تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۸ فروردين ۱۴۰۴ ساعت ۱۸:۰۶
کد مطلب : ۴۹۷۹۴۶
کبنا بررسی کرد؛
چرا علیرغم افزایش تردد در جادههای استان کهگیلویه و بویراحمد، نرخ تصادفات و مرگومیر در تعطیلات نوروزی کاهش یافت؟ پاسخ: (پایبندی شهروندان به شعار شیشدونگبرانیم) + (نصب نیوجرسی، نصب تابلو، روکش آسفالت، روشنایی جادهها و افزایش کنترل نامحسوس)
۰
کبنا ؛اقدامات زیرساختی همچون نصب نیوجرسی، روشنایی، روکش آسفالت، خطکشی و نصب تابلو، در ترکیب با پویش نه به تصادف و شعار شیشدونگ برانیم، موجب شد که در کهگیلویه و بویراحمد علاوه بر افزایش نرخ تردد، شاهد کاهش نرخ تصادفات و در نتیجه کاهش تعداد مرگومیر بر اثر سوانح رانندگی باشیم.
به گزارش کبنا، در سال جاری با وجود افزایش تردد بیش از 8 درصدی در استان، شاهد کاهش تصادفات و فوتیهای ناشی از آن بودیم. این خبر خوشی برای شهروندان استان کهگیلویه و بویراحمد است که نشان داد هر کجا که دولت و جامعه هر دو با هم در انجام یک فعالیت همکاری میکنند، نتیجه میگیرند.
تصادفات تحت تأثیر چهار عامل رخ میدهند؛ خودرو، جاده، محیط و عامل انسانی. هر چند نمیتوان در کوتاهمدت تأثیر چندانی در کیفیت خودروها ایجاد کرد. اما اگر جاده مناسب باشد و عامل انسانی نیز رانندگی اصولی داشته باشد، نرخ تصادفات کاهش خواهد یافت؛ اتفاقی که در ایام نوروز نیز شاهد آن بودیم.
در طول سال 1403بیش از 21 کیلومتر نیوجرسی یا همان جداکننده بتنی در جادههای استان کهگیلویه و بویراحمد نصب شد. به گونهای که حالا دیگر هیچ بزرگراهی در استان وجود ندارد که فاقد نیوجرسی باشد. این در حالی است که در گذشته یکی از مهمترین عوامل تصادفات نبود همین نیوجرسیها بود.
بسیاری از جادههای استان از نظر روشنایی مشکل داشتند؛ اما در سال گذشته حدود 15 کیلومتر روشنایی در تونلها و مسیرهای استان کار شد؛ از آنجایی که بسیاری رانندگی در شب را ترجیح میدهند، کمبود روشنایی منجر به تصادف میشد، حالا نیز تقریباً مشکل روشنایی جادههای استان تا حد زیادی حل شده است.
در سال گذشته، بسیاری از جادههای استان نیز روکش شدند. در شهرستانهای گچساران و باشت حدود 100 و در دهدشت 80 کیلومتر روکش آسفالت انجام شد.
واضح است که خطکشی نیز میتواند موجب مطلوبیت جادهها شود؛ در همین تعطیلات نوروز حدود 300 کیلومتر از جادههای کهگیلویه و بویراحمد خطکشی شدند.
نصب 16 هزار تابلو در جادههای سراسر استان و راهاندازی 10 تیم کنترل نامحسوس و افزاش گشتها را نیز نباید از یاد برد.
عوامل زیربنایی و زیرساختی که در بالا مورد اشاره قرار گرفت، همگی زمینه را برای کاهش تصادفات فراهم کرده بودند، اما هنوز یک عامل باقی مانده بود که بدون آن، هر میزان نیز زیرساخت فراهم باشد، نمیتوان انتظار کاهش تصادفات را داشت.
عامل انسانی مهمترین عامل در جلوگیری از تصادفات و یا افزایش آن است. حتی اگر بهترین جاده و باکیفیتترین خودرو هم در دسترس باشد، بدون فرهنگ ترافیکی و رانندگی صحیح، همچنان شاهد تصادفات خواهیم بود. با علم به همین موضوع بود که پویش نه به تصادف با شعار شیشدونگبرانیم راهاندازی شد.
اما با وجود آنکه پویش نه به تصادف، سراسری و کشوری بود، در بسیاری از استانها نه تنها تصادفات نوروزی کاهش نیافتند، بلکه افزایش نیز داشتند. تفاوت استان کهگیلویه و بویراحمد با بسیاری از استانهای دیگر در این بود که این پویش به صورت بسیار جدی از طرف دستگاههای مربوطه همچون راهداری و حملونقل جادهای، علوم پزشکی، پلیس راهور و ... دنبال شد و مهمتر از آن زیرساخت جادهای همچون نصب نیوجرسی، روشنایی، روکش آسفالت، خطکشی و نصب تابلو نیز به طور گسترده انجام شده بود.
در ترکیب زیرساختهای راه با پویش مردمی نه به تصادف، علاوه بر افزایش تردد در جادههای استان، ما شاهد کاهش نرخ تصادفات و مهمتر از آن کاهش نرخ مرگومیر بر اثر سوانح رانندگی در نعطیلات نوروزی بودیم.
به گزارش کبنا، در سال جاری با وجود افزایش تردد بیش از 8 درصدی در استان، شاهد کاهش تصادفات و فوتیهای ناشی از آن بودیم. این خبر خوشی برای شهروندان استان کهگیلویه و بویراحمد است که نشان داد هر کجا که دولت و جامعه هر دو با هم در انجام یک فعالیت همکاری میکنند، نتیجه میگیرند.
تصادفات تحت تأثیر چهار عامل رخ میدهند؛ خودرو، جاده، محیط و عامل انسانی. هر چند نمیتوان در کوتاهمدت تأثیر چندانی در کیفیت خودروها ایجاد کرد. اما اگر جاده مناسب باشد و عامل انسانی نیز رانندگی اصولی داشته باشد، نرخ تصادفات کاهش خواهد یافت؛ اتفاقی که در ایام نوروز نیز شاهد آن بودیم.
در طول سال 1403بیش از 21 کیلومتر نیوجرسی یا همان جداکننده بتنی در جادههای استان کهگیلویه و بویراحمد نصب شد. به گونهای که حالا دیگر هیچ بزرگراهی در استان وجود ندارد که فاقد نیوجرسی باشد. این در حالی است که در گذشته یکی از مهمترین عوامل تصادفات نبود همین نیوجرسیها بود.
بسیاری از جادههای استان از نظر روشنایی مشکل داشتند؛ اما در سال گذشته حدود 15 کیلومتر روشنایی در تونلها و مسیرهای استان کار شد؛ از آنجایی که بسیاری رانندگی در شب را ترجیح میدهند، کمبود روشنایی منجر به تصادف میشد، حالا نیز تقریباً مشکل روشنایی جادههای استان تا حد زیادی حل شده است.
در سال گذشته، بسیاری از جادههای استان نیز روکش شدند. در شهرستانهای گچساران و باشت حدود 100 و در دهدشت 80 کیلومتر روکش آسفالت انجام شد.
واضح است که خطکشی نیز میتواند موجب مطلوبیت جادهها شود؛ در همین تعطیلات نوروز حدود 300 کیلومتر از جادههای کهگیلویه و بویراحمد خطکشی شدند.
نصب 16 هزار تابلو در جادههای سراسر استان و راهاندازی 10 تیم کنترل نامحسوس و افزاش گشتها را نیز نباید از یاد برد.
عوامل زیربنایی و زیرساختی که در بالا مورد اشاره قرار گرفت، همگی زمینه را برای کاهش تصادفات فراهم کرده بودند، اما هنوز یک عامل باقی مانده بود که بدون آن، هر میزان نیز زیرساخت فراهم باشد، نمیتوان انتظار کاهش تصادفات را داشت.
عامل انسانی مهمترین عامل در جلوگیری از تصادفات و یا افزایش آن است. حتی اگر بهترین جاده و باکیفیتترین خودرو هم در دسترس باشد، بدون فرهنگ ترافیکی و رانندگی صحیح، همچنان شاهد تصادفات خواهیم بود. با علم به همین موضوع بود که پویش نه به تصادف با شعار شیشدونگبرانیم راهاندازی شد.
اما با وجود آنکه پویش نه به تصادف، سراسری و کشوری بود، در بسیاری از استانها نه تنها تصادفات نوروزی کاهش نیافتند، بلکه افزایش نیز داشتند. تفاوت استان کهگیلویه و بویراحمد با بسیاری از استانهای دیگر در این بود که این پویش به صورت بسیار جدی از طرف دستگاههای مربوطه همچون راهداری و حملونقل جادهای، علوم پزشکی، پلیس راهور و ... دنبال شد و مهمتر از آن زیرساخت جادهای همچون نصب نیوجرسی، روشنایی، روکش آسفالت، خطکشی و نصب تابلو نیز به طور گسترده انجام شده بود.
در ترکیب زیرساختهای راه با پویش مردمی نه به تصادف، علاوه بر افزایش تردد در جادههای استان، ما شاهد کاهش نرخ تصادفات و مهمتر از آن کاهش نرخ مرگومیر بر اثر سوانح رانندگی در نعطیلات نوروزی بودیم.