تاریخ انتشار
جمعه ۲۲ فروردين ۱۴۰۴ ساعت ۲۲:۵۵
کد مطلب : ۴۹۸۱۱۴
یادداشت ارسالی؛
از فرمانداران متعامل دولت قبل تا فرمانداران سازمانی این دولت / چرا فرمانداران کهگیلویه و بویراحمد نتوانستهاند متناسب با گفتمان دولت جدید عمل کنند؟
۱
کبنا ؛یادداشت ارسالی - پس از پیروزی مسعود پزشکیان در 15 تیرماه 1403 با روی کار آمدن دولت وفاق و تأکید این دولت بر شکلگیری یک دولت گفتمانی و مبتنی بر اندیشه و تفکر و با توجه به تجربه دولتهای سید محمد خاتمی و حسن روحانی، این امیدواری میرفت که در دولت چهاردهم هم شاهد حضور مدیران توانمند اجرایی و درعینحال اهل اندیشه و گفتوگو نیز باشیم، تا بدینطریق بار دیگر رابطه مردم و مدیران، تقویت و از سر گرفته شود.
اما حالا که حدود هشت ماه از دولت وفاق میگذرد، به نظر میرسد در عمل، روند به گونهای دیگر پیش رفته است و فقدان ویژگیهایی ازایندست در مدیران و مسئولینی که بر سر کار آمدهاند، قابل مشاهده است.
هر چند چنین خصیصهای در بین بسیاری از مسئولین دیده میشود، اما در اینجا روی ما با فرمانداران دولت چهاردهم در استان کهگیلویه و بویراحمد است. هر چند بهواسطه حمایت نماینده از فرماندار کهگیلویه که از بازماندگان دولت سیزدهم است، و همچنین اختلاف میان گروههای اصلاحطلب، فرمانداری آن شهرستان، از تغییرات مصون بوده است. اما تغییرات در سایر فرمانداریها چه مواردی که بنا به تأکید اسکندر مؤمنی وزیر کشور، از درون مجموعه وزارت کشور بوده است و چه دو موردی که با برخی فشارها از بیرون تحمیل شدند، چندان چنگی به دل نمیزنند.
بیش از این، برخی چنین انتقادی را به استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز دارند که علیرغم سابقه و توان مدیریتی و بودجهای، او تاکنون نتوانسته است آنگونه که باید و شاید خود را یک استاندار در گفتوگو با مردم نشان دهد. به نظر میرسد بین او، جامعه کهگیلویه و بویراحمد و رسانههای استان با این شرایط فاصله و شکافی ایجاد شود.
اگر از دو معاون استاندار بگذریم، چنین خصیصهای در میان مدیران جدید کیمیا است. بهغیر از برخی اقدامات منحصربهفرد فرماندار دنا که همراهی و رضایت عمومی را در پی دارد، به نظر میرسد سایر فرمانداران محدود به همان اتاقهای فرمانداری، اقدامات روتین و روزمره و امضاهای آماده هستند. این انتقاد به فرمانداران نیز وجود دارد که آنها حتی از ظرفیت خوب و گسترده شبکههای اجتماعی بهدرستی استفاده نکردهاند و هیچ اطلاعی از برنامههای آنها برای عبور شهرستانها از مشکلات و کاستیها وجود ندارد.
این در حالی است که در دولت قبل، فرمانداران و مدیرانی یافت میشد که عمیقاً اهل ارتباط و حضور در میان مردم و گفتوگو با آنها بودند.
از جمله میتوان به فرماندار سابق و جوان بویراحمد و همچنین فرماندار قبلی چرام اشاره کرد که متأسفانه در دولت جدید نه تنها تکثیر نشدند، بلکه مشابه آنها نیز تکرار نشد. فرماندار کنونی چرام به نظر میرسد تعاملی با موضوعات ارتباطی و مشارکتی ندارد و نسبت به موضوعات روز و گفتوگوییِ جامعه بیاعتناست. در مورد فرماندار بویراحمد، برغم فشارهایی برای انتصاب او وجود داشت، تاکنون نشانه چندان مثبتی جز حضور در پشت سر استاندار در عکسها دیده نشده است.
در رابطه با فرماندار لنده هم با وجود انتظاراتی که از وی میرفت نیز تاکنون آن تعامل و رخداد مردمیشدن، دیده نشده است.
طی این مدت از عمر مدیران دولت چهاردهم در استان کهگیلویه و بویراحمد، جز برخی فعالیتها از سوی تعداد معدودی از مدیران استانی، در مورد سایر مدیران جدید نیز حرکت و رفتارهای قابل قبول مطابق آنچه در این مطلب مطمح نظر میباشد کمتر دیده شده است و همین موارد نیز اگر ادامه یابد شاید فاصله و شکاف میان مدیران و مردم ایجاد شود.
این یادداشت نافی خدمات مسئولان نامبرده نیست و صزفاً در راستای اصلاح رویهها و فرایندها منتشر شده و کبنا نیوز آمادگی درج پاسخ مسئولان مربوطه را دارد.
اما حالا که حدود هشت ماه از دولت وفاق میگذرد، به نظر میرسد در عمل، روند به گونهای دیگر پیش رفته است و فقدان ویژگیهایی ازایندست در مدیران و مسئولینی که بر سر کار آمدهاند، قابل مشاهده است.
هر چند چنین خصیصهای در بین بسیاری از مسئولین دیده میشود، اما در اینجا روی ما با فرمانداران دولت چهاردهم در استان کهگیلویه و بویراحمد است. هر چند بهواسطه حمایت نماینده از فرماندار کهگیلویه که از بازماندگان دولت سیزدهم است، و همچنین اختلاف میان گروههای اصلاحطلب، فرمانداری آن شهرستان، از تغییرات مصون بوده است. اما تغییرات در سایر فرمانداریها چه مواردی که بنا به تأکید اسکندر مؤمنی وزیر کشور، از درون مجموعه وزارت کشور بوده است و چه دو موردی که با برخی فشارها از بیرون تحمیل شدند، چندان چنگی به دل نمیزنند.
بیش از این، برخی چنین انتقادی را به استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز دارند که علیرغم سابقه و توان مدیریتی و بودجهای، او تاکنون نتوانسته است آنگونه که باید و شاید خود را یک استاندار در گفتوگو با مردم نشان دهد. به نظر میرسد بین او، جامعه کهگیلویه و بویراحمد و رسانههای استان با این شرایط فاصله و شکافی ایجاد شود.
اگر از دو معاون استاندار بگذریم، چنین خصیصهای در میان مدیران جدید کیمیا است. بهغیر از برخی اقدامات منحصربهفرد فرماندار دنا که همراهی و رضایت عمومی را در پی دارد، به نظر میرسد سایر فرمانداران محدود به همان اتاقهای فرمانداری، اقدامات روتین و روزمره و امضاهای آماده هستند. این انتقاد به فرمانداران نیز وجود دارد که آنها حتی از ظرفیت خوب و گسترده شبکههای اجتماعی بهدرستی استفاده نکردهاند و هیچ اطلاعی از برنامههای آنها برای عبور شهرستانها از مشکلات و کاستیها وجود ندارد.
این در حالی است که در دولت قبل، فرمانداران و مدیرانی یافت میشد که عمیقاً اهل ارتباط و حضور در میان مردم و گفتوگو با آنها بودند.
از جمله میتوان به فرماندار سابق و جوان بویراحمد و همچنین فرماندار قبلی چرام اشاره کرد که متأسفانه در دولت جدید نه تنها تکثیر نشدند، بلکه مشابه آنها نیز تکرار نشد. فرماندار کنونی چرام به نظر میرسد تعاملی با موضوعات ارتباطی و مشارکتی ندارد و نسبت به موضوعات روز و گفتوگوییِ جامعه بیاعتناست. در مورد فرماندار بویراحمد، برغم فشارهایی برای انتصاب او وجود داشت، تاکنون نشانه چندان مثبتی جز حضور در پشت سر استاندار در عکسها دیده نشده است.
در رابطه با فرماندار لنده هم با وجود انتظاراتی که از وی میرفت نیز تاکنون آن تعامل و رخداد مردمیشدن، دیده نشده است.
طی این مدت از عمر مدیران دولت چهاردهم در استان کهگیلویه و بویراحمد، جز برخی فعالیتها از سوی تعداد معدودی از مدیران استانی، در مورد سایر مدیران جدید نیز حرکت و رفتارهای قابل قبول مطابق آنچه در این مطلب مطمح نظر میباشد کمتر دیده شده است و همین موارد نیز اگر ادامه یابد شاید فاصله و شکاف میان مدیران و مردم ایجاد شود.
این یادداشت نافی خدمات مسئولان نامبرده نیست و صزفاً در راستای اصلاح رویهها و فرایندها منتشر شده و کبنا نیوز آمادگی درج پاسخ مسئولان مربوطه را دارد.