تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۱ شهريور ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۵۷
کد مطلب : ۴۹۰۵۴۶
کبنا بررسی کرد

هدررفت بیت‌‌المال در سایه سوءمدیریت در شرکت آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد / مطالباتی که در عرض چند سال چند برابر شده است / میراث شوم برخه و صالحی برای آب و فاضلاب چه بود؟

۱۶
۱
هدررفت بیت‌‌المال در سایه سوءمدیریت در شرکت آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد / مطالباتی که در عرض چند سال چند برابر شده است / میراث شوم برخه و صالحی برای آب و فاضلاب چه بود؟
کبنا ؛هزینه‌ای که باید صرف بهسازی و نوسازی شبکه‌های فرسوده انتقال آب در کهگیلویه و بویراحمد شود، به دلیل سوءمدیریت و ناکارآمدی، باید صرف پرداخت مطالبات معوق پیمانکاران شود.
به گزارش کبنا، کهگیلویه و بویراحمد یکی از استان‌هایی است که دچار تنش آبی و در نقاطی بحران آبی است. فرماندار بویراحمد بارها بر این موضوع تأکید کرده است. شهرام مهدوی مطلق از همان روزهای نخست حضورش در ساختمان فرمانداری، یکی از وظایف خود را پیگیری همین مساله قرار داده بود.
بسیاری از مسئولین حوزه آب و فعالین محیط زیستی نیز معتقدند بخش زیادی از آب در کهگیلویه و بویراحمد به دلیل فرسودگی شبکه توزیع آب زیر زمین گم می‌شود و عملا به دست شهروندان نمی‌رسد. واضح است که بهسازی شبکه‌های فرسوده انتقال آب هزینه‌بر است. مبالغ زیادی لازم است که شبکه آبرسانی به‌ویژه در روستاهای استان نوسازی شوند. بااین‌حال بر اثر سوءمدیریتی که در شرکت آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد، بسیاری از منابع مالی به انحراف می‌روند.
داستان از این قرار است که به علت بدحسابی شرکت آب و فاضلاب استان، مطالبات پیمانکاران در طول چند سال چندین برابر می‌شود. هر ساله اعتباری در راستای پروژه‌ها وارد استان می‌شود که هم پروژه‌های جدید راه‌اندازی شوند و هم مطالبات پیمانکاران گذشته پرداخت شود. هنر مدیرعامل در این است که با این اعتبار هم بتواند پیمانکارانی که مطالبه دارند را راضی نگه دارد و هم پروژه‌های جدید را تعریف کند. هیچ‌یک از این دو نباید قربانی بخش دیگر شود. اما در عین ناباوری در شرکت آب و فاضلاب استان، هر دو بخش می‌لنگد و نه در پروژه‌های جدید توفیق چندانی دارند و نه مطالبات گذشته را به موقع پرداخت می‌کنند.
گفته می‌شود مطالبات یکی از پیمانکاران که تنها دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان بوده، آنقدر به تعویق افتاده که حالا به بیش از ۱۲ میلیارد تومان رسیده است. یکی دیگر از پیمانکاران که مطالبات اولیه‌اش زیر ۶ میلیارد تومان بود بعد از مدتی به ۱۳ میلیارد و سپس ۴۳ میلیارد تومان افزایش یافت. انباشت بدهی با احتساب هزینه تورم و خوابیدن پول در طول چندین سال، فشاری به بیت‌المال وارد می‌کند که دیگر هزینه‌ای برای بهسازی شبکه فرسوده آب باقی نماند.
گفته می‌شود تا پیش از مدیرعاملی برخه در شرکت آب و فاضلاب انباشت بدهی به این صورت وجود نداشت. در اواخر دوره برخه این سنت شوم به وجود می‌آید و حالا نیز به اوج خود رسیده است. مدیرعامل جدید میراث برخه را به ارث برده و خود نیز چیزی بر آن افزوده است تا حالا شاهد چندین برابر شدن مطالبات پیمانکاران و هدررفت بیت‌المال باشیم. البته واضح است این هدررفت پول، به دلیل سوءمدیریت مدیران عامل فعلی و پیشین آب و فاضلاب است و ربطی به پیمانکاران ندارد. پیمانکار کارش را انجام داده اما مطالباتش پرداخت نشده و حق دارد پیگیر حق و حقوق خود باشد.
بدهی وقتی که در ‌طول زمان انباشت شود افزایش می‌یابد. بخشی از آن به خاطر تأخیر در پرداخت است. بخشی هم ناشی از هزینه وکالت، کارشناس دادگستری و ... است. به همین دلایل است که سه میلیارد تومان به ۱۲ میلیارد تومان افزایش می‌یابد.
حالا با این وضعیت نمی‌توان انتظار داشت تنش آبی‌ای را که سالهاست دغدغه مسئولین استانی است را رفع کرد. چرا که منابع مالی‌ای که قرار است صرف بهسازی شبکه توزیع آب شود، باید صرف پرداخت مطالبات پیمانکاران شود. رویه‌ای که در پیش گرفته شده برای آینده آبی کهگیلویه و بویراحمد بسیار خطرناک است و از همین حالا می‌توان زنگ خطر آن را شنید.
نام شما

آدرس ايميل شما

ممو
Iran, Islamic Republic of
وظیفه ذاتی اب و فاضلاب تامین اب تنها نیست مردم عوام فک میکنن فقط باید ابرسانی کنه ولی نه
بخش اعظم ورسالت اصلیش فاضلاب است خیلی از مناطق یاسوج فاضلاب ندارند وفاضلاب در اب های سطحی ورود کرده وباعث مریضی شده است
عدالت
Iran, Islamic Republic of
پول رابرگردانیدهمه چیز درست می شه
Iran, Islamic Republic of
به گفته یکی از کارمندانشون نصف پولی که روی فیش آب میاد میرود توی جیب چند نفر از افراد که توی یاسوج کار میکنن. در ضمن برای مردم 32 برابر تعرفه استفاده میشود یعنی8برابر گران تر از آب تهران
Iran, Islamic Republic of
سلام
آبفا
Iran, Islamic Republic of
زمانی که معاون عمرانی حاجی زاده و برخه و بقیه دوستانشان در باغهای اطراف یاسوج کشتی می گرفتند طلبکاران دنبال محکوم کردن آب و فاضلاب بودند
Germany
درود ب شرفت
ناامید
United States
سلام وضعیت ابوفاضلاب کوهگلویه بویر احمد بر میگردد به نبود نظارت قانون مدیر عاملان وقتی احساس میکنند بیلان کار جواب گو نیستن خودکامه تبلنی با پیمانکار / تمام اب وفاضلاب کشور همه مشابه کهگلویه هستند منجمله اب اهواز درامد این نهاد ها کجا هزینه میشود خدا داند انباشت خقوق پرسنل چرا پرداخت نمیشود کو بازرسان دولت
پرسنل،گچساران
Iran, Islamic Republic of
سلام، قابل تامل وکلای مردم برای اینده با چشم انداز ترسناک در استان،مورد۱ تاثیر ویرانگرو پوپولیستی تصمیم ادغام ابفا شهری وروستایی که تبعات اجتماعی و زیستی ویرانگر خواهد شد ، مورد ۲ رابطه سالاری مطلق به جای شایسته سالاری حداقلی از طرف تمامی نمایندگان تاکنون، مورد ۳ وضعیت معیشتی فاجعه بار پرسنل ابفا به جز اقلیت فرصت طلب (پرسنل رسمی میانگین ۳۰۰ملیون طلب حقوق معوقه از ۵سال پیش تا به الان و پرسنل پیمانی با داشتن قرارداد کف حقوق و ندادن چندین ماهه ان)
parvaz
United Arab Emirates
فقط خوب بلدن مردم جریمه کنن این پول های که از مردم می‌گیرید کجا میره
United States
تا روستایی شریک شهری شد هر دو شرکت ویران شد از زمان لدنی شروع ویرانی بود
علی
Iran, Islamic Republic of
ضعیف ترین مدیر آبفا تاکنون صالحی بوده
علی
Iran, Islamic Republic of
باابقای باند /این وضعیت در دولت پزشکیان ادامه‌داد
همکارابفا
Netherlands
اولا انتصاب ناشایسته امیدصالحی که اقتدارمدیریتی نداردفقط زبان توجیع وعده های بی عمل دارداشتباه بود دوما مدیری که درراس شرکت قرارمیگیردوبه علت کمبودهای مختلف خودراوامدارافرادناشایسته وبدنام وناکارامد میکند وایشان رادردومنصب مهم منصوب میکنداشتباه تر وسوم نداشتن مشاورقوی وناکارامد وخودبینی وتکبر بازهم اشتباه تروفاجعه بارترکه هرچه نیروی مومن معتقدکارامد وخوشنام بوده انهارامنزوی بدون مسولیت کرده وحتی به بعضی از انهاتهمت وافترازده که درجایی این شرکت مسولیت نگیرند وناکارامدها که راه رابلدنیستند وسوارکارشدند که این نابلدها مثل ملانصرالدین بالای درخت هستند وبراثرنادانی شاخه زیرپای خودرامیبرند وچنین میشه شرکتی به ابهت اب فاضلاب که قدم امیدصالحی ویرانه اش کرده انشاله دراین دولت قطعافردی قاطع خواهدامدکه این شرکت راجمع خواهدکرد
محمد
United States
مدیران قبلی که ۲۰۰الی ۳۰۰ملیاردبردن خبری ازشون نیست اینا هم مثل اونا باید بخرم وببرن ککا
Iran, Islamic Republic of
بسمه تعالی
مدیر وقتی ضعیف و غیر تخصصی باشد نتیجه همین خواهد بود که وضعیت آب و فاضلاب مردم سردر گم میباشند
عدالتی
United States
آب و‌فاضلاب کلا از بدو تاسیس مدیریت ش بوده، هرکسی تا الان اومده بوده و ی عده اطرافش بودن که برا خودشون سو استفاده کردن ، حالا امید صالحی موضع ش مشخص بوده ولی بقیه نقش بازی میکنن ، هرکی اومد نماینده شد فوری رنگ‌عوض میکنن ، طرف رئیس بوده برا خودش تا تونسته استفاده کرده انتظار داره کاری بهش نداشته باشن و بتازه
برندگان و بازندگان تورم چه کسانی هستند؟

برندگان و بازندگان تورم چه کسانی هستند؟

یک اقتصاددان، گفت: اگر دولت واقعا بخواهد تغییر اساسی در ریل‌گذاری اقتصادی کشور انجام ...
مسئله‌شناسی قیمت‌گذاری بنزین

مسئله‌شناسی قیمت‌گذاری بنزین

می‌دانیم دو جریان فکری، در اداره امور اقتصادی جامعه پیوسته در سطح جهانی رقابت می‌کنند؛...
سفره‌هاي جداگانه وام عشقي!

سفره‌هاي جداگانه وام عشقي!

اگر براي رياست سازمان بورس فراخوان داده شود. شخصيتي متخصص و متشخص و دانا و با تجربه انتخاب ...
1