تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۵۹
کد مطلب : ۱۷۸۰۲۱

«بلکو»ی یاسوج لانه عنکبوت‌ها

۴
۰
کبنا ؛رکود و تعطیلی بر سر شهرک‌های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد سایه انداخته است و اغلب صنایع و واحدهای تولیدی مستقر در شهرکهای این استان در حالت غیرفعال یا نیمه فعال به سر می‌برند.
شهرک صنعتی یاسوج 1

روزگاری امید آن می‌رفت که بلکو بغل گوش پایتخت طبیعت، هر صبحگاه به خیل عظیم کارگران واحدهای تولیدی و صنعتی خوش آمد بگوید و دود کارخانه‌ها و کارگاه‌های مستقر در شهرک‌های صنعتی این شهر، با بادی که از دنا و لابه‌لای کوههای رشته کوه زاگرس گذشته بود، امید را در دل مردم یاسوج روشن کند.
مردم باشت، دهدشت، گچساران و بهمئی هم امید آن داشتند که رونق شهر و دیارشان را از دریچه روبان‌های قرمزی که با نام شهرک‌های صنعتی در این شهرها قیچی شد، ببینند. شهرک‌های صنعتی قرار بود که صنایع کوچک را در دل خود جای دهد و استان  محروم کهگیلویه و بویراحمد را از باتلاق بیکاری، فقر و محرومیت بیرون بکشند و در زمره استان‌های صاحب تولید و اشتغال قرار گیرد.
مرکز استان اما با چندین شهرک صنعتی که فقط شماره‌هایشان با هم فرق می‌کرد از دیگر نقاط متمایز بود و شهرک‌های صنعتی یاسوج ۱، ۲ و ۳ هرکدام بهانه‌ای برای امید مردم به رونق کسب و کار و صنعت بود و البته پیشرفت‌هایی نیز حاصل شد و این شهرک‌ها رو به گسترش گذاشتند و کارآفرینان بومی و غیر بومی نیز سرمایه‌هایشان را به پای تولید در شهرک‌های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد ریختند.

روزگاری نه چندان دور مینی بوس‌هایی که روی شیشه آنها جمله «سرویس کارگران شهرک صنعتی» درج شده بود، دلخوشی این مردم برای رونق صنعت بود و با احداث یک کارگاه جدید، این امید، در دل مردم این استان مضاعف می‌شد و انتظار داشتند که هم‌اکنون شهرک‌هایی پر رونق در استان وجود داشته باشند.
اما این کورسوی امید دیری نپایید که به تاریکی گرایید و امروز درب‌های زنگ زده همان صنایع و قفل و زنجیرهای بزرگ بر دروازه کارگاه‌ها و کارخانه‌های مستقر در شهرک‌های صنعتی استان کهگیلویه و بویراحمد دل هر شهروندی را به درد می‌آورد.
امروز شهرک‌های صنعتی استان به خرابه‌هایی که می‌ماند که سوله‌های آنها یا تبدیل به انبار عمده فروشان خوار و بار شده است و یا عنکوبت‌ها بر چرخ‌های زنگ زده صنایع مستقر در آنجا لانه کرده‌اند. و کسب رتبه چهرام در برگزاری کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید هم حتی نتوانسته است، کلید در قفل زنگ زده درب ورودی کارگاه‌ها بیاندازد، چه برسد به اینکه بخواهد صنعتی را فعال و یا شهرکی را رونق دهد.
و البته اختلاف هفت درصدی نسبت به میانگین کشوری و افزایش سه درصدی رشد بیکاری نسبت به سال گذشته در کهگیلویه و بویراحمد خود گواهی بر زنگار گرفتگی چرخ کارخانه‌های صنعتی این استان است.
 

آمار اتاق بازرگانی: ۶۲ درصد واحدهای شهرک‌های صنعتی تعطیل است
رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن کهگیلویه و بویراحمد از رکود بی سابقه حاکم بر شهرک‌های صنعتی این استان خبر می‌دهد و می‌گوید: اتاق بازرگانی استان، بررسی دقیقی در زمینه واحدهای صنعتی مستقر در شهرک‌های صنعتی استان انجام داد که طبق آن ۷۴/۷ از واحدهای مستقر در این شهرکها غیرفعال و نیمه فعال است.
جبار کیانی‌پور می‌افزاید: ۶۲/۵ درصد از واحدهای صنعتی مستقر در شهرک‌های استان غیر فعال هستند و ۲/۱۲ درصد از این واحدها نیز به صورت نیمه فعال مشغول کار هستند.
طبق آمار اتاق بازرگانی استان تنها ۲۵/۳ درصد از واحدهای شهرک‌های صنعتی استان فعال هستند. موضوعی که در بازدید از این شهرک‌ها کاملا مشهود است و چرخ بسیاری از صنایع مدت‌هاست که از حرکت باز ایستاده است.
کیانی‌پور می گوید: در شهرک صنعتی فرودگاه در یاسوج ۶۷/۵ درصد از واحدهای صنعتی تعطیل و ۲۶ درصد فعال و مابقی نیز نیمه فعالی هستند و در شهرک صنعتی چهاربیشه گچساران ۳۸ درصد صنایع فعال، ۱۹/۵ درصد نیمه فعال و حدود ۴۲ درصد غیر فعال هستند.

آمار شرکت شهرک‌های صنعتی: ۴۰ درصد تعطیل است
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کهگیلویه‌وبویراحمد اما آماری متفاوت از رییس اتاق بازرگانی ارایه می‌دهد و ۴۰ درصد این واحدها را تعطیل و ۶۰ درصد را نیز فعال و نیمه فعال اعلام می‌کند.
سهراب بنام  به علت تعطیلی این واحدها اشاره می‌کند و در این زمینه می‌گوید: کمبود نقدینگی، فقدان بازار، ناتوانی در تأمین مواد اولیه، اختلاف شرکا و مسائل مدیریتی و نداشتن توجیه اقتصادی از مهم‌ترین علل تعطیلی این واحدها است.
به گفته مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد در شهرک صنعتی بلکو، نزدیک‌ترین شهرک صنعتی به مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد، ۷۲ واحد تولیدی وجود دارد که ۳۲ واحد از آنها تعطیل است.
سهراب بنام  همچنین با بیان اینکه ۴۰۰ واحد تولیدی در شهرک‌های صنعتی استان مستقر هستند، اظهار داشت: از این تعداد ۲۷۱ واحد صنعتی دارای پروانه بهره‌داری و ۱۳۰ واحد در دست احداث هستند.

سایه تعطیلی بر سر شهرک‌های صنعتی استان
هرچند دو مسئول در زمینه صنایع آمار متفاوتی از وضعیت واحدهای تولیدی شهرک‌های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد ارایه کردند که می‌توان آن را دو آمار ارائه شده از سوی اتاق بازرگانی به عنوان نماینده بخش خصوصی و شرکت شهرک‌های صنعتی استان وابسته به وزارت صنعت و معدن به عنوان نماینده بخش دولتی دانست اما نکته قابل توجه در هر دوی این آمارها تعطیلی و رکود بی سابقه در شهرک‌های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد است.
تعطیلی واحدهای صنعتی استان صدای مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد را نیز درآورد و صابر مظاهری در جشن روزکارگر در یاسوج از تعطیلی بیشتر واحدهای صنعتی کهگیلویه و بویراحمد خبر داد. مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان، چرخه تولید در کهگیلویه و بویراحمد را لنگ خواند و گفت: در حال حاضر تولیدات استان، حتی نمی تواند ۲۰درصد از مایحتاج خود استان را تأمین کند.
مظاهری اما علت تعطیلی صنایع استان کارفرماها دانست و افزود: دلیل تعطیلی بیشتر کارگاههای تولیدی استان نبود مهارت و واقف نبودن کارفرما به کار خود بوده است.

نبود زیرساخت یا نبود سرمایه‌گذار
یکی دیگر از مشکلاتی که شهرک‌های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد با آن دست و پنجه نرم می‌کند، نبود رغبت میان سرمایه‌گذاران برای حضور در شهرک‌های صنعتی این استان است. به نظر می‌رسد که موقعیت کهگیلویه و بویراحمد به لحاظ توپوگرافی و همچنین فراهم نبودن زیرساخت‌ها در شهرک‌های صنعتی، عامل عدم رغبت سرمایه‌گذاران و کارآفرینان باشد.
موضوعی که مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان آن را رد می‌کند و می‌گوید: زیرساخت‌های لازم و بستر سرمایه‌گذاری در شهرک‌های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد فراهم است اما سرمایه‌گذار نداریم.
سهراب بنام می‌افزاید: در استان باید مشوق‌هایی برای ترغیب سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در شهرک‌های صنعتی ایجاد شود.

احیای واحدهای صنعتی نیازمند همکاری بانک‌ها
بنام احیای واحدهای صنعتی در استان را نیازمند عزم همگانی می‌داند و در این زمینه می‌گوید: همراهی و تعامل دستگاه‌های مختلف از جمله بانک‌ها عاملی مهم و اثرگذار در این زمینه است.
وی تصریح کرد: احیا واحدهای صنعتی و استفاده از ظرفیت‌های تولیدی موجود و کمک به مرتفع نمودن مشکلات واحدهای راکد استان نیاز به عزم همگانی در استان است.
امروز دود تولید از دودکش کارخانه‌های شهرک‌های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد بلند نمی‌شود و شهرک‌های صنعتی به لانه جانوران و انبار دکان‌های سطح شهرها بیشتر شبیه است تا مرکز تولید و اشتغال. صنایع تعطیل شهرک‌های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد به اذعان خود آمارهای مسئولان رقم بالایی است و نوش‌داروهای متولیان صنعت استان نیز هنوز قفل رکود را از شهرک‌های صنعتی نگشوده است.
-------------------------------------------------------
گزارش و عکس از پیمان فرامرزی-تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما

محمد
Iran, Islamic Republic of
انصافا مهندس بنام تمام نلاش خود را انجام میدهد
درود
Iran, Islamic Republic of
درود بر قلمت
حسن
Iran, Islamic Republic of
مسولان کم کار پای کارهستند واقتصاد مقاومتی به شدت در حال پیشرفت فوق العاده است
ستاره
Iran, Islamic Republic of
فقط اقای رسمیعی مشکلات شهرک را میتواند حل کند چون سابقه مدیریتی و کارشناس دلسوز صنایع میباشد
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1