تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۵ شهريور ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۳۰
کد مطلب : ۴۳۸۶۹۰
در گفت‌وگو با خبرنگاران مطرح شد

( ویدئو ) توضیحات معاون اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد پیرامون ابهامات پتروشیمی دشت مازه دهدشت

۵
۱
فایل مرتبط کبنا ؛مجتمع پتروشیمی دشت مازه دهدشت با حضور معاون امور اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد، حجت الاسلام سید محمد موحد نماینده مردم شهرستان‌های کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده، فرماندار کهگیلویه و جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی کلنگ‌زنی شد. بعد از آن شائبه و ابهامات زیادی پیرامون این پتروشیمی مطرح شد که کبنا نیوز در ادامه ویدئو گفت‌وگوی خود با سید حشمت الله صمیمی دوست معاون امور اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد را صرفاً برای رفع ابهامات و اطلاع کافی افکار عمومی منتشر می‌کند.
      




 در آخرین روز از گرامی داشت هفته دولت، با حضور مسئولان استانی و شهرستانی مجتمع بزرگ پتروشیمی شهر دهدشت کلنگ زنی شد و متعاقب آن برخی‌ها نسبت به غیرکارشناسی بودن این اقدام در خصوص تأمین آب، مشکلات زیست محیطی، زمین خواری و مطالبی را در محافل عمومی و شبکه‌های مجازی مطرح کردند و معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد روز سه شنبه در نشستی رسانه‌ای پیرامون رفع ابهامات توضیحاتی داد.
 خلق ۵۰۰ فرصت جدید شغلی
  حجم سرمایه گذاری طرح پتروشیمی دهدشت به عنوان یکی از عظیم‌ترین پروژه در کشور و خاورمیانه، ۱۲ هزار میلیارد تومان اعلام شد که با بهره برداری از آن زمینه ایجاد ۵۰۰ فرصت جدید شغلی و اشتغال مستقیم را رقم خواهد زد و مهم‌تر از آن با راه اندازی این طرح بخش مهمی از مواد اولیه کارخانجات کشور تأمین می‌شود.
 حشمت الله صمیمی دوست معاون اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد روز سه شنبه طی یک نشست خبری ضمن رد ادعای غیر کارشناسی بودن این طرح به رسانه‌ها گفت: کلنگ زنی این پروژه بزرگ ماحصل ساعت‌ها نشست و پیگیری از استان تا کشور بوده که حدود یک سال پیگیری‌های لازم در خصوص آن انجام شده است.
 به گفته صمیمی دوست این طرح بر اساس برنامه آمایش سرزمینی شهرستان کهگیلویه در شهرک صنعتی دشت مازه دهدشت اجرایی شده و یکی از اهداف کلان طرح یاد شده توسعه شهرستان کهگیلویه با ایجاد صنایع وابسته به نفت و گاز به خصوص صنایع پایین دستی نفت و پتروشیمی است.
 
گذر ۱۰ درصد روان آب‌های کشور از کهگیلویه و بویراحمد
 وی پیرامون ابهام ایجاد شده پیرامون تأمین آب و انرژی این طرح هم گفت: یکی از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های بالقوه استان کهگیلویه و بویراحمد روان آب‌هاست که ۱۰ درصد روان آب‌های کشور از این استان می‌گذرد و از سویی قریب به ۲۵ درصد ذخایر نفت کشور در این استان واقع شده است.
 صمیمی دوست تصریح کرد: بنابراین به خوبی به این مسائل توجه شده و این طرح بر اساس ظرفیت‌های استان در زمینه آب و انرژی طراحی شده است.
 وی ابراز داشت: در حوزه آب زیر حوزه زهره، سهم استان ما ۴۷۰ میلیون متر مکعب است که از این میزان بخش‌های مختلف صنعت، کشاورزی، شرب و محیط زیست کاملاً مشخص است.
 صمیمی دوست عنوان کرد: سهم صنعت استان ۱۲۵ میلیون مترمکعب از آن است که تنها شرکت نفت و گاز گچساران میزان ۲۰ میلیون متر مکعب آن را استفاده می‌کند.
 معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: این آمارها نشان می‌دهد هنوز افزون بر یکصدمیلیون متر مکعب آب سهم استان در این حوزه بلااستفاده مانده است.
 وی افزود: همچنین در حوزه مارون، سهم استان ۳۵۰ میلیون متر مکعب است که طبق آخرین آمار شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد میزان ۸۰ میلیون متر مکعب از آن استفاده می‌کنیم و مابقی رها شده است.
 صمیمی دوست ابراز داشت: سهم صنعت ما از این حوزه ۴۶ میلیون متر مکعب است که تاکنون در بخش صنعت از این حوزه استفاده نشده و اینک برای اجرای طرح یاد شده قرار هست از این حوزه از طریق خط انتقال تا شهرک دشت مازه استفاده شود و تأمین این آب ارتباطی به آب چهار شهر کهگیلویه که قرار است از سد کوثر تأمین شود، ندارد و سهم آب مصرفی از حوزه مارون قریب به یک درصد می‌باشد.
 وی عنوان کرد: بنابراین جای هیچ گونه نگرانی برای تأمین منابع وجود ندارد زیرا که هنوز سهم صنعت ما در این حوزه دست نخورده باقی مانده است.
 معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: بر اساس حساب سرانگشتی حدود ۳۰ تا ۴۰ پروژه عظیم معادل همین پتروشیمی در شهرستان‌های گرمسیری قابلیت اجرا دارند.

اخذ مجوز محیط زیست به روال قانونی

 

 صمیمی دوست نیز پیرامون شبهات زیست محیطی ایجاد شده حول اجرای این طرح هم گفت: سازمان متولی اجرای این طرح سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد بوده که در وهله نخست استعلامات لازم از جمله استعلام از سوی سازمان محیط زیست استان را به عمل می‌آورد که در خصوص این طرح نیز اقدامات لازم صورت پذیرفته و تا پاسخ مثبت اخذ نشده باشد امکان صدور مجوزات فراهم نخواهد شد وبنابراین طرح مسیر و روال قانونی را طی کرده است.
 معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه در این بخش نیز مشکلی وجود ندارد و جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد اظهار داشت: آلایندگی این طرح در دو بخش پساب فاضلاب و انتشار گاز می‌باشد که خوشبختانه به لحاظ مهندسی به این موارد توجه جدی شده و پساب فاضلاب پتروشیمی دهدشت بر اساس تدابیر انجام گرفته مجدداً قابلیت برگشت به چرخه تولید و حتی استفاده در حوزه کشاورزی را خواهد داشت.
 پیش بینی ایجاد نیروگاه ۵۰ مگاواتی
 صمیمی دوست عنوان کرد: در بحث انتشار گاز با مهندسی انرژی، گازهای اضافی در نیروگاه برقی که در کنار این پروژه طراحی و احداث خواهد شد مورد استفاده قرار خواهد گرفت و سرمایه گذار در حال اخذ مجوز نیروگاه ۵۰ مگاواتی می‌باشد که بزودی کلنگ زنی این نیروگاه را آغاز خواهد شد.
 معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با رد هر گونه زمین خواری در رابطه با این پروژه هم گفت: سرمایه گذار طرح پتروشیمی دهدشت زمین پروژه را قریب ۳۲ میلیارد تومان خریداری کرده است و قسط نخست آن به مبلغ سه میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به حساب شرکت شهرک‌های صنعتی استان واریز شده است.
 صمیمی دوست با بیان اینکه مابقی در برنامه زمان بندی مشخص شده واریز خواهد شد تاکید کرد: اگر سرمایه گذاری قصد دیگری داشت به دنبال زمین ملی و منابع طبیعی می‌رفت.
 میزان گاز طبیعی برای خوراک این پتروشیمی
 معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این ارتباط نیز گفت: خوراک این پتروشیمی گاز طبیعی است و حجم گاز مورد نیاز این طرح قریب به یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون متر مکعب (۱.۷ میلیارد متر مکعب) است که با تلاش‌ها و رایزنی‌هایی که نماینده مردم با وزیر نفت داشتند این مجوز نهایی شده است.
 صمیمی دوست با تاکید بر اینکه در بسیاری از استان‌ها به راحتی چنین مجوزی اخذ نمی‌شود، گفت: این مجوز هدیه‌ای بوده که وزیر نفت دولت دوازدهم به مردم شهرستان کهگیلویه اهدا کرد.
 به گفته صمیمی دوست هدف همه مسئولان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی نگاه توسعه‌ای به استان است و در این زمینه تلاش بر این بوده که از سرمایه گذاران توانمند برای ورود و سرمایه گذاری در استان دعوت کنیم.
 وی اظهار امیدواری کرد که این طرح بر اساس زمان بندی مشخص شده در طی ۴۸ ماه به اتمام برسد و سبب ایجاد اشتغال و رونق تولید در این منطقه شود.
صمیمی دوست عنوان کرد: برای توسعه استان باید از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های خدا دادی از جمله گاز و آب نهایت استفاده را با لحاظ برنامه آمایش سرزمینی به عمل آوریم.
 وی در خاتمه اظهار داشت: من دست همه کسانی که زمانی کلنگ پترو شیمی‌های گچساران و دهدشت را بر زمین زدند می‌بوسم. اگر آن روز کلنگ آن طرح‌ها به زمین زده نمی‌شد قطعاً امروز شاهد اشتغال چند هزار نفری در آن پروژه‌ها نبودیم هر چند که در اجرای این پروژه‌ها فراز و نشیب‌هایی وجود داشت ولی مهم این است که در آینده نزدیک این طرح‌ها به ترتیب پیشرفت فیزیکی به بهره برداری خواهند رسید و علاوه بر اشتغال مستقیم و غیر مستقیم، میزان مالیات بر درآمد و مالیات بر ارزش افزوده این پروژه‌ها بعد از زمان بهره برداری در توسعه همه جانبه استان نقش آفرینی خواهند داشت.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

zara
Iran, Islamic Republic of
فعلا نماینده این که توکلاچوهست تکمیل کنه بعدبره وطنش بسازه بعدبیست سال عاشق روبان پاره کردن شده همه میدونندموحد تا حال هیچ طرحی راتمام نکرده
Iran, Islamic Republic of
خدا وکیل خودت قاضی در این مدت مسئولیت چی تحویل مردم دادی
محمدولایی
Iran, Islamic Republic of
اولین کلنگ وآخرین گلنگی که تابحالا ودر آینده در این استان به زمین خورده ::::ومیخورد فقط یه خاطره است مثلا پتروشیمی وسیمان وراهها ومعدن و سدها وآب شرب وووو کدوما افتتاح شدند ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
ای روزگار
Iran, Islamic Republic of
ای روزگار مردم کهگلویه...هیییی
چین بزرگترین برنده سیاست آمریکا پس از ۱۱ سپتامبر

چین بزرگترین برنده سیاست آمریکا پس از ۱۱ سپتامبر

«نخبگان سیاسی آمریکا به جای اینکه در اتومبیل تاریخ روی صندلی راننده بنشینند، با گذشت ...
گلوله‌ها در پنجشير خون گريستند

گلوله‌ها در پنجشير خون گريستند

شهادت فهيم دشتي با واكنش‌هاي بسياري ميان كاربران افغان و ايراني روبه‌رو شد. فهيم دشتي ...
مبارزه با تورم، با دستان خالي

مبارزه با تورم، با دستان خالي

از آنجايي که تورم توليدکننده در فصل بهار سال جاري به بالاترين طي 5 سال اخير رسيده، مي‌توان ...
1