تاریخ انتشار
دوشنبه ۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۰۵
کد مطلب : ۱۰۱۸۸۵

سرنوشت نامعلوم میراث تاریخی باشت

۲
۰
کبنا ؛قبرستان بیت‌المقدسی شهستان باشت همچنان در سردرگمی به سر برده و سرنوشتی نامعلوم دارد که نیازمند توجه مسئولان در سال ۹۴ است.
شهرستان باشت به عنوان مهد تمدن کهگیلویه و بویراحمد میزبان تاریخی‌ترین اثر باستانی استان و دیگر آثار برجسته‌ای است که به واسطه آن‌ها سالانه گردشگران بسیاری را به این دیار می‌کشاند.
تلاش برای حفظ آثار که هویت و شناسنامه ما محسوب می‌شود تنها مختص به مسئولان یک نهاد نیست بلکه یک وظیفه عمومی برای همه مردم است چرا که همه ما در برابر نگه‌داری هویتمان مسئول هستیم اما در این خصوص گاهی وظایف عده‌ای و یا نهادی به عنوان متولی سنگین‌تر از دیگران خواهد بود.
کوتاهی در امر حفظ آثار اقدامی است که می‌تواند آسیب بزرگی به جامعه ما که مدعیان اصالت و تمدن هستیم بزند که بی‌شک به دنبال آن لطمه‌هایی به هویت همه مردم این دیار خواهد زد.
حال به سراغ یکی از آثار باستانی در شهرستان باشت می‌رویم که علارغم انتشار خبرهای متعدد از آن باز هم به دست فراموشی سپرده شد.
قبرستان بیت‌المقدسی سرآببیز واقع در شهرستان باشت که برای اولین‌بار از سوی اهالی روستای سرآببیز در اواخر سال ۹۲ مطرح شد پس از انتشار چند خبر در رسانه‌ها و گوشزد به مسئولان شهرستانی و استانی در سال ۹۳ مورد کارشناسی قرار گرفت تا ضمن بررسی صحت وجود این اثر باستانی جهت حفظ آن اقدامات لازم صورت گیرد.
با وجود این‌که مردم پس از کارشناسی گورستان مذکور و حضور کارشناس میراث فرهنگی در باشت امیدوار به ساماندهی آن بودند اما متأسفانه هیچ اقدامی صورت نگرفت و موجب نگرانی مردم به خصوص اهالی سرآببیز شد.
و حال باید اعلام کنیم که در سایه بی‌توجهی به این مکان تاریخی اثر مذکور دستخوش حوادث طبیعی شده و بر اثر سیلاب‌های متعدد در این منطقه، گورستان به صورت کامل به زیر گل و لای فرو رفته است.
محمود باقری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما در باشت که جهت بررسی این مسئله به سراغ وی رفته بود تا علت این مسئله را جویا شود، اظهار کرد: به علت بارندگی‌ها و سیلاب‌ها کارشناسان ما قادر به بررسی نبوده و نیازمند بررسی مطالعاتی است.
وی افزود: با توجه به این‌که در سال ۹۳ اعتباراتی برای این طرح پیش‌بینی نشده بود نتوانستیم طرح مطالعاتی گورستان را آغاز کنیم اما تلاش داریم با در نظر گرفتن اعتباری در سال ۹۴ اقدامات لازم برای مطالعه و نجات‌بخشی گورستان بیت‌المقدسی باشت را انجام دهیم.
نام شما

آدرس ايميل شما

فرجلو
Iran, Islamic Republic of
از سازمانی که مدیر کل و معاونانش و رییس اداراتش در باشت و گچساران و چرام و دهدشت و بهمئی و یاسوج و دنا هیچگونه شناختی از میراث فرهنگی و آثار باستانی ندارند و حتی با چند واژه مرسوم میراث فرهنگی آشنا نیستند چه انتظاری دارید که برای آثار باستانی ما کاری بکنند؟
نارنجو
Iran, Islamic Republic of
با اقای فرجلو موافقم.سازمان بی در و پیکریست.
تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

تخریب یا نقد مجلس یازدهم؟!

هر چه مجلس کوتاه بیایید، دیگران او را به گوشه رینگ برده و مورد ضرباتی قرار می‌دهند. تخریب‌گران ...
اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

اختلال عاطفی فصلی؛ از علائم تا درمان

باور بر این است که اختلال عاطفی فصلی به دلیل اختلال در ریتم شبانه روزی بدن رخ می دهد....
سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

سبقت «واکسن آنفولانزا» از «دنا پلاس»

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در مصاحبه‌اش اشاره کرد که از 16 میلیون واکسن آنفولانزای ...
1