تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۱ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۲۲
کد مطلب : ۴۹۳۷۳۸
همان جدید آشیانههای نظامی چه ویژگی دارد؟
سیمرغ به پرواز درآمد / رونمایی از جدیدترین دستاورد دفاعی ایران + فیلم
۰
کبنا ؛همزمان با برگزاری دوازدهمین نمایشگاه بینالمللی هواوفضای ایران بهمیزبانی کیش، هواپیمای سبک سیمرغ ساخت وزارت دفاع رونمایی شد و به پرواز درآمد.
به گزارش کبنا، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در حاشیه پرواز سیمرغ در آسمان کیش اظهار داشت: این هواپیما مطابق با استانداردها و مقررات بینالمللی در وزارت دفاع و شرکتهای دانشبنیان، طراحی، تولید و ساخته شده و در این نمایشگاه رونمایی شده و به پرواز درآمده است.
امیر سرتیپ خلبان عزیز نصیرزاده با اشاره به پیشرفتهای انجامشده در حوزه دفاعی و نظامی ایران با تکیه بر دانش مهندسان جوان بومی، خاطرنشان کرد: در سالهای اخیر اقدامات بسیار خوبی برای توسعه صنعت هوانوردی در ایران انجام شده است و امروز قادر به ساخت تجهیزات مدرن با تکنولوژی برتر هستیم.
وی با یادآوری بهرهمندی از توان شرکتهای دانشبنیان در حوزه صنعت هوانوردی خاطرنشان کرد: در برنامه هفتم موظف شدیم از شرکتهای دانشبنیان برای توسعه صنایع هوایی ایران حمایت کنیم.
خودکفایی ایران در صنعت هوانوردی
فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی نیز با ابراز اهمیت برگزاری نمایشگاه بینالمللی هواوفضا بیان داشت: برای دستیابی به رشد و توسعه بیشتر در صنعت هوانوردی، شرکت در این نمایشگاهها و آشنایی با آخرین پیشرفتهای صورتگرفته از اهمیت ویژهای برخوردار است.
امیر سرتیپ حمید واحدی اضافه کرد: عرضه محصولات متنوع، شرکتهای مختلف و حضور مشتریان و فعالان حوزه هوانوردی در این نمایشگاهها موجب همافزایی میشود.
وی تأکید کرد: در زمینه صنعت هوانوردی به خودکفایی رسیدیم و قدرت هوایی وقتی در قله باشد صنایع دیگر نیز زیر چتر آن به فعالیت خود ادامه میدهند.
فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی با بیان اینکه "تحریمها نتوانسته است تأثیر بر اراده و توان ما داشته باشند."، تصریح کرد: هواپیماهایی که در این نمایشگاه به نمایش گذاشته میشوند صددرصد بومی و با همکاری صنعتگران وزارت دفاع با نیروی هوایی ارتش ساخته شدهاند.
آمادگی ایران برابر فروش تسلیحات نظامی به کشورهای جهان
دبیر شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا نیز با توجه به پیشرفت ایران اسلامی در عرصههای مختلف از جمله بخش نظامی و ساخت تجهیزات دفاعی، گفت: ایران آمادگی دارد به کشورهای جهان بهویژه کشورهای عربی پهپاد، موشک و تسلیحات بفروشد تا بتوانند برابر تجاوزات از خودشان دفاع کنند.
محسن رضایی با تأکید بر اهمیت توسعه نظامی و دفاعی در جهت حفظ و تقویت استقلال و آزادی کشور با تکیه بر توانمندی داخلی، افزود: آمریکا و اسرائیل مانع استقلال کشورها هستند و همه باید در توطئههای آنها هوشیار باشند.
وی خاطرنشان کرد: تجاوز و حملاتی که از غزه شروع شد در لبنان ادامه یافت و به سوریه رسید و قرار است در آینده این تجاوزات به عراق هم برسد و این مسئله حکایت از رویارویی استبداد بینالمللی با استقلال ملتهای منطقه دارد.
تقدیر از نخبگان صنعت هوانوردی ایران
براساس این گزارش، در آیین گشایش دوازدهمین نمایشگاه بینالمللی صنعت هواییوفضایی ایران در کیش نامآوران صنعت هوایی کشور با حضور وزیر دفاع، دبیر شورایعالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش تقدیر شدند.
امیر سرتیپ واحدی فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، امیر سرتیپ افشین خواجهفرد معاون وزیر و مدیرعامل سازمان صنایع هوایی، حسین پورفرزانه رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، امیر استاد خلبان یدالله خلیلی با رکورد جهانی پرواز با جنگنده اف14 نخبگانی بودند که در این مراسم لوح تقدیر دریافت کردند.
همچنین تقدیر از سرتیپ خلبان شهید منصور ستاری و محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی نیز در این بخش انجام شد.
دوازدهمین نمایشگاه بینالمللی هواییوفضایی از ساعت 9 صبح تا 16 در سالن نمایشگاه بینالمللی کیش برقرار است و علاقهمندان میتوانند تا 23 آذر از ساعت 14 تا 16 نمایش هواپیماها را در آسمان کیش تماشا کنند.
بیش از سیصد مهمان خارجی در دوازدهمین دوره نمایشگاه بینالمللی صنعت هوایی و هوانوردی ایران شرکت کردند.
الحاق هواپیمای سیمرغ به صنعت هوایی/ مهمان جدید آشیانههای نظامی چه ویژگی دارد؟
فرآیند دریافت گواهینامههای پروازی هواپیمای ترابری سیمرغ طی مراسمی با حضور رییس سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع و رییس سازمان هواپیمایی کشور برگزار شد.
در مراسمی رسمی با حضور رئیس سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع و رئیس سازمان هواپیمایی کشور فرآیند دریافت گواهینامههای پروازی هواپیمای ترابری سیمرغ آغاز شد.
امیر خواجه فرد رئیس سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع در این مراسم با بیان اینکه برای عملیاتی شدن هواپیمای ترابری سیمرغ فرآیند بسیار سخت و پیچیده ای توسط متخصصان کشورمان انجام شده است، گفت: «به فضل خداوند تستهای پروازی اولین فروند از هواپیمای ترابری سیمرغ با موفقیت در حال سپری شدن است و انشاءالله به زودی این هواپیما در چرخهی عملیاتی قرار خواهد گرفت که با توجه کاربریهای متنوع آن بخشی از نیاز هوایی کشور تأمین خواهد شد.»
محمدی بخش رئیس سازمان هواپیمایی کشور ضمن بازدید از توانمندیهای سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع گفت: «به همت متخصصان و تلاشگران وزارت دفاع شاهد پیشرفت هرچه بیشتر کشور در حوزه محصولات هوایی به خصوص در بخش غیر نظامی هستیم و هواپیمای ترابری سیمرغ مثال بارز این موفقیت و حرکت رو به جلو است.»
در خرداد ماه سال 1402 سیمرغ نخستین هواپیمای ترابری ساخت ایران ، با موفقیت نخستین آزمایش پروازی خود را پشت سر گذاشت. هواپیمای سیمرغ را متخصصان سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع بر پایه بازطراحی پلتفرم هواپیمای ایران ۱۴۰ ساخته اند. این پرنده، هواپیمایی با ویژگیهای توان حمل شش تن بار یا پنجاه سرنشین نظامی برای عملیاتهای امداد و نجات، پرتاب چتر باز یا جابجایی مجروح تا فاصله دو هزار و پانصد کیلومتر با سرعت ۴۵۰ کیلومتر در ساعت و مداومت پروازی سه و ساعت و نیم است.
سیمرغ از کجا آمد؟
ایران در دهه هفتاد پروژه مشترکی را به شرکت آنتونوف اوکراین به منظور تولید یک هواپیمای مسافربری در داخل ایران آغاز کرد که در حقیقت شامل انتقال خط تولید هواپیمای آنتونوف ۱۴۰ به ایران و استقرار آن شرکت صنایع هواپیماسازی ایران (هسا) بود که محصول نهایی آن هواپیمایی بنام IRAN-۱۴۰ شد؛ هواپیمایی که پس از تولید چند نمونه مسافری از آن به دلیل برخی ملاحظات فنی برای سرمایهگذاری خط تولیدش متوقف شد، در سال ۱۳۹۳ و پس از وقوع سانحه پرواز تهران-طبس پرواز آن از سوی سازمان هواپیمایی کشوری ممنوع اعلام شد و مهندسانی نیز که از سوی شرکت آنتونوف در ایران حضور داشتند، کشور را ترک کردند.
با اینحال خط تولید این هواپیما کماکان در کشور وجود داشت، شرکت هسا، تصمیم به بازطراحی هواپیمای ایران ۱۴۰ به منظور توسعه کاربریها و استفاده از آن به منظور رفع نیازهای عملیاتی نیروهای مسلح گرفتند چراکه باید تغییراتی را در طراحی این هواپیما لحاظ میکردند تا بتوان از آن برای کاربریهای دیگری از جمله حمل بار استفاده کرد و در صنعت هوانوردی نیز اعمال کوچکترین تغییرات در وسایل پرنده، نیازمند دانش فنی بالا و همچنین آزمونهای سختگیرانه بسیار زیادی است.
ویژگی های خاص سیمرغ
هواپیمای سیمرغ برخوردار از دو موتور توربوپراپ با حداکثر سرعت ۵۳۰ کیلومتر بر ساعت، میتواند مسافتی ۳۹۰۰ کیلومتری را پرواز کند. این هواپیما برای برخاستن به باندی با طول دستکم ۱۴۵۰ متر و برای نشستن به باندی با طول حدود هزار متر نیاز دارد و میتواند تا ۶ تن بار را با خود حمل کند که، سیمرغ را به گزینه مناسبی برای بکارگیری در ناوگان ترابری نظامی و تجاری تبدیل کرده است. این هواپیما ۲۳ متر طول، ۲۵ متر عرض، ۸ متر ارتفاع دارد و میتواند ۶ تن بار را حمل کند.
یکی از قابلیتهای هواپیمای سیمرغ جابجایی و حمل و نقل انواع بار از جمله وسایل چرخدار سبک اعلام شده است. به گزارش اقتصاد نیوز، سیمرغ قادر است در حوزه ترابری مجروحین فعالیت کند و به همین منظور فضای داخلی آن قابلیت تجهیزشدن به ۲۴ برانکارد برای حمل مجروحین را دارد. حمل چترباز و انجام عملیات در حوادث غیر مترقبه جزو سایر قابلیتهای هواپیمای سیمرغ عنوان شده است. نشست و برخاست در فرودگاههایی با تجهیزات کم از دیگر تواناییهای هواپیمای ترابری سبک سیمرغ محسوب میشود. هواپیمای ترابری سیمرغ پنجشنبه ۲۹ اردیبهشت سال ۱۴۰۱ رونمایی شد.
مقایسه ظاهری ایران ۱۴۰ با سیمرغ نشاندهنده تغییراتی در ساختار این هواپیما به ویژه در بخش انتهایی هواپیما Empennage که شامل اضافه شدن درب متحرک بارگیری (رمپ) و تغییر در ساختار سکان افقی هواپیما شامل سطوح ثابت و سطوح متحرک است.
برای افزودن درب متحرک بارگیری (رمپ) به قسمت انتهایی بدنه نیاز به محاسبات دقیق آیرودینامیکی و سازهای بود که متخصصان ایرانی نخستین بار در تاریخ صنعت هوایی کشور بدون کمک طرفهای خارجی، این ماموریت را در دفتر طراحی و شرکت هسا با موفقیت اجرا کردند.
از بخشهایی هواپیمای ترابری سیمرغ در مقایسه با هواپیمای ایران ۱۴۰؛ سکان افقی این هواپیماست که از شکل V مانند در نمونه قبلی، به سکان صاف در هواپیمای سیمرغ تغییرکرده است.
از دیگرتفاوتهای عمده سیمرغ در مقایسه با هواپیمای ایران ۱۴۰ باز طراحی و باز مهندسی ویژه شکل بال از ذوزنقهای به شکل مستطیل است که افزایش مساحت بالها را به دنبال داشته است.
از مزیتهای افزایش مساحت بال هواپیما، ایجاد پسای القایی (Induced Drag) بیشتر و افزایش ظرفیت مخازن سوخت هواپیما و همچنین کاهش مسافت باند لازم برای نشست و برخاست است.
طراحان سیمرغ در حوزه موتور نیز با انجام اقداماتی نسبت به بهینهسازی آن اقدام کردند. علت اصلی بهینهسازی و برخی تغییرات در موتور سیمرغ در مقایسه با ایران ۱۴۰ این بود که موتور قبلی مناسب پرواز در آب و هوایی ایران نبود و موتور هواپیمای ترابری سیمرغ متناسب با شرایط اقلیمی ایران بهینه شد.
به گزارش کبنا، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در حاشیه پرواز سیمرغ در آسمان کیش اظهار داشت: این هواپیما مطابق با استانداردها و مقررات بینالمللی در وزارت دفاع و شرکتهای دانشبنیان، طراحی، تولید و ساخته شده و در این نمایشگاه رونمایی شده و به پرواز درآمده است.
امیر سرتیپ خلبان عزیز نصیرزاده با اشاره به پیشرفتهای انجامشده در حوزه دفاعی و نظامی ایران با تکیه بر دانش مهندسان جوان بومی، خاطرنشان کرد: در سالهای اخیر اقدامات بسیار خوبی برای توسعه صنعت هوانوردی در ایران انجام شده است و امروز قادر به ساخت تجهیزات مدرن با تکنولوژی برتر هستیم.
وی با یادآوری بهرهمندی از توان شرکتهای دانشبنیان در حوزه صنعت هوانوردی خاطرنشان کرد: در برنامه هفتم موظف شدیم از شرکتهای دانشبنیان برای توسعه صنایع هوایی ایران حمایت کنیم.
خودکفایی ایران در صنعت هوانوردی
فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی نیز با ابراز اهمیت برگزاری نمایشگاه بینالمللی هواوفضا بیان داشت: برای دستیابی به رشد و توسعه بیشتر در صنعت هوانوردی، شرکت در این نمایشگاهها و آشنایی با آخرین پیشرفتهای صورتگرفته از اهمیت ویژهای برخوردار است.
امیر سرتیپ حمید واحدی اضافه کرد: عرضه محصولات متنوع، شرکتهای مختلف و حضور مشتریان و فعالان حوزه هوانوردی در این نمایشگاهها موجب همافزایی میشود.
وی تأکید کرد: در زمینه صنعت هوانوردی به خودکفایی رسیدیم و قدرت هوایی وقتی در قله باشد صنایع دیگر نیز زیر چتر آن به فعالیت خود ادامه میدهند.
فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی با بیان اینکه "تحریمها نتوانسته است تأثیر بر اراده و توان ما داشته باشند."، تصریح کرد: هواپیماهایی که در این نمایشگاه به نمایش گذاشته میشوند صددرصد بومی و با همکاری صنعتگران وزارت دفاع با نیروی هوایی ارتش ساخته شدهاند.
آمادگی ایران برابر فروش تسلیحات نظامی به کشورهای جهان
دبیر شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا نیز با توجه به پیشرفت ایران اسلامی در عرصههای مختلف از جمله بخش نظامی و ساخت تجهیزات دفاعی، گفت: ایران آمادگی دارد به کشورهای جهان بهویژه کشورهای عربی پهپاد، موشک و تسلیحات بفروشد تا بتوانند برابر تجاوزات از خودشان دفاع کنند.
محسن رضایی با تأکید بر اهمیت توسعه نظامی و دفاعی در جهت حفظ و تقویت استقلال و آزادی کشور با تکیه بر توانمندی داخلی، افزود: آمریکا و اسرائیل مانع استقلال کشورها هستند و همه باید در توطئههای آنها هوشیار باشند.
وی خاطرنشان کرد: تجاوز و حملاتی که از غزه شروع شد در لبنان ادامه یافت و به سوریه رسید و قرار است در آینده این تجاوزات به عراق هم برسد و این مسئله حکایت از رویارویی استبداد بینالمللی با استقلال ملتهای منطقه دارد.
تقدیر از نخبگان صنعت هوانوردی ایران
براساس این گزارش، در آیین گشایش دوازدهمین نمایشگاه بینالمللی صنعت هواییوفضایی ایران در کیش نامآوران صنعت هوایی کشور با حضور وزیر دفاع، دبیر شورایعالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش تقدیر شدند.
امیر سرتیپ واحدی فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، امیر سرتیپ افشین خواجهفرد معاون وزیر و مدیرعامل سازمان صنایع هوایی، حسین پورفرزانه رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، امیر استاد خلبان یدالله خلیلی با رکورد جهانی پرواز با جنگنده اف14 نخبگانی بودند که در این مراسم لوح تقدیر دریافت کردند.
همچنین تقدیر از سرتیپ خلبان شهید منصور ستاری و محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی نیز در این بخش انجام شد.
دوازدهمین نمایشگاه بینالمللی هواییوفضایی از ساعت 9 صبح تا 16 در سالن نمایشگاه بینالمللی کیش برقرار است و علاقهمندان میتوانند تا 23 آذر از ساعت 14 تا 16 نمایش هواپیماها را در آسمان کیش تماشا کنند.
بیش از سیصد مهمان خارجی در دوازدهمین دوره نمایشگاه بینالمللی صنعت هوایی و هوانوردی ایران شرکت کردند.
الحاق هواپیمای سیمرغ به صنعت هوایی/ مهمان جدید آشیانههای نظامی چه ویژگی دارد؟
فرآیند دریافت گواهینامههای پروازی هواپیمای ترابری سیمرغ طی مراسمی با حضور رییس سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع و رییس سازمان هواپیمایی کشور برگزار شد.
در مراسمی رسمی با حضور رئیس سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع و رئیس سازمان هواپیمایی کشور فرآیند دریافت گواهینامههای پروازی هواپیمای ترابری سیمرغ آغاز شد.
امیر خواجه فرد رئیس سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع در این مراسم با بیان اینکه برای عملیاتی شدن هواپیمای ترابری سیمرغ فرآیند بسیار سخت و پیچیده ای توسط متخصصان کشورمان انجام شده است، گفت: «به فضل خداوند تستهای پروازی اولین فروند از هواپیمای ترابری سیمرغ با موفقیت در حال سپری شدن است و انشاءالله به زودی این هواپیما در چرخهی عملیاتی قرار خواهد گرفت که با توجه کاربریهای متنوع آن بخشی از نیاز هوایی کشور تأمین خواهد شد.»
محمدی بخش رئیس سازمان هواپیمایی کشور ضمن بازدید از توانمندیهای سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع گفت: «به همت متخصصان و تلاشگران وزارت دفاع شاهد پیشرفت هرچه بیشتر کشور در حوزه محصولات هوایی به خصوص در بخش غیر نظامی هستیم و هواپیمای ترابری سیمرغ مثال بارز این موفقیت و حرکت رو به جلو است.»
در خرداد ماه سال 1402 سیمرغ نخستین هواپیمای ترابری ساخت ایران ، با موفقیت نخستین آزمایش پروازی خود را پشت سر گذاشت. هواپیمای سیمرغ را متخصصان سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع بر پایه بازطراحی پلتفرم هواپیمای ایران ۱۴۰ ساخته اند. این پرنده، هواپیمایی با ویژگیهای توان حمل شش تن بار یا پنجاه سرنشین نظامی برای عملیاتهای امداد و نجات، پرتاب چتر باز یا جابجایی مجروح تا فاصله دو هزار و پانصد کیلومتر با سرعت ۴۵۰ کیلومتر در ساعت و مداومت پروازی سه و ساعت و نیم است.
سیمرغ از کجا آمد؟
ایران در دهه هفتاد پروژه مشترکی را به شرکت آنتونوف اوکراین به منظور تولید یک هواپیمای مسافربری در داخل ایران آغاز کرد که در حقیقت شامل انتقال خط تولید هواپیمای آنتونوف ۱۴۰ به ایران و استقرار آن شرکت صنایع هواپیماسازی ایران (هسا) بود که محصول نهایی آن هواپیمایی بنام IRAN-۱۴۰ شد؛ هواپیمایی که پس از تولید چند نمونه مسافری از آن به دلیل برخی ملاحظات فنی برای سرمایهگذاری خط تولیدش متوقف شد، در سال ۱۳۹۳ و پس از وقوع سانحه پرواز تهران-طبس پرواز آن از سوی سازمان هواپیمایی کشوری ممنوع اعلام شد و مهندسانی نیز که از سوی شرکت آنتونوف در ایران حضور داشتند، کشور را ترک کردند.
با اینحال خط تولید این هواپیما کماکان در کشور وجود داشت، شرکت هسا، تصمیم به بازطراحی هواپیمای ایران ۱۴۰ به منظور توسعه کاربریها و استفاده از آن به منظور رفع نیازهای عملیاتی نیروهای مسلح گرفتند چراکه باید تغییراتی را در طراحی این هواپیما لحاظ میکردند تا بتوان از آن برای کاربریهای دیگری از جمله حمل بار استفاده کرد و در صنعت هوانوردی نیز اعمال کوچکترین تغییرات در وسایل پرنده، نیازمند دانش فنی بالا و همچنین آزمونهای سختگیرانه بسیار زیادی است.
ویژگی های خاص سیمرغ
هواپیمای سیمرغ برخوردار از دو موتور توربوپراپ با حداکثر سرعت ۵۳۰ کیلومتر بر ساعت، میتواند مسافتی ۳۹۰۰ کیلومتری را پرواز کند. این هواپیما برای برخاستن به باندی با طول دستکم ۱۴۵۰ متر و برای نشستن به باندی با طول حدود هزار متر نیاز دارد و میتواند تا ۶ تن بار را با خود حمل کند که، سیمرغ را به گزینه مناسبی برای بکارگیری در ناوگان ترابری نظامی و تجاری تبدیل کرده است. این هواپیما ۲۳ متر طول، ۲۵ متر عرض، ۸ متر ارتفاع دارد و میتواند ۶ تن بار را حمل کند.
یکی از قابلیتهای هواپیمای سیمرغ جابجایی و حمل و نقل انواع بار از جمله وسایل چرخدار سبک اعلام شده است. به گزارش اقتصاد نیوز، سیمرغ قادر است در حوزه ترابری مجروحین فعالیت کند و به همین منظور فضای داخلی آن قابلیت تجهیزشدن به ۲۴ برانکارد برای حمل مجروحین را دارد. حمل چترباز و انجام عملیات در حوادث غیر مترقبه جزو سایر قابلیتهای هواپیمای سیمرغ عنوان شده است. نشست و برخاست در فرودگاههایی با تجهیزات کم از دیگر تواناییهای هواپیمای ترابری سبک سیمرغ محسوب میشود. هواپیمای ترابری سیمرغ پنجشنبه ۲۹ اردیبهشت سال ۱۴۰۱ رونمایی شد.
مقایسه ظاهری ایران ۱۴۰ با سیمرغ نشاندهنده تغییراتی در ساختار این هواپیما به ویژه در بخش انتهایی هواپیما Empennage که شامل اضافه شدن درب متحرک بارگیری (رمپ) و تغییر در ساختار سکان افقی هواپیما شامل سطوح ثابت و سطوح متحرک است.
برای افزودن درب متحرک بارگیری (رمپ) به قسمت انتهایی بدنه نیاز به محاسبات دقیق آیرودینامیکی و سازهای بود که متخصصان ایرانی نخستین بار در تاریخ صنعت هوایی کشور بدون کمک طرفهای خارجی، این ماموریت را در دفتر طراحی و شرکت هسا با موفقیت اجرا کردند.
از بخشهایی هواپیمای ترابری سیمرغ در مقایسه با هواپیمای ایران ۱۴۰؛ سکان افقی این هواپیماست که از شکل V مانند در نمونه قبلی، به سکان صاف در هواپیمای سیمرغ تغییرکرده است.
از دیگرتفاوتهای عمده سیمرغ در مقایسه با هواپیمای ایران ۱۴۰ باز طراحی و باز مهندسی ویژه شکل بال از ذوزنقهای به شکل مستطیل است که افزایش مساحت بالها را به دنبال داشته است.
از مزیتهای افزایش مساحت بال هواپیما، ایجاد پسای القایی (Induced Drag) بیشتر و افزایش ظرفیت مخازن سوخت هواپیما و همچنین کاهش مسافت باند لازم برای نشست و برخاست است.
طراحان سیمرغ در حوزه موتور نیز با انجام اقداماتی نسبت به بهینهسازی آن اقدام کردند. علت اصلی بهینهسازی و برخی تغییرات در موتور سیمرغ در مقایسه با ایران ۱۴۰ این بود که موتور قبلی مناسب پرواز در آب و هوایی ایران نبود و موتور هواپیمای ترابری سیمرغ متناسب با شرایط اقلیمی ایران بهینه شد.