تاریخ انتشار
شنبه ۲۲ شهريور ۱۴۰۴ ساعت ۱۴:۰۱
کد مطلب : ۵۰۳۹۷۰
گزارش کبنانیوز از وضعیت میدان میوهوترهبار؛
میدان میوهوترهبار یاسوج و تجربههای چندینباره شکست / چرا در حالی که سرمایهگذار اعلام آمادگی برای احیای میدان کرده، همچنان شاهد تعلل برخی مسئولین هستیم؟ / بار سوءمدیریت و سنگاندازی مافیای میوه بر گرده شهروندان یاسوجی / میوه سیسخت به فارس میرود و با احتساب هزینه حملونقل و دو بار دلالی به دست مردم میرسد!
۰
کبنا ؛یاسوج سالهاست در انتظار میدان میوهوترهباری است که بارها افتتاح، و هر بار به دلایل مختلف تعطیل شد؛ زیرساختی که قرار بود دلالی را حذف و قیمت میوه را متعادل کند، درگیر سوءمدیریتها و مافیای میوه شد. حالا در شرایطی که شهروندان همچنان هزینه گرانیهای بیدلیل را میپردازند، سرمایهگذار پیشین میدان با وجود تجربه چهار سال تلاش و مشقت، بار دیگر برای احیای این پروژه اعلام آمادگی کرده است.
به گزارش کبنا، یاسوج از جمله معدود مراکز استانی در کشور است که میدان میوهوترهبار آن اینچنین دستخوش تغییر و تحول شده و بارها راهاندازی و سپس بر اساس موانع بسیار، تعطیل شده است. در سال 1394 بود که زمینی که 14 سال برای میدان در نظر گرفته شد، هر چند بخش زیادی از آن تغییر کاربردی داده شده بود، بالاخره به میدان میوه و ترهبار اختصاص داده شد. هر چند آنموقع پژمان نیکاقبالی معاون عمراني استانداري كهگيلويه و بويراحمد، افتتاح ميدان را بهترين راهكار براي مقابله با مافياي بازار ميوه دانست و نوید کاهش گرانفروشیهای نامتعارف را داد، اما آن افتتاح نیز بینتیجه ماند تا اینکه در آذرماه 1400 بود که یکی از سرمایهگذاران دوباره میدان میوهوترهبار را راهاندازی کرد.
علیرغم افتتاحها و شکستهای چندباره میدان میوهوترهبار، این نخستین بار است که یک سرمایهگذار با وجود تمام سنگاندازیها و ممانعتهای ساختاری و فردی، همچنان پای میدان مانده و حتی که حالا میدان از خدماتدادن افتاده، دوباره قصد احیای آن را دارد. این پافشاری در شرایطی است که در بسیاری از استانهای کشور میدان میوهوترهبار بهعنوان یک زیرساخت بدیهی و پایدار از همان سالهای نخست تأسیس بدون مشکل جدی فعال مانده است، اما در یاسوج چنین موضوع سادهای به بحرانی چندینساله تبدیل شده است.
بخشی از علل عدم راهاندازی میدان در یاسوج مطمئناً به سوءمدیریتها برمیگردد؛ اما بخشی از آن نیز تحت تأثیر مناسبات اقتصادی است که 10 سال پیش معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد از آن با عنوان مافیای میوه و ترهبار نام برد. اما پیش پاافتادهترین و البته مهمترین سؤال این است که مگر این مافیا چه کسانی هستند که مانع راهاندازی میدان و در نتیجه ارتقای رفاه شهروندان میشوند؟ متأسفانه در نبود این میدان، برخی از افراد، راهها و مسیرهایی برای دلالی نهادینه کردهاند و طوری ریشه دواندهاند که مبارزه با آنها را بسیار سخت کرده است. دلالانی که نهتنها به نفع مردم عمل نمیکنند بلکه عملاً هزینههای معیشت خانوادهها را افزایش داده و چرخه توزیع عادلانه کالا را مختل کردهاند.
به گفته برخی از مسئولین، میوههای یاسوج و سیسخت مستقیم به دست مصرفکننده نمیرسند؛ این میوهها توسط دلالان به استانهای دیگر میروند. دلالان میوه را به میدان میوهوترهبار آن استانها میفروشند. سپس مغازهداران یاسوجی به آن استان مراجعه میکنند و میوهای را که قرار بوده از شهر خودشان بخرند از استان دیگری میخرند تا هم هزینه دلالی را پرداخت کرده باشند و هم هزینه رفتوآمد و انتقال میوه را از آن استان به استان خودی. البته گاهی هم دلالان میوه را دوباره از آن استان میخرند و به دست مغازهدار میرسانند. یعنی هم هزینه رفت و هم هزینه برگشت و همچنین هزینه دو بار دلالی را در نهایت باید شهروندان کهگیلویه و بویراحمدی بپردازند تا هزینه تمامشده هر کیلوه میوه و ترهبار برای آنها بیش از 40 درصد گرانتر به دستشان برسد. این چرخه معیوب در واقع به معنای تحمیل یک تورم ساختگی به زندگی روزمره مردم است که تنها جیب واسطهها را پر میکند.
البته با تمام این تفاسیر، سرمایهگذار میدان میوهوترهبار چهار سال ماند و تلاش کرد که این میدان سر پا بماند. اصحاب رسانه در استان اطلاع دارند که تیم راهاندازی میدان در طول این مدت چه مشقتهایی را متحمل شدهاند تا میدان از فعالیت بازنماند. حتی بسیاری امتیازات نیز دادند اما باز هم متأسفانه همان شد که نباید میشد. این تجربه شکستخورده میتوانست دستکم بهعنوان درسی برای دستگاههای تصمیمگیر باشد تا اشتباهات گذشته تکرار نشود، اما شواهد نشان میدهد که هنوز هم نگاهها مقطعی و کوتاهمدت است.
حالا در تازهترین نشست ستاد تنظیم بازار کهگیلویه و بویراحمد، باز هم به وضعیت میوهوترهبار یاسوج پرداخته شد. اظهار گلایه از این وضعیت را میتوان از زبان مسئولین اقتصادی استان شنید؛ اما اقدام عملی چندانی که نتیجه بدهد، تاکنون مشاهده نشده است. اینکه صرفاً در جلسات به بیان مشکلات پرداخته شود، گرهی از کار مردم باز نمیکند و بارها تجربه شده که فاصله مصوبات روی کاغذ و اجرا در میدان، فاصلهای جدی و فرسایشی است.
سرمایهگذار میدان میوهترهبار یاسوج چندی پیش در گفتوگو با کبنا نیوز برای راهاندازی دوباره میدان اظهار آمادگی نمود. مسئولین اقتصادی استان نیز جملگی بر ضرورت احیای میدان اجماع نظر دارند. بنابراین چه کسی بهتر از سرمایهگذاری که سابقه چهار سال فعالیت با انواع و اقسام موانع را داشته است. اگر مسئولین اقتصادی استان واقعا توجهی به رفاه و معیشت شهروندان دارند بهترین فرصت راهاندازی دوباره میدان با سرمایهگذاری است که اظهار آمادگی نموده و مهمتر از آن اینکه مکان آن نیز معلوم است و حالا پس از چهار سال، در بین مردم جا افتاده است.
انتظار میرود تصمیمگیری در این زمینه از دایره شعار خارج شده و به عرصه عمل وارد شود؛ چرا که میدان میوهوترهبار یاسوج، ضرورتی حیاتی برای مهار تورم، حذف دلالی و حمایت از تولیدکننده و مصرفکننده استانی است.
به گزارش کبنا، یاسوج از جمله معدود مراکز استانی در کشور است که میدان میوهوترهبار آن اینچنین دستخوش تغییر و تحول شده و بارها راهاندازی و سپس بر اساس موانع بسیار، تعطیل شده است. در سال 1394 بود که زمینی که 14 سال برای میدان در نظر گرفته شد، هر چند بخش زیادی از آن تغییر کاربردی داده شده بود، بالاخره به میدان میوه و ترهبار اختصاص داده شد. هر چند آنموقع پژمان نیکاقبالی معاون عمراني استانداري كهگيلويه و بويراحمد، افتتاح ميدان را بهترين راهكار براي مقابله با مافياي بازار ميوه دانست و نوید کاهش گرانفروشیهای نامتعارف را داد، اما آن افتتاح نیز بینتیجه ماند تا اینکه در آذرماه 1400 بود که یکی از سرمایهگذاران دوباره میدان میوهوترهبار را راهاندازی کرد.
علیرغم افتتاحها و شکستهای چندباره میدان میوهوترهبار، این نخستین بار است که یک سرمایهگذار با وجود تمام سنگاندازیها و ممانعتهای ساختاری و فردی، همچنان پای میدان مانده و حتی که حالا میدان از خدماتدادن افتاده، دوباره قصد احیای آن را دارد. این پافشاری در شرایطی است که در بسیاری از استانهای کشور میدان میوهوترهبار بهعنوان یک زیرساخت بدیهی و پایدار از همان سالهای نخست تأسیس بدون مشکل جدی فعال مانده است، اما در یاسوج چنین موضوع سادهای به بحرانی چندینساله تبدیل شده است.
بخشی از علل عدم راهاندازی میدان در یاسوج مطمئناً به سوءمدیریتها برمیگردد؛ اما بخشی از آن نیز تحت تأثیر مناسبات اقتصادی است که 10 سال پیش معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد از آن با عنوان مافیای میوه و ترهبار نام برد. اما پیش پاافتادهترین و البته مهمترین سؤال این است که مگر این مافیا چه کسانی هستند که مانع راهاندازی میدان و در نتیجه ارتقای رفاه شهروندان میشوند؟ متأسفانه در نبود این میدان، برخی از افراد، راهها و مسیرهایی برای دلالی نهادینه کردهاند و طوری ریشه دواندهاند که مبارزه با آنها را بسیار سخت کرده است. دلالانی که نهتنها به نفع مردم عمل نمیکنند بلکه عملاً هزینههای معیشت خانوادهها را افزایش داده و چرخه توزیع عادلانه کالا را مختل کردهاند.
به گفته برخی از مسئولین، میوههای یاسوج و سیسخت مستقیم به دست مصرفکننده نمیرسند؛ این میوهها توسط دلالان به استانهای دیگر میروند. دلالان میوه را به میدان میوهوترهبار آن استانها میفروشند. سپس مغازهداران یاسوجی به آن استان مراجعه میکنند و میوهای را که قرار بوده از شهر خودشان بخرند از استان دیگری میخرند تا هم هزینه دلالی را پرداخت کرده باشند و هم هزینه رفتوآمد و انتقال میوه را از آن استان به استان خودی. البته گاهی هم دلالان میوه را دوباره از آن استان میخرند و به دست مغازهدار میرسانند. یعنی هم هزینه رفت و هم هزینه برگشت و همچنین هزینه دو بار دلالی را در نهایت باید شهروندان کهگیلویه و بویراحمدی بپردازند تا هزینه تمامشده هر کیلوه میوه و ترهبار برای آنها بیش از 40 درصد گرانتر به دستشان برسد. این چرخه معیوب در واقع به معنای تحمیل یک تورم ساختگی به زندگی روزمره مردم است که تنها جیب واسطهها را پر میکند.
البته با تمام این تفاسیر، سرمایهگذار میدان میوهوترهبار چهار سال ماند و تلاش کرد که این میدان سر پا بماند. اصحاب رسانه در استان اطلاع دارند که تیم راهاندازی میدان در طول این مدت چه مشقتهایی را متحمل شدهاند تا میدان از فعالیت بازنماند. حتی بسیاری امتیازات نیز دادند اما باز هم متأسفانه همان شد که نباید میشد. این تجربه شکستخورده میتوانست دستکم بهعنوان درسی برای دستگاههای تصمیمگیر باشد تا اشتباهات گذشته تکرار نشود، اما شواهد نشان میدهد که هنوز هم نگاهها مقطعی و کوتاهمدت است.
حالا در تازهترین نشست ستاد تنظیم بازار کهگیلویه و بویراحمد، باز هم به وضعیت میوهوترهبار یاسوج پرداخته شد. اظهار گلایه از این وضعیت را میتوان از زبان مسئولین اقتصادی استان شنید؛ اما اقدام عملی چندانی که نتیجه بدهد، تاکنون مشاهده نشده است. اینکه صرفاً در جلسات به بیان مشکلات پرداخته شود، گرهی از کار مردم باز نمیکند و بارها تجربه شده که فاصله مصوبات روی کاغذ و اجرا در میدان، فاصلهای جدی و فرسایشی است.
سرمایهگذار میدان میوهترهبار یاسوج چندی پیش در گفتوگو با کبنا نیوز برای راهاندازی دوباره میدان اظهار آمادگی نمود. مسئولین اقتصادی استان نیز جملگی بر ضرورت احیای میدان اجماع نظر دارند. بنابراین چه کسی بهتر از سرمایهگذاری که سابقه چهار سال فعالیت با انواع و اقسام موانع را داشته است. اگر مسئولین اقتصادی استان واقعا توجهی به رفاه و معیشت شهروندان دارند بهترین فرصت راهاندازی دوباره میدان با سرمایهگذاری است که اظهار آمادگی نموده و مهمتر از آن اینکه مکان آن نیز معلوم است و حالا پس از چهار سال، در بین مردم جا افتاده است.
انتظار میرود تصمیمگیری در این زمینه از دایره شعار خارج شده و به عرصه عمل وارد شود؛ چرا که میدان میوهوترهبار یاسوج، ضرورتی حیاتی برای مهار تورم، حذف دلالی و حمایت از تولیدکننده و مصرفکننده استانی است.