تاریخ انتشار
سه شنبه ۵ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۴۵
کد مطلب : ۱۳۴۵۹۶

بیم و امید در پل سوم بشار یاسوج (+تصاویر)

۴
۰
کبنا ؛ 

پل سوم بشار از پروژه‌های مهمی است که مردم استان کهگیلویه و بویراحمد و شهر یاسوج انتظار دارند هر چه زودتر به بهره‌برداری برسد که دلایل مختلفی تاکنون موجب رکود در ساخت این پروژه شده است.


رود بشار همانند ماری خوش خط و خال از دل شهر یاسوج عبور می‌کند و اگر توجه بیشتری به حوزه گردشگری در استان شود و اعتبارات اجازه دهد از مزایای این رودخانه می‌توان برای توسعه شهر یاسوج بیشتر استفاده کرد.

اما همین مار خوش خط و خال که ظرفیتی بزرگ برای استان و شهر یاسوج به شمار می‌رود گاه موجب شده که مشکلاتی برای عبور و مرور و ترافیک در شهر یاسوج ایجاد شود چرا که هنوز پل‌های ارتباطی میان دو قسمت شهر که رودخانه میان آن‌ها حائل شده وجود ندارد.

عبور و مرور جمعیت زیادی که هر روزه از یاسوج خارج شده و بالعکس وارد شهر می‌شوند تنها از دو دهانه پل قدیمی بشار صورت می‌گیرد که علاوه بر جوابگو نبودن خطرات بالقوه‌ای را ایجاد کرده است.

معلوم نیست که اگر خدای ناکرده اتفاقی مانند زلزله و یا هر اتفاق غیر مترقبه دیگری رخ دهد چگونه باید امدادرسانی صورت گیرد در حالی که پایه‌های این دو پل بر روی رودخانه بشار لرزان است.

البته اکنون پلی به نام پل سوم بشار در دستور کار است بخشی از عملیات اجرایی آن صورت گرفته و جالب این که پلی به نام پل چهارم بشار هم در دستور کار قرار دارد.

اما همه نگاه‌ها در حال حاضر متوجه پل سوم بشار است که مسیر دسترسی مردم از برخی قسمت‌های شهر یاسوج را به منطقه اکبرآباد و در نهایت خروج از شهر و دسترسی به جاده شیراز و بابامیدان کم می‌کند.

با همه این تفاسیر از مسئولان انتظار می‌رود برای رفع برخی از مشکلات ترافیکی در شهر یاسوج و دیگری در راستای توجه به ضرورت پدافند غیر عامل هر چه سریع‌تر پروژه نیمه‌تمام را به اتمام برسانند.

در خبرهای چند ماه گذشته و از سوی مدیرکل دفتر فنی استانداری این گونه شنیدیم که پیمانکار در مسیر ساخت این پل و رکود فعلی مقصر است که بسیاری از جمله رسانه‌ها نیز بر همین عقیده بودند.

اما در این میان پژمان نیک‌اقبالی معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد به فارس گفت: پل سوم بشار در حقیقت پلی دو منظوره است.

این مسئول افزود: این پل نقش بسیار مهمی در پدافند غیر عامل ایفا می‌کند؛ این پل بار ترافیکی قسمتی از شهر یاسوج را که اکنون بر روی پل‌های شماره یک و دو است کم می‌کند.

نیک‌اقبالی بیان کرد: این کار هنگامی صورت می گیرد و مشروط به این است که در مسیر خروجی با مسیر آریوبرزن تداخل پیدا نکند.

وی افزود: این کار به شرطی محقق می‌شود که جاده مستقیمی طراحی شود و تا پلیس‌راه جدید یاسوج به شیراز امتداد پیدا کند.

این مقام مسئول گفت: دوم این که جاده از سمت راست حرکت کرده و با عبور از جاده کنونی نقاره‌خانه به کمربندی مختار وصل شود؛ این جاده هم اکنون به دلیل محدودیت‌های اعتباری تنها به جاده نقاره‌خانه متصل می‌شود.

وی گفت: این پل دو خط رفت و برگشت دارد که در حال حاضر تنها برای خط‌های اصلی آن تیرگذاری شده و از تعداد چهار خط رفت و برگشت تنها دو خط آن بارگذاری شده است.

معاون استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: البته در طراحی اولیه پیش بینی برای عبور دو خیابان ساحلی شمالی و جنوبی شده است که تا پل مختار در امتداد هم پیش‌بینی شده است.

نیک‌اقبالی به یکی از دلایل کندی روند پروژه پل سوم بشار اشاره کرد و گفت: شاید یکی از دلایل اصلی این بوده که در محل برخورد این دو خیابان شمالی و جنوبی زیرگذری در گذشته پیش‌بینی نشده بود.

وی افزود: در همین راستا زیرگذری در شمال و یکی دیگر در جنوب طراحی شد که اکنون در حال اجرا بوده و همین باعث کندی روند اجرای پل سوم بشار شد.

نیک‌اقبالی به دیگر مشکلات بر سر راه ساخت این پل اشاره کرد و گفت: زمین‌های سمت جنوب رودخانه تا جاده منتهی به نقاره‌خانه معارض داشت و خریداری نشده بود که این زمین‌ها نیز خریداری شد اما وقت زیادی از ما برای ساخت این پل گرفته شد.

وی به سومین مشکل بر سر راه ساخت پروژه پل سوم بشار اشاره کرد و گفت: جدول‌های کشاورزی و فاضلابی بود که در جنوب پل باید در طرح دیده می‌شد.

این مقام مسئول تصریح کرد: حجم بالای عملیات بتن‌ریزی در این جدول‌ها که قبلا پیش‌بینی نشده بود وقت زیادی را از پیمانکار پروژه گرفت و باعث کندی در روند اجرای پروژه شد.

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در ادامه با بیان مشکلات بر سر راه ساخت پل سوم بشار گفت: در مقطعی هم اختلافاتی در بحث فنی و مالی به وجود آمده بود که همه این‌ها دست به دست هم داد تا این پروژه کمی دچار مشکل شود اما در حال حاضر با رفع  مشکلات پیمانکار با جدیت در حال انجام کار است تا بتوانیم هر چه زودتر از مزایایی این پل برای رفع مشکلات ترافیکی و همچنین در خصوص پدافند غیر عامل استفاده کنیم.

انتظار می‌رود که هر چه زودتر مشکلات بر سر راه ساخت این پل که روند ساخت آن به درازا کشیده شده برطرف شود تا در آینده نزدیک شاهد عبور و مرور بهتری در شهر یاسوج باشیم.

 


 


 


 


 
 
----------------------------------
داریوش بهنیازاده-فارس
---------------------------------
 
نام شما

آدرس ايميل شما

شهروند
Iran, Islamic Republic of
آقا بلند نیستند کار کنند
باید سه برابر این پول بودجه خراب کنند تا بخان یه کاری انجام بدن
چطور .. که این همه دنبال پیمانکای هست ونزدیک ترین مکان به .. هست هنوز وارد این قضیه نشده ؟
بدو بدو پیمون ه
خدایی بایدسالها نشست وگریه کرد به حال شهرستان بویر احمد
کارخونه های لب رودخونه اشتغالزات کجا ساخته شده ؟
خادم
Iran, Islamic Republic of
نمایند محترم فرمودند ۱۵ماهه درست میشه فکر کنم بشه ۱۵ ساله
Iran, Islamic Republic of
عجله نکنید ما که عجله نداریم .ساخته میشه تا نماینده بعدی .
مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

مصایب اعتمادزدایی میان دولت و مردم ( به قلم؛ محسن خرامین )

«اعتماد» از عناصر لازم‌ و ابتدایی حکومت‌داری است که حکومت‌ها باید در خلق و حفظ آن گام ...
اگر بایدن پیروز شود...

اگر بایدن پیروز شود...

بايدن با مطرح کردن بحث موشک‌ها، قصد توافق دارد و قطعا ايران هم خطوط قرمزي براي مذاکره ...
اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

اصلاح‌طلبان در سه راهی انتخاب

حزب ندای ایرانیان هم یک طیف نواصلاح‌طلب محسوب می‌شود خواهان حضور در رقابت‌های انتخاباتی ...
1