تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۲۴
کد مطلب : ۴۴۱۲۳۶
وزیر نیرو به چهارمحال و بختیاری سفر کرد

(فیلم) اعتراض مردم «چهارمحال» به انتقال آب / دیدار وزیر نیرو با کشاورزان و نمایندگان مجلس

۱
اعتراض مردم «چهارمحال» به انتقال آب کبنا ؛علی اکبر محرابیان وزیر نیرو به شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری سفر کرد.
به گزارش کبنا، علی اکبر محرابیان وزیر نیرو روز گذشته (شنبه 22 آبان ماه 1400) در سفر به شهرکرد، پس از دیدار با نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری و بازدید از برخی پروژه‌های آبی استان همچون بن-بروجن، خرسان 3، کوهرنگ 3 و...، در نهایت با کشاورزان و نمایندگان کشاورزان استان دیدار کرد. در این نشست، کشاورزان استان به بیان مطالبات، دغدغه‌ها و مشکلات خود پرداختند.
محرابیان: هر آنچه در توانمان باشد برای مردم انجام می‌دهیم
وزیر نیرو گفت: بزرگ‌ترین مشکل مردم در منطقه بیرگان تملک اراضی است برای حل این مسئله از بنیاد مسکن کمک خواهیم گرفت.

 علی‌اکبر محرابیان طی بازدید از سد و تونل کوهرنگ سه در جمع مردم منطقه بیرگان گفت: بزرگ‌ترین مشکل مردم این منطقه تملک اراضی است برای حل این مسئله از بنیاد مسکن کمک خواهیم گرفت.
وزیر نیرو با اشاره به اینکه برای جبران خسارات مردم بیرگان هر کاری که در توانمان باشد انجام می‌دهیم، ادامه داد: فرماندار یک نامه در خصوص مسائل و مشکلات این منطقه تهیه کند تا بتوانیم با تصمیمات کارشناسی شده آن‌ها را حل کنیم.
وی با اشاره به اجرای قوانین، افزود: نباید کسی که مجری پروژه و ذی‌نفع است در تملک اراضی وارد شود.
 محرابیان اضافه کرد: اعتبار برای تملک اراضی منطقه در اختیار بنیادمسکن قرار می‌گیرد.
 خشک‌شدن 13 چشمه به دنبال احداث تونل سوم کوهرنگ

 در ادامه فرماندار کوهرنگ با اشاره به اینکه مردم منطقه مخالف انتقال آب نیستند، گفت: بلکه خواهان اجرای عدالت هستند و باید حق‌آبه آن‌ها در نظر گرفته شود. 
فرماندار کوهرنگ افزود: ۳۳ چشمه با اجرای سد و تونل کوهرنگ سه کم‌آب و ۱۳ چشمه کاملاً خشک شده است.
 مرتضی زمانپور اضافه کرد: با اجرای این پروژه یک هزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی منطقه بیرگان به زیر آب می‌رود و تاکنون تنها ۷۵۰ هکتار تملک شده است.
 وی توضیح داد: تنها اراضی یک روستا در دهستان بیرگان تملک شده است و مردم ۹ روستا در بلاتکلیفی قرار دارند، در این روستاها اجازه ساخت و ساز و اجرای طرح هادی داده نمی‌شود.
 زمانپور گفت: باید قیمت‌گذاری عادلانه صورت گیرد و مردم خواهان اجرای عدالت هستند.
  وزیر نیرو: اجرای طرح‌های غلط متوقف خواهند شد
وزیر نیرو با اشاره به بی‌برنامه‌گی‌ها و بی‌عدالتی‌هایی که باعث بروز مشکلات آبی در برخی از استان‌های کشور شده گفت: ما به صورت علمی و کارشناسی جلو اجرای طرح غلط را خواهیم گرفت و طرح صحیح و کارشناسیرا تقویت می‌کنیم.
علی‌اکبر محرابیان در جلسه‌ای با نمایندگان کشاورزان چهارمحال و بختیاری گفت: محوریت کلیه فعالیت‌های وزارت نیرو در دولت سیزدهم رعایت عدالت و شفایت در عملکرد به خصوص در حوزه تأمین آب مردم است که در این راستا یک فرد نفوذناپذیر و عدالت‌محور را به عنوان معاون امور آب وزارت نیرو منصوب کردیم.
 وزیر نیرو با اشاره بروز بی‌عدالتی‌ها در بسیاری از استان‌ها در سال‌های اخیر اظهار داشت: مشکلات امروز ما ثمره چند دهه بی‌برنامگی بوده و امروز مردم آگاهانه از حقوق و مطالباتشان صحبت می‌کنند قبلاً در سکوت بسیار از اقدامات غیرکارشناسی صورت گرفته که باعث نارضایتی امروز مردم شده است.
 وی با اشاره به لزوم برقراری تعادل بین منابع و مصارف آبی تاکید کرد: ما در ابتدا برای تأمین آب شرب تمامی شهرها و روستاهای بالای ۲۰ هزار نفر جمعیت برنامه‌ای کامل و جامع تهیه کردیم که در قالب طرح جهاد آبرسانی آن را اجرا خواهیم کرد که برخی از شهرها و روستاهای چهارمحال و بختیاری که با کمبود آب شرب مواجه هستند را در بر می‌گیرد.
 محرابیان با اشاره به کاهش ذخایر آبی به دلیل به خشکسالی‌های اخیر تصریح کرد: ۵۰ سال قبل به ازای هر ایرانی ۶ هزار و ۵۰۰ متر مکعب آب داشتیم که متاسفانه امروزه به یک هزار و ۲۰۰ متر مکعب کاهش یافته است و شاهد افزایش مصارف آب در حوزه‌های مختلف شده‌ایم.
 
سفرهای استانی در تصمیمات وزارت نیرو تأثیر جدی خواهد داشت
 وزیر نیرو بیان داشت: مهم‌ترین دلیل سفر من به این استان دیدن میدانی مشکلات و نشستن پای درد و دل و مطالبات مردم این استان بود که قطعاً در تصمیمات بعدی وزارت نیرو تأثیر جدی خواهد داشت.
 وی با بیان اینکه در اجرای بسیاری از طرح‌ها، کارشناس و مشاور پروژه در آورد آب خطای محاسباتی داشته و گاهی برخی از برنامه‌ریزی‌ها بر مبنای آمار و اطلاعات قدیم بوده است، اضافه کرد: ما قطعاً به صورت علمی و کارشناسی جلو اجرای طرح غلط را خواهیم گرفت و از اجرای طرح صحیح و کارشناسی دفاع خواهیم کرد و آن را تقویت می‌کنیم.
  محرابیان: هر آنچه در توانمان باشد برای مردم انجام می‌دهیم/خشک شدن ۱۳ چشمه در پی احداث تونل سوم کوهرنگ
وزیر نیرو گفت: بزرگ‌ترین مشکل مردم در منطقه بیرگان تملک اراضی است برای حل این مسئله از بنیاد مسکن کمک خواهیم گرفت.
 وزیر نیرو: عدالت در توزیع آب اولین اصل در اجرای پروژه‌هاست
وزیر نیرو گفت: عدالت در توزیع آب اولین اصل برای اجرای پروژه‌های انتقال آب است.
علی‌اکبر محرابیان در دیدار با نماینده ولی‌فقیه در چهارمحال و بختیاری گفت: عدالت در توزیع آب اولین اصل برای اجرای پروژه‌های انتقال آب است.
 وزیر نیرو ادامه داد: قوانین هم روشن و شفاف است که با رعایت آن نباید اختلافی باشد.
 وی افزود: مهم‌ترین عنصر برای بهره‌بردن مردم از این موهبت الهی تدبیر، حفظ وحدت و در واقع بحث‌های کارشناسی است و بردن این موضوع در بین مردم سود و فایده‌ای ندارد.
 محرابیان اضافه کرد: نارضایتی‌هایی وجود دارد که ناشی از سوءتدبیرها، تصمیم نگرفتن در زمان خودش، عدم شفافیت در تصمیم‌گیری‌ها است و همین موضوع سبب ایجاد انتظاراتی در بین مردم شده است.
 وی عنوان کرد: نمی‌توان انکار کرد که میزان تقاضا برای آب بالا و در مقابل به دلیل کاهش بارش‌ها جوی سرانه آب به شدت کاهش پیدا کرده است.

 وزیر نیرو با تأکید بر اینکه نباید بارگذاری‌ها روی منابع آبی نامتعادل باشد، گفت: این عدم تعادل سبب ایجاد مشکلات محیط‌زیستی، از بین رفتن سفره‌های زیرزمینی و عدم اجابت خواسته‌های مردم می‌شود.
 پرهیز از بارگذاری‌های جدید در مناطقی که مشکل آب داریم
 وی افزود: در نقطه‌ای که امکان تأمین آب نداریم بارگذاری جدید ایجاد می‌کنیم و مسکن‌های چند هزارتایی می‌سازیم و صنایع را بی‌جهت گسترش می‌دهیم و توقعات بی‌جا و بلندپروازانه ایجاد می‌کنیم و این موضوعات سبب ایجاد مشکلاتی می‌شود.
 محرابیان اضافه کرد: باید یک تدبیر ملی اندیشیده و با رعایت اصول علمی و کارشناسی اشکالات گذشته برطرف شود.
 مردم به دنبال حل مشکلات هستند
 وی ادامه داد: همه از تصمیمات غلط متضررند چرا که مردم به دنبال حل مشکلات هستند و معجزه نمی‌خواهند، آب محدود است و باید با عدالت توزیع شود.
مردم چهارمحال و بختیاری در حاشیه سفر وزیر نیرو با سردادن اینجا چهارمحال است بردن آب محال است اعتراض خود را نسبت به انتقال آب اعلام کردند.
    

تصاویر دیدار کشاورزان با وزیر نیرو در زیر آمده است.


گ

نام شما

آدرس ايميل شما

صبحانه‌ای با طعم روحانی در دولت رئیسی

صبحانه‌ای با طعم روحانی در دولت رئیسی

ضرغامی گویا بنا بر ترک عادت صبحانه‌های سیاسی‌اش ندارد؛ حتی حالا که در مقام وزارت میراث ...
معلم نان ندارد، آموزش رمق ندارد

معلم نان ندارد، آموزش رمق ندارد

پنج میلیون و 800هزار تومان؛ متوسط حقوق فرهنگیان در سال 99. دریافتی‌ای که به گفته رئیس ...
خاتمی و کروبی پس از سال‌ها روی جلد آمدند

خاتمی و کروبی پس از سال‌ها روی جلد آمدند

مهدی کروبی و سیدمحمد خاتمی پس از یازده سال در نشست‌های جداگانه سخنرانی کردند که بازتاب‌های ...
1