کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

«بلکو»ی یاسوج لانه عنکبوت‌ها

12 ارديبهشت 1395 ساعت 13:59


رکود و تعطیلی بر سر شهرک‌های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد سایه انداخته است و اغلب صنایع و واحدهای تولیدی مستقر در شهرکهای این استان در حالت غیرفعال یا نیمه فعال به سر می‌برند.
شهرک صنعتی یاسوج 1

روزگاری امید آن می‌رفت که بلکو بغل گوش پایتخت طبیعت، هر صبحگاه به خیل عظیم کارگران واحدهای تولیدی و صنعتی خوش آمد بگوید و دود کارخانه‌ها و کارگاه‌های مستقر در شهرک‌های صنعتی این شهر، با بادی که از دنا و لابه‌لای کوههای رشته کوه زاگرس گذشته بود، امید را در دل مردم یاسوج روشن کند.
مردم باشت، دهدشت، گچساران و بهمئی هم امید آن داشتند که رونق شهر و دیارشان را از دریچه روبان‌های قرمزی که با نام شهرک‌های صنعتی در این شهرها قیچی شد، ببینند. شهرک‌های صنعتی قرار بود که صنایع کوچک را در دل خود جای دهد و استان  محروم کهگیلویه و بویراحمد را از باتلاق بیکاری، فقر و محرومیت بیرون بکشند و در زمره استان‌های صاحب تولید و اشتغال قرار گیرد.
مرکز استان اما با چندین شهرک صنعتی که فقط شماره‌هایشان با هم فرق می‌کرد از دیگر نقاط متمایز بود و شهرک‌های صنعتی یاسوج ۱، ۲ و ۳ هرکدام بهانه‌ای برای امید مردم به رونق کسب و کار و صنعت بود و البته پیشرفت‌هایی نیز حاصل شد و این شهرک‌ها رو به گسترش گذاشتند و کارآفرینان بومی و غیر بومی نیز سرمایه‌هایشان را به پای تولید در شهرک‌های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد ریختند.

روزگاری نه چندان دور مینی بوس‌هایی که روی شیشه آنها جمله «سرویس کارگران شهرک صنعتی» درج شده بود، دلخوشی این مردم برای رونق صنعت بود و با احداث یک کارگاه جدید، این امید، در دل مردم این استان مضاعف می‌شد و انتظار داشتند که هم‌اکنون شهرک‌هایی پر رونق در استان وجود داشته باشند.
اما این کورسوی امید دیری نپایید که به تاریکی گرایید و امروز درب‌های زنگ زده همان صنایع و قفل و زنجیرهای بزرگ بر دروازه کارگاه‌ها و کارخانه‌های مستقر در شهرک‌های صنعتی استان کهگیلویه و بویراحمد دل هر شهروندی را به درد می‌آورد.
امروز شهرک‌های صنعتی استان به خرابه‌هایی که می‌ماند که سوله‌های آنها یا تبدیل به انبار عمده فروشان خوار و بار شده است و یا عنکوبت‌ها بر چرخ‌های زنگ زده صنایع مستقر در آنجا لانه کرده‌اند. و کسب رتبه چهرام در برگزاری کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید هم حتی نتوانسته است، کلید در قفل زنگ زده درب ورودی کارگاه‌ها بیاندازد، چه برسد به اینکه بخواهد صنعتی را فعال و یا شهرکی را رونق دهد.
و البته اختلاف هفت درصدی نسبت به میانگین کشوری و افزایش سه درصدی رشد بیکاری نسبت به سال گذشته در کهگیلویه و بویراحمد خود گواهی بر زنگار گرفتگی چرخ کارخانه‌های صنعتی این استان است.
 

آمار اتاق بازرگانی: ۶۲ درصد واحدهای شهرک‌های صنعتی تعطیل است
رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن کهگیلویه و بویراحمد از رکود بی سابقه حاکم بر شهرک‌های صنعتی این استان خبر می‌دهد و می‌گوید: اتاق بازرگانی استان، بررسی دقیقی در زمینه واحدهای صنعتی مستقر در شهرک‌های صنعتی استان انجام داد که طبق آن ۷۴/۷ از واحدهای مستقر در این شهرکها غیرفعال و نیمه فعال است.
جبار کیانی‌پور می‌افزاید: ۶۲/۵ درصد از واحدهای صنعتی مستقر در شهرک‌های استان غیر فعال هستند و ۲/۱۲ درصد از این واحدها نیز به صورت نیمه فعال مشغول کار هستند.
طبق آمار اتاق بازرگانی استان تنها ۲۵/۳ درصد از واحدهای شهرک‌های صنعتی استان فعال هستند. موضوعی که در بازدید از این شهرک‌ها کاملا مشهود است و چرخ بسیاری از صنایع مدت‌هاست که از حرکت باز ایستاده است.
کیانی‌پور می گوید: در شهرک صنعتی فرودگاه در یاسوج ۶۷/۵ درصد از واحدهای صنعتی تعطیل و ۲۶ درصد فعال و مابقی نیز نیمه فعالی هستند و در شهرک صنعتی چهاربیشه گچساران ۳۸ درصد صنایع فعال، ۱۹/۵ درصد نیمه فعال و حدود ۴۲ درصد غیر فعال هستند.

آمار شرکت شهرک‌های صنعتی: ۴۰ درصد تعطیل است
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کهگیلویه‌وبویراحمد اما آماری متفاوت از رییس اتاق بازرگانی ارایه می‌دهد و ۴۰ درصد این واحدها را تعطیل و ۶۰ درصد را نیز فعال و نیمه فعال اعلام می‌کند.
سهراب بنام  به علت تعطیلی این واحدها اشاره می‌کند و در این زمینه می‌گوید: کمبود نقدینگی، فقدان بازار، ناتوانی در تأمین مواد اولیه، اختلاف شرکا و مسائل مدیریتی و نداشتن توجیه اقتصادی از مهم‌ترین علل تعطیلی این واحدها است.
به گفته مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد در شهرک صنعتی بلکو، نزدیک‌ترین شهرک صنعتی به مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد، ۷۲ واحد تولیدی وجود دارد که ۳۲ واحد از آنها تعطیل است.
سهراب بنام  همچنین با بیان اینکه ۴۰۰ واحد تولیدی در شهرک‌های صنعتی استان مستقر هستند، اظهار داشت: از این تعداد ۲۷۱ واحد صنعتی دارای پروانه بهره‌داری و ۱۳۰ واحد در دست احداث هستند.

سایه تعطیلی بر سر شهرک‌های صنعتی استان
هرچند دو مسئول در زمینه صنایع آمار متفاوتی از وضعیت واحدهای تولیدی شهرک‌های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد ارایه کردند که می‌توان آن را دو آمار ارائه شده از سوی اتاق بازرگانی به عنوان نماینده بخش خصوصی و شرکت شهرک‌های صنعتی استان وابسته به وزارت صنعت و معدن به عنوان نماینده بخش دولتی دانست اما نکته قابل توجه در هر دوی این آمارها تعطیلی و رکود بی سابقه در شهرک‌های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد است.
تعطیلی واحدهای صنعتی استان صدای مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد را نیز درآورد و صابر مظاهری در جشن روزکارگر در یاسوج از تعطیلی بیشتر واحدهای صنعتی کهگیلویه و بویراحمد خبر داد. مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان، چرخه تولید در کهگیلویه و بویراحمد را لنگ خواند و گفت: در حال حاضر تولیدات استان، حتی نمی تواند ۲۰درصد از مایحتاج خود استان را تأمین کند.
مظاهری اما علت تعطیلی صنایع استان کارفرماها دانست و افزود: دلیل تعطیلی بیشتر کارگاههای تولیدی استان نبود مهارت و واقف نبودن کارفرما به کار خود بوده است.

نبود زیرساخت یا نبود سرمایه‌گذار
یکی دیگر از مشکلاتی که شهرک‌های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد با آن دست و پنجه نرم می‌کند، نبود رغبت میان سرمایه‌گذاران برای حضور در شهرک‌های صنعتی این استان است. به نظر می‌رسد که موقعیت کهگیلویه و بویراحمد به لحاظ توپوگرافی و همچنین فراهم نبودن زیرساخت‌ها در شهرک‌های صنعتی، عامل عدم رغبت سرمایه‌گذاران و کارآفرینان باشد.
موضوعی که مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان آن را رد می‌کند و می‌گوید: زیرساخت‌های لازم و بستر سرمایه‌گذاری در شهرک‌های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد فراهم است اما سرمایه‌گذار نداریم.
سهراب بنام می‌افزاید: در استان باید مشوق‌هایی برای ترغیب سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در شهرک‌های صنعتی ایجاد شود.

احیای واحدهای صنعتی نیازمند همکاری بانک‌ها
بنام احیای واحدهای صنعتی در استان را نیازمند عزم همگانی می‌داند و در این زمینه می‌گوید: همراهی و تعامل دستگاه‌های مختلف از جمله بانک‌ها عاملی مهم و اثرگذار در این زمینه است.
وی تصریح کرد: احیا واحدهای صنعتی و استفاده از ظرفیت‌های تولیدی موجود و کمک به مرتفع نمودن مشکلات واحدهای راکد استان نیاز به عزم همگانی در استان است.
امروز دود تولید از دودکش کارخانه‌های شهرک‌های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد بلند نمی‌شود و شهرک‌های صنعتی به لانه جانوران و انبار دکان‌های سطح شهرها بیشتر شبیه است تا مرکز تولید و اشتغال. صنایع تعطیل شهرک‌های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد به اذعان خود آمارهای مسئولان رقم بالایی است و نوش‌داروهای متولیان صنعت استان نیز هنوز قفل رکود را از شهرک‌های صنعتی نگشوده است.
-------------------------------------------------------
گزارش و عکس از پیمان فرامرزی-تسنیم


کد مطلب: 178021

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/178021/بلکو-ی-یاسوج-لانه-عنکبوت-ها

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1