تاریخ انتشار
دوشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۲۷
کد مطلب : ۴۴۹۳۴۴
با حضور مسئولان کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد

آنچه درستاد مدیریت بحران گچساران گذشت؟/ تاکید نیکزاد برای تهیه تجهیزات، مقابله با آتش سوزی جنگل های گچساران/ تقدیر و تشکر از نفت گچساران/ متولی غریق نجات در گچساران کیست؟

۳
۰
انتقادات و گلایه ها از نبود تجهیزات و امکانات اطفای حریق/ عدم بیمه نیروهای مردمی/ نبود متولی غریق نجات و غواصی در گچساران کبنا ؛جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران گچساران باحضورعلیرضا نیکروز مدیرکل بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد، روانبخش دیهیمی خوب فرماندار گچساران و جمعی از مدیران استانی و شهرستانی در سالن اجتماعات فرمانداری گچساران برگزار شد.
به گزارش کبنا نیوز، مدیرکل مدیریت بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد در این جلسه  اظهار داشت: در این نشست پیش بینی و پیشگیری از حوادث به خصوص آتش سوزی، مدیریت مصرف برق،مبارزه با آفت جنگل و سازه کار برای تنش آبی مورد بررسی قرارخواهد گرفت.
علیرضا نیکروز افزود: آموزش کاربردی و همگانی افراد در گچساران در مواجهه با بحران و به خصوص آتش سوزی بسیار مهم و ضروری است.
نیکروز با اشاره به اینکه در این اقدام باید از ظرفیت مساجد نیز استفاده شود، تصریح کرد: وظیفه این آموزش همگانی به هلال احمر و آتش نشانی گچساران محول شده است.
وی عنوان کرد: استفاده از ظرفیت سازمان مردم نهاد در خصوص بحران‌ها و آتش سوزی ها بسیار موثر است.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری کهگیلویه بویراحمد بیان کرد: در خصوص آفت های جنگل های بلوط محیط زیست و منابع طبیعی با استفاده از تجارب کسانی که پروژه تحقیقاتی در این راستا داشتند باید اقدامات لازم را انجام دهند.
نیکروز افزود: باید تجهیرات مورد نیاز درمواقع ضروری در اختیار منابع طبیعی و محیط زیست گچساران قرار گیرد.
 در ادامه فرماندار گچساران اظهار کرد: چهارمین جلسه ستاد بحران ۲۵ مصوبه داشت که تمام آنها به نفع این شهرستان بوده است.
روانبخش دیهیمی خوب وی بیان کرد: قبل از برگزاری این جلسه نیز کلاسهای آموزش در روستاها به خصوص مناطق مستعد آتش سوزی در گچساران برگزار شده است.
فرماندار گچساران افزود: با توجه به اقدامات انجام شده و تعامل خوب دستگاه‌ها و نهادها آتش سوزی در گچساران نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹۰ درصد کاهش داشته است.
دیهیمی خوب بیان کرد: امید می‌رود که تعامل بین دستگاه‌ها بیشتر شده و در مواقع لزوم همکاری‌های لازم انجام شود.
وی تصریح کرد: افزون بر ۴۸۰ کیلومتر آتش‌بر در گچساران ایجاد شده که ۴۶۰ کیلومتر آن در جنگل و مرتع و ۲۰ کیلومتر دیگر در مناطق حفاظت شده است.
فرماندار گچساران خاطر نشان کرد: حدود ۴ پد هلیکوپتری درگچساران برای نشست و برخاست مواقع ضروری بالگردها مهیا شده است.
 در ادامه شهردار دوگنبدان قشقایی افزود: در مجموعه آتش نشانی این شهرستان گروه‌هایی برای مهار آتش در مواقع لزوم تشکیل داده شده است.
 رضا قشقایی افزود: تنها ۳۸ درصد از بافت فرسوده گچساران بازسازی شده و همچنان این محلات به عنوان یک بحران در گچساران وجود دارند.
شهردار دوگنبدان تصریح کرد:
کانال‌های دفع آب های زیرزمینی و فاضلاب در گچساران خود نیز یک معضل محسوب می‌شود.
جانشین فرمانده سپاه ناحیه گچساران در جلسه ستاد پیشگیری،هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران این شهرستان اظهار کرد: بسیج این شهرستان در سال ۹۹ افزون بر ۴۰ روز و سال گذشته نیز ۱۲ روز را در ماموریت مهار آتش حضور داشته است.
سرهنگ سعادت عزیزی بیان کرد: برای اجرای مهار آتش در گچساران افزون بر ۷ هزار و ۲۰۰ نفر نیروی بسیج فعالیت داشته و ۲۰ گروه جهادی نیز راه اندازی و در مهار آتش شرکت کردند.
عزیزی افزود: در زمینه اطفاء حریق و آتش سوزی بسیجی گچساران افزون بر۱ میلیارد ریال هزینه کرده است.
وی بیان کرد: ما در آتش سوزی ها نیاز به یک مدیر میدانی داریم.
در ادامه رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری گچساران اظهارکرد: در سال جاری حدود ۴۰۰ کیلومتر آتش بر تاکنون در این شهرستان ایجاد شده است.
مجید نظری عنوان کرد: حدود ۲۰۰ کیلومتر دیگر آتش بر در این شهرستان باید ایجاد شود.
وی با اشاره به تشکیل ۱۴ تشکل و پویش مردمی در این شهرستان خاطرنشان کرد: با این اقدام منابع طبیعی را به منازل مردم برده ایم ولی باید این تشکل ها تجهیز و دهیاری ها نیز مجهز به آتش نشانی شوند.
نظری با اشاره به اینکه گچساران نیازمند استخر آب برای مواقع مهار آتش سوزی است، گفت: در گچساران ۱۶ دمنده وجود داردکه باید به ۲۵ دمنده ارتقا یابد.

در ادامه رئیس محیط زیست گچساران افزود: منطقه حفاظت شده دیل ۱۰ هزار هکتار وسعت دارد ولی ما تنها۳ نیروی قرقبان برای آن داریم که امید می رود کمبود نیرو و تجهیزات به زودی برطرف شود.
ولی رمضانی افزود: علت آتش سوزی های سال گذشته هنوز مشخص نشده است و در حال حاضر نیز در حال مرمت آتش بر ها در گچساران هستیم
رئیس محیط زیست گچساران عنوان کرد: با توجه به گرمای شدید با کمبود آب برای حیات وحش روبرو شده ایم که برای حل این معضل به تانکر بآب نیاز داریم.
در ادامه سرپرست منابع طبیعی کهگیلویه و بویر احمد تصریح کرد: این استان حدود ۹۰ درصد وسعت منابع طبیعی و ۷۶ درصد جنگل ۳۴ درصد مراتع را داراست.
سعید جاوید بخت عنوان کرد: برای مبارزه با آتش تمام دستگاه ها باید به کمک منابع طبیعی آمده و از خسارت گسترده جلوگیری کنند، آتش سوزی در گچساران نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۹۰ درصد کاهش داشته است.
وی با اشاره به اینکه آموزش های سازمان های مردم نهاد و سرکشی از نقاط بحران و صحبت با افراد در این امر بسیار تاثیر گذار بوده، خاطرنشان کرد: در بحث دیده بان ها تمهیدات لازم پیش‌بینی شده و تعدادی دیده بان در نظر گرفته شده و تعدادی تجهیزات نیز به زودی به استان ارسال می شود.
جاوید بخت بیان کرد: حدود ۲۰۰ دمنده تاکنون در کهگیلویه و بویر احمد توزیع شده است، با توجه به مشکلات مالی نیازمند کمک مسئولان استانی هستیم.

وی با اشاره به وجود دو نوع آفت در جنگلهای بلوط استان افزود: بهترین زمان برای مبارزه با این آفت و محلول‌پاشی اسفند ماه بوده و اگر منابع مالی تامین شود با توجه به زیست آفت نمی توان اقدامات لازم را انجام داد.
 در ادامه مدیرعامل هلال احمر کهگیلویه و بویر احمد بیان کرد: هلال احمر در کنار مدیریت بحران در خصوص مهار آتش حضوری مداوم داشته و در حوادث نیز توانسته عملکرد و نقش خوبی را ایفا کند.
 امان الله جهانبین افزود: اساس کار ما آموزش همگانی بوده و در گچساران نیز آموزش ها در اولویت قرار گرفته است.
 مدیرعامل جمعیت هلال احمر کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه آمادگی لازم را برای ارائه آموزش های همگانی داریم، تصریح کرد: در گچساران ۱۹ خانه هلال جهت آموزش های لازم به نیروها برای مهار آتش وجود دارد که از این تعداد سه مرکز در خود شهر گچساران و مابقی در روستاها قرار گرفته است.

 جهانبین تصریح کرد: آموزش غریق نجات از تعهدات هلال احمر خارج شده است.
 مدیرعامل جمعیت هلال احمر کهگیلویه و بویر احمد خاطر نشان کرد: در گچساران اردوگاه اضطراری ۱۰ هکتاری در منطقه خنگ بنار در نظر گرفته شده است.
ظهراب چمن آرا معاون فنی و عملیاتی سازمان اورژانس کهگیلویه وبویراحمد ادامه داد: در گچساران ۹ پایگاه اورژانس وجود دارد در خصوص امداد رسانی در این شهرستان نیازمند آمبولانس های کمک دار هستیم.
 وی بیان کرد: در کهگیلویه و بویراحمد بیمارستان‌ صحرایی وجود ندارد.
در ادامه رئیس آبفای گچساران اظهار کرد:حدود ۵۰ درصد از شبکه آب گچساران فرسوده است که نیاز به تامین اعتبار دارد.
 محمود زارعی پور بیان کرد: در روستاها نیز شبکه های منابع آب و خطوط انتقال نیاز به توسعه دارند و در حال حاضر نیز امکانات ما فرسوده است.
گفتنی است: در این جلسه از تلاش ها و خدمات ارزنده شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران در ستاد مدیریت بحران شهرستان گچساران تقدیر و تشکر شد.
در پایان عملیات نجات غریق و غواصی در هنگام حوادث به شهرداری دوگنبدان واگذار شد.



 
 
نام شما

آدرس ايميل شما

بهزادی ریس شورای دیل
Iran, Islamic Republic of
در جلست سالهی قبل خیلی حرف وصحبتها ووعده وعیدها دادند ولی موقع اتفاق عملی که نمیشد بر نیت خیر خواهانه مردم فهیم روستا اثر منفی میگذاشت چون بعضی از اقایان مسول نه کمک میکردند فقط دلشان خوش بود که گارمندان از زیر دستشان ماموریت میگرفتند وچند ساعتی زیر درخت میخوابیدن وگردش میکردند ونهر وعصرانه میل میکردند وگوشی همراه خود از دست رس خارج میکردن وچند لحظه ای روشن واخبار اتش سوزی را از کسی که در جایگاه اتش سوزی بود میگرفتند و زنگ میزدند به مسولشان که ما انجا هستیم به دروغ حال اگر این هزینها که خرج بیبهوده میکنند به شوراها ودهیاران بدهند میتوان همانند سالهای قبل که با هماهنگی شورا ودهیار جوانان غیور هر که بدون هیچ چشم داشتی اتش جنگلها را خاموش کردند انجام داد به این معنا که بعضی از جوانان بیکار هستند کمک جزیی از قبیل کفش ولباس به انها داد در صورتی که اقایان خدا میداند چه هزینها شده اما تا انجایی که ما اطلاع داریم مسولین استان وشهرستان بارها قول داده اند که گمک میکنیم وبروید از مغازها وسایل خوراای ودستکش وبنزین وغیره بگیرین ما بعد حساب میکنیم ولی علاوه که کمک نکردند کار را دشوارتر کردند خلاصه اگر خدای ناکرده اتفاقی در جای اتش بگیرد جوانان بسیجی وفهیم روستا با جان دل وهمچنین شورا محترم ودهیار عزیز همراه ان جوانان ومردم نجیب هستند واز مسولین عزیز شهرستان میخواهم که قدر این برادران که با جان ودل در خاموش کردن اتش جنگلها یاری وکمک میکنند بدانید ودر اخر به روح برادر عزیز جناب اقای البرز زارعی که جانش را دراه خدای مهربان جهت خاموش کردن جنگلها نثار کردمن یقره فاتحه مع صلوات
حبیب
Iran, Islamic Republic of
منابع طبیعی
جوانان
Iran, Islamic Republic of
اقایان مسول اگر راست میگوید جواب اقای بهزادی که از دل مردم ان متن را نوشته واقعا اقای بهزادی چندین سال است که جلودار جوانان ومردم جهت خاموش کردن اتش در حوزه بو.یر احمد و روستاهای همسایه واقعا همیشه کمک شبانه روز کرده
راه تغییرات از کدام طرف است؟

راه تغییرات از کدام طرف است؟

اولین و شاید جدی‌ترین گام در مسیر انجام اصلاحات و تغییرات در جوامع مختلف، نیازمند پذیرش ...
روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: آنچه که اکنون در سرزمین ما اتفاق می‌افتد، به سادگی می‌شد ...
متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

رهبر معنوی اهل سنت ایران در جریان حیات دینی و سیاسی خود همواره مواضع قابل تامل و جنجالی ...
1