزایی ۳۵ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شد.
ارسلان حسن پور افزود: این صندوق از فعالیت های اشتغالزایی در زمینه های شبکه توزیع، زنجیره تولید، گیاهان دارویی، صنعت گردشگری، بسته بندی و صنعت حمل و نقل حمایت می کند.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای کهگیلویه و بویراحمد نیز بر ضرورت ایجاد کارگروه آموزش های مهارتی در استان تاکید کرد.
فرج الله راد گفت: در حالی که تعداد زیادی از دستگاه های دولتی به آموزش های فنی و حرفه ای مشغول شده اند ضروری است برای هماهنگی و سیاست گذاری صحیح، کارگروه استانی آموزش های مهارتی با حضور این سازمان ها ایجاد شود.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
کاش دریافتیهای اقای ابراهیم ...رسانه ای میشد تا مدیر کل محتر .. را مردم بهتر بشناسند
درود
Iran, Islamic Republic of
فقط خوب حرف میزنید
کی میخواین عمل کنین
گچساران
Iran, Islamic Republic of
دریافتی ان تومن وعملکرد.....
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1