تاریخ انتشار
دوشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۲۶
کد مطلب : ۴۹۱۹۸۵
یادداشت؛
مشاور از گذشته نمیآید؛ مشاور متعلق به «اکنون» است / نشانهها، نشانههای خوبی نیستند
۱
کبنا ؛ باوجود گذشت حدود دو ماه از عمر دولت چهاردهم انتقادات زیادی نسبت به برخی انتصابات از سوی حامیان دولت مطرح شده است. دولتیها اما در پاسخ «وفاق ملی» و شرایط خاص کشور را دلیلی بر دوری از سختگیری و انعطاف و پذیرش نسبت به همه گروهها و جریانهای سیاسی عنوان میکنند.
هر چند چه در واقعیت منطقی و چه در لسان خود دولتیها نیز بر این نکته تأکید شده است که «وفاق» دلیلی بر چشمپوشی از ناکارآمدیها و ضعفها نیست و درعینحال مدیران باید به سیاستها و برنامههای دولت همسو و پایبند باشند.
برخی از مدیران فعلی که با تمسک به شعار وفاق و تقرب به اینوآن در پی ابقا و ارتقا خود به هر قیمتی هستند حتی اگر دولت تغییر نمیکرد در همان دولت قبلی باید خیلی زودتر از این عذرشان خواسته میشد.
باوجود ضرورت تغییرات در برخی دستگاههای مهم اما به نظر میرسد استاندار کهگیلویه و بویراحمد یا ضرورت کار را هنوز متوجه نشدهاند و یا پای برخی ملاحظات دیگر در میان است که درهرصورت این کوتاهی و ازدستدادن زمان حرکتی در ضد مسیر توسعه خواهد بود.
چطور ممکن است دولتی تغییر کند و استانداری بر سرکار بیاید و دو معاون آن تغییر و جابهجا شوند؛ اما حول مهمترین معاونت یعنی معاونت سیاسی و امنیتی هیچ خبری نباشد. آیا در این مورد پای حمایت نماینده کهگیلویه در میان است؟ و یا برای عدم تغییر معاونت اقتصادی آیا ملاحظات دیگری مبناست؟
منطق برای تغییر خیلی ساده است. منطق همان منطقی است که سبب معرفی شخص یدالله رحمانی بهعنوان استاندار شده است چرا که اگر نیازی به تغییر معاونین نیست پس شاید نیازی به تغییر مقام مافوق معاونین نیز نبود.
در مورد مشاورین استاندار نیز داستان در نوع خود جالب است. فرض اگر برای مدیران و تغییر آنها کار سخت و زمان بر باشد و نیاز به نظرخواهی نمایندگان و برخی استعلامات باشد، مشاورین متعلق به حوزه شخص استاندار است و باید کسانی بهعنوان مشاور در اطراف وی باشند که امین و مورداعتماد استاندار باشند.
چگونه میشود با مشاور استاندار قبل برای آینده مشورت کرد. آیا عنوان مشاور یک عنوان صوری و اداری است و یا اصلاً قرار بر مشورت گیری از مشاوران نیست.
چگونه ممکن است مشاوری در اطراف استاندار باشد که بدترین و ناشایستترین ادبیات را در مورد یکی از نمادهای دولت به کاربرد اما در مجامع رسانهای خود را طرف مشورت استاندار جا بزند. مشاور موردی است که باید بعد از تغییر و جابهجایی در مورد آن تصمیم گرفته شود نه اینکه از گذشته و مشاور دیگران را بهعنوان مشاور بعد از یک ماه حفظ کرد.
شاید رخوت و سردی حاکم بر فضای اداری و سیاسی استان ناشی از همین ملاحظهکاریها و مماشات بیدلیل باشد. چهار سال بهسان باد تمام خواهد شد و ما امیدوار بودیم که با آمدن استانداری که گفته میشد معتقد و ملتزم به توسعه است اتفاقی خود در استان کلید زده شود؛ اما فعلاً نشانهها، نشانههای خوبی نیستند.
استان کهگیلویه و بویراحمد و برخی مدیران به حال خود رها شدهاند و بعضی از مدیران جز لابی و رایزنی برای حفظ خود هیچ خدمت دیگری انجام نمیدهند. پیشازاین در مورد عملکرد مدیریت دانشگاه یاسوج و مشی تقربی رئیس این دانشگاه به برخیها در همین رسانه نقد و بررسی صورتگرفته بود که باز هم مفصل هم در مورد دانشگاه و سایر دستگاهها مطالب تحلیلی و میدانی ارائه خواهد شد.
هر چند چه در واقعیت منطقی و چه در لسان خود دولتیها نیز بر این نکته تأکید شده است که «وفاق» دلیلی بر چشمپوشی از ناکارآمدیها و ضعفها نیست و درعینحال مدیران باید به سیاستها و برنامههای دولت همسو و پایبند باشند.
برخی از مدیران فعلی که با تمسک به شعار وفاق و تقرب به اینوآن در پی ابقا و ارتقا خود به هر قیمتی هستند حتی اگر دولت تغییر نمیکرد در همان دولت قبلی باید خیلی زودتر از این عذرشان خواسته میشد.
باوجود ضرورت تغییرات در برخی دستگاههای مهم اما به نظر میرسد استاندار کهگیلویه و بویراحمد یا ضرورت کار را هنوز متوجه نشدهاند و یا پای برخی ملاحظات دیگر در میان است که درهرصورت این کوتاهی و ازدستدادن زمان حرکتی در ضد مسیر توسعه خواهد بود.
چطور ممکن است دولتی تغییر کند و استانداری بر سرکار بیاید و دو معاون آن تغییر و جابهجا شوند؛ اما حول مهمترین معاونت یعنی معاونت سیاسی و امنیتی هیچ خبری نباشد. آیا در این مورد پای حمایت نماینده کهگیلویه در میان است؟ و یا برای عدم تغییر معاونت اقتصادی آیا ملاحظات دیگری مبناست؟
منطق برای تغییر خیلی ساده است. منطق همان منطقی است که سبب معرفی شخص یدالله رحمانی بهعنوان استاندار شده است چرا که اگر نیازی به تغییر معاونین نیست پس شاید نیازی به تغییر مقام مافوق معاونین نیز نبود.
در مورد مشاورین استاندار نیز داستان در نوع خود جالب است. فرض اگر برای مدیران و تغییر آنها کار سخت و زمان بر باشد و نیاز به نظرخواهی نمایندگان و برخی استعلامات باشد، مشاورین متعلق به حوزه شخص استاندار است و باید کسانی بهعنوان مشاور در اطراف وی باشند که امین و مورداعتماد استاندار باشند.
چگونه میشود با مشاور استاندار قبل برای آینده مشورت کرد. آیا عنوان مشاور یک عنوان صوری و اداری است و یا اصلاً قرار بر مشورت گیری از مشاوران نیست.
چگونه ممکن است مشاوری در اطراف استاندار باشد که بدترین و ناشایستترین ادبیات را در مورد یکی از نمادهای دولت به کاربرد اما در مجامع رسانهای خود را طرف مشورت استاندار جا بزند. مشاور موردی است که باید بعد از تغییر و جابهجایی در مورد آن تصمیم گرفته شود نه اینکه از گذشته و مشاور دیگران را بهعنوان مشاور بعد از یک ماه حفظ کرد.
شاید رخوت و سردی حاکم بر فضای اداری و سیاسی استان ناشی از همین ملاحظهکاریها و مماشات بیدلیل باشد. چهار سال بهسان باد تمام خواهد شد و ما امیدوار بودیم که با آمدن استانداری که گفته میشد معتقد و ملتزم به توسعه است اتفاقی خود در استان کلید زده شود؛ اما فعلاً نشانهها، نشانههای خوبی نیستند.
استان کهگیلویه و بویراحمد و برخی مدیران به حال خود رها شدهاند و بعضی از مدیران جز لابی و رایزنی برای حفظ خود هیچ خدمت دیگری انجام نمیدهند. پیشازاین در مورد عملکرد مدیریت دانشگاه یاسوج و مشی تقربی رئیس این دانشگاه به برخیها در همین رسانه نقد و بررسی صورتگرفته بود که باز هم مفصل هم در مورد دانشگاه و سایر دستگاهها مطالب تحلیلی و میدانی ارائه خواهد شد.
بخوان مشاول